Permalänk

Brother problem skrivare

Hej Sweclockare!
Jag undrar om ni har någon typ av problem med era Brother skrivare?

Det är svårt att veta vilka skrivare som inte har problem, men om problemen noteras i enkelhet så blir det lättare att hitta informationen. För jag vill tro att Brother också säljer bra skrivare men det är svårt att bli förstådd på vad som gäller.

Angående mig då, jag bytade från HP till Brother 2013 i hopp om att gräset är grönare på andra sidan och köpte en Brother MFC MFC-J4510DW skrivare. En multifunktions skrivare som utlovar upp till 1200 sidor på hög kapacitets patroner.
Om någon undrar så har jag kontaktat Brother angående mina problemen utan resultat.

Första intrycket var positivt, den klarar A3 och kvaliteten på inscannade bilder är bra.
Det var först två, tre veckor efter köpet som någon i huset kommenterade att skrivaren ibland lät mycket när den inte användes och det var relativt spontant som jag anade oråd. Jag noterade att färgen på patronerna enligt skrivaren börjat ta slut. Skrivaren var knappt använd för mer än en ett tjugotal sidor utan mycket färg. Men det var startpatroner som ska räcka upp till 150 sidor så...

Så kortfattat min negativa upplevelse under två år som ägare till denna skrivare:

  • Efter varannan utskrift behövde skrivaren rengöras vid fotoutskrift. (Fotopapper är dyrt.)

  • Tydligt låg kvalitet på noggrant kvalitets anpassade bilder till skrivarens förmåga.

  • Färgen försvinner mystiskt utan att användas men patronerna har tydligt mycket färg kvar.

  • Skrivaren låser sig med varningar om färgen "håller på" att ta slut.

  • Varje gång en inställning ändras på skrivaren så skrivs det ut en konfirmerings sida.

  • Skrivaren måste ha färg och alla patroner för att skriva ut sidor inställda på svart vitt.

  • Randiga sidor efter rengöring.

  • Papper fastnar väldigt lätt i skrivaren.

  • Skrivarens trådlösa funktion för utskrift måste omkonfigureras inför varje gång sidor ska skrivas ut. Eller att det ibland funkar med att starta om skrivaren.

  • Förvånande högljudd.

  • Som användare behöva göra kontrollutskrift vid varje viktig utskrift då kvaliteten varierar.

  • Kostade 1795kr och färgen kostar 250kr per patron.

  • Personligt, men skrivaren slutade fungera lagom till att garantin gick ut.

  • Ohövlig telefonsupport där man blir dumförklarar när man noterar brister.

Jag får skriva ner min positiva upplevelse också:

  • Skriver ut A3 och scannar.

  • Liten storlek.

  • Tuch display som funkar.

Skrivaren har skrivit ut runt 500 sidor på 2 år, jag har skaffat patroner för 2946kr. Varje sida har därav kostat avrundat 10kr.
Förhoppningsvis är min nästa skrivare lite billigare och mer vältestad efter problem.

Hoppas på att få höra lite mer välformulerad kritik på skrivare från Brother som man ska undvika.
Tack!

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör undvika bläckstråleskrivare oavsett fabrikat om man inte skriver ut relativt regelbundet med tätt intervall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicWizard:

Skaffa en färg-laserskrivare från HP istället, när det gäller skrivare så kan HP sina saker.
Till skillnad från Brodern du skaffade dig.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Skaffa en färg-laserskrivare från HP istället, när det gäller skrivare så kan HP sina saker.
Till skillnad från Brodern du skaffade dig.
/Lifooz

Jag är inget stort fan av att meka med HP datorer. Men jag har två 20 år gamla HP 5L skrivare som funkar super både i Windows och Ubuntu. Pappersinmatningen har blivit lite skum men 20 år för elektronik är bra i min bok.

/Tack alla för rekommendationerna

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |