450w nätagg med R9 290?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Först o främst: Skönt att du hittat hit som har rätt grym koll på nätagg

Jag vet inte riktigt vad jag skrev som var fel, men antar att du reagerade på att jag skrev något i stil med "bör inte belastas fullt ut". Och då går jag bara efter vad flertalet rekommenderar på Sweclockers, för jag har faktiskt inte sett någon riktig studie på om det gör någon större skada, men logiken är på deras sida
Visste faktiskt den biten om peaak värdet! Muhaha. XFX agget har väl ett peak värde på 550w har jag för mig?

Nej då inget fel, du åkte bara med på vågen när jag såg lite andra som var ute på isen Gav lite råd hit och dit:)

Ett kvalités agg klarar 100% belastning, många recenter provar att belasta aggen lite hårdare (inte alltid, men oftast). t.ex mitt i sign VX 550 klarade närmare 650 watt mer vågade dom inte tror jag eller om det stängde av sig. Så det finns marginal för peak inbyggd i agget från fabrik (i alla fall på lite mer kvalitets agg). Men vad jag hört så låter fläkten riktig illa 50% och uppåt. Så brukar vara fint med marginal av flera anledningar.

Sen håller sig agget svalare och på så vis håller länge om man håller agget på 50%/75% max belastning och även tystare (om man inte har ett fläktlöst agg då ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Nej då inget fel, du åkte bara med på vågen när jag såg lite andra som var ute på isen Gav lite råd hit och dit:)

Ett kvalités agg klarar 100% belastning, många recenter provar att belasta aggen lite hårdare (inte alltid, men oftast). t.ex mitt i sign VX 550 klarade närmare 650 watt mer vågade dom inte tror jag eller om det stängde av sig. Så det finns marginal för peak inbyggd i agget från fabrik (i alla fall på lite mer kvalitets agg). Men vad jag hört så låter fläkten riktig illa 50% och uppåt. Så brukar vara fint med marginal av flera anledningar.

Sen håller sig agget svalare och på så vis håller länge om man håller agget på 50%/75% max belastning och även tystare (om man inte har ett fläktlöst agg då ).

Jaja, då har jag inte klantat mig i denna tråden åtminstone..

Absolut, är själv lite sur över att jag själv gick efter " hög watt = bättre " teorin när jag köpte nätagg.. Har ett vp650pm som det inte finns en enda recension på, men billigt var det..

Jo, jag bryr mig väl inte så mycket om ljudet, men många gör ju det, och jag antar att det är en utav de stora orsakerna till att 80% brukar vara max rekommendationen. I min mening är det dock endast livslängd faktorn som spelar roll, då jag föredrar att sitta på delarna ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Går bra enligt vilken källa?

Det är ju ett överklockat 290 som du länkade till, enligt tekniska spec på netonnetsidan som du länkade så står det följande " Systemkrav Min. nätaggregat 750W"

Låter dock en aning överdrivet med 750W

Sweclockers, där drar deras hela system 400w (med 290) och de har en i7 5930k överklockad till 4,4ghz! så det bör gå rätt bra

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk

Tack för alla bra tips. Mitt nuvarande agg låter redan en del vid högbelastning, så om jag sätter in ett 290 så kommer det förmodligen att låta ännu mer.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickybobby:

Tack för alla bra tips. Mitt nuvarande agg låter redan en del vid högbelastning, så om jag sätter in ett 290 så kommer det förmodligen att låta ännu mer.

Skulle kanske kunna gå att byta fläkten, men det får någon som har kännedom kring sådan moddning hjälpa med i så fall. Kan tänka mig att det inte bara är att ta vilken som riktigt..

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Skulle kanske kunna gå att byta fläkten, men det får någon som har kännedom kring sådan moddning hjälpa med i så fall. Kan tänka mig att det inte bara är att ta vilken som riktigt..

Kan du tipsa om någon bra agg? Vet att EVGA Supernova G2 är populär.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickybobby:

Kan du tipsa om någon bra agg? Vet att EVGA Supernova G2 är populär.

Ja, alltså EVGA G2 är väl det bästa du kan få tag i, i princip, speciellt då det har 10års garanti, annars finns det lite olika modeller. Men frågan är vad är du villig att lägga?

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Ja, alltså EVGA G2 är väl det bästa du kan få tag i, i princip, speciellt då det har 10års garanti, annars finns det lite olika modeller. Men frågan är vad är du villig att lägga?

Vilket agg ger dig mest för pengarna? Kan lägga upp till 1500 :- men gärna billigare om det går.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Skrivet av Rickybobby:

Vilket agg ger dig mest för pengarna? Kan lägga upp till 1500 :- men gärna billigare om det går.

Skulle nog säga EVGA:t också, har det själv och har aldrig varit några problem. Det tillsammans med Seasonic och XFX brukar generellt räknas som premium-aggen, om jag inte fått det hela om bakfoten.

Permalänk
Skrivet av Rickybobby:

Tror du det skulle fungera bättre med ett gtx 970 ?

Ja, GTX 970 drar avsevärt mycket mindre än ett R9 290.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickybobby:

Vilket agg ger dig mest för pengarna? Kan lägga upp till 1500 :- men gärna billigare om det går.

Hmm.. Jadu.. Jag tycker ju att EVGA G2 är mest prisvärd men.. Nää, jag har kikat igenom en del utav Inets sortiment och jag hittar ingen som jag direkt anser vara mer prisvärd. Broken-arrow kanske har något bra förslag, eller någon annan kunnig.
xfx proseries var den enda jag kände var rätt ok.