Sandisk introducerar "världens rymligaste" Micro SD med 200 GB lagringsutrymme

Permalänk

Det här kommer ju passa perfekt till min nya Samsung S6'a.

Nej just ja, dom sköt ju sig själva i foten ja.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av igelkotte:

Dom flesta företag sysslar med bedrägeri i någon form. Nvidia exempelvis nu senast. Sen finns det massvis av företag som tillverkar och säljer kablar som påstås vara så bra och kostar 10 dubbla, men där hemma märker ingen någon skillnad.

Nu får du lugna ner dig jag känner mig inte kränkt Jag menar bara att Sonys nyhet om minneskort för ljudentusiaster inte hör hemma på detta forum. Så självklart så kommer det kritik på det på samma sätt om om det skulle skrivits en nyhet om hästar här. Men förstå ändå att man kan dra slutsatsen att det finns intresse att skada eller skämta mot Sonys minneskort när man skriver som Sweclockers gjort i nyheten. För annars hade man aldrig nämnt Sony i en ickerelaterad nyhet? Produkterna är riktade åt olika målgrupper.

Du får såklart tycka som du vill. Och jag vet att Sony är bra på att ta betalt och försöka låsa kunder så jag tycker Sony gör mycket skit också.

Det är naturligtvis sant, du har rätt. Men Sweclockers skribenter har ett gott sinne för humor, så jag är säker på att artikeln är skriven med glimten i ögat Ursäkta min skarpa ton i förra inlägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Nån som är duktig på matte och vill räkna ut hur många sådan man rymmer på tex en 2.5 tums enhet? samt 3.5 tums som en mekanisk disk.

Det känns det blir väldigt många gb data på väldigt liten yta

Om man lägger de på längden runt ekvatorn så kan man lägga ca 2,67 miljarder bredvid varandra! 521 484 375 TB, blir en del porr det. Måtten på kortet är 15×11×1 mm så lämnar över fanan till någon annan.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Dom flesta företag sysslar med bedrägeri i någon form. Nvidia exempelvis nu senast. Sen finns det massvis av företag som tillverkar och säljer kablar som påstås vara så bra och kostar 10 dubbla, men där hemma märker ingen någon skillnad.

Är det Sony vs Sandisk vi diskuterar eller "massvis av företag". Det är helt sjukt att lansera ett "lågbrus" minneskort när man inte själv kan visa att det fungerar bättre än andra kort. Det är precis som $1000 ethernetkabeln eller kristaller att placera under strömkabeln. Så vi etablerar att Sonys försök är humbug, snake oil som det brukar kallas på engelska.

Varför är det fel att peka ut just Sony även om fler företag sysslar med samma sak? Svaret är att det är det inte. Alla sådana sätt att föra konsumenter och kunder bakom ljuset måste exponeras. Som du kanske har märkt fick Nvidia ordentligt med stryk både här på forumet och i övriga världen. Det finns ingen rättvisa och det är bara att jobba på och köra med tredepartsverifikationer av påstådda produktegenskaper. Det är så man gör inom vetenskapen och även om den metoden inte är felfri så är det den bästa modellen vi har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har 8GB i min mobil, behöver inte mer känner jag men visst. 200GB på en yta stor som en fingernagel... imponerande.

Samma här, 8GB i tel. Har aldrig varit i närheten av att fylla den. Förstår inte vad man ska med mer lagring till än det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Citat:

Sandisk 200 GB Ultra Micro SDXC UHS-I ska finnas på butikshyllorna någon gång i årets andra kvartal till det rekommenderade priset 399 dollar, motsvarande cirka 4 200 kronor inklusive moms.

Hmm, Ska inte 'Copyswede' ha några 100 kr när man köper en sån här, blir väl 4500kr då, med moms på pålägget m.m...

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Samma här, 8GB i tel. Har aldrig varit i närheten av att fylla den. Förstår inte vad man ska med mer lagring till än det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har 64GB utrymme i min telefon och 45GB av det är fyllt med musik.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Jag har 64GB utrymme i min telefon och 45GB av det är fyllt med musik.

Antar att du har konverterat din musiksamling till mp3'or. Det innebär att du har 10.000+ låtar. Känns onödigt mycket, för att inte tala om mycket pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Antar att du har konverterat din musiksamling till mp3'or. Det innebär att du har 10.000+ låtar. Känns onödigt mycket, för att inte tala om mycket pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Majoriteten av låtarna är i Flac format.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Antar att du har konverterat din musiksamling till mp3'or. Det innebär att du har 10.000+ låtar. Känns onödigt mycket, för att inte tala om mycket pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

mp3 är 90-tals-teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

mp3 är 90-tals-teknik

Vad är en modern codec då?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Vad är en modern codec då?

Flac

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk

Nu ska bara apple introducera mircro sd kort läsare i sina mobiler...
(Som om jag inte betalde 2000kr mera för att få 112 gb mera minne i sin telefon :/

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Och när vi ändå är på att, vart fan finner man fritt mobilt bredband längre?
Jaha, det fanns tydligen inte...nähä, vem fan behöver 200gb+ minne längre. Wifi har aldrig varit så uppskattat i Sverige som nu! :S

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Det är naturligtvis sant, du har rätt. Men Sweclockers skribenter har ett gott sinne för humor, så jag är säker på att artikeln är skriven med glimten i ögat Ursäkta min skarpa ton i förra inlägget.

Han dricker nog alldeles för lite...där ja!
(Fan nu vet ju alla att jag är full också :/)

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av addy1995:

"Initial release 20 July 2001; 13 years ago"

(hur nu wikipedia räknar. närmre 14 år.)

Men tja, FLAC håller utan att vara modernt, tackvare sina 0% dataförlust.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är på 200 GB. Windows kommer dock säga ~190 GB, men det är bara för att Windows räknar i GiB men skriver GB.

3,5GB=7/8 av 4GB

175GB=7/8 av 200GB

Permalänk
Medlem

Perfekt till NASen! Om den kommer kosta 4,5k hyllpris så är det 68 gånger högre GB-pris än en hårddisk.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Mycket mera vettigt än Sonys påhitt. Problemet är väll att det knappts finns telefoner som stödjer den där storleksklassen? Men som sag, 16 GB är ju ett skämmt. 32 är redan det ganska trångt.

Skrivet av lacrits:

Fint pris/GB!
Köpte precis ett Samsung SDXC/HC Pro (<90 >80 MB/s) på 32G f ca hundrafemti.. så 7 sånna blir 224GB drygt tusenlappen.
Men ok, jag fattar vitsen ha 200GB på ett enda minne i kameran/telefonen/mobila enhet

Förresten, stödjer Raspberry så stora SD-minnen?!

Utrymmesmässigt är det inga problem då de flesta datorer använder LBA64 som introducerades i samma tidsperiod då SATA blev vanligt i datorer. Även standarder som LBA48, eller LBA32 som "bara" stödjer 2TiB hårddiskutrymme skulle utan problem räcka men det finns knappt kvar i nya prylar då det tillhör historien. Nåväl, man kan lätt konstatera att det inte är i hårdvaran som problemet ligger.

Det som är problemet med minneskort är att man säljer dessa förformaterade med exFAT för att det bestämts i specifikationen för SDXC. (Vem mutade standardiseringsfolket?) exFAT är ett Micro$oft properitärt filsystem som de tar ut stora royalites för, och som de tjänar pengar på att du använder. Detta håller de själva hårt på och Windows vägrar formatera minneskort som är större än 32GB med annat än exFAT.

Som tur är har man möjlighet att själv ändra filsystem till FAT32, eller ett modernt och driftssäkert filsystem som ext4 om man använder Linux eller andra program än de medföljande i Windows för att komma runt begränsnigen. ext4 passar vanligtvis bäst för Raspberryn. (Jag har till och med svårt att tro att du ens kan använda exFAT eller FAT32 som systemfilsystem på en Raspberry. Åtminstone inte utan att behöva meckla en del.)

Gör man detta kan de flesta enheter läsa minneskortet eftersom problemen vanligtvis tillhör filsystemet exFAT snarare än storleken. Dock finns det enstaka exotiska prylar som vägrar ta emot för stora minneskort formaterade med "fel" filsystem, men då är det inte för att hårdvaran inte stöder det, utan för att det blockeras av mjukvaran "bara" för att det är mot specifikationen.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0x90:

Är det 200 GB eller är det, säg 175 GB?

Skrivet av Imaculent:

Har 128 GB (119 som kan användas) i min Z1 Compact – och använder ca 16 GB.
Jag är uppenbarligen inte målgruppen för sådana här grejer.

Skrivet av perost:

Det är på 200 GB. Windows kommer dock säga ~190 GB, men det är bara för att Windows räknar i GiB men skriver GB.

Skrivet av 0x90:

Det är bluffartat när man använder felaktiga beteckningar i specifikationerna. Ibland får man utrymmet angivet i xiB men ibland har man fått något helt annat. Tag disketter t.ex. Där räknade man MB som 1000 KB och KB som 1024 B. IEC- och SI-prefix samtidigt! 1,44MB-disketter är alltså osant åt båda håll då det riktiga värdet är antingen 1,47 MB eller 1,41 MiB. Det var ett ganska stort fel på den tiden då man noggrant räknade på vad varje KiB kostade.

Klippt från Wikipedia:

Citat:

For example, 1.44 MB 3½-inch HD disks have the "M" prefix peculiar to their context, coming from their capacity of 2,880 512-byte sectors (1,440 KiB), inconsistent with either a decimal megabyte nor a binary mebibyte (MiB). Hence, these disks hold 1.47 MB or 1.41 MiB.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2