Vad gör du med din RPi?

Permalänk
Medlem

Min används för att "hålla koll" på flygplanen. Väntar på en PoE splitter så jag kan flytta upp den på taket för att få bättre räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Min används för att "hålla koll" på flygplanen. Väntar på en PoE splitter så jag kan flytta upp den på taket för att få bättre räckvidd.

http://i.imgur.com/weuGU8g.jpg

Finns sajter för sånt annars: http://www.flightradar24.com/60.37,19.17/5

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Gissa var deras indata kommer ifrån....
increase-coverage

Permalänk
Medlem

Klockserver med GPS synkronisering. Max 4 µs avvikelse så länge den får in GPS signaler. Normalt < 1 µs fel. Dock värdelös om den tappar GPS signalen eftersom den saknar precisionskristall.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Leker en del med GPIO och sensorer för tillfället. Börjat lära mig Python och skriver egna skript. Kul o kunna göra något med programmeringskunskaperna (läste C# och skrev menlösa program på gymnasiet ).

Har pysslat med tempsensorer, relän, rfid-läsare, pir-sensor bland annat

Ingen Raspberry inblandad men bilen har även fått en Arduino nano, RFID-läsare och ett relä. Låser och låser upp genom att lägga skon mot tröskeln.

Har slut på idéer så kom gärna med förslag! Gärna någon ursäkt till att köpa en Raspberry 2 haha!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Snusfri

Min RPI2 agerar webserver med nginx, php, mysql bla.

Ska införskaffa tempsensorer så man kan logga temperaturer och se grafer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Min RPI2 agerar webserver med nginx, php, mysql bla.

Ska införskaffa tempsensorer så man kan logga temperaturer och se grafer.

Kan rekommendera DS18B20. Behövs bara en 4,7k resistor så kan du koppla flera sensorer på en i2c pinne

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Kör idag 4st raspar.

1 media med Xbian och Kodi.
1 Telefonserver
1 dns server
1 för hemautomatisering i stugan (Pågående)
Skall styra trådlösa enheter,
Skall styra värmepannan vid kallare väderlek (Via relä).
Skall styra ytterbelysning och bevattning.

Bygger just nu på kontrollplattan där allt skall monteras.

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk
Skrivet av Artichost:

Kör idag 4st raspar.

1 media med Xbian och Kodi.
1 Telefonserver
1 dns server
1 för hemautomatisering i stugan (Pågående)
Skall styra trådlösa enheter,
Skall styra värmepannan vid kallare väderlek (Via relä).
Skall styra ytterbelysning och bevattning.

Bygger just nu på kontrollplattan där allt skall monteras.

Telefonserver? Kan du utveckla?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag har min RPi kopplad till en Tellstick Duo. På RPien kör jag Nexahome. Den tänder lampor i huset när solen går ned och släcker dom vid midnatt. Sedan tänds lampona igen kl 06:00 om solen är nere och släcks när solen gått upp.

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Telefonserver? Kan du utveckla?

Kör Raspbx på den

http://www.raspberry-asterisk.org

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Jag har min RPi kopplad till en Tellstick Duo. På RPien kör jag Nexahome. Den tänder lampor i huset när solen går ned och släcker dom vid midnatt. Sedan tänds lampona igen kl 06:00 om solen är nere och släcks när solen gått upp.

Tellstick är smidig, Har en med

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk
Medlem

Driver hemmaväxel med RasPBX och några trådlösa telefoner med en SIP basstation. Ringer hemma, och om ingen svarar kan man ringa till någon av familjens mobiler.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk
Medlem

jag kör xbmc och appen kodi på min samsung, så den körs som mediadator! har innan dess lirat lite minecraft på den!

Permalänk

håller på med ett projekt just nu att byta hårdvaran i ett gammalt gameboy mot en raspberry och 3.5" färgskärm

Visa signatur

~~~~~~~~Man kan aldrig äga för många raspberrys~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Permalänk
Medlem

Har nu under sommaren kollat mycket på CODESYS runtime till raspberryn, den gör sig ganska så bra som en soft PLC trots att den saknar hårdare realtidsstöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

RetroPie med PS4 handkontroll, fungerar OK när man är sugen på en dos nostalgi.

Permalänk
Medlem

nu har jag haft min pi i några månader och inte lyckats att få igång wifi på den har en ebay version (rallink) och en dlink dwa 111
ingen av dem fungerar några tips?
tänkte köra ad2p och musicbox då jag lyssnar på musik för ofta, skulle vara nice om någon kunde hjälpa wifi problemet! Den hittar båda enheterna men de vill inte köra igång

Permalänk
Medlem

@007onex: Har du provad att använda det inbyggda wifi verktyget som finns i Raspbian?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre131:

@007onex: Har du provad att använda det inbyggda wifi verktyget som finns i Raspbian?

faktiskt inte, jag kan testa det men jag vill helst ha wifi till musicbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakki:

Kör Domoticz för styrning av hemmet(in progress) på en Pi2 och Volumio för musik på en vanlig Pi. Lär väl bli en till snart med Kodi

vad är skillnaden mellan volumio och musicbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

vad är skillnaden mellan volumio och musicbox?

Har använt båda men jag gillade Volumio mer.
Om jag minns rätt så är båda baserade på Mopidy och har ungefär samma funktionalitet.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk

Openelec som det ser ut nu.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Använder min för att använda Debian som ett OS. Jag använder just Debian eftersom jag går en kurs i Linux och små nätverk. Tycker att min Pi är perfekt att använda till det. Kommer även att införskaffa ett till SD-kort för att köra Windows 10 på min lilla maskin.

Visa signatur

Utvecklare inom Full Stack .NET, ASP.NET, Java, SQL, MySQL, XNA, jQuery, Javascript

Main PC: AMD Ryzen 5 7600X, MSI MAG CORELIQUID 420, Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB, ASUS Prime B650M-A Wifi, MSI RX 6650XT, Crucial 480GB SSD, WD Blue 1TB, WD Green 500GB, Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Algoroth:

Använder min för att använda Debian som ett OS. Jag använder just Debian eftersom jag går en kurs i Linux och små nätverk. Tycker att min Pi är perfekt att använda till det. Kommer även att införskaffa ett till SD-kort för att köra Windows 10 på min lilla maskin.

Hur får man in Win 10 med den processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExoCranial:

Hur får man in Win 10 med den processorn?

https://dev.windows.com/en-us/iot

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Kör Volumio på den. Kör även kodi på volumiodisten. Funkar finfint.

Permalänk

Just nu ligger den bara i en låda. Köpte för att köra RasPlex, men upplevde alla menyer så hackiga att jag ledsnade. Någon annan som märkt liknande?

Permalänk
Skrivet av arigatouu:

Just nu ligger den bara i en låda. Köpte för att köra RasPlex, men upplevde alla menyer så hackiga att jag ledsnade. Någon annan som märkt liknande?

Testat Kodi (Openelec)?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Används just nu som surfdator eftersom min stationära lider av moderkort/minnesproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz | 12GB DDR3 | ASUS Z-97A | GTX 560 | 64GB Samsung SSD + diverse hårddiskar.