Permalänk

450w nätagg med R9 290?

Tjena,
Funderar på att köpa ett R9 290 och undrar om mitt nuvarande nätagg(xfx core 450 watt) kommer att orka driva det?

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem

Jag tror att det skulle gå med nöd och näppe men jag skulle inte rekommendera det.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Tror du det skulle fungera bättre med ett gtx 970 ?

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem

Vilket 290 är det? Komplett rekommenderar "Minimum 500W or greater system power supply" för msi 290 gaming.
Det innebär att du skulle gå under rekommendationer, fullt möjligt dock att datorn går att köra med mindre.
Inget som jag heller skulle rekommendera.

Finns det inte lite spelrum i din budget att köpa ett lite kraftigare agg och sälja ditt gamla.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Vilket 290 är det? Komplett rekommenderar "Minimum 500W or greater system power supply" för msi 290 gaming.
Det innebär att du skulle gå under rekommendationer, fullt möjligt dock att datorn går att köra med mindre.
Inget som jag heller skulle rekommendera.

Finns det inte lite spelrum i din budget att köpa ett lite kraftigare agg och sälja ditt gamla.

MSI Radeon R9 290 Gaming är det jag tänkte köpa. Vill helst inte behöva byta nätagg så jag kanske istället borde satsa på ett grafikkort som drar mindre ström.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Inaktiv

290x tri-x och Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz = 405w = bör gå utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

290x tri-x och Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz = 405w = bör gå utan problem

Fast om nu det är ett +80 märkt nätagg så är det bara 360w, 450x0.8 = 360w, skulle säga att det behövs mer soppa

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Fast om nu det är ett +80 märkt nätagg så är det bara 360w, 450x0.8 = 360w, skulle säga att det behövs mer soppa

så fungerar det inte. ett agg på 450w levererar 450w, är det mindre effektivt så drar det bara mer från väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Fast om nu det är ett +80 märkt nätagg så är det bara 360w, 450x0.8 = 360w, skulle säga att det behövs mer soppa

Det fungerar tyvärr inte riktigt så. Utan effektförbrukningen som anges i testet är hur mycket systemet drar från väggen, inte vad komponenterna drar. Beroende på effektiviteten på nätaggregatet kan du sedan multiplicera den siffran med vad systemet drar från väggen för att få ut vad komponenterna drar. Alltså i ditt fall blir det 405x0.80 = 324 W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Heineken89:

Fast om nu det är ett +80 märkt nätagg så är det bara 360w, 450x0.8 = 360w, skulle säga att det behövs mer soppa

Gud vad mycket folk det är som har motargumenterat mig nu på sistone.. Orkar inte leta upp massa reviews men sök runt lite så ser du nog at det fungerar bra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Fast om nu det är ett +80 märkt nätagg så är det bara 360w, 450x0.8 = 360w, skulle säga att det behövs mer soppa

Nej! Nej! Nej! 80+ har att göra med verkningsgrad, ett 450W nätaggregat med 80+ certifikat drar alltså 562.5W från väggen vid (teoretiska) max belastningen. Den använder alltså minst 80% effektivt. Så blir nästan motsatsen till vad du säger.

Sedan använder recensenter av datorkomponenter ofta siffran som systemet drar vid väggen. Sweclockers använder Corsair AX1200i vilket vidare jag kommer ihåg har över 90% verkningsgrad.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Gud vad mycket folk det är som har motargumenterat mig nu på sistone.. Orkar inte leta upp massa reviews men sök runt lite så ser du nog at det fungerar bra..

Följderna av att man gör 30 inlägg på en dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av milo_:

Följderna av att man gör 30 inlägg på en dag.

Jo, det kan ha med saken att göra.. Fy, jag får ta o skaffa ett jobb eller söka nån utbildning snart

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Heineken89:

Fast om nu det är ett +80 märkt nätagg så är det bara 360w, 450x0.8 = 360w, skulle säga att det behövs mer soppa

Inser att jag kanske kunde formulerat mig bättre. Ursäkta om jag var lite otrevlig i tidigare inlägg.
Det är inget fel i att du inte har perfekt koll på allt, men jag blir lite trött när folk uttrycker sig som att de kan något (när de har fel), istället för att fråga "Är det inte så här?...". Har inget emot att förklara det hela, blir mest less på att folk läser lite fort och sedan tror att de vet allt om det ena och det andra
Detta är även tänkvärt pga att dessa inlägg ofta leder andra att få fel information, vilket jag förstår att du inte vill, då du inte hade försökt rätta mig annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Nej! Nej! Nej! 80+ har att göra med verkningsgrad, ett 450W nätaggregat med 80+ certifikat drar alltså 562.5W från väggen vid (teoretiska) max belastningen. Den använder alltså minst 80% effektivt. Så blir nästan motsatsen till vad du säger.

Sedan använder recensenter av datorkomponenter ofta siffran som systemet drar vid väggen. Sweclockers använder Corsair AX1200i vilket vidare jag kommer ihåg har över 90% verkningsgrad.

Är det inte också något om att nätagg bara kan dra 100% vid under ett ögonblick?
Är det säker att alla 80+ nätagg räknar som du skrev?

Jag blev rätt sur när jag upptäckte att tex AXP (eller Xion) 630W nätagg egentligen var ca 430W vilket bekräftades i tester då nätagget stängde av sig vid ca 430W.

Men jag tappade verkligen förtroendet för 80+ märkningen när jag upptäckte att AXP och Hiper nätagg hade 80+ märkta nätagg enligt listan på 80+ hemsida. AXP är ett ökänt budget märke man vill undvika och Hiper är ökänt för att vara sämre än Ace skräpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Är det inte också något om att nätagg bara kan dra 100% vid under ett ögonblick?

Vet jag inget om, men det har väl att göra med nätaggregatets interna brytare ? När brytaren stänger av nätaggregatet så är det väl uträknat på temperatur och belastning ? Äsch, kan säkerligen ha fel och är utan tvekan mer komplicerat än så. Om någon som är mer insatt vill förklara får de gärna göra det.

Skrivet av panpo98:

Är det säker att alla 80+ nätagg räknar som du skrev?

Jag blev rätt sur när jag upptäckte att tex AXP (eller Xion) 630W nätagg egentligen var ca 430W vilket bekräftades i tester då nätagget stängde av sig vid ca 430W.

Men jag tappade verkligen förtroendet för 80+ märkningen när jag upptäckte att AXP och Hiper nätagg hade 80+ märkta nätagg enligt listan på 80+ hemsida. AXP är ett ökänt budget märke man vill undvika och Hiper är ökänt för att vara sämre än Ace skräpet.

Vidare jag vet så är det så man ska räkna, men 80+ certifiering är frivilligt och görs av ett oberoende företag. Bara för att ett nätaggregat är certifierat betyder det inte per automatik att det är ett bra nätaggregat. För sådant ska man alltid kolla recensioner och tester, hittar man inget på den modellen kan man alltid kolla om tillverkaren har någon annan modell som recenserats.

Den produkten som testas är inte alltid den produkten som konsumenten får. Var ganska vanligt förr att till och med recensenter fick så kallade ingenjör-exemplar, som testades och liknande innan de skickades iväg.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

Är det inte också något om att nätagg bara kan dra 100% vid under ett ögonblick?
Är det säker att alla 80+ nätagg räknar som du skrev?

Jag blev rätt sur när jag upptäckte att tex AXP (eller Xion) 630W nätagg egentligen var ca 430W vilket bekräftades i tester då nätagget stängde av sig vid ca 430W.

Men jag tappade verkligen förtroendet för 80+ märkningen när jag upptäckte att AXP och Hiper nätagg hade 80+ märkta nätagg enligt listan på 80+ hemsida. AXP är ett ökänt budget märke man vill undvika och Hiper är ökänt för att vara sämre än Ace skräpet.

De ska inte belastas fullt ut nej. Det är inte nyttigt. Brukar väl vara 80% folk föredrar har jag för mig.
Alla är olika, vissa är urusla och levererar hälften av vad de ska. Det är därför man bör kika på reviews innan man köper ett nätagg.
Här är lite fakta kring 80+ cert: http://www.hardwaresecrets.com/article/Understanding-the-80-P...

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Är det inte också något om att nätagg bara kan dra 100% vid under ett ögonblick?
Är det säker att alla 80+ nätagg räknar som du skrev?

Jag blev rätt sur när jag upptäckte att tex AXP (eller Xion) 630W nätagg egentligen var ca 430W vilket bekräftades i tester då nätagget stängde av sig vid ca 430W.

Men jag tappade verkligen förtroendet för 80+ märkningen när jag upptäckte att AXP och Hiper nätagg hade 80+ märkta nätagg enligt listan på 80+ hemsida. AXP är ett ökänt budget märke man vill undvika och Hiper är ökänt för att vara sämre än Ace skräpet.

bra nätaggregat kan ofta belastas över utsatt effekt, sedan ska man helst inte köra ett nätagg i 100% både för sina örons och nätaggregatets livslängds skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickybobby:

Tjena,
Funderar på att köpa ett R9 290 och undrar om mitt nuvarande nätagg(xfx core 450 watt) kommer att orka driva det?

ja det går bra
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

rekommenderar detta grafikkort, billigt och otroligt bra, samt sjukt nice kylare, näst bästa på AMD korten (det ända bättre är shappires Vapor-x)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Är det inte också något om att nätagg bara kan dra 100% vid under ett ögonblick?
Är det säker att alla 80+ nätagg räknar som du skrev?

Jag blev rätt sur när jag upptäckte att tex AXP (eller Xion) 630W nätagg egentligen var ca 430W vilket bekräftades i tester då nätagget stängde av sig vid ca 430W.

Men jag tappade verkligen förtroendet för 80+ märkningen när jag upptäckte att AXP och Hiper nätagg hade 80+ märkta nätagg enligt listan på 80+ hemsida. AXP är ett ökänt budget märke man vill undvika och Hiper är ökänt för att vara sämre än Ace skräpet.

Stämmer att peak bara går några sekunder eller så, men alla seriösa tillverkare märker aggen efter vad de kan mata ut konstant. Ett bra 500w agg från en seriös tillverkare klarar att ge ut minst 500w konstant, och ännu mer under kortare tid.

Är 99% säker på att 80+ märkningen också kräver att de ska klara sin märkta effekt konstant.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

ja det går bra
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

rekommenderar detta grafikkort, billigt och otroligt bra, samt sjukt nice kylare, näst bästa på AMD korten (det ända bättre är shappires Vapor-x)

Går bra enligt vilken källa?

Det är ju ett överklockat 290 som du länkade till, enligt tekniska spec på netonnetsidan som du länkade så står det följande " Systemkrav Min. nätaggregat 750W"

Låter dock en aning överdrivet med 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Går bra enligt vilken källa?

Det är ju ett överklockat 290 som du länkade till, enligt tekniska spec på netonnetsidan som du länkade så står det följande " Systemkrav Min. nätaggregat 750W"

Låter dock en aning överdrivet med 750W

"en aning" överdrivet kan man lugnt säga, ja

min dator drar enligt corsair link 370w i 100% gpu och 100% cpu utan överklockning (eller med fabriksöverklockning om du tycker att det låter bättre)

Permalänk
Medlem

Tack för info allihopa. Började undra om jag hade missat något.

Skrivet av JohanFalk:

Den produkten som testas är inte alltid den produkten som konsumenten får. Var ganska vanligt förr att till och med recensenter fick så kallade ingenjör-exemplar, som testades och liknande innan de skickades iväg.

Hiper misstänks vara ett exempel på det. Kan också ha varit att de inte testades tillräckligt. Folk upptäckte att recensionerna och folk erfarenhet i forum inte alls stämde med varandra.

Skrivet av Michaelo:

Är 99% säker på att 80+ märkningen också kräver att de ska klara sin märkta effekt konstant.

Det är vad man antar av märkningen men jag gav upp försöken att hitta någon text som bekräftade det.

Hur som helst har det slutat med att jag lägger stor vikt av folks erfarenhet (råd) men också kollar upp vad recensioner säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

"en aning" överdrivet kan man lugnt säga, ja

min dator drar enligt corsair link 370w i 100% gpu och 100% cpu utan överklockning (eller med fabriksöverklockning om du tycker att det låter bättre)

Vad tycker du är en rimlig rekommendation för nätaggregat till TS.

Har 2 frågor om faktorer som kan spela roll men som jag inte har riktigt koll på
Åldras ett nätaggregat, dvs tappar effekt över tid?

Hur fördelar sig effekten, är den uppdelad i block typ moderkort cpu 150w grafikkort 300w eller sker effektfördelning på annat sätt, tänker på ts nätaggregat i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad tycker du är en rimlig rekommendation för nätaggregat till TS.

Har 2 frågor om faktorer som kan spela roll men som jag inte har riktigt koll på
Åldras ett nätaggregat, dvs tappar effekt över tid?

Hur fördelar sig effekten, är den uppdelad i block typ moderkort cpu 150w grafikkort 300w eller sker effektfördelning på annat sätt, tänker på ts nätaggregat i första hand.

Vidare jag kommer ihåg har XFX Core 450W bara en 12V lina ? Plus det vanliga 3.3V, 5V och +5VSB. I nuet ligger större delen på 12V linan. Kan hända att HDD, skivläsare och liknande ligger på 5V. Men CPU och GPU ligger på 12V så vad den klarar är det viktigaste, det står oftast hur mycket den klarar av på nätaggregatets sida.

Finns självklart nätaggregat med flertal 12V linor, men har inte så pass mycket koll på dem men är princip samma teori. Bara att kolla på nätaggregatet vad den klarar per lina. Kanske kräver lite mer tänkande hur man kopplar.

Angående om ett nätaggregat åldras, så ja, men det beror på ganska många faktorer. Som till exempel belastning, temperaturer, miljö, komponenter och säkerligen mycket mer. För en normal användare skulle jag inte oroa mig.

Något som är lite mer inlagd inom nätaggregat kan säkerligen förklara bättre, typ MultiMan eller screamin-daemon.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Vidare jag kommer ihåg har XFX Core 450W bara en 12V lina ? Plus det vanliga 3.3V, 5V och +5VSB. I nuet ligger större delen på 12V linan. Kan hända att HDD, skivläsare och liknande ligger på 5V. Men CPU och GPU ligger på 12V så vad den klarar är det viktigaste, det står oftast hur mycket den klarar av på nätaggregatets sida.

Finns självklart nätaggregat med flertal 12V linor, men har inte så pass mycket koll på dem men är princip samma teori. Bara att kolla på nätaggregatet vad den klarar per lina. Kanske kräver lite mer tänkande hur man kopplar.

Angående om ett nätaggregat åldras, så ja, men det beror på ganska många faktorer. Som till exempel belastning, temperaturer, miljö, komponenter och säkerligen mycket mer. För en normal användare skulle jag inte oroa mig.

Något som är lite mer inlagd inom nätaggregat kan säkerligen förklara bättre, typ MultiMan eller screamin-daemon.

Tack för ditt svar, jag kom på en till fråga som jag är nyfiken på och som är relaterat till ämnet
Vad skulle kunna hända om man försöker ta ut mer effekt än vad nätaggregatet klarar att leverera?
Kan något gå sönder? Stänger nätaggregatet av sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Fast om nu det är ett +80 märkt nätagg så är det bara 360w, 450x0.8 = 360w, skulle säga att det behövs mer soppa

Fel, helt fel. 80+ och liknade är verkningsgraden på agget. Alltså förlusten när den gör om 230 volt växelström till 3,3,5 och 12 volt till likström.

Så när den drar 450 watt så drar den mer från väggen, dessutom blir agget rätt varmt när den har låg verkningsgrad.

Skrivet av anon186252:

De ska inte belastas fullt ut nej. Det är inte nyttigt. Brukar väl vara 80% folk föredrar har jag för mig.
Alla är olika, vissa är urusla och levererar hälften av vad de ska. Det är därför man bör kika på reviews innan man köper ett nätagg.
Här är lite fakta kring 80+ cert: http://www.hardwaresecrets.com/article/Understanding-the-80-P...

Nej, den testar bara 25,50 och 100% en stund. Dom vet inte hur agget agerar efter några månaders last på 100%. Enda man vet är att 500 inte är peak värde då

Skrivet av Michaelo:

Stämmer att peak bara går några sekunder eller så, men alla seriösa tillverkare märker aggen efter vad de kan mata ut konstant. Ett bra 500w agg från en seriös tillverkare klarar att ge ut minst 500w konstant, och ännu mer under kortare tid.

Är 99% säker på att 80+ märkningen också kräver att de ska klara sin märkta effekt konstant.

Nej, dom testar agget under kortare tid, dom kan inte garantera det att det håller i några månader. För dom kolla bara verkningsgraden inte kvalitén på agget.

Skrivet av panpo98:

Tack för info allihopa. Började undra om jag hade missat något.

Hiper misstänks vara ett exempel på det. Kan också ha varit att de inte testades tillräckligt. Folk upptäckte att recensionerna och folk erfarenhet i forum inte alls stämde med varandra.

Det är vad man antar av märkningen men jag gav upp försöken att hitta någon text som bekräftade det.

Hur som helst har det slutat med att jag lägger stor vikt av folks erfarenhet (råd) men också kollar upp vad recensioner säger.

Dom testar ju 100% så dom kan kolla verkningsgraden och många sämre agg lyckas ju smita förbi kollen så (som CX t.ex). Bara aggen är bra nog att klara 100% nlast i några minuter är det ju grönt

Skrivet av Rickybobby:

MSI Radeon R9 290 Gaming är det jag tänkte köpa. Vill helst inte behöva byta nätagg så jag kanske istället borde satsa på ett grafikkort som drar mindre ström.

Inet testa mitt 450 watts xfx agg med rätt törstigt kort tror det var 780. då hade jag låtit agget rulla i två år innan, så bör funka:)

Skrivet av Elektron:

Vad tycker du är en rimlig rekommendation för nätaggregat till TS.

Har 2 frågor om faktorer som kan spela roll men som jag inte har riktigt koll på
Åldras ett nätaggregat, dvs tappar effekt över tid?

Hur fördelar sig effekten, är den uppdelad i block typ moderkort cpu 150w grafikkort 300w eller sker effektfördelning på annat sätt, tänker på ts nätaggregat i första hand.

XFX skryter om en lina, då delar agget upp lasten dit den behövs inget mer eller mindre.

Skrivet av Elektron:

Tack för ditt svar, jag kom på en till fråga som jag är nyfiken på och som är relaterat till ämnet
Vad skulle kunna hända om man försöker ta ut mer effekt än vad nätaggregatet klarar att leverera?
Kan något gå sönder? Stänger nätaggregatet av sig?

Bra agg stänger av sig vid överlast:) Dåligt går sönder och kan dra med sig delar från datorn på kuppen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tack för ditt svar, jag kom på en till fråga som jag är nyfiken på och som är relaterat till ämnet
Vad skulle kunna hända om man försöker ta ut mer effekt än vad nätaggregatet klarar att leverera?
Kan något gå sönder? Stänger nätaggregatet av sig?

Som Broken-arrow stänger, större delen har någon slags brytare medans billigare kan fortsätta tills de smäller. Nätaggregat klarar spikar som går över max belastning oftast, men absolut inte konstant drift.

Själv gillar jag att alltid ha minst 25-33% marginal när jag förslår nätaggregat, mestadels för mindre stress på nätaggregatet men också så att den inte låter som en tromb.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Nej, den testar bara 25,50 och 100% en stund. Dom vet inte hur agget agerar efter några månaders last på 100%. Enda man vet är att 500 inte är peak värde då

Först o främst: Skönt att du hittat hit som har rätt grym koll på nätagg

Jag vet inte riktigt vad jag skrev som var fel, men antar att du reagerade på att jag skrev något i stil med "bör inte belastas fullt ut". Och då går jag bara efter vad flertalet rekommenderar på Sweclockers, för jag har faktiskt inte sett någon riktig studie på om det gör någon större skada, men logiken är på deras sida
Visste faktiskt den biten om peaak värdet! Muhaha. XFX agget har väl ett peak värde på 550w har jag för mig?