Permalänk

Backup till Win8

Hej.
Ber så mycket om ursäkt för att jag tar upp ett gammalt ämne men jag känner att jag inte får riktig koll trots vad jag läst så jag tänkte be om lite konkreta råd om hur jag ska gå till väga, alternativt var jag kan läsa så jag fattar.

Problem: Jag ska köpa en laptop av en bekant. Den har Win8. Man får tydligen inte med nån installationsskiva längre utan allt finns på datorn.
Vad händer om jag får HD-krasch eller råka fucka upp installationen Då är man ju rökt.

Hur gör jag för att säkerhetskopiera Win8 och eller själva ominstallationsfilen/partitionen utan att klona heeela hårddisken? Jag ska lägga in dual boot med LinuMint så det kan ju mycket väl hända att jag ställer till nåt.

tacksam för pek i rätt riktning.
MVH
Anders

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

Gratulationer till din goda framförhållning! Här står det hur du, med hjälp av din trogne vapendragare USB-Pinnen, kan unfucka installationen.

Permalänk

Tack!
Och det är lugnt? Läste nånstans att det inte är 100...och att man borde klona och hålla på...
Alltså, om jag råkar ta bort fel partition eller så, kan jag då rädda mig med bara recoveryn?

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

För att vara nästan helt säker är det nog dd på hela hårddisken som gäller, men system recovery-verktyget för W8 behöver inte något fungerande OS på målsystemet (det bootar ett litet OS från USB-pinnen) och innehåller ett partitioneringsverktyg.
Smidigaste processen är nog att krympa windowspartitionen så att linuxinstallationen ryms innan återställningspinnen byggs.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

system recovery-verktyget för W8 behöver inte något fungerande OS på målsystemet (det bootar ett litet OS från USB-pinnen) och innehåller ett partitioneringsverktyg.

Nu blir det så där otydligt igen. det bootar ett litet OS?

Jag har absolut tänkt möblera om i både C: och D: innan jag skapar ext4 men vad menar du med att det bootar ett litet OS? Om det blir nåt skit med min ompartitionering, är Win8 rökt då? Vad är det egentligen jag har på min lilla pinne? kan min recovery-usb återskapa Win8 eller bara reparera nåt som i värsta fall inte finns kvar?

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Jag undrar om du vill uppdatera till Windows 8.1? det är möjligt att ladda hem W8.1 och göra en ny och helt ren installation.

Från denna sida kan du ladda hem en W.8.1 ISO och även välja lägga den direkt på ett USB minne http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-ref...

Om du vet hela modell namnet på datorn som du ska köpa så skriv det i tråden så kanske vi kan kolla hur det fungerar med W8.1 på denna Laptop.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee:
Tack. det är inte vad jag tänkt göra. har gjort en omblåsning ikväll men en ISO vore ju fint. Men...hur gör jag med registreringen sen? datorn är en ASUS R503C köpt på mediamarkt av en arbetskamrat som slarvat bort kvittot. Därför är jag extra försiktig med det här.

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Jag hittar tyvärr ingen guide eller video som visar hur man gör en ny och helt ren W8.1 installation på ASUS R503C men det finns W8.1 64Bit drivrutiner för ASUS R503C och om installationen behöver en nyckel vid installationen så kan man använda en generic key som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=He9wg7pqHPI

Och du kan även läsa denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1177254...

Om du har en annan 2.5 tum hårddisk eller köper en SSD så kan du testa detta utan riskera förlora den gamla W8 installationen.

EDIT: Du kan även läsa denna tråd där trådskaparen lyckas med en ren W8.1 installation på en ASUS Laptop med W8 http://www.eightforums.com/installation-setup/55434-fresh-ins...

Visa signatur

janee