Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tjej som inte har en teknisk fiber i kroppen, vad ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

linux kanske eller? du kan ju se lite videos på det operativsystemet

Visa signatur

[Minecraft Server] Dell Optiplex 745/ Core 2 quad q6600 2.4GHZ x4 / Gt610 / Hitachi 250GB Sata / 4GB Ram/
[GamingPc#1] Asus M2N-E / Amd Athlon II 6000+ / 2.5 GB RAM / XFX 9800 gtx+ / seagate 250 GB ide /

Permalänk
Skrivet av Not.Computable:

Svårt att vara mer specifik när man inte kan något om datorer. Jag hade nog windows på min asus, den hade jag från ca 2007-2011! Uppdaterade aldrig något som jag inte var tvungen att uppdatera, så tror jag hade samma system hela tiden...

Tack till dig som förklarade lite kring systemen, det var precis en av de sakerna jag har haft svårt att fatta. Har varit inne på mediemarkt säkert 6-8 timmar för att få hjälp de senaste månaderna, och sökt obeskrivligt mycket på nätet...känner ingen datakunniga människor vad jag vet

Du behöver ingen Mac; du ska inte heller ha någon Windows 8 dator. Det som jag tror passar dig är en rejäl Windows 7 laptop utan massvis av extra, onödiga funktioner.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det är nog en Mac som gäller för dig. I den kan du inte få virus även om du anstränger dig.

Windows-datorer kräver lite mer än en Mac. Med en Mac gör det ingenting om du råkar klicka på fel banner eller ska installera ett program och misslyckas med att tacka nej till medföljande reklam. Virus och dyl fungerar ändå inte på den.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.forbes.com/sites/timworstall/2013/02/20/yes-apple-...

Det var länge sen mac inte hade virus... Innan de började äslja på riktigt och knappt hade några % andelar av antalet datorer i världen.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.459239/sa-tar-du-dod-pa-macvi...

Letar efter ett virus som upptäcktes 2012 eller 2013. Där ca 60-80% av alla mac datorer drabbades(?).

Köper man en mac av den anledningen kommer man bli missnöjd.

Däremot så har macbook gått ner så pass i pris att man får i stort sett samma hårdvara för pengarna som mot en laptop med windows.
iMac däremot är fortfarande överprisade till max.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ubuntu är ju absolut ingenting för en nybörjare som inte har lust att lära sig Linux. Begriper mig inte på hur de tänker som ens rekommenderar det till nybörjare. Dessutom är det ju ungefär lika användarmässigt handikappat gentemot Windows som när man börjar jämföra GIMP mot Photoshop, eller OpenOffice mot MS Office.

Det är väl precis vad det är.. Ubuntu är för nybörjare, punkt. Installerar du desktopvarianten följer alla relevanta program med som krävs för en dator det endast surfas, kollas på media och skriva/maila med. Önskas något utöver det förinstallerade kan man hitta det mesta i https://apps.ubuntu.com/cat/ som finns med i distributionen. Programmen är annorlunda ja, men fortfarande så pass lika att det efter någon timme borde vara brukbart.

Installerade Linux Mint på en gammal ASUS EEE pc 1000 till min morsa (som inte klarar av att hantera bilder i Windows för att få lite perspektiv på det hela) och hon har inte behövt ha hjälp med den någonsin. Den bara fungerar. Används enbart till surf.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

TS bor alltså i Sthlm, och jag tror att det blir svårt att ge hjälp över ett forum. Då TS inte är tekniskt intresserad så tror jag att det blir svårt för henne att specificera vad hon vill ha ut av datorn och varför de hon har testat inte passar. Det blir därmed svårt att rekommendera något konkret, och jag tror också att TS har problem med instruktioner av typen "avinstallera allt som följer med från tillverkaren" eller "installera Ubuntu och testa det".

Jag tror inte att någon kommer att kunna rekommendera en dator och säga "köp precis denna, den har allt du vill ha och inget annat och kommer fungera perfekt i 5 år". Vilket också skulle vara slöseri då TS verkar ha två hyfsat nya datorer hemma?

Har jag fel?

Jag vet inte hur noga du läser, men allt det där du påstår om hennes kunnande har hon redan förklarat i sitt första inlägg för att inte tala om rubriken till tråden "Tjej som inte har en teknisk fiber i kroppen", så du behöver inte måla ut henne som totalt okunnig (då hon sagt att hon inte kan) då hon ber om hjälp, det går att förklara pedagogiskt och kan du inte det så är det nog bäst du låter bli att kommentera alls då det inte hjälper henne.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Rajat:

Jag vet inte hur noga du läser, men allt det där du påstår om hennes kunnande har hon redan förklarat i sitt första inlägg för att inte tala om rubriken till tråden "Tjej som inte har en teknisk fiber i kroppen", så du behöver inte måla ut henne som totalt okunnig (då hon sagt att hon inte kan) då hon ber om hjälp, det går att förklara pedagogiskt och kan du inte det så är det nog bäst du låter bli att kommentera alls då det inte hjälper henne.

Och du har inte sett att det finns ett flertal inlägg av just den typen som jag tror inte hjälper alls? Meningen med mitt inlägg är att försöka hitta en nivå som går att förmedla över ett forum och som TS kan använda, men jag tror att det blir svårt.

Jag har följt tråden och försökte bara understryka vilken nivå TS är på. Självklart är det inte min mening att vara taskig mot TS.

Permalänk
Inaktiv

windows 8 är relativt enkelt, mycket enklare om man jämför med windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jojjeofc:

windows 8 är relativt enkelt, mycket enklare om man jämför med windows 7

Nej

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:
Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

En Surface Pro 3 skulle uppfylla alla dina behov. Låter jättekonstigt att den skulle "lagga", det måste varit nåt fel på exemplaret du tittade på.

Windows 8 kommer med lite nya grejer. När någonting är nytt måste man lära sig. Windows 8 funkar helt otroligt bra när man har touch-skärm. Utan tvekan det bästa operativsystemet som finns till touch-skärmar. Allt annat ter sig stenålders i jämförelse.

Här kan du få lära dig det du behöver på 4 minuter:

Sen kommer här en komplett intro som tar 25 minuter:

Tada! Klart! Nu kan du allt du behöver veta om Window 8 för att kunna använda det till dina syften.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Vadå nej?
Det är individuellt om vad man tycker.

Permalänk
Medlem

Med tanke på övergivandet av tråden så tänker den paranoida sidan av mig att vi har försökt hjälpa ett forumtroll som tröttnat...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Det är väl precis vad det är.. Ubuntu är för nybörjare, punkt. Installerar du desktopvarianten följer alla relevanta program med som krävs för en dator det endast surfas, kollas på media och skriva/maila med. Önskas något utöver det förinstallerade kan man hitta det mesta i https://apps.ubuntu.com/cat/ som finns med i distributionen. Programmen är annorlunda ja, men fortfarande så pass lika att det efter någon timme borde vara brukbart.

Installerade Linux Mint på en gammal ASUS EEE pc 1000 till min morsa (som inte klarar av att hantera bilder i Windows för att få lite perspektiv på det hela) och hon har inte behövt ha hjälp med den någonsin. Den bara fungerar. Används enbart till surf.

Men hur många tiondelar av en procent använder Linux?

Problemet är att man blir en mjukvarumässig eremit, men det klart att det kan fungera om man har en privat drifttekniker. Alla tekniska system har ju en inlärningskurva, men det är ju inte en lycklig slump eller för att Bill Gates mutat folk att köra Windows som det är dominerande på marknaden...