AMD Radeon "Fiji" positioneras mot Geforce GTX 980 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du vill ha samma prestanda som ett 980 Ti fast 2000 kronor billigare? I vilken värld skulle detta ske?

I våran värld om cirka ett år eller två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du vill ha samma prestanda som ett 980 Ti fast 2000 kronor billigare? I vilken värld skulle detta ske?

R9 390XSnålJeppe Omega

Nvidia har iaf. petat bort AMD vill jag nog påstå. Finns det något de gör rätt?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Det värsta som kan hända är väl att nvidia blir för stora, då kan dom väl i princip köra fri prissättning och göra allt jätedyrt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Detta borde ju verkligen inte komma som en överraskning för AMD!

Kan dom inte leverera Fiji till ett konkurrenskraftigt pris och fortfarande vinna påt, vad är poängen? Dom borde ju vara desperata att gå med vinst vid det här laget!

Vad tror dom skapar köpsug, rebrandade 300-serien?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

R9 390XSnålJeppe Omega

Nvidia har iaf. petat bort AMD vill jag nog påstå. Finns det något de gör rätt?

Tror inte det handlar om att göra rätt eller fel i det här läget, Nvidia har ätit sig för stora och rika att de har råd att investera enorma summor pengar i utveckling, AMD ligger med kniven på strupen och utvecklar antagligen med väldigt små medel om man jämför. Otroligt trist och hämmande för både utveckling och konsumenter, men vad ska man göra? Införa financial fair play och sätta utvecklingstak för stora aktörer?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ser ut som AMD inte förväntade sig 649 dollar för GTX 980 TI. AMD borde sparat HBM på 16nm precis som Nvidia.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Får lite déjà vu känsla här. Lät likadant för några år sedan innan Radeon R9 290X släpptes. Då skulle det inte konkurrera mot Titan utan mot GTX 780 men sen så visade det sig att det presterade bättre än Titan ändå. Ska bli intressant att se hur det blir den här gången.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Om Nvidias strategi slår ut helt o hållet och AMD mer eller mindre försvinner, då kan vi nog räkna med en REJÄL prisökning på grafikkorten i toppskiktet från Nvidia framöver.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Alla som är intresserade av att spela kanske borde titta på vad Sony och Microsoft erbjuder istället. Eller varför inte Nintendo Wii U? Det är mer än dubbelt så dyrt med ett singel-gpu kort av flaggskeppsmodell än en modern spelkonsol inkl. tillbehör som kontroll etc. Eller inte ens flaggskeppsmodell. Modellerna under flaggskeppsnivå. Ett j*vla skämt helt enkelt.

Du har nog kommit vilse.... Fast jag förstår vad du menar priset för att ligga på topp är onekligen högt just nu. Men sen har alltid PC varit entusiast plattformen för oss som vill ha lite möjligheter att påverka spelupplevelsen till nått bättre.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Var ganska väntat för mig att 300-Serien / Fiji inte skulle bi nått superduper efter uttalande från självaste AMD. Hoppas bara dom överlever denna serie och kan få ut nästa gen som dom pratar ska bli helt annorlunda ( http://www.sweclockers.com/nyhet/20449-amd-utlovar-fordubblad... )

Permalänk
Medlem

Detta är väl inget nytt och påverkar nog inte försäljningen något. Även om man tänker köpa ett 980Ti så gör man nog bäst i att vänta på vad AMD visar på E3.

Detta är rykten. När "nyheten" innan var att det skulle positioneras mot Titan så var det en del som påstod att ingen någonsin skulle köpa för det priset. AMDs problem verkar mer än någonting vara image, inte produkterna i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Om Nvidias strategi slår ut helt o hållet och AMD mer eller mindre försvinner, då kan vi nog räkna med en REJÄL prisökning på grafikkorten i toppskiktet från Nvidia framöver.

jaa, verkligen. räcker ju med om AMD inte kan konkurrera i prestandasegmentet.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Alla som är intresserade av att spela kanske borde titta på vad Sony och Microsoft erbjuder istället. Eller varför inte Nintendo Wii U? Det är mer än dubbelt så dyrt med ett singel-gpu kort av flaggskeppsmodell än en modern spelkonsol inkl. tillbehör som kontroll etc. Eller inte ens flaggskeppsmodell. Modellerna under flaggskeppsnivå. Ett j*vla skämt helt enkelt.

Är du verkligen på rätt forum?

Konsolerna har alltid haft en konkurrensfördel rent ekonomiskt eftersom du säljer ett komplett paket med så billiga komponenter som möjligt, beställda i enorma volymer och sålda [ofta] till under tillverkningspris. Själv är jag inte så sugen på att ens lägga 3000:- på en aktuell spelkonsol som i sällsynta fall orkar driva 3D-spel i ens 1920x1080 i upplösning och som redan har framtiden bakom sig.

Permalänk

Hela 300-serien är ju lite av en enhörning just nu.

Dock så finns det ju enhörningar i Nord Korea, kanske även 300-serien...?

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Alla som är intresserade av att spela kanske borde titta på vad Sony och Microsoft erbjuder istället. Eller varför inte Nintendo Wii U? Det är mer än dubbelt så dyrt med ett singel-gpu kort av flaggskeppsmodell än en modern spelkonsol inkl. tillbehör som kontroll etc. Eller inte ens flaggskeppsmodell. Modellerna under flaggskeppsnivå. Ett j*vla skämt helt enkelt.

Behöver inte köpa ett flaggskeppskort för att kunna spela. 2000kr så har du högre upplösning och fps än vad du får på konsol.

Mitt gamla skitkort kan man få begagnat för 500kr och kan fortfarande köra det mesta på high i 1080P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Tror inte det handlar om att göra rätt eller fel i det här läget, Nvidia har ätit sig för stora och rika att de har råd att investera enorma summor pengar i utveckling, AMD ligger med kniven på strupen och utvecklar antagligen med väldigt små medel om man jämför. Otroligt trist och hämmande för både utveckling och konsumenter, men vad ska man göra? Införa financial fair play och sätta utvecklingstak för stora aktörer?

Bli uppköpta av Samsung

Nej men, bra fråga. Just nu springer de flesta och köper 980 Ti då prestandan är snarlik Titan X, och plockar således kundgruppen från AMD, då AMD inte ger oss kunder någon info alls(ett videoklipp på 12 sekunder möjligtvis). Sedan skjuter de på lanseringen.

Samt att denna nyhet inte får AMD att framstå som en Titan-utmanare.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Jag tror man har rätt bra koll på vad den klarar av och inte klarar av. Papperslansera den hade varit det absolut smartaste valet, OM den hade knäppt det gröna laget på näsan. Hade folk vetat att den klarat av att spöa Titan och 980 Ti hade de väntat med att köpa nytt kort, även om det drog ut lite på tiden pga. låga yields.

Om man kikar på förra fredagspanelen så känns det ganska uppenbart att redaktionen redan haft ett Fiji-kort i sin ägo ett tag och kört det i sin testrigg, men NDA ligger kvar vilket indikerar på att antingen fungerar inte kortet som det ska, drivrutiner krånglar eller så är det helt enkelt inte så bra som vi hoppades på vilket gör att det antagligen bara skulle boosta försäljningen av 980 Ti samt ge Nvidia möjlighet att skruva upp priserna och sedan mygla med nya kort för att kunna hålla priserna uppe "tills de kommit igång med produktionen ordentligt".

OM kortet skulle vara bättre så känns det otroligt korkat att hålla på NDA och göda Nvidia med marknadsandelar och pengar.

Jag kan komma på fler papperslanseringar som är helt uppåt väggarna fel, framför allt på mobilsidan, en papperslansering är inte vad det är i praktiken, dessa siffror har ingen betydelse när saker inte är optimerade vilket de sällan är då människor är så lättlurade att det köper allt med höga siffror på ett papper och sånt som marknadsförs med lite naket.

Skrivet av OlleTheGreat:

Om de har låga yields borde de väl kunna sätta ett högre pris, eller? Jag tänker att man sätter ett högt pris och inte räknar med att sälja så mycket, vilket inte gör något när man ändå inte kan leverera särskilt många kort.

Hur skulle det rädda AMD att de hade ett högt pris som gjorde att de sålde färre kort? Vad AMD behöver är att lära sig göra saker som fungerar som de ska på en gång med vettiga drivrutiner och låg TDP och så att de blir intressanta för folk att köpa.

Skrivet av LeVvE:

Behöver inte köpa ett flaggskeppskort för att kunna spela. 2000kr så har du högre upplösning och fps än vad du får på konsol.

För ett "flaggskeppskort" får jag högre upplösning och FPS än vad du får på ditt 2000kr kort, så vad ville du säga egentligen?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

R9 390XSnålJeppe Omega

Nvidia har iaf. petat bort AMD vill jag nog påstå. Finns det något de gör rätt?

Inte alls. Snackar du prestanda per krona ligger AMD fortfarande i topp, och har gjort väldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du vill ha samma prestanda som ett 980 Ti fast 2000 kronor billigare? I vilken värld skulle detta ske?

De vet jag inte, Men de är så mycke ett AMD kort är värt i mina ögon som har samma prestanda som ett 980 TI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Var ganska väntat för mig att 300-Serien / Fiji inte skulle bi nått superduper efter uttalande från självaste AMD. Hoppas bara dom överlever denna serie och kan få ut nästa gen som dom pratar ska bli helt annorlunda ( http://www.sweclockers.com/nyhet/20449-amd-utlovar-fordubblad... )

Om man gillar teknik så fattar jag inte hur man inte kan bli upphetsad av HBM. Det är ju det största steget som tagists rent tekniskt på ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Eh.. svårt tro yield skulle vara problemet! Är ju ingen ny nod dom introducerar, och AMD har tidigare vatt mkt bättre på yields än NVIDIA.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

@Sper:

Med konsumenter som dig behöver Nvidia inte anstränga sig ens. Härligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Bli uppköpta av Samsung

Nej men, bra fråga. Just nu springer de flesta och köper 980 Ti då prestandan är snarlik Titan X, och plockar således kundgruppen från AMD, då AMD inte ger oss kunder någon info alls(ett videoklipp på 12 sekunder möjligtvis). Sedan skjuter de på lanseringen.

Samt att denna nyhet inte får AMD att framstå som en Titan-utmanare.

Mjo, det är väl något sådant som krävs. Men det har väl varit på g tidigare, kanske mer med CPU-delen då men käppar i hjulen pga patent hit och dit som skapar problem med konkurrenslagar väl? Kanske dags för AMD att börja med Kickstarter?

Skrivet av Rajat:

Jag kan komma på fler papperslanseringar som är helt uppåt väggarna fel, framför allt på mobilsidan, en papperslansering är inte vad det är i praktiken, dessa siffror har ingen betydelse när saker inte är optimerade vilket de sällan är då människor är så lättlurade att det köper allt med höga siffror på ett papper och sånt som marknadsförs med lite naket.

Hur skulle det rädda AMD att de hade ett högt pris som gjorde att de sålde färre kort? Vad AMD behöver är att lära sig göra saker som fungerar som de ska på en gång med vettiga drivrutiner och låg TDP och så att de blir intressanta för folk att köpa.

Oj, stora foliehatten idag ser jag! En papperslansering innebär att man lanserar en produkt innan den finns tillgänglig ute hos återförsäljare, det innebär inte att man per automatik hittar på uppgifter som inte stämmer. Vad AMD behöver och vad de har råd med är två vitt skilda saker, därav att vi har en grafikkortstillverkare som springer ifrån mer och mer, eller tror du på fullaste allvar att man VILL ha längre tid mellan drivrutinsuppdateringar, så högt TDP-värde som möjligt, extra mycket coilwhine och sämre prestanda i vissa fall mot konkurrenter?

Finner ingen större logik i dina påståenden om jag ska vara ärlig

EDIT: svarade på en sak som jag tog bort, då jag såg senare att den inte var ett svar till mig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Om man gillar teknik så fattar jag inte hur man inte kan bli upphetsad av HBM. Det är ju det största steget som tagists rent tekniskt på ett bra tag.

Jag säger inte nått om HBM utan mer om korten i helhet. Tror HBM kommer bli grymt bra. AMDs Beräkningskraft kan inte ta nytta av HBM ännu utan nu är flaskhalsen beräkningskraften i kortet inte bandbredden på minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Alla som är intresserade av att spela kanske borde titta på vad Sony och Microsoft erbjuder istället. Eller varför inte Nintendo Wii U? Det är mer än dubbelt så dyrt med ett singel-gpu kort av flaggskeppsmodell än en modern spelkonsol inkl. tillbehör som kontroll etc. Eller inte ens flaggskeppsmodell. Modellerna under flaggskeppsnivå. Ett j*vla skämt helt enkelt.

Jag har en Xbox One också, men spelar bara exklusiva spel eller spel som körs i 60fps. Efter att ha spelat på PC i så många år klarar jag verkligen inte av att sitta och spela något som The Witcher 3 till konsol där man tuggar runt i 28-30fps. Det bara går inte.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Jag säger inte nått om HBM utan mer om korten i helhet. Tror HBM kommer bli grymt bra. AMDs Beräkningskraft kan inte ta nytta av HBM ännu utan nu är flaskhalsen beräkningskraften i kortet inte bandbredden på minnena.

Men vi vet inget om beräkningskraften nu. Varför inte sitta lugnt i båten och vänta in specs först innan vi dömer ut Fiji?

Vore märkligt att designa en GPU parat med en brutal bandbredd som inte utnyttjas.

Permalänk
Medlem

Om nu Fiji presterar bättre än GTX980 Ti till samma pris så ser jag inte det som ett misslyckande.
För förhoppningsvis så presterar Fiji bättre och är några hundralappar billigare. Trist att dom har problem med yielden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@Sper:

Med konsumenter som dig behöver Nvidia inte anstränga sig ens. Härligt!

Tänker ju knappast köpa ett AMD kort och krångla med drivisar tex för 1000-1500 billigare? Knappt en dags arbete. Då köper jag hellre nåt som funkar och som man vet funkar felfritt framöver med AAA spel.

De är dok min egna åsikt =P

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

Alla som är intresserade av att spela kanske borde titta på vad Sony och Microsoft erbjuder istället. Eller varför inte Nintendo Wii U? Det är mer än dubbelt så dyrt med ett singel-gpu kort av flaggskeppsmodell än en modern spelkonsol inkl. tillbehör som kontroll etc. Eller inte ens flaggskeppsmodell. Modellerna under flaggskeppsnivå. Ett j*vla skämt helt enkelt.

Det är inte "ett jävla skämt helt enkelt" då du till skillnad från ett Xbox One/Playstation 4 inte behöver dras med 900p/1080p och 30FPS utan istället glatt kan spela i 4K med 60FPS, tre skärmar eller varför inte 144FPS.

På ditt sätt att argumentera kan man ju till exempel säga att det är dumt att köpa en Xbone/PS4 för runt 3000kr då man kan få dussintals Xbox Original eller Playstation 2'or med ett ännu större spelutbud för samma pris

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Det kommer inte att ske och absolut inget som NVIDIA vill, det finns regler mot monopol där NVIDIA blir tvingade att stycka upp sitt företag, tror du verkligen de vill det? Finns heller inget som talar för att priserna höjs.

Nvidias handlingar visar tvärtemot vad du påstår. Finns många exempel på monopol, företag som styrs av en och samma koncern.