Maximal Valuta för Pengarna! 5-10k

Permalänk
Medlem

Maximal Valuta för Pengarna! 5-10k

Hej igen, det var 6 år sedan jag var här senast! Jag har en burk med en i7-920 D0, 2x3gig ram och ett HD 4770 som jag tänkte ge till min käre far att surfa på. Jag har inte följt med i utvecklingen alls de senaste åren. Jag vet att prollen går att köra i över 4ghz, men jag utgår ifrån att det är bättre att köpa nytt och fräscht.

Det är ute efter är en trevlig burk som jag kan använda till det mesta, gärna tyst, gärna billig.

Det jag vill att datorn skall klara av:

  • Video redigering/rendering i Vegas

  • Spel (mer intresserad av esportsdelen än upplevelsedelen)

  • Streama

  • Lite 3D skulle vara kul

  • Köra 2st 24' skärmar

  • Hålla en låg ljudnivå när jag inte gör något allt för krävande.

Jag har ingen fast budget, men jag vill få så mycket som möjligt för pengarna. Har en SSD och en 500gig lagringsdisk som jag kan plocka ur min nuvarande dator om tekniken inte har gått för mycket framåt.

Tack på förhand!

Visa signatur

4690K | GTX 970 | z97-Pro Gamer | XL2411Z | SuperNOVA G2 | R5 | 850 EVO | Deathadder | QcK Heavy

Permalänk
Medlem

Något sådant. Det där grafikkortet klarar alla spel på max i stort sett. Om du inte behöver så mycket kraft så kan du ta ett billigare. Detsamma gäller processorn.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7619615/2015-01-19

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Jag har lurkat stenhårt i två veckor nu, och kan med betydligt mer kunskap konstatera att rekommendationen du gav mig är stabil, bra jobbat och tack så mycket! Har dock stött på en del saker som jag inte lyckats läsa mig till. Först och främst är val av moderkort.

Det känns att ett 700kr Z97 och ett 3000kr är "samma skit". Jag har inget intresse av att ha >1 GPU och >2 diskar, så borde jag inte kunna ta det billigaste jag hittar? Kan iofs. tänka mig att betala någon hundring extra för att slippa guldfärgade heatsinks och brun pcb (är det något retro tema som är inne just nu eller vad?).

En annan sak jag har svårt att hitta är info om Samsung 850 evo, tydligen skall 840 evo tappa prestanda över tid (mer än vanligt), har 850 evo samma problem?

Till sist har jag funderingar kring ljudnivå, hur mycket beror på chassit och hur mycket beror på komponenterna? Hur står sig "standard komponenter" i t.ex. en Define R5 mot tysta komponenter (typ eftermarknadsflätar/kylare etc. etc.) i en plåtburk.

Tack!

Visa signatur

4690K | GTX 970 | z97-Pro Gamer | XL2411Z | SuperNOVA G2 | R5 | 850 EVO | Deathadder | QcK Heavy

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoxOfHax:

Jag har lurkat stenhårt i två veckor nu, och kan med betydligt mer kunskap konstatera att rekommendationen du gav mig är stabil, bra jobbat och tack så mycket! Har dock stött på en del saker som jag inte lyckats läsa mig till. Först och främst är val av moderkort.

Det känns att ett 700kr Z97 och ett 3000kr är "samma skit". Jag har inget intresse av att ha >1 GPU och >2 diskar, så borde jag inte kunna ta det billigaste jag hittar? Kan iofs. tänka mig att betala någon hundring extra för att slippa guldfärgade heatsinks och brun pcb (är det något retro tema som är inne just nu eller vad?).

En annan sak jag har svårt att hitta är info om Samsung 850 evo, tydligen skall 840 evo tappa prestanda över tid (mer än vanligt), har 850 evo samma problem?

Till sist har jag funderingar kring ljudnivå, hur mycket beror på chassit och hur mycket beror på komponenterna? Hur står sig "standard komponenter" i t.ex. en Define R5 mot tysta komponenter (typ eftermarknadsflätar/kylare etc. etc.) i en plåtburk.

Tack!

Ja, så länge det är samma chipset så är det inte mycket som skiljer såvida du inte behöver fler portar eller funktioner. Ja, ingen vet om 850 evo har samma problem. Jag tror iaf det. Pro har dock inte det problemet. Jag har R5 och det låter ändå en hel del så komponenterna spelar fortfarande roll.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Föredrar LP minnen till tornkylare.

Förslag för 9677:-
http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/47512

Permalänk
Medlem

Bästa jag har fått ihop från en enskild butik hittills, nätagg+kundvagn. C

Thoughts?

Visa signatur

4690K | GTX 970 | z97-Pro Gamer | XL2411Z | SuperNOVA G2 | R5 | 850 EVO | Deathadder | QcK Heavy