Permalänk
Medlem

Fysiskt skadad 965

Halloj!
Tänkte köra en fråga jag gått och grubblat på en del nu den senaste tiden.
Det är så att jag köpte en ny kylare för att kunna klocka min 965a, och när jag avmonterade orginal kylaren och nästan fått bort all gammal kylpasta, så möttes jag av ett vad jag bara kan beskriva som ett "jack" i cpun.
Orkade inte djupdyka i det utan monterade min 212 evo och allt var frid o fröjd. Tills själva överklockningen skedde.
Men tempsen kan flyga runt lite som de vill och jag undrar om detta är pga detta "jack"? Här ser ni en bild på skiten
Ligger just nu på en ~40 idle.

Syftar alltså på krummeluren upptill.
Nu körs den i orginalklock, tills jag löst detta.

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

Tvätta rent cpu lägg på ny kylpasta där så jacket fylls igen så ska det nog gå bra:)

Edit har du resettat BIOS sen du upptäckte jacket?:) jag tänkte så det inte är någon vcore som spökar:)

Permalänk
Hedersmedlem

Det där lilla jacket spelar väldigt liten roll och är inte orsaken till dina hoppande temperaturer.
Jag skulle kolla om den håller klocken när temperaturen hoppar. Hoppar klocken upp och ner så är det förmodligen processorn som throttlar för att den blir för varm. Alternativt orkar inte moderkortet leverera tillräckligt mycket och jämn ström.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Har du otur så börjar den klyva atomer och då vill du verkligen inte vara nära.

Permalänk
Medlem

Jacket ska inte spela någon roll om det bara är vid ytan, vilket den ser ut att vara och ett väldigt litet jack. Hade en Q6600 som var rejält full med jack och andra ojämnheter så när jag lappade den så tjänade jag drygt 10 grader under load.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktigaste är nog att det inte går uppåt så det lyfter kylarens anliggningsyta, går det neråt fylls det ut av kylpasta och lär påverka minimalt när det är så litet.
Inget hindrar heller att du planslipar locket om du känner för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sirme - Nä de har jag inte gjort men kanske skulle kolla upp det.

giplet - Okej så jag testar köra ett stresstest utan överklock och se vad som händer, för att sedan lätt överklocka och jämföra dem.

fxfighter - Är jag inte minsta orolig för, det mesta i och på min burk kommer från diverse komponenter och skrot från tjernobyl (Y)

AlbertMwugabi & mrqaffe - Får kanske undersöka möjligheterna och eventuellt försöka sig på och lappa i värsta fall då vad jag kunde se (och minnas) så stack de upp en pytteliten "flärp" :/

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pjurta86:

Sirme - Nä de har jag inte gjort men kanske skulle kolla upp det.

giplet - Okej så jag testar köra ett stresstest utan överklock och se vad som händer, för att sedan lätt överklocka och jämföra dem.

fxfighter - Är jag inte minsta orolig för, det mesta i och på min burk kommer från diverse komponenter och skrot från tjernobyl (Y)

AlbertMwugabi & mrqaffe - Får kanske undersöka möjligheterna och eventuellt försöka sig på och lappa i värsta fall då vad jag kunde se (och minnas) så stack de upp en pytteliten "flärp" :/

Det viktigaste är att du får bort ev uppstick du behöver inte slipa hela ytan men ta bort grader som pressar isär ytorna, kylpasta leder värme dåligt så ju mindre som behöver användas desto bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det viktigaste är att du får bort ev uppstick du behöver inte slipa hela ytan men ta bort grader som pressar isär ytorna, kylpasta leder värme dåligt så ju mindre som behöver användas desto bättre.

Okej får väl plocka ner den och ta mig en titt, nått du rekomenderar för att "slipa ner" eventuellt uppstick?
Har nu slutfört ett 25min test i prime95 orginalklock och låg på 56-57grader :/ verkar ju inte allt för bra, NÅNSTANS!
Helt klart nått måste göras, kan vara lite dammigt i burken då jag inte rengjort den på ett tag (och har en katt som inte tycks göra annat än fälla päls)

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

Gå över HS med ett fint bryne så känner du om det sticker upp något.

Jobbar med formverktyg och där är det hundradelar som kan spela roll, bryne fungerar fint.

Sen torkar du rent o lägger på pasta, så tunt du kan utan att det blir luft mellan cpu och kylare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Gå över HS med ett fint bryne så känner du om det sticker upp något.

Jobbar med formverktyg och där är det hundradelar som kan spela roll, bryne fungerar fint.

Sen torkar du rent o lägger på pasta, så tunt du kan utan att det blir luft mellan cpu och kylare.

Okej, äger inget brynje i dagsläget men länge velat köpa ett, så nu är de väl dags att slå till antar jag

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Avstängd

en 212 är inte bästa kylaren men duger och en phenom brukar vara ganska varma och med oc kan dom ta rejält med ström och vara svårare att kyla sen moderkort kan spela roll då många billigare får svinheta mosfets som är så varm att cpu tempen ökar och prime 56-57 grader låter normalt då det belastar cpu´n mer än något annat någonsin gör och du kan nå ganska många mhz på marginal 65c som man bör hålla sig under enligt amd då dom flesta går ganska långt på nära stock volt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

en 212 är inte bästa kylaren men duger och en phenom brukar vara ganska varma och med oc kan dom ta rejält med ström och vara svårare att kyla sen moderkort kan spela roll då många billigare får svinheta mosfets som är så varm att cpu tempen ökar och prime 56-57 grader låter normalt då det belastar cpu´n mer än något annat någonsin gör och du kan nå ganska många mhz på marginal 65c som man bör hålla sig under enligt amd då dom flesta går ganska långt på nära stock volt

Jo jag köpte den mest för priset och alla positiva kommentarer den fått. Okej kan vara bra att ha i åtanke att den kan gå varmt. Har dock lagt märke till att den nu i "default" klock ligger på strax över 3,6GHz? :s har använt mig av aod när jag klockat upp den tidigare, kan de ligga till grund för den högre "default" klocken? Vill helst ha lite marginal till 65c så se hur högt man kan lyfta innan de går över ~61c. Tack för svaret och infon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)