Inkomstdeklaration 2015 - Få eller betala?

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka 5600. Sjukt nöjd, trodde inte jag skulle få något. 19, år och student. Jobbade några veckor i somras plus ca 5 h per vecka resten av året.

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Jag har tydligen betalat 2600 kr för mycket i skatt. Generös som jag är kräver jag ingen ränta på detta belopp

Spelar ingen roll om du är generös eller inte. Skattekontot är räntegrundande, räntan betalas ut automatiskt. Inte helt sällan är räntan bättre där än på banken, kan tilläggas. Just nu är den runt 0,5%, och till det kommer att räntan på banken ska man skatta för, räntan på skattekontot är skattebefriad... Räknat från första dagen, och på var krona i överskott på kontot. Så det är 30% mer ränta för samma pengar.
Det är bara att gratulera.

Skrivet av Valiumballong:

Jag har betalat 7800 kr för mycket i skatt. Hade varit bättre att betalat 7800 kr för lite i skatt, men men.

Med Skatteverket är karusellen annorlunda. Nu har du fått ränta på pengarna, annars hade de krävt ränta på skulden. Låter man skulden förfalla, är räntan riktigt hemsk.

Skrivet av Verminator:

Hade en arbetsgivare för några år sedan som alltid sa att "återbäring" inte är bra... "kvarskatt" är bättre.

Glömde dock bort att fråga varför han tyckte så och har inte hittat något konkret nu som förklarar det.

Kan ni bidra med något vettigt?

Det är sant när investeringar ger bättre avkastning än skattekontot. Har man pengarna på banken är det med andra ord inte sant i dagsläget.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Om vi säger att jag får 10000kr tillbaka. Vad hade de pengarna kunnat växa till på ett vanligt sparkonto på ex swedbank ,under ett år? Lite nyfiken på sånt(inga aktier osv alltså) Men jag föredrar nog att få tillbaka blir ju som en liten bonus även om det är mina pengar

Sparkonton ger 0,1-0,2% i dag. Med andra ord, spara pengar på skattekontot, det betalar bättre.

Själv fick jag restskatt i år. Skickade in så det blir lite överskott till nästa år... 79:- spänn i år, för jävligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.