Permalänk
Medlem

Användningsområde? P2 400MHz

Sitter för tillfället med två datorer på skrivbordet ... Har knappt plats för det, så jag funderar lite på vad jag ska göra med den ena datorn ...

Det är en:
P2 400MHz
128 MB SDRAM 100MHz
8 GB HD
19" skärm
Nåt integrerat skitgrafikkort

Jag köpte denna dator för nåt halvår sen för 1000:-...
(Bara skärmen är ju typ värd det.. )
men jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till nu... har den typ till att ha icq på när jag spelar, och det är ju lite slöseri om man säger så
Så vad kan man använda den till egentligen ?
En webserver har jag redan.. en gammal 486... men det duger till att visa websidor på... och dessutom använder jag inte ens en webserver längre, eftersom jag ändå inte vet vad jag ska ha på den..
Har även en router som delar internet i hela huset (En Pentium 75:a är det), så jag vet inte om den kan användas till det heller..

Såå, har ni några förslag till vad den kan användas till ??
Orkar inte ha den på skrivbordet längre..
OBS.. vill inte ha den till att hoppa på eller nåt liknande

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hmm, med rätt grafikkort borde den gå att ha som filmdator.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Vill inte lägga ut några stora pengar på den direkt... dessutom finns det ingen AGP-port på den, för grafikkortet sitter integrerat på moderkortet...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Generell nätverksserver? Din gamla 486:a lär ju inte vara speciellt snabb som webbserver, och annars kan du ju använda den som intranätserver kombinerat med backupserver.

Permalänk
Medlem

sälj den till mig annars kan du juh sätta upp en spelserver kanske?

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intelligens
Generell nätverksserver? Din gamla 486:a lär ju inte vara speciellt snabb som webbserver, och annars kan du ju använda den som intranätserver kombinerat med backupserver.

hmm utveckla
inloggningsserver? router?
vad för programvara skulle ni isåfall rekommendera?
finns det nån programvara som hanterar inloggningar och sånt? Som ser till att datorn/användaren får en egen mapp att spara saker i t.ex. ?
Vill ha den som nån sorts server, fast vet inte vilken programvara och så som ska användas, eller som är bäst..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Bullet proof FTP Server. Funkar internt

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk

Sälj hårddisken till mig... har en P3 733mhz, 256mb Pc133, GF2 MX m. tvout på en helt ok bräda med en AGP4x port. Så den skulle jag vilja ha igång som film och serverdator. Den ska även kunna stå igång hela natten.
Vet nån en billig hdd man kan köpa nånstans? BILLIG.

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Hedersmedlem

Sälj den för 4000:- på blocket?

Annars är väl HTPC/HEPC ganska mysiga alternativ..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

En ut2003 server skulle sitta fint :D.

Permalänk
Medlem

Ingen som vet om det finns några program som hanterar inloggingar från andra datorer och ger användaren en egen mapp att spara sina saker i t.ex. ?? Typ så som Novel Netware, fast kanske inte lika omfattande...
Vore ju lite småtufft

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Mailserver. Den är ju hyfsat bra, så den lär ju kunna vara vadsomhelst med mindre belastning.
Om du redan har en backupserver som någon påstod, mailserver och webbserver så får du väl antingen bygga på en annan dator, eller sälja den.
Vad har du för internetleverantör?

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
Mailserver. Den är ju hyfsat bra, så den lär ju kunna vara vadsomhelst med mindre belastning.
Om du redan har en backupserver som någon påstod, mailserver och webbserver så får du väl antingen bygga på en annan dator, eller sälja den.
Vad har du för internetleverantör?

Fast jag vet inte riktigt vad jag ska ha en mailserver till ...

Men nån form av inloggningsserver kunde kanske vara bra att ha, om någon vet någon bra programvara som finns?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mottroz
släng den på tippen?

Nej, varför skulle jag?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ta fram filmkameran och spela in när du slår sönder den med slägga. Alltid lika underhållande.

Visa signatur

Power isn't everything.. It's the only thing.

Permalänk
Medlem

Instalera linux på den och lär dig om du inte redan kan

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-

Fast jag vet inte riktigt vad jag ska ha en mailserver till ...

Men nån form av inloggningsserver kunde kanske vara bra att ha, om någon vet någon bra programvara som finns?

Win NT? simplare kan det knappast bli...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-

hmm utveckla
inloggningsserver? router?
vad för programvara skulle ni isåfall rekommendera?
finns det nån programvara som hanterar inloggningar och sånt? Som ser till att datorn/användaren får en egen mapp att spara saker i t.ex. ?
Vill ha den som nån sorts server, fast vet inte vilken programvara och så som ska användas, eller som är bäst..

Som användarserver är det inte mycket som slår ett Novell-OS.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Sälj den för 4000:- på blocket?

Annars är väl HTPC/HEPC ganska mysiga alternativ..

Vad är en HTPC och HEPC för något? Har aldrig hört de uttrycken

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Har exakt en lika dan, men jag har ju ingen hårddisk! Vet någon om man skulle kunna typ köpa en ny 80gig och ha på den? Klarar den det? För jag har ingen server eller dylikt, skulle vilja ha en privat ftp med polarna

Visa signatur

-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer

Vad är en HTPC och HEPC för något? Har aldrig hört de uttrycken

HTPC = Home Theatre PC, en dator man har för att koppla till en hemmabio för att kolla på sina lagliga DivX, eller DVD med en DVD spelare till datorn t.ex

HEPC = Home Entertainment PC, ungefär samma som HTPC men med denna så lirar du även spel m.m, mest gamla spel då ... NES och sånt.., mp3:or m.m den gör du lite mer på med HTPC'n används mest till film (bara typ)

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeBulan
Har exakt en lika dan, men jag har ju ingen hårddisk! Vet någon om man skulle kunna typ köpa en ny 80gig och ha på den? Klarar den det? För jag har ingen server eller dylikt, skulle vilja ha en privat ftp med polarna

Vad ska du med en hårddisk till?
Sätt i alla diskettstationer du har och skriv om Freesco eller nåt i den stilen. (Skriv om den för att vad jag har förstått så gör Freesco det Freesco ska göra, och skiter i resten. Du konfigurerar det via en webbserver (Tux? Apache?), men på annat sätt kommer du nog inte åt den.)
Finns många system som rymms på en diskett.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk

Du skulle kunna sälja den till mig...

skulle behöva en dator som alltid kan stå på...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Ingen som vet om det finns några program som hanterar inloggingar från andra datorer och ger användaren en egen mapp att spara sina saker i t.ex. ?? Typ så som Novel Netware, fast kanske inte lika omfattande...
Vore ju lite småtufft

Du kan ex. ladda hem Win2003 Server beta gratis på MS hemsida och sätta upp en simpel domän där du låter varje användare få en egen hemkatalog och kanske en gemensam hårddisk. Även applikations-server kan vara trevligt =).

Du kan även lira roaming profiles etc. så du får samma skrivbord och rättigheter oberoende på vilken dator du loggar in, kan vara trevligt.

Dock får du ominstallera efter tidsbegränsningen gått ut, tror det är på 120 eller 180 dagar :D.

Permalänk
Medlem

Den duger alldeles ypperligt till reservdator: Surf, office och backup. Varför inte slänga in en RedHat och ha den som brandvägg och Apacheserver?!

Överklocka och kör Quake II om du är spelsugen.

Själv kör jag P90 med w2k advanced server till och från för att minnas den gamla goda tiden (1993 typ).