Har jag blivit lurad?

Permalänk
Medlem

Har jag blivit lurad?

Tja,

Såhär är det. I Januari la en kille ut en annons på en dator som jag blev intresserad av. Vi tog kontakt och jag förde över pengarna via swish, efter det så tog det nästan 2 veckor och då förde han över pengarna tillbaka för att datorn hade gått sönder. Nu i slutet av mars så hörde han av sig igen om att den har blivit lagad och frågade om jag var intresserad fortfarande. Det var jag och förde över pengarna men denna gång så fråga jag om han kunde skicka kollinumret direkt förr förra veckan på måndag efter han skicka den via företag och det gick han med på. Sen svara han sent på en tisdag kväll att han har vart i Finland med jobbet men han sa att en tjej tog emot paketet i repan. Sen i slutet av förra veckan så skrev han att hon har vart sjuk som har kollinumret och nu i torsdags skrev han att han visste vart datorn va. Att den hade hamnat med andra datorer till någon mässa Copenhagengames i Köpenhamn och undrar jag hur i hela friden kan den komma med i en mässa med min adress? Han skrev att han skulle föra över pengarna så fort som möjligt den dagen men fick inget den dagen, sen igår skrev han att han skulle skicka den så fort han har fått tillbaka datorn. Ska jag få behöva vänta för att den blev skickad till en mässa? Men såklart inget svar och inga pengar. Har anmält till Blocket nu och tänker polisanmäla nästa vecka. Har hans adress och allt men så fort jag ringer så står det upptaget.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga om du blivit lurad, men skicka ett sms om att du har tröttnat på bortförklaringar och att du polisanmäler på måndag om inte pengarna är på ditt konto alternativt datorn är levererad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Skicka ett snällt SMS som förklarar hur du känner och att du tänker polisanmäla om han inte tar kontakt med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Svårt att säga om du blivit lurad, men skicka ett sms om att du har tröttnat på bortförklaringar och att du polisanmäler på måndag om inte pengarna är på ditt konto alternativt datorn är levererad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har skrivit till han flera gånger om han inte svarar så polisanmäler jag. Kanske var lite dumt att skriva så många gånger men jag är en aning upprörd.

Skrivet av m4gnify:

Skicka ett snällt SMS som förklarar hur du känner och att du tänker polisanmäla om han inte tar kontakt med dig.

Gjorde det precis och får se hur/om han svarar.

Permalänk
Medlem

Men jag förstår inte varför han inte gör det via Swish det tar ju bara några sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Men jag förstår inte varför han inte gör det via Swish det tar ju bara några sekunder.

Har du skickat pengar med Swish till honom är det nog ingen risk att han lurar dig, och om han gör det så har du ju hans namn och telefonnummer samt bevis på att du skickat pengar.

Tror det är lugnt, det har nog bara strulat sig för säljaren

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Har du skickat pengar med Swish till honom är det nog ingen risk att han lurar dig, och om han gör det så har du ju hans namn och telefonnummer samt bevis på att du skickat pengar.

Tror det är lugnt, det har nog bara strulat sig för säljaren

Okej tack får väl vänta på svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Okej tack får väl vänta på svar.

Har du provat att ringa honom med dolt nummer?

Permalänk
Medlem

Känner igen den här historien mot något jag läst i det där med blocket forumet..
Kolla där och se om du ser något.. Tror de va en vecka sedan och personen som skrev har kakashi ska profilbild om jag inte minns fel..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har du provat att ringa honom med dolt nummer?

Japp.

Skrivet av Dragone:

Känner igen den här historien mot något jag läst i det där med blocket forumet..
Kolla där och se om du ser något.. Tror de va en vecka sedan och personen som skrev har kakashi ska profilbild om jag inte minns fel..

Haha det är jag!:) ändrat bild.

Permalänk
Medlem

Jag hatar sådana struliga människor. Vad är det för några och hur kan man bete sig så?
Hur fan kom datorn iväg till ngn mässa t.ex. låter helt otroligt.

Och hon e sjuk, ja det e ju så jevla svårt att fota o skicka ett kollinr eller säga vf som hänt med datorn.

Sorry för lite offtopic men sånt här retar mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Hur länge har du väntat på svar? Kan ha kört ihop sig för den där personen. Kanske mindre troligt att han skulle lägga tid på att dra historier om han bara tänkt ignorera dig sen.
Ingen bra säljare oavsett.

Permalänk
Medlem

Låter som bedrägeri. Begär dina pengar tillbaka omedelbart, samt polisanmäl om du inte får dem åter idag.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Medlem

Men om han verkligen ville luras så hade han väl inte fört tillbaka de pengar du förde över till honom redan i Januari?

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Känner igen den här historien mot något jag läst i det där med blocket forumet..
Kolla där och se om du ser något.. Tror de va en vecka sedan och personen som skrev har kakashi ska profilbild om jag inte minns fel..

Jag känner också igen den här historien, det var där jag hade läst det innan.
Jaha det var du wezc00

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jag hatar sådana struliga människor. Vad är det för några och hur kan man bete sig så?
Hur fan kom datorn iväg till ngn mässa t.ex. låter helt otroligt.

Och hon e sjuk, ja det e ju så jevla svårt att fota o skicka ett kollinr eller säga vf som hänt med datorn.

Sorry för lite offtopic men sånt här retar mig.

Det gör jag också. Om detta är sant då har han verkligen oflyt.

Skrivet av lorgix:

Hur länge har du väntat på svar? Kan ha kört ihop sig för den där personen. Kanske mindre troligt att han skulle lägga tid på att dra historier om han bara tänkt ignorera dig sen.
Ingen bra säljare oavsett.

Sen igår, ja det låter som bortförklaringar hela tiden. Undrar varför han ens förde över pengarna första gången.. kan det vara något slags lån han gör?

Skrivet av Tomika:

Låter som bedrägeri. Begär dina pengar tillbaka omedelbart, samt polisanmäl om du inte får dem åter idag.

Har gjort men inget svar. Bad t.o.m om ursäkt för att jag hade betett mig dumt, skrev att han har spenderat pengarna på annat osv. men har inte fått svar.

Skrivet av Dallen:

Men om han verkligen ville luras så hade han väl inte fört tillbaka de pengar du förde över till honom redan i Januari?

Det är just de som är fundersamt... han kanske lånar pengar på detta sätt?

Skrivet av bärplockaren:

Jag känner också igen den här historien, det var där jag hade läst det innan.
Jaha det var du wezc00

Jajjemen det är jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Sen igår, ja det låter som bortförklaringar hela tiden. Undrar varför han ens förde över pengarna första gången.. kan det vara något slags lån han gör?

Det är mycket möjligt att han bara är långsam på att svara. Inte bra, men jag ser det som en hyfsat trolig förklaring i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är mycket möjligt att han bara är långsam på att svara. Inte bra, men jag ser det som en hyfsat trolig förklaring i det här fallet.

Han har klickat mig flera gånger när jag har ringt. Han har iMessage som jag kan se om han har läst mina sms och det har han inte, han ignorerar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Han har klickat mig flera gånger när jag har ringt. Han har iMessage som jag kan se om han har läst mina sms och det har han inte, han ignorerar mig.

Det gör det förstås mer suspekt. Men om du är på honom mycket kanske det bidrar till att han reagerar så (försvarar det inte). Han kanske väntar in något innan han svarar dig.
Ge honom ett par dagar, skulle jag nog säga. Du vinner inget på att göra många försök till kontakt i snabb följd. Hör du inget på måndag eller tidigare så förstår jag om du går vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Han har klickat mig flera gånger när jag har ringt. Han har iMessage som jag kan se om han har läst mina sms och det har han inte, han ignorerar mig.

Du kan bara se ifall han har läst det ifall han väljer att visa att han har läst det. Alltså en inställning från hans sida.

Hoppas allt löser sig, dumt att lura någon när man använder Swish dock så du ska se att allt löser sig. Stå på dig trots att det kan bli jobbigt med polisärende etc men rätt ska vara rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det gör det förstås mer suspekt. Men om du är på honom mycket kanske det bidrar till att han reagerar så (försvarar det inte). Han kanske väntar in något innan han svarar dig.
Ge honom ett par dagar, skulle jag nog säga. Du vinner inget på att göra många försök till kontakt i snabb följd. Hör du inget på måndag eller tidigare så förstår jag om du går vidare.

Jo sant, ska försöka ringa fåtal gånger till han till tisdag. Om han inte svarar då blir det väl en anmälan.

Skrivet av mgscs:

Du kan bara se ifall han har läst det ifall han väljer att visa att han har läst det. Alltså en inställning från hans sida.

Hoppas allt löser sig, dumt att lura någon när man använder Swish dock så du ska se att allt löser sig. Stå på dig trots att det kan bli jobbigt med polisärende etc men rätt ska vara rätt.

Det har han valt. Senaste han läste mitt sms var i förrgår, tack det hoppas jag med. Ja polisen kommer väl inte göra så mycket när det inte handlar om flera hundratusentals kronor. Men men man ska alltid polisanmäla och göra det rätt som du säger.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av wezc00:

Han har klickat mig flera gånger när jag har ringt. Han har iMessage som jag kan se om han har läst mina sms och det har han inte, han ignorerar mig.

Troligtvis har han lagt en blockering på dig då.

Det som händer vid en blockering utav samtal, sms/imessage/mms och facetime är att;

* Vid uppringning av ett aktivt blocketat nummer - lägger telefonen själv på direkt (du upplever det som upptaget), raderar samtalet ur samtidshistorien (för den som blockerat)

* Vid meddelanden så tas dem bort direkt, och visas inte för mottagaren. (därav får du ingen läs-kvittens)

* Vid facetime kopplas aldrig samtalet fram. (stannar hos Apples servers)

Jag hade försökt att ringa telefonen från ett annat nummer.
EJ DOLT, då detta är något gemene man aldrig svarar på.

Tänk dock på, att om personen i fråga har blåst dig - kommer han/hon troligtvis ligga lågt, och vara suspekt mot all typ av okänd kommunikation.
Dvs. att svara på okända samtal etc. är nog inte direkt i deras intresse...

Jag hade letat lite på personen i fråga, och försökt få fram alternativa nummer eller vart hon/han jobbar och provat där.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket pengar rör det sig om?

Låter ju inte som världens smartaste bedragare det här. Kan ju sabba hela hans liv.

Kanske har något hänt som fått honom att nedprioritera det hela. Yes, hoppet om mänsklighetens godhet bör få lite utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Hur mycket pengar rör det sig om?

Låter ju inte som världens smartaste bedragare det här. Kan ju sabba hela hans liv.

Kanske har något hänt som fått honom att nedprioritera det hela. Yes, hoppet om mänsklighetens godhet bör få lite utrymme.

5,2k men han har svarat nu att han betalar tillbaka idag med SEB konto. Jag har swedbank så det tar väl 2 dagar eller nått. Återstår och se!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wezc00:

5,2k men han har svarat nu att han betalar tillbaka idag med SEB konto. Jag har swedbank så det tar väl 2 dagar eller nått. Återstår och se!

Härligt!

Återkom gärna med besked.

Permalänk
Medlem

Aldrig lita på någon

Hoppas du lär dig något av händelsen.
Jag skulle aldrig i helsefyr föra över pengar till en okänd privatperson innan jag fått varan.
Detsamma gäller om jag säljer något beg på blocket/tradera då skall jag ha pengarna insatta först innan jag skickar varan.

Sen finns ju paypal tjänster, postförskott osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Jag skulle aldrig i helsefyr föra över pengar till en okänd privatperson innan jag fått varan.
Detsamma gäller om jag säljer något beg på blocket/tradera då skall jag ha pengarna insatta först innan jag skickar varan.

Kort och gott, om alla betedde sig som du skulle distansmarknaden för begagnat totalhaverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Jag skulle aldrig i helsefyr föra över pengar till en okänd privatperson innan jag fått varan.
Detsamma gäller om jag säljer något beg på blocket/tradera då skall jag ha pengarna insatta först innan jag skickar varan.

Så du ska både ha pengarna och varorna först? måste va en dröm att göra affärer med dig, håll dig till butiker du

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Jag skulle aldrig i helsefyr föra över pengar till en okänd privatperson innan jag fått varan.
Detsamma gäller om jag säljer något beg på blocket/tradera då skall jag ha pengarna insatta först innan jag skickar varan.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Men nu är ju fallet att alla är unika individer och kommer att gå sin egen väg utifrån sina erfarenheter osv. Så beg marknaden kommer inte att haverera Jag tror dock att personen i fråga kommer att tänka både en och två gånger innan han/hon för affärer på detta sätt. Det finns faktiskt paypal och postförskott som man kan använda vid försäljning för att slippa strulpellar.