AMD satsar på hög prestanda per kärna med Zen enligt läckt presentation

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD kan fixa fram nått som sätter lite fart på CPU marknaden, Intel har haft öppet mål allt för länge nu.
Det vore guld för oss konsumenter om AMD kunde komma med en riktig "i7 dödare"

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Ja du räknar väl upp dem. Det är inte ofta det görs med andra ord.

Jag minns inte hur det var så långt bak i tiden. Men Intel har ju inte gjort mer än småsaker sen Nahelem. Eller ja, de har fixat en iGPU och flyttat över mer och mer av nord- och sydbryggan till processorn men själv CPU-designen har väl bara vara små detaljer. Netburst var väl rätt egen men den skrotade de väl igen? Core bygger väl på äldre designer från Pentium 3? Hur mycket av Core är kvar i Nahelem?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

AMD släpper en ny arkitektur om året ungefär. Inte helt att lägga något på is om du frågar mig, jämför med Intel som släpper en vartannat år varvat med en krympning vartannat.
Ingen av dem byter grundarkitektur särskilt ofta dock.

Jasså, jaha ja.. jag som trodde Vishera från 2012 var den sista som kom ut med flaggskeppet FX-8350..

Du kanske räknar in budgetmodeller och APUer? Eller hur tänker du?

Permalänk
Medlem

När tror man Zen släpps för servermarknaden?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

När tror man Zen släpps för servermarknaden?

Ryktena säger första halvan 2016 och konsumentprodukter andra halvan 2016. Men allt verkar vara lösa rykten än så länge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag minns inte hur det var så långt bak i tiden. Men Intel har ju inte gjort mer än småsaker sen Nahelem. Eller ja, de har fixat en iGPU och flyttat över mer och mer av nord- och sydbryggan till processorn men själv CPU-designen har väl bara vara små detaljer. Netburst var väl rätt egen men den skrotade de väl igen? Core bygger väl på äldre designer från Pentium 3? Hur mycket av Core är kvar i Nahelem?

På tiden för horribla Netburst så körde man ju socket 479 och Pentium M istället och tittade förundrat på när kriget mellan Intel och AMD fanboys rök som mest och körde på nöjt vidare tills Core2 kom. Jag vet inte hur mycket av Pentium 3 som finns i Core2, men för Pentium M och Core solo/Core duo så var det en vidareutveckling av Pentium 3an. Jag är säker på Yoshman eller någon liknande levande kunskapsbank kan förtydliga.

Kommer ihåg att man hade dubbla 3GHz Xeon proppar i datorn på jobbet (Netburst baserade då, så klart) och min Socket 479 Pentium M truck på knappa 2 GHz något (minnet sviktar) inte var så mycket slöare.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sgtprobe:

På tiden för horribla Netburst så körde man ju socket 479 och Pentium M istället och tittade förundrat på när kriget mellan Intel och AMD fanboys rök som mest och körde på nöjt vidare tills Core2 kom. Jag vet inte hur mycket av Pentium 3 som finns i Core2, men för Pentium M och Core solo/Core duo så var det en vidareutveckling av Pentium 3an. Jag är säker på Yoshman eller någon liknande levande kunskapsbank kan förtydliga.

Kommer ihåg att man hade dubbla 3GHz Xeon proppar i datorn på jobbet (Netburst baserade då, så klart) och min Socket 479 Pentium M truck på knappa 2 GHz något (minnet sviktar) inte var så mycket slöare.

Ja får väl vänta tills Yoshman eller Petterk dyker upp. Nu skulle man haft funktionen att tagga användare som ska dyka upp i nästa version av Sweclockers.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Vem bryr sig om AMDs fantasier?

Intel hinner ju både lansera och lägga ner en eller två generationer processorer innan AMDs nästa kommer.

Generationer utan någon betydande ökning i prestanda.
Nuff said!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Jag minns inte hur det var så långt bak i tiden. Men Intel har ju inte gjort mer än småsaker sen Nahelem. Eller ja, de har fixat en iGPU och flyttat över mer och mer av nord- och sydbryggan till processorn men själv CPU-designen har väl bara vara små detaljer. Netburst var väl rätt egen men den skrotade de väl igen? Core bygger väl på äldre designer från Pentium 3? Hur mycket av Core är kvar i Nahelem?

Man kan med relativt lätthet argumentera för att Haswell bara är en utveckling av PentiumPro då PII->Pentium M är ganska när den designen och Core2 är en utveckling av Pentium M. P4 var däremot något helt eget.

Verkar som Intel riktar in sig på ett av dessa områden varje "tock": front-end, back-end och minneshierarki.

->Nehalem: minneshierarki
->Sandy Bridge: front-end (det som fungerade i Netburst)
->Haswell: back-end (var faktiskt rätt lika sedan Core2)
->Skylake: om ryktena stämmer är det främst minneshierarki man petat i men givet vad som är känt idag går det knappast att säga något.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man kan med relativt lätthet argumentera för att Haswell bara är en utveckling av PentiumPro då PII->Pentium M är ganska när den designen och Core2 är en utveckling av Pentium M. P4 var däremot något helt eget.

Kom ihåg när min lillebror byggde sig en PPro dator för att ha att rendera/spela lite på hemma, den var riktigt imponerande. Jag vet att vi var riktigt imponerade när vi jämförde den mot de Mipsbaserade SGI truckarna i liknande renderings scenarion. Dock var hela Wintel kombinationen fortfarande hopplöst efter när man skulle hantera tung grafik i realtid alternativt jobba med stora datamängder. Seeeegt!

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Synd att TDPn inte var högre för då hade vi haft fler inlägg i den här tråden. Jag saknar "kärnkraftsverk!" och liknande konstruktiv kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Synd att TDPn inte var högre för då hade vi haft fler inlägg i den här tråden. Jag saknar "kärnkraftsverk!" och liknande konstruktiv kritik.

Ja, det kan tyckas vara onödigt! Personligen så bryr jag mig inte så mycket om TDP egentligen, så länge det presterar därefter och jag enkelt kan transportera bort värmen. Men svårt att vara positiv till ineffektiva designer som dessutom producerar mycket värme/drar mycket el. Men onödigt att tjata om kärnkraftverk och liknande bara för att trolla, skapar så dålig stämning.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jasså, jaha ja.. jag som trodde Vishera från 2012 var den sista som kom ut med flaggskeppet FX-8350..

Du kanske räknar in budgetmodeller och APUer? Eller hur tänker du?

Vishera är ingen arkitektur, det är en serie. Den delar arkitektur med Trinity, Richland, Dehli, Seoul, Abu Dhabi och Warsaw. Ariktekturen är Piledriver.

Permalänk

Detta ser man verkligen fram emot. Hoppas verkligen AMD får till en fullträff med Zen det hade varit riktigt kul och bra för konkurrensen!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Zen får Intel att tappa hakan, jag längtar enormt till att följa denna utveckling.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Frågan är väl inte om dom kan klå Intel med nästa gen... Frågan är om dom hinner innan dom kånkar.

Permalänk
Medlem

hoppas de får ut en bra grund med zen, jag gillar inte att "stöd" köpa produkter.

men om zen blir något i klass med min 4790k minus 10 - 15 % ipc, så kanske jag byter om amd släpper 4+ kärnor på en icke extrem plattform^^

jag vill ha något från amd jag helhjärtat kan börja rekommendera igen så jag håller tummarna^^ synd bara att de tog sådan tid på sig med 300x serien annars hade det nog blivit ett 390x istället, då jag är nyfiken på den nya minnes tekniken:D

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Vangen:

Jag hoppas att Zen får Intel att tappa hakan, jag längtar enormt till att följa denna utveckling.

Risken är tyvärr försvinnande liten, AMD är helt enkelt hopplöst efter sina konkurrenter och de halkar bara längre och längre efter.

Nej, det är inte fanboyprat, det är kalla fakta och rena siffror det uttalandet kommer ifrån. AMD utkämpar ett tvåfrontskrig, den ena fronten är CPU-marknaden där de möter Intel och den andra är grafikmarknaden där de möter Nvidia. Båda deras konkurrenter är både tillverkningstekniskt och utvecklingsmässigt ganska långt före AMD, och anledningen heter pengar.

AMD är ungefär lika stort som Nvidia räknat bolagets omsättning (AMD $5,1B vs Nvidia $4,7B), men AMD gjorde en förlust på $560M - Nvidia gjorde en vinst på $630M. AMD spenderade $1027M på forskning och utveckling, Nvidia spenderade $1351M, men Nvidia har ingen CPU-avdelning och krigar inte mot Intel.

Att blanda in Intel i det hela är tyvärr dödfött. Intel är tio gånger större sett till omsättningen, gjorde $12B i vinst förra året och de lägger lika mycket i månaden på R&D som AMD gör per helår. Jag upprepar - hela AMDs omsättning täcker inte Intels forsknings- och utvecklingsbudget i 6 månader.

Det här är förstås ingen bra situation, att AMD inte hänger med är inte bara skadligt för oss konsumenter i att prisbilden blir skev och att vi närmar oss ett monopol, det gör också att vi inte ser framsteg i samma takt som vi annars hade kunnat göra. Jag hoppas definitivt att Zen gör skillnad, men tyvärr är det nog mest en fråga om hopp och tro än fakta.

http://ycharts.com/companies/INTC/r_and_d_expense
http://ycharts.com/companies/AMD/r_and_d_expense
http://ycharts.com/companies/NVDA/r_and_d_expense

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Intressant helt klart. Men vi vet inget förrns den släpps och vi kan se prestandan. Särskilt prestanda/pris.

Men det har potential att bli den nya Athlon 64 som alla AMD-fans väntat på.

Permalänk
Medlem

Kan kännas tråkigt att det ligger en bit bort, men å andra sidan så verkar det heller inte hända så mycket annat av särskilt hög intressegrad på CPU-fronten innan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Vishera är ingen arkitektur, det är en serie. Den delar arkitektur med Trinity, Richland, Dehli, Seoul, Abu Dhabi och Warsaw. Ariktekturen är Piledriver.

Moget att påpeka om att det är fel namn.

Piledriver då, okej från wikipeda: Produced From mid-2012 to present

Att amd skulle släppa en ny arkitektur vartannat år är lika fel ändå. De slutade utveckla 2012 och har mjölkat det som kunnats mjölka sedan dess... vilket har gått bra eftersom Intel passar på att maxa priserna och minimera prestandaökningarna när de inte får något konkurrens.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid hoppas vi får se något liknande så småningom:

"The New Athlon Processor: AMD Is Finally Overtaking Intel"

http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-processor,121.html

http://www.anandtech.com/show/386

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Moget att påpeka om att det är fel namn.

Det var relevant då du försökte glömma bort arkitekturerna som kommit sedan dess genom att haka upp dig på en enda serie.

Skrivet av anon56869:

Piledriver då, okej från wikipeda: Produced From mid-2012 to present

Att amd skulle släppa en ny arkitektur vartannat år är lika fel ändå. De slutade utveckla 2012 och har mjölkat det som kunnats mjölka sedan dess... vilket har gått bra eftersom Intel passar på att maxa priserna och minimera prestandaökningarna när de inte får något konkurrens.

Bulldozer kom sent 2011, Piledriver kom sent 2012, Steamroller kom tidigt 2014, Excavator är precis på väg i denna stund. Skillnaderna mellan arkitekturerna är inte obetydliga, det är rätt bra uppgraderingar mellan dem. Så på 4,5 år har AMD släppt 4 arkitekturer. Sedan Bulldozer kom har Intel släppt en ny arkitektur, Haswell, annars har de också levererat en krympning av Sandy Bridge och har precis kommit med en krympning av Haswell och ny arkitektur runt hörnet.
AMD är med andra ord inte så dåliga på att släppa nya arkitekturer. Dock har de inte riktigt funnit att det varit värt kostnaderna att anpassa dem för alla marknadssegment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Vem bryr sig om AMDs fantasier?

Intel hinner ju både lansera och lägga ner en eller två generationer processorer innan AMDs nästa kommer.

Vilken tur att intel sniglar sig fram då(med varje "generation") så att AMD får en chans! D:
AMD kommer högst troligt inte att gå om(galenskap att tro det) men de kommer att krympa avståndet till intel markant.

Permalänk

Så det är nästa år man får ta fram blyertspennan igen!

GO AMD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Frågan är väl inte om dom kan klå Intel med nästa gen... Frågan är om dom hinner innan dom kånkar.

Spelar ingen roll, se Nvidia säljer bra trots AMD ligger i samma klass.

Inom dator världen gäller tydligen inte pris/prestanda (Trots AMD har bättre pris så säljer ändå Nvidia bättre). Annars brukar folk i allmänhet vara extremt priskänsliga och välja den vara som är billigare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hoppet är det sista som dör, men efter K10, Bulldozer och Piledriver finns det inte så mycket av den varan kvar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Bulldozer kom sent 2011, Piledriver kom sent 2012, Steamroller kom tidigt 2014, Excavator är precis på väg i denna stund. Skillnaderna mellan arkitekturerna är inte obetydliga, det är rätt bra uppgraderingar mellan dem. Så på 4,5 år har AMD släppt 4 arkitekturer. Sedan Bulldozer kom har Intel släppt en ny arkitektur, Haswell, annars har de också levererat en krympning av Sandy Bridge och har precis kommit med en krympning av Haswell och ny arkitektur runt hörnet.
AMD är med andra ord inte så dåliga på att släppa nya arkitekturer. Dock har de inte riktigt funnit att det varit värt kostnaderna att anpassa dem för alla marknadssegment.

Piledriver var i princip en prestandabugfixad Bulldozer, fanns en del missar i store-forward logiken och branch-predictorn fungerande inte riktigt heller som tänk när båda trådarna användes i en och samma modul. Det blev inte fel resultat, men väl lägre prestanda är förväntat. Man lade också till några nya instruktioner, bl.a. FMA3 (Bulldozer hade FMA fast enligt FMA4)

I Steamroller jobbade man vidare med branch-predictor, men enligt Anger Fogs undersökningar är det i grunden samma design sedan Bulldozer. Den stora förändringen här var att separat avkodare per CPU-tråd samt att L1I$ ökade i storlek med 50% och gick från 2 set till 3 set associativitet, ökade storleken på TLB, förbättrad prestanda för vissa AVX-instruktioner.

Ivy Bridge fick några nya instruktioner, bl.a. möjlighet till "äkta" slump och F16C (som även Bulldozer har). I front-end gick man från en statisk separation av flera resurser som är separat per CPU-tråd till att de dynamiskt anpassar sig efter last (så om endast en tråd används får den alla resurser). Att flytta data mellan register kan helt utföras i front-end i Ivy Bridge.

Haswell fick en ganska stor förändring i back-end, ett gäng nya instruktioner (bl.a. AVX2), en ökning av storleken out-of-order fönstret.

Broadwell ökade out-of-order fönster ännu lite till, 50% större L2-TLB, separata TLB för 1GB pages, förändringar i branch-predictor, 67% snabbare flyttalsmultiplikation (3 cykler i stället för 5). Broadwell har fått mer nyheter i CPU-delen än man först tror, men kanske inte så intressant för många här på SweC då denna CPU-version blir mest bara något för bärbara enheter.

I varje modell har fått minskad latens för att köra virtualiserade operativsystem (för t.ex. VMenter/exit och Extended Page Table).

Skulle säga att om Bulldozer -> Piledriver -> Steamroller ska ses som nya arkitekturer så ska man definitivt även se Ivy Bridge -> Haswell -> Broadwell som nya arkitekturer. Att effekten blir mindre i "vanliga" program på Intels modeller är för att de är längre till högre i den graf Zotamedu postade om "law of diminishing returns". Kör man med väldigt stora dataset så märks förbättringar kring TLB och virtualisering, men det är inget "vanliga" användare märker.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Jag minns inte hur det var så långt bak i tiden. Men Intel har ju inte gjort mer än småsaker sen Nahelem. Eller ja, de har fixat en iGPU och flyttat över mer och mer av nord- och sydbryggan till processorn men själv CPU-designen har väl bara vara små detaljer. Netburst var väl rätt egen men den skrotade de väl igen? Core bygger väl på äldre designer från Pentium 3? Hur mycket av Core är kvar i Nahelem?

Hittade lite bilder, kolla in front-end, den är väldigt lika på Nehalem och Core2

Dold text

Back-end var mer lik än jag komihåg, skrev tidigare (tog från minnet) att man lagt till en "pipeline" till i Nehalem från Core2, men det var visst redan 6 pipeliens i Core2 (3 beräkning, första bilden och 3 för minnesoperationer, andra bilden). Pentium M hade däremot 5st (2 beräkning och 3 för minnesoperationer)

Dold text
Dold text

Man ser däremot att Nehalem har större buffers och saker kring cache/TLB är rejält förbättrat.

Här ser man också att K10 (precis som K7 och K8) kunde utföra både minnesoperationer och beräkningar i sina 3 pipelines.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Slutsatserna i sweclockers artikel är osannolika och tyvärr säger diagrammet inte mycket alls så det är aldelse för mycket önsketänkande i artikel.

Pcper har klart bättre analys av vad man kan anta och inte och i slutändan säger tyvärr bilden inte speciellt mycket.

http://www.pcper.com/news/Processors/AMD-Zen-Diagram-Leaked-a...