AMD Radeon "Fiji" positioneras mot Geforce GTX 980 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Startrance:

Känns lite som det kommer bli samma historia som med 700 serien och 900 serien, AMD släpper en helt ny serie, Nvidia kontrar smått med 780TI och efter ett par månader, halvår så kommer det en helt ny serie utav Nvidia och AMD står där utan svar. Kommer historien upprepa sig igen?

Man kan ju hoppas man har fel, då AMD verkligen behöver göra en comeback just för det behövs verkligen konkurreras på marknaden.

Det är roligt när nvidia köpare snackar om konkurrens och marknaden och förväntar sig att någon annan ska fixa det. Om du bryr dig om det så köp AMD. Visa att du faktiskt lägger pengar där käften pekar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Att man inte behöver köpa ett kort för 8000kr för att kunna spela?
Den personen jag citerade verkade tycka att det är bättre att köpa en konsol för 4000kr och spela på. Då sa jag att man kan köpa ett kort för 2000kr och spela på det också för man behöver inte det dyraste som finns för att spela.

Vad ville du ha sagt?

Så det enda du behöver för att spela är ett grafikkort för 2000kr? Inget moderkort, ingen CPU, inga minnen, ingen hårddisk, ingen PSU, inget tangentbord, ingen mus eller handkontroll? I en konsol får du allt det för 4000kr, det får du ingen gaming PC för.

Skrivet av anon127948:

Det är roligt när nvidia köpare snackar om konkurrens och marknaden och förväntar sig att någon annan ska fixa det. Om du bryr dig om det så köp AMD. Visa att du faktiskt lägger pengar där käften pekar.

Vad får dig att tro att NVIDIA köpare inte bryr sig om konkurrens och marknaden? Man behöver inte köpa motpartens saker för det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Så det enda du behöver för att spela är ett grafikkort för 2000kr? Inget moderkort, ingen CPU, inga minnen, ingen hårddisk, ingen PSU, inget tangentbord, ingen mus eller handkontroll? I en konsol får du allt det för 4000kr, det får du ingen gaming PC för.

Du inser att det går göra annat med en PC än att bara spela och för att inte tala om att de flesta bra spel finns inte ens till konsoler. Vill man spela nerdummade spel så är konsolen utmärkt men för allt annat och för spel som kräver lite precision är de fullständigt värdelösa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Du inser att det går göra annat med en PC än att bara spela och för att inte tala om att de flesta bra spel finns inte ens till konsoler. Vill man spela nerdummade spel så är konsolen utmärkt men för allt annat och för spel som kräver lite precision är de fullständigt värdelösa.

Fast nu ska vi hålla oss till det som samtalet handlar om och det var att spela på konsol vs PC sen skiter jag i om du surfar porr eller beställer klänningar med din PC också.
Spela på konsol är riktigt njutbart ibland, men det förstår väl inte ni som får erektion av hög upplösning och ett par hundra FPS hur kasst ett spel en må vara, bara det är snyggt så skiter ni i resten.
Du kommer förstå mer den dagen du får barn.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du vill ha samma prestanda som ett 980 Ti fast 2000 kronor billigare? I vilken värld skulle detta ske?

I vilken värld skulle ett kort kunna vara lika snabbt som Titan X fast 3000kr billigare?!

Vänta lite nu...

Jag ser inte detta som nåt nödvändigt ont eftersom vi inte vet om det handlar om *priset* eller *prestandan*

Om nån säger till mig att AMD måste tänka om lite och Fury positioneras mot 980Ti så tänker jag på att dom måste prisdumpa det för att dom lagt sin utmanare på tok för högt - dvs i den värld där 980Ti inte fanns. Då kunde dom ta 9000kr för Fury om det prestera som Titan X och folk skulle köpa skiten eftersom det är billigare än just Titan X. Nu när 980Ti kommit in i bilden? Hahaha... Ingen skulle köpa ett AMD kort i den prisnivån. Dom skulle köpa 980Ti istället. Detta säger inget om att prestandan skulle vara dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kanske en nödvändighet. De behövde HBM för att få plats med mer shaders med nuvarande arkitektur och tillverkningsprocess. Nya arkitekturer tar tid, och att ändra inriktning gör man inte fort. AMD satsade alldeles för hårt på GPGPU med GCN, det är råstarka grejer med feta bussar och många FP64-enheter. nVidia har gjort det motsatta, de har satsat på att effektivisera och skala av mycket sådant. För den viktiga konsumentmarknaden så har nVidias drag varit klockrent. Nu måste AMD göra det bästa med GCN tills nästa arkitektur kommer.
Kan tänka mig att AMDs satsning med GCN hade att göra med att de ville komplettera CPU i APU:er.

Skrivet av Delerium:

Får lite déjà vu känsla här. Lät likadant för några år sedan innan Radeon R9 290X släpptes. Då skulle det inte konkurrera mot Titan utan mot GTX 780 men sen så visade det sig att det presterade bättre än Titan ändå. Ska bli intressant att se hur det blir den här gången.

"Positionera mot" gäller nog mest priset, tror jag. Inte prestanda. Och som Aleshi säger, det finns tunga områden inom den professionella sektorn nVidia valt bort helt, där AMD borde kunna få ett försprång, om Fiji ser ut ungefär som Hawaii. I detta scenario blir Fiji möjligen snabbare än 980ti i spel och, billigare och, om det inte är strypt, bättre i gpgpu-tillämpningar. Det är på tork för tidigt att dra slutsatsen att AMD dragit det korta strået.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det finns otaliga bevis på när siffrorna på papperet inte överensstämmer med slutgiltiga produkten, så än en gång, var kommer foliehatten in?

Det finns gissningsvis 100000 fler papperslanseringar som inte skiljer sig från den slutgiltiga produkten men jag förstår logik inte är din starka sida. Enligt dig så innebär alltid en papperslansering att man blåljuger konsumenten rakt upp i ansiktet, alltid. Därav foliehatt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Fan va surt med dålig Yeild nu också. Kämpa på AMD!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Fast nu ska vi hålla oss till det som samtalet handlar om och det var att spela på konsol vs PC sen skiter jag i om du surfar porr eller beställer klänningar med din PC också.
Spela på konsol är riktigt njutbart ibland, men det förstår väl inte ni som får erektion av hög upplösning och ett par hundra FPS hur kasst ett spel en må vara, bara det är snyggt så skiter ni i resten.
Du kommer förstå mer den dagen du får barn.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så behöver man inte köpa ett värsting grafikkort för att få prestanda som en konsoll räcker med typ5-6 tusen för en komplett dator (eller mer beronde på krav)så hans inlägg om att man faktiskt kan göra mer är berättigat tycker jag, jag äger en 360 & det är nog det dyraste jag köpt efter att köpt extra kontroller några spel osv ,tycker jag får betydligt mer valuta för pengarna jag lägger på min pc. & då är jag ändå nörd så jag har 3 datorer ett titan men i längden så vet i tusan om det blir dyrare.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Njae. Jag kan vänta iaf. Det kort med mest prestanda i 6000-7000 SEK klassen i höst blir det som jag köper tror jag.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Du har helt rätt givetvis. Och som du indirekt säger, med en större bandbredd kan man designa GPUn annorlunda och det vet vi inget om än så länge. AMD har inte läckt något alls.

Det mesta tyder på en version med 8GB. Räcker inte det?

Jovisst gör det. Men av det jag läst så verkar det inte speciellt troligt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

I vilken värld skulle ett kort kunna vara lika snabbt som Titan X fast 3000kr billigare?!

Vänta lite nu...

Jag ser inte detta som nåt nödvändigt ont eftersom vi inte vet om det handlar om *priset* eller *prestandan*

Om nån säger till mig att AMD måste tänka om lite och Fury positioneras mot 980Ti så tänker jag på att dom måste prisdumpa det för att dom lagt sin utmanare på tok för högt - dvs i den värld där 980Ti inte fanns. Då kunde dom ta 9000kr för Fury om det prestera som Titan X och folk skulle köpa skiten eftersom det är billigare än just Titan X. Nu när 980Ti kommit in i bilden? Hahaha... Ingen skulle köpa ett AMD kort i den prisnivån. Dom skulle köpa 980Ti istället. Detta säger inget om att prestandan skulle vara dålig.

Fast Titan är Titan, där finns ett medvetet prispåslag som nog alla vet om.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Det finns gissningsvis 100000 fler papperslanseringar som inte skiljer sig från den slutgiltiga produkten men jag förstår logik inte är din starka sida. Enligt dig så innebär alltid en papperslansering att man blåljuger konsumenten rakt upp i ansiktet, alltid. Därav foliehatt.

Vad har min logik med saken att göra (som för övrigt är testad och ligger över medel), varken foliehattar eller bristande logik har med dessa exempel jag tagit upp att göra och då tråden handlar om AMD så pekade jag endast på att papperslanseringar inte är AMD's starka sida och hänvisade till papperslanseringen utav Bulldozer, läsförståelse är uppenbarligen inte din starka sida.
Gissningar på 100000 är dessutom inte fakta och det finns långt fler produkter i världen än så, men du kanske inte kan högre siffror.

Skrivet av Ase:

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så behöver man inte köpa ett värsting grafikkort för att få prestanda som en konsoll räcker med typ5-6 tusen för en komplett dator (eller mer beronde på krav)så hans inlägg om att man faktiskt kan göra mer är berättigat tycker jag, jag äger en 360 & det är nog det dyraste jag köpt efter att köpt extra kontroller några spel osv ,tycker jag får betydligt mer valuta för pengarna jag lägger på min pc. & då är jag ändå nörd så jag har 3 datorer ett titan men i längden så vet i tusan om det blir dyrare.

Du får tycka vad du vill, det är fritt men det är inte berättigat i sammanhanget över huvud taget vad han mer kan göra med en PC, alla vet det men det var inte vad det handlade om.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv

Precis som jag skrev igår vågar inte AMD gå över 980Ti i pris för då behåller nVidia sitt övertag. AMD vill försöka ta tillbaka marknadsandelar men nVidia vill inte tillåta detta.

AMD försöker vara passiv i sin marknadsföring men nVidia tvingar AMD till prissänkningar med aggressiv marknadsföring.

#15447013

Låt det stora priskriget börja

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara läst igenom en av alla sidorna i den här tråden men jag blir förvånad över folks reaktion.

AMD tänkte positionera kortet mot Titan X för att de kan (troligen) leverera något nära nog i prestanda (över eller under) och hålla priset nere en bra bit under vad Titan X kostar idag. Nu kommer 980Ti och presterar väldigt nära ett Titan X och är betydligt billigare. AMD måste vinna marknadsandelar och det vet dom. Då måste man se till att sälja en likvärdig produkt till ett lägre pris. I dom upplösningar som 99,99% av befolkningen kör presterar 980Ti nog så nära Titan X (men även i upplösningarna över!) att man helt enkelt får välja att positionera kortet mot det man kan vinna flest marknadsandelar av.

Om ni hade velat sälja fler kort, hur hade ni gjort? Enligt mig finns det inte mycket annat AMD kan göra i det här läget som är vettigt. Även om AMD skulle ha ett bättre kort måste de sälja det billigare än närmsta konkurrerande kort från Nvidia. Att man väljer att positionera kortet mot 980Ti istället för Titan X gör det väl inte till ett sämre kort?

*edit*
Men jag hoppas verkligen man får upp yielden snart så de förhoppningsvis får ut någorlunda bra marginal på korten.

*edit 2*
Och även om titeln "Världens snabbaste GPU" låter mycket fint och kanske skulle vara bra för AMD så tror jag inte de skulle kunna höja priserna till Titan-nivåer då Nvidia har ett väldigt starkt varumärke, som i sin tur gör att Titan ändå skulle sälja bättre.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Så det enda du behöver för att spela är ett grafikkort för 2000kr? Inget moderkort, ingen CPU, inga minnen, ingen hårddisk, ingen PSU, inget tangentbord, ingen mus eller handkontroll? I en konsol får du allt det för 4000kr, det får du ingen gaming PC för.

Tv/skärm då? De är inte gratis tyvärr.

Spelkonsol vs. PC när det handlar om kostnad är likvärdig sett till spelkonsolernas prestanda.

Permalänk

Konsumenterna måste förstå att AMD behövs. Försvinner de blir det dyrare för oss konsumenter. Gäller därför att tänka lite med hjärtat med när man lägger sina pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Tv/skärm då? De är inte gratis tyvärr.

Spelkonsol vs. PC när det handlar om kostnad är likvärdig sett till spelkonsolernas prestanda.

TV finns oftast redan i hemmet, därför jag inte tog upp det, däremot skulle jag ha kunnat lägga till skärm för PC då det är ett krav för att den ska fungera.

Skrivet av ExtremeZero:

Konsumenterna måste förstå att AMD behövs. Försvinner de blir det dyrare för oss konsumenter. Gäller därför att tänka lite med hjärtat med när man lägger sina pengar.

Finns inget som pekar på att det skulle bli dyrare, det är bara spekulation från din sida, men konkurrens behövs för att driva utvecklingen framåt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Är väl skitbra ifall AMD blir pressade, blir ju billigare för oss konsumenter. Mer sålda 390x även om dom är billigare, måste väl ge mer i kassan än dyrare kort och mycket mindre sålda?

Win-Win, eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad folk klagar på. Det kommer rykten om ett riktigt bra pris och folk ser det som ett misslyckande. Fiji ser ut att prestera grymt för pengarna och alla spår domedag över AMD. Det här forumet alltså.

Skrivet av elajt_1:

Det ena dåliga beslutet efter det andra. Alltså vad är det för stollar som sitter i ledningen där?

Vad tycker du de skulle ha gjort?

Skrivet av Xeno88:

Om AMD lanserade Fiji som 390X precis som alla trodde skulle detta inte varit ett problem.

Varför? Vad spelar namnet för roll i sammanhanget? Du menar att de skulle sålt den billigare? Det är nog inte ett alternativ på grund av tillverkningskostnaden just nu.

Skrivet av Superlight:

Ser ut som AMD inte förväntade sig 649 dollar för GTX 980 TI. AMD borde sparat HBM på 16nm precis som Nvidia.

Och suttit kvar på 290X ett år till? Tror du på allvar att det är en bättre idé? Fiji ser ju ut att kunna prestera riktigt bra till bra pris, men folk börjar redan kalla det nederlag? Varför?

Skrivet av Yoshman:

Väldigt mycket tyder på att HBM är framtiden för högpresterande grafikkort, frågan är bara om dagens 28nm GPU verkligen är begränsade av bandbredd. GTX980 har 67% av bandbredden i GTX780Ti och 78% av bandbredden i GTX780, men presterar bättre än båda. Verkar inte som bandbredden är ett jätteproblem på GTX980.

GTX980Ti har 50% mer bandbredd mot RAM men "bara" ca 25% högre beräkningskapacitet, så där lär bandbredd vara en ännu mindre flaskhals. Skulle vara intressant att få lite information och statistik på bandbredd mot L2-cache och typisk cache-hit rate för Maxwell, det skulle kunna ge en vink om vilken effektiv bandbredd dessa kort har till sitt förfogande.

Nu har man klämt in 4096 GCN-kärnor, frågan är om dessa är så pass högt klockade att det blir någon vidare utväxling från den massiva bandbredd mot GPU-RAM som finns här. Rimligen krävs en relativt ingående omdesign av minneshierarkin för att full ut dra nytta av HBM, vet någon hur nära släkt Fiji är med tidigare designer?

HBM har ju andra fördelar än bandbredd, drar mindre effekt och gör mindre anspråk på effekt/kisel/transistorer i själva kärnan.

Skrivet av sesese:

Jag blir glad. Nu får vi hoppas att priset blir rimligt. Då man vet att AMD kommer att öka prestandarden med minst 10% efter ett år så kommer detta att bli bra.

varför
AMD kan inte sätta ett orimligt pris nu då de inte kommer att sälja det snabbaste grafikkortet.

680 minst10 % snabbare än 7970 vid lanseringen idag är 7970 snabbare
780TI minst 10% snabbare än 290X vid lansering idag är 290X snabbare
Så frågan är hur mycket kan AMD "trimma" mjukvaran på ett år för deras nya kort kommer det bli mer än 10%

Nja, 680 var runt 5-8% snabbare än 7970, men 7970GHz är idag 20% snabbare än GTX 680.

Skrivet av Rajat:

Vad har min logik med saken att göra (som för övrigt är testad och ligger över medel), varken foliehattar eller bristande logik har med dessa exempel jag tagit upp att göra och då tråden handlar om AMD så pekade jag endast på att papperslanseringar inte är AMD's starka sida och hänvisade till papperslanseringen utav Bulldozer, läsförståelse är uppenbarligen inte din starka sida.
Gissningar på 100000 är dessutom inte fakta och det finns långt fler produkter i världen än så, men du kanske inte kan högre siffror.

Du får tycka vad du vill, det är fritt men det är inte berättigat i sammanhanget över huvud taget vad han mer kan göra med en PC, alla vet det men det var inte vad det handlade om.

Bulldozer papperslanserades väl inte direkt? Visst var det inte skitbra tillgång i början, men de gick att köpa tidigt. Och det var väl inget fel vid lansering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Hellre död än röd Uppenbart att Fiji inte klår Titan X och ja, allt är som vanligt. Hade jag dock varit i läget att jag skulle köpa kort idag så hade jag köpt två 980 Ti. Nu får jag vänta en vecka på att köpa ett X till.

Oavsett vilket lag man "håller på", jag själv tillhör för närvarande de gröna, så måste man ju önska att det andra laget är lika bra eller bättre, det driver ner priset det extra X du vill ha...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

__________________
i5-4690K @ 4.5GHz | Gigabyte Z97X Gaming 3 | Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz | HyperX Fury 240GB SSD | Crucial MX100 512GB SSD | 2x EVGA GTX 970 SC ACX 2.0 4GB SLI | EVGA Supernova G2 750W | Hyper Evo 212 | Windows 10 x64 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rajat:

Så det enda du behöver för att spela är ett grafikkort för 2000kr? Inget moderkort, ingen CPU, inga minnen, ingen hårddisk, ingen PSU, inget tangentbord, ingen mus eller handkontroll? I en konsol får du allt det för 4000kr, det får du ingen gaming PC för.

Vad får dig att tro att NVIDIA köpare inte bryr sig om konkurrens och marknaden? Man behöver inte köpa motpartens saker för det.

Nvidia-köpare?
Motparten?

Du borde byta ut dessa ord mot "köpare av grafikkort" och "alternativet".
AMD är inte din "motpart" möjligtvis Nvidias, du är en konsument och skall tillgodose dina intressen, inte Nvidias.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

då är kvarstår bara frågan vilket som har bäst prestanda

Nvidia

Visa signatur

CPU:Intel core i7 9700k@5.2Ghz, 1.37 vcore (Noctua NH-D14) GPU: EVGA GTX 1070 FTW @ 2210/4500mhz MINNE: Corsair 2133Mhz OC'd @ 3300Mhz 16-17-17-34, 16GB MODERKORT:GIGABYTE AORUS Z390 ELITE NÄTAGG: Corsair CX650M, Corsair 120Gb SSD, SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB HDD, CHASSI: Cooler master 430 elite @ 3 fans. Skärm: ASUS ROG Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

TV finns oftast redan i hemmet, därför jag inte tog upp det, däremot skulle jag ha kunnat lägga till skärm för PC då det är ett krav för att den ska fungera.

PC har väl de flesta också redan?

EDIT: Blir ju vanligare att folk ansluter tv:n till pc:n och struntar i vanlig bildskärm.

Permalänk
Skrivet av Hotspur:

Oavsett vilket lag man "håller på", jag själv tillhör för närvarande de gröna, så måste man ju önska att det andra laget är lika bra eller bättre, det driver ner priset det extra X du vill ha...

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, det är helt riktigt! Mest troligt kommer det dock inte hända så mycket när det gäller pris på Nvidia.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Får hoppas AMD lyckas få till en bra lansering.

HBM verkar ju vara dyrare än dom planerade.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Bulldozer papperslanserades väl inte direkt? Visst var det inte skitbra tillgång i början, men de gick att köpa tidigt. Och det var väl inget fel vid lansering?

Är du seriös?

AMD sänker antalet transistorer i Bulldozer – räknat fel på 800 miljoner

AMD FX-special med Jonas och Emil

AMD’s Bulldozer Fails To Meet Expectations

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jisses va många som TROR sig veta.

TROR det gör man i kyrkan!!! Alla andra ställen, då ska man VETA!!

Nvidia drivrutiner suger fortfarande arsle.
Jo det gör de, jag VET det.

PÅ den gamla goa tiden med directX o opengl tittlar fick man alltid sitta självo mixtra o blanda nvidia drivisar så att de funka ordentligt.
Väldigt mycket Morgan stuk över det. (hänger du inte med kolla upp morgan bilarna)
Problem med nvidias drivisar ja inget ovanligt.

Har även problem med mitt gigabyte windforce 3 gtx 670, alla drivrutiner efter 327.23 så är det stor sett ospelbart på grund av texture flicker.
.youtube.com/watch?v=Tg8grCNHSm8 och detta händer inte om jag håller mig mellan 310-327.23 drivisarna.
Det händer även i DylingLights, Shadow of mordor om jag går över 327.23.
352.86 flimrar dom med.

Och ja det kvittar om det är klockat eller oklockat. (Sitter cm v1000 i båda burkarna 2600k + 4690k)
Höjer jag alla ström nivåer på afterburner till max så blir det bättre dvs mindre texture flicker etc eller så ger jag blanka faen i andra drivisar än 327.23 då funkar det klanderfritt, typiskt nvidia.
Min gamla 5870 tuggar på och bara funkar utmärkt även med de senaste drivers.

så vänta och se hur det visar sig om 10-14 dar då vet vi om fiji är en fury eller slö en.

Förresten har någon testat 980ti att dess 6gb verkligen sitter på 1 buss o inte på nvidias dual bus system 4gb på 256bitars bus o 2gb på 128bitars eller någon annat latjo "bus feature"?

/Per

Visa signatur

Fractal Define S / Ryzen 1700 @ 4.086 GHz @ 1,38vc (109x37.3) / Noctua NH-D15 / Asus ROG Strix Gaming-F / 2x8GB G.Skill Flare-X 3196.2Mhz 14,14,14,34,67,T1 / Samsung 970 Evo Plus 1TB / 2TB Western Digital Black / MSI Dragon GTX 1080 Gaming-X/ FSP Aurum Pro 1200W / Acer Predator 27" xb271hbmi / Philips Fidelio XHR 2 / Vmod Boom Pro Mic

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

HBM har ju andra fördelar än bandbredd, drar mindre effekt och gör mindre anspråk på effekt/kisel/transistorer i själva kärnan.

Visst är det så, men innan du drar allt för stora växlar på det för HBM v1 så kanske en lite räkneövning kring hur mycket RAM bidrar till den totala förbrukningen.

Vid 7.0 "GHz" levererar GDDR5 ca 10.5GBps per Watt (enligt AMD), antar vi att det är samma för Nvidia (vilket inte är helt korrekt då effekten verkar öka något snabbare än linjärt med bussbredd) så drar minnesbussen på GTX980Ti upp till 32W, det på ett kort med en TDP-budget på 250W.

Vid 1.0 GHz levererar HBM ca 35GBps per Watt (också enligt AMD), något som bidrar med upp till 14W. Helt klart en förbättring, men totalt för hela kortet är det relativt marginellt.

Framtida versioner av HBM kommer ha både högre bandbredd och bättre bandbredd/W, så inga tvivel att mellan GDDR5 och HBM är det den senare som har framtiden för sig. Skulle man försöka följa efter med GDDR5 designer så blir strömförbrukningen där snart en stor del av kortets effektbudget. Problemet med HBM v1.0 är att vinsten inte är signifikant och borde inte förvåna någon att ny teknik strular.

Någon måste alltid vara först, men hade personligen sett att någon som har råd att ta lite mer risker gjorde denna första sondering. AMD ligger redan pyrt till så beslutet att gå med HBM v1.0 verkar inte helt genomtänkt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja? Var är papperslanseringen? Och att folk hade högre förväntningar har väl inget med papperslansering att göra? Du yrar.