Arch installation (for dummies)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaKitteh:

Problemet med TW som jag förstått det är att det är någon slags bundlad wine variant. Alltså inte native till linux. Fungerar rätt så bra för mig (arch) däremot drar det en del resurser.

Har misslyckats otaliga gånger, däremot inte på en fysisk dator. Ett lättare alternativ (klick klick go) är antergos eller evolution-installer, skulle rekommendera antergos om du testar någon av dem!

Yes, kör Gentoo och Manjaro, men vill egentligen byta Manjaro till en ren Arch. Men det är lättare sagt än gjort.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Då sitter man med Arch då. Dock undrar jag hur jag installerar grejer? firefox lyckades jag installera via sudo pacman -S firefox men google-chrome går inte. Då får jag felmeddelande:
error: target not found: google-chrome

Samt att jag i Xfce inte kan se ikonerna på öppna program i panelen. Upptäckte det först när jag minimerade firefox och såg att jag hade 12 terminalfönster öppna i bakgrunden.

Vad heter det svenska Arch-forumet. Hittar inte när jag googlat, bara det engelska, där det inte går att regga sig och/eller byta lösenord.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Då sitter man med Arch då. Dock undrar jag hur jag installerar grejer? firefox lyckades jag installera via sudo pacman -S firefox men google-chrome går inte. Då får jag felmeddelande:
error: target not found: google-chrome

Samt att jag i Xfce inte kan se ikonerna på öppna program i panelen. Upptäckte det först när jag minimerade firefox och såg att jag hade 12 terminalfönster öppna i bakgrunden.

Vad heter det svenska Arch-forumet. Hittar inte när jag googlat, bara det engelska, där det inte går att regga sig och/eller byta lösenord.

Google-chrome finns inte i archlinux paketregister som standard, där emot finns google-chromes öppna variant chromium. Vilket är i stort sett samma fast saknar dock utan vissa DRM (licenser för vissa hemsidor som t.ex. Netflix). $ sudo pacman -S chromium

Du kan installera chrome också igenom att bygga det själv och det lättaste sättet är igenom arch linux AUR ( Arch User Repository ).

$ sudo mousepad /etc/pacman.conf

lägg till denna text i slutet:

[archlinuxfr]
SigLevel = Never
Server = http://repo.archlinux.fr/$arch

$ sudo pacman -Sy yaourt
$ yaourt google-chrome

Ang. fönsterknapparna "ikonerna" brukar dem komma med som standard annars kan du lägga till dem under meny > inställningar > panel > fliken Objekt.

MVH // Hieronymus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus:

Google-chrome finns inte i archlinux paketregister som standard, där emot finns google-chromes öppna variant chromium. Vilket är i stort sett samma fast saknar dock utan vissa DRM (licenser för vissa hemsidor som t.ex. Netflix). $ sudo pacman -S chromium

Du kan installera chrome också igenom att bygga det själv och det lättaste sättet är igenom arch linux AUR ( Arch User Repository ).

$ sudo mousepad /etc/pacman.conf

lägg till denna text i slutet:

[archlinuxfr]
SigLevel = Never
Server = http://repo.archlinux.fr/$arch

$ sudo pacman -S yaourt
$ yaourt google-chrome

Ang. fönsterknapparna "ikonerna" brukar dem komma med som standard annars kan du lägga till dem under meny > inställningar > panel > fliken Objekt.

MVH // Hieronymus

Tack Hieronymus, det fungerade. Håller på att läsa Arch-wikin, men den är gigantisk.
Vad var det jag gjorde med:
"archlinuxfr
SigLevel = Never
Server = http://repo.archlinux.fr/$arch"

Samt fönstren, det som inte fungerar är när jag har öppna program, då syns de inte i panelen. Den är helt tom, det ser ut som jag inte kör några program alls, som nu här i Firefox, när jag minimerar fönstren så är panelen helt tom, där borde mina öppna program hamna tycker jag. Tror det är en inställning jag missat.
Att skapa en launcher fixar jag, men inte hur jag får (öppna program/fönster) att synas i panelen. När jag ALT + TAB så får jag fram och kan växla mellan programmen.

E: Jag lade till "Window button" i panelmenyn. Löst således.

Löste problemet.
Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Någon som kan EFI-boot? GPT-disk? Hur skapar jag Arch BOOT-USB-stickan från Live läget? USB-stickan mountas inte när jag sätter i den i datorn. Sitter här med en Arch och en Gentoo ISO och en USB-sticka med LMDE2 i live-läge och kommer inte längre.
Jag hittar ingen partitioneringsmanual för LMDE 2 med EFI och GPT-förklaringar.

E: Här sitter jag fast

http://oi60.tinypic.com/8wjrep.jpg

här har du inte skapat några partitioner. inte så konstigt att den klagar. en /boot på en gig och en / på 20 gig brukar vara lagom. ge /home resten swap är inte nödvändigt om du har 8 gig ram eller mer.

Skrivet av Dockland:

Satt en stund och försökte fixa en Arch-install, i VM denna gång, men fallerar på grub. I Archwikin finns där både guide för MS-DOS/MBR och GPT/EFI-varianterna.
Dock minns jag inte vilken jag valde, tror jag satte disken som GPT men ville inte göra EFI-varianten, men var inte säker. Vad är det för skillnad på grub (som finns i Archwikin)och grub2 (som jag inte hittar i Archwikin for beginners)
Jag kommer så långt att jag installerat base system, men sedan när jag skall installera en bootloader så säger systemet att jag inte har någon partition lablad som boot.
Kör bara en partition på disken lablad som root (/) Det borde väl vara det enklaste antar jag. I guiden stod det att jag var tvungen att ha en boot på 512 MB så den skapade jag också, dock kunde jag inte labla den i cfdisk. Tydligen någon ny version som inte har boot-labling, eller så har jag missat något.
Gentoo gick ju på en halvtimma att installera utan några som helst problem men Arch är krångligt.

grub och grub2 använder samma kommandon. fast det står grub2 innan om du har grub2 vilket du borde ha. så grub2-mkconfig osv. lables struntar din dator i. det är för dig så du vet vad det är för partition. vart den monteras behöver inte stämma överens alls. så mount points!

klarar du att installera gentoo på en halvtimme så borde ju arch också gå utmärkt.

jag tycker det är lite knöligt att partitionera i cli så jag rekommenderar att starta en live-cd och göra det innan man installerar. då är det bara att smälla in det man vill ha

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

här har du inte skapat några partitioner. inte så konstigt att den klagar. en /boot på en gig och en / på 20 gig brukar vara lagom. ge /home resten swap är inte nödvändigt om du har 8 gig ram eller mer.

Jag löste det där, använde inte efi utan körde in som MBR.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag löste det där, använde inte efi utan körde in som MBR.

du använder nog BIOS istället för EFI boot och MBR i stället för GPT

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

du använder nog BIOS istället för EFI boot och MBR i stället för GPT

Njäe, inte riktigt. GPT använder jag (inte MS-DOS) men väl BIOS-boot istället för EFI

Lite rörigt, men första egentliga stand alone Arch jag gör, så jag kommer få göra om den ett par gånger antar jag, men jag måste lära mig. Har ju lajjat i Manjaro och Antergos ett tag nu, så det var väl dags. Stort tack för hjälpen everyhopa.

Går det att få Arch på engelska? Med alla enheter på svenska och keyboard förstås. Min output ser ut såhär

$ localectl status
System Locale: LANG=sv_SE.UTF-8
VC Keymap: sv-latin1
X11 Layout: se

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Tack Hieronymus, det fungerade. Håller på att läsa Arch-wikin, men den är gigantisk.
Vad var det jag gjorde med:
"archlinuxfr
SigLevel = Never
Server = http://repo.archlinux.fr/$arch"

Samt fönstren, det som inte fungerar är när jag har öppna program, då syns de inte i panelen. Den är helt tom, det ser ut som jag inte kör några program alls, som nu här i Firefox, när jag minimerar fönstren så är panelen helt tom, där borde mina öppna program hamna tycker jag. Tror det är en inställning jag missat.
Att skapa en launcher fixar jag, men inte hur jag får (öppna program/fönster) att synas i panelen. När jag ALT + TAB så får jag fram och kan växla mellan programmen.

E: Jag lade till "Window button" i panelmenyn. Löst således.

Igenom att lägga till [archlinuxfr] har du ett till förråd att hämta paket ifrån, grundpaketen är [core], [extra] & [community]. Dvs. om du kör ($ sudo pacman -Syy ) kommer du även synkronisera ifrån [archlinuxfr] som är i stort sett bara är dedikerad till programmet yaourt. Det kan även vara en bra ide att ta bort hashtagarna på [multilib] om du kör ett 64bits system och om vill ha stöd för 32bits program.

Yaourt i övrigt är ett program som liknar pacman fast hämtar sina källor från AUR där massvis med bra paket finns som inte finns i archlinux standard förråd.

Eftersom du kör xfce kan jag t.ex. rekommendera..
$ yaourt xfce-theme-manager

och sedan lite themes som
$ yaourt xfce-theme-greybird
$ yaourt xfce-theme-bluebird
m.m. för att enkelt kunna snygga till ditt xfce.

MVH // Hieronymus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus:

Igenom att lägga till [archlinuxfr] har du ett till förråd att hämta paket ifrån, grundpaketen är [core], [extra] & [community]. Dvs. om du kör ($ sudo pacman -Syy ) kommer du även synkronisera ifrån [archlinuxfr] som är i stort sett bara är dedikerad till programmet yaourt. Det kan även vara en bra ide att ta bort hashtagarna på [multilib] om du kör ett 64bits system och om vill ha stöd för 32bits program.

Yaourt i övrigt är ett program som liknar pacman fast hämtar sina källor från AUR där massvis med bra paket finns som inte finns i archlinux standard förråd.

Eftersom du kör xfce kan jag t.ex. rekommendera..
$ yaourt xfce-theme-manager

och sedan lite themes som
$ yaourt xfce-theme-greybird
$ yaourt xfce-theme-bluebird
m.m. för att enkelt kunna snygga till ditt xfce.

MVH // Hieronymus

Tack. Jag får fel "makepkg: invalid option '--asroot' Unable to read PKGBUILD"

Jag tror jag drar in Manjaro igen, då Arch kräver en del tid för konfig (vilket är meningen säkert, då man lär sig grejer längs vägen) men jag försöker undvika så gott det går att använda terminalen och att editera conf-filer. Försöker överlag minimera skrivande då jag har en skada i högerarmen och får ont efter några minuters skrivande. Manjaro är nog en bra kompromiss, då jag kan göra allt "grafiskt" så att säga. den finns ju i alla möjliga flavors också. Får se hur jag gör. Det är ingen större hastighetsskillnad på Arch Xfce och Manjaro Xfce ändå. Har ju en i7:a av årets modell med massa minne och PCIe disk.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Tack. Jag får fel "makepkg: invalid option '--asroot' Unable to read PKGBUILD"

Jag tror jag drar in Manjaro igen, då Arch kräver en del tid för konfig (vilket är meningen säkert, då man lär sig grejer längs vägen) men jag försöker undvika så gott det går att använda terminalen och att editera conf-filer. Försöker överlag minimera skrivande då jag har en skada i högerarmen och får ont efter några minuters skrivande. Manjaro är nog en bra kompromiss, då jag kan göra allt "grafiskt" så att säga. den finns ju i alla möjliga flavors också. Får se hur jag gör. Det är ingen större hastighetsskillnad på Arch Xfce och Manjaro Xfce ändå. Har ju en i7:a av årets modell med massa minne och PCIe disk.

Om du vill undvika terminalen skall du absolut inte använda arch. Manjaro är ett bättre då, som du säger har manjaro-team gjort många grafiska små program för att lätt ändra språk, kernels m.m. Fördelen och nakdelen med arch är att du får bygga allt själv.

Edit: Ge inte upp bara, det är lärorikt och givande med linux. Det tar tid och det är flera kullar att klättra över. :]

MVH // Hieronymus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus:

Om du vill undvika terminalen skall du absolut inte använda arch. Manjaro är ett bättre då, som du säger har manjaro-team gjort många grafiska små program för att lätt ändra språk, kernels m.m. Fördelen och nakdelen med arch är att du får bygga allt själv.

Edit: Ge inte upp bara, det är lärorikt och givande med linux. Det tar tid och det är flera kullar att klättra över. :]

MVH // Hieronymus

Tack. Det är oerhört roligt, frustrerande och lärorikt. Dock sätter det lite käppar i hjulet när jag får sitta och skriva längre perioder. Därför jag inte sitter med Gentoo så mycket heller. Har ingen lust att ta smärtstillande bara för att konfa ett system
Fast, det går ju att konfa Arch precis som Manjaro, men då skall man ju sitta med det och det tar ju lite tid i anspråk.
Drar in Manjaro RC2 Xfce och skall installera grejerna du tipsade om. Tack igen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K