Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Mesiga mängder vcore ni kör
http://valid.canardpc.com/qmtqye

Skickades från m.sweclockers.com

Uff! Svettigt!

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Uff! Svettigt!

haha ja

Tro nu inte att detta är säker Vcore att köra på, jag tar inget ansvar för era misstag!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalGalaxy:

Ja, det står även på själva BIOS att UCLK måste va 2x större än DRAM. Jag ska sätta på 1674 och sen dubbla UCLK och se hur det kommer att gå och jag åter kommer.

Föresten tack så mycket för allt hjälp jag uppskattar det.

Inga problem!

Skrivet av MetalGalaxy:

Jag har försökt senaste 2 timmar att få den fungerande på 1674MHz utan lycka. Jag hade UCLK på dubbelt så mycket och testade även högre med olika QPI/DRAM voltage upp till 1.4V men den crashar vid varje Prime test. Jag hade även UCLK på AUTO och crashade oxå. Är felet hos voltage eller vad?

Det är svårt att säga exakt vad det var då du hade både hög UCLK och DRAM samtidigt. Bättre att dra ner på DRAM och hitta den mest stabila UCLK frekvensen som du kan få med QPI/DRAM Voltage på 1.4V (minns ej riktigt om den maximala rekommenderade spänningen på QPI/DRAM är 1.4V eller ej) och när du hittat den, dra upp DRAM Frequency tills du får ett stabilt system.

Glöm inte att DRAM Frequency är egentligen DRAM Ratio (d.v.s. DRAM multipliern) gånger BCLK. Om du vill ha högre stabil DRAM frequency så är det kanske bättre att öka BCLK istället för DRAM ration? Fast då påverkas hela systemet och du kommer då behöva minska både UCLK Frequency samt CPU multipliern.

Bäst vore om du testade att sänka alla multipliers till så lags nivåer som möjligt (glöm ej att ha UCLK 2x DRAM bara) och därefter successivt öka BCLK upp till åtminstone 200. Öka med 10 och testa med P95 i några minuter (5-10 min räcker bra tycker jag). När du hittat den maximala BCLK som ditt system klarar av så blir överklockningen mycket lättare. Du kan sedan testa med olika UCLK och BCLK för att se hur högt UCLK kommer upp och därefter samma sak med DRAM. DRAM testar du genom att ha din maximala UCLK som du lyckats få och därefter gradvis öka DRAM upp till 1/2 UCLK.

Ledsen för eventuella stavfel och oklarheter, skriver allt på mobilen

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Inga problem!

Det är svårt att säga exakt vad det var då du hade både hög UCLK och DRAM samtidigt. Bättre att dra ner på DRAM och hitta den mest stabila UCLK frekvensen som du kan få med QPI/DRAM Voltage på 1.4V (minns ej riktigt om den maximala rekommenderade spänningen på QPI/DRAM är 1.4V eller ej) och när du hittat den, dra upp DRAM Frequency tills du får ett stabilt system.

Glöm inte att DRAM Frequency är egentligen DRAM Ratio (d.v.s. DRAM multipliern) gånger BCLK. Om du vill ha högre stabil DRAM frequency så är det kanske bättre att öka BCLK istället för DRAM ration? Fast då påverkas hela systemet och du kommer då behöva minska både UCLK Frequency samt CPU multipliern.

Bäst vore om du testade att sänka alla multipliers till så lags nivåer som möjligt (glöm ej att ha UCLK 2x DRAM bara) och därefter successivt öka BCLK upp till åtminstone 200. Öka med 10 och testa med P95 i några minuter (5-10 min räcker bra tycker jag). När du hittat den maximala BCLK som ditt system klarar av så blir överklockningen mycket lättare. Du kan sedan testa med olika UCLK och BCLK för att se hur högt UCLK kommer upp och därefter samma sak med DRAM. DRAM testar du genom att ha din maximala UCLK som du lyckats få och därefter gradvis öka DRAM upp till 1/2 UCLK.

Ledsen för eventuella stavfel och oklarheter, skriver allt på mobilen

Detta förklaring var bra Tack så mycket får testa imorn och får se hur det går till

Permalänk
Skrivet av Icte:

Inga problem!

Det är svårt att säga exakt vad det var då du hade både hög UCLK och DRAM samtidigt. Bättre att dra ner på DRAM och hitta den mest stabila UCLK frekvensen som du kan få med QPI/DRAM Voltage på 1.4V (minns ej riktigt om den maximala rekommenderade spänningen på QPI/DRAM är 1.4V eller ej) och när du hittat den, dra upp DRAM Frequency tills du får ett stabilt system.

Glöm inte att DRAM Frequency är egentligen DRAM Ratio (d.v.s. DRAM multipliern) gånger BCLK. Om du vill ha högre stabil DRAM frequency så är det kanske bättre att öka BCLK istället för DRAM ration? Fast då påverkas hela systemet och du kommer då behöva minska både UCLK Frequency samt CPU multipliern.

Bäst vore om du testade att sänka alla multipliers till så lags nivåer som möjligt (glöm ej att ha UCLK 2x DRAM bara) och därefter successivt öka BCLK upp till åtminstone 200. Öka med 10 och testa med P95 i några minuter (5-10 min räcker bra tycker jag). När du hittat den maximala BCLK som ditt system klarar av så blir överklockningen mycket lättare. Du kan sedan testa med olika UCLK och BCLK för att se hur högt UCLK kommer upp och därefter samma sak med DRAM. DRAM testar du genom att ha din maximala UCLK som du lyckats få och därefter gradvis öka DRAM upp till 1/2 UCLK.

Ledsen för eventuella stavfel och oklarheter, skriver allt på mobilen

Jag har nu lyckats med grejen
Target CPU 4020MHz
Target DRAM Frequency 1611MHz
UCLK är 3224 MHz

CPU voltage 1.28125v
QPI/DRAM 1.24375v

Den klarade Optimus Prime testen
Volten ser bra ut visst? och temperaturen vid full load stiger inte över 75C CPU och runt 80-88C Core (enligt speedfan) på idel så ligger cores på 44-50C. känns lite högt för att vara på idel men är det för farligt?

Jag försökte få den upp till 4.1- 4.2Ghz men det var jobbigt och det krävde mycket voltage den va för varm för min kylare att klara av. Jag är i alla fall nöjd med resultatet nu

Vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalGalaxy:

Jag har nu lyckats med grejen
Target CPU 4020MHz
Target DRAM Frequency 1611MHz
UCLK är 3224 MHz

CPU voltage 1.28125v
QPI/DRAM 1.24375v

Den klarade Optimus Prime testen
Volten ser bra ut visst? och temperaturen vid full load stiger inte över 75C CPU och runt 80-88C Core (enligt speedfan) på idel så ligger cores på 44-50C. känns lite högt för att vara på idel men är det för farligt?

Jag försökte få den upp till 4.1- 4.2Ghz men det var jobbigt och det krävde mycket voltage den va för varm för min kylare att klara av. Jag är i alla fall nöjd med resultatet nu

Vad tycker du?

Det ser helt OK ut! Under 1.35V Vcore är bra i mina ögon och QPI/DRAM Voltage ser fantastiskt ut!

Hur stor Vcore behövde du för att komma upp i 4.2? Byter du ut kylaren mot en nyare (t.ex. Noctua NH-U14S som jag har, fantastiskt bra) så tror jag säkert att du kan köra i åtminstone 4.1 GHz utan problem Spel och så brukar ju inte tvinga processorn att köra lika mycket om Prime95 gör, så om Pirme95 ger en maxtemperatur på 90 under ett några timmars test så tycker jag det är helt OK!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Det ser helt OK ut! Under 1.35V Vcore är bra i mina ögon och QPI/DRAM Voltage ser fantastiskt ut!

Hur stor Vcore behövde du för att komma upp i 4.2? Byter du ut kylaren mot en nyare (t.ex. Noctua NH-U14S som jag har, fantastiskt bra) så tror jag säkert att du kan köra i åtminstone 4.1 GHz utan problem Spel och så brukar ju inte tvinga processorn att köra lika mycket om Prime95 gör, så om Pirme95 ger en maxtemperatur på 90 under ett några timmars test så tycker jag det är helt OK!

Okey Tackar
Får köpa nytt kylare snart denna jag har är faktiskt ej bra
För att nå 4.2Ghz så tror jag att jag behöver minst 1.35v-1.4v tror jag i alla fall. Jag har inte vågat lägga på högt volt för att min kylare klarar inte av värmen.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalGalaxy:

Okey Tackar
Får köpa nytt kylare snart denna jag har är faktiskt ej bra
För att nå 4.2Ghz så tror jag att jag behöver minst 1.35v-1.4v tror jag i alla fall. Jag har inte vågat lägga på högt volt för att min kylare klarar inte av värmen.
Mvh

Hellre att tänka lite säkert än att något stryker med. Om du lyckats med en stadig klock nu så håll dig till det eller skaffa bättre kylning.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalGalaxy:

Okey Tackar
Får köpa nytt kylare snart denna jag har är faktiskt ej bra
För att nå 4.2Ghz så tror jag att jag behöver minst 1.35v-1.4v tror jag i alla fall. Jag har inte vågat lägga på högt volt för att min kylare klarar inte av värmen.
Mvh

Bra idé! Kör med en bra tornkylare eller custom loop så slipper du oljud från pumparna i AIO kylare också

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Bra idé! Kör med en bra tornkylare eller custom loop så slipper du oljud från pumparna i AIO kylare också

Precis ;D