Vad gör du med din RPi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Kör du Ubuntu Mate? Hur tycker du den klarar sig prestandamässigt?

Få OS är så optimerade för Pi 3 som Raspbian Jessie Pixel:
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/
Uppdaterades så sent som härom dagen (21/6).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Installerat Ubuntu Mate, dock laggar det mer än jag kan acceptera. Dessutom stora problem att ladda videos från t.ex Youtube. Någon fler som köra Ubuntu Mata på RPi2 som fått det att flyta på bra?

Jag skulle byta ut den till en rPi 3 eller ODroid C2 så får ut lite mer sprutt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kör honeeepi på en rpi2 på mitt dmz för att se om nån är därinne och snokade.
Sen har jag ett gäng rpi2:or som jag kör med picam på raspian och
"RPi-Cam-Web-Interface" i attrapper som nu är schyssta övervakningskameror i HD.
Annars har jag en rpi3:a med CentOS 7 på som lite filserver och backupserver för foton o sånt från mobilerna hemma.

// C

Permalänk
Medlem

Provade precis "Moonlight" på min Pi3. Att jag inte kollat upp detta tidigare!
Moonlight är för de som inte vet mjukvara som gör att din Pi/Android/Laptop eller PC kan agera som en Nvidia Shield. Så ni med Nvidia kort och Gefore Experience kan streama Steam Home eller dylikt till din enhet.

Helt fantastiskt. Har lirat GTA V, The Witcher 3, Portal 2, Dirt 3 och några indie spel i 1080p@60 fps på Pin med en Xbox 360 dosa med kabel. Gåt även att streama över internet om så önskas.

Prova om ni inte redan gjort det, helt fantastiskt!

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Avstängd

Hej!

Har en Raspberry Pi B+ liggandes hemma. Någon som vet om den orkar att köra Kodi eller Plex med bra kvalitet på 1080p? Den skall köras hos en kompis, från min server hemma.

Permalänk
Medlem

Har tänkt köra RetroPie, Amibian, RiscOS och Linux på den.
Riktigt nice liten maskin Rpi 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Provade precis "Moonlight" på min Pi3. Att jag inte kollat upp detta tidigare!
Moonlight är för de som inte vet mjukvara som gör att din Pi/Android/Laptop eller PC kan agera som en Nvidia Shield. Så ni med Nvidia kort och Gefore Experience kan streama Steam Home eller dylikt till din enhet.

Helt fantastiskt. Har lirat GTA V, The Witcher 3, Portal 2, Dirt 3 och några indie spel i 1080p@60 fps på Pin med en Xbox 360 dosa med kabel. Gåt även att streama över internet om så önskas.

Prova om ni inte redan gjort det, helt fantastiskt!

Intressant, det måste jag testa när jag införskaffat min nya PC!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Bygga mig en retropie, väntar bara på alla kontrollerna så man kan komma igång

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

SSH-Proxy, den är för klen för något annat.

Permalänk
Medlem

Kör Home Assistant och PiHole på den jag har i produktion, och Homebridge för att få HomeKit-stöd till Home Assistant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kan man på något vis installera Android på Raspberry Pi 2, och på så vis köra Plex, Viaplay, C More Play och Netflix?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Kan man på något vis installera Android på Raspberry Pi 2, och på så vis köra Plex, Viaplay, C More Play och Netflix?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ingen version som fungerar tillräckligt bra, nej.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Då har även jag fastnat i RPi-träsket!

Jag har den i ett originalskal med NES-dekal. Ser riktigt nice ut.
Jag har börjat snällt med att flasha Retropie och hooka up 2st NES30 Pro handkontroller. Testat scapers och olika temor, annan splashscreen. Donat lite med inställningar och så.

Nästa steg blir att prova på "Borkin button"-fix med knapp i 3.5mm uttaget för on/off av pajen, samt att jag ska ge mig på Kodi direkt i emulationstation. Har inte gett mig på att koda över SSH heller, får spana in det med.
Jag tänker även beställa en liten fjärrkontroll om jag fattar tycke för Kodi. Min tanke är då att löda av ena usb-kontakten från RPi's PCB och vända på den för att kunna sätta dongeln för fjärrkontrollen internt i skalet så att den inte sticker ut på sidan av lådan. Alternativt att hooka upp sig på RPi's pinouts.

ETAPrime på youtube har varit en stor tillgång, kanonbra och tydliga guider!

Permalänk
Medlem

Fastnade i RPi-träsket när jag såg den vid release första gången, ägt tiotal som sätts i olika projekt.
Nyaste projektet var att bygga en "monitorering" för plantor som man kan sätta manuellt, alltså typ

  • Mäta fuktighet

  • Mäta solljus

  • Automatiskt vattna

  • - Varna när vatten tar slut

  • Grafiskt gränssnitt genom hemsida för inställningar

  • - namnge

  • - bestämma vattenmängd

  • - bestämma dagar den ska vattna

  • Display med senast tid den blev vattnad

Byggde den då en polare "utmanade" mig att det inte gick att bygga egna såna som var billiga.. i själva verket ville han bara ha en. Så den köpte han. Kostade lite under 500kr att bygga.
och lite mer då såklart Annars har jag väl demat runt lite i mediacenter, diverse mindre serverlösningar och övervakningsfunktioner, men aldrig fastnat att använda den för uppspelning. I mina ögon för svag.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Byggde en liten robot bil med min RP2 idag, mycket skoj! Drömmer dock om att bygga en handhållen retro spels konsol. Har använt Retropie innan men blir aldrig att jag använder den. En handhållen konsol på t ex toaletten hade varit sweet. Har kollat runt lite och verkar inte vara särskilt svårt, den största utmaningen är att få det snyggt. Nästan alla guider som finns har använt en 3D skrivare för att göra custom skal. Jag kan varken CAD eller har en 3D skrivare så det är lite out of reach. Några ideér om annat man kan ha till skal så att det blir snyggt?

Permalänk
Medlem

Föder flightradar24 med data och får deras business abb. för besväret, kör även gps baserad stratum-1 ntp server för hemmet på samma rpi. Det är viktigt med rätt tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Musikälskare

Kör Pi-Hole, fungerar så jäkla bra

https://pi-hole.net/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Kör Pi-Hole, fungerar så jäkla bra

https://pi-hole.net/

Hade velat göra det, men vill inte throttla mitt nätverk på 100mbit/s. Tråkigt att det inte är gigabit på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hade velat göra det, men vill inte throttla mitt nätverk på 100mbit/s. Tråkigt att det inte är gigabit på den.

Du kommer throttla dina dns-anrop... typ. Kommer inte att märkas alls.
Edit: Pi-hole cachar också dns-anrop så det är möjligt att det tom kommer gå ännu snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Du kommer throttla dina dns-anrop... typ. Kommer inte att märkas alls.
Edit: Pi-hole cachar också dns-anrop så det är möjligt att det tom kommer gå ännu snabbare.

Vänta nu, hur fungerar det egentligen? All trafik går väl gå igenom pi:n?

Edit: Jaha den angerar bara dns server, ja det skulle ju faktiskt kunna funka! Får bli morgondagens projekt! Blockerar den även reklam på t ex Chomecast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vänta nu, hur fungerar det egentligen? All trafik går väl gå igenom pi:n?

Edit: Jaha den angerar bara dns server, ja det skulle ju faktiskt kunna funka! Får bli morgondagens projekt! Blockerar den även reklam på t ex Chomecast?

Enbart dns anropen, inte trafiken i sig.

Edit: Ninjerad
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Enbart dns anropen, inte trafiken i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Går det att konfigurera vilka dns servrar man vill använda sen? Använder OVPNs för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Går det att konfigurera vilka dns servrar man vill använda sen? Använder OVPNs för tillfället.

Japp, bara knappa in ip adressen till valfri dns server.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Häpp. Skulle pilla med detta idag men insåg att jag hade dd-wrt installerat på min router. Satte på adblock i den istället! https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Ad_blocking Frågan är nu vad jag ska göra med RP:in.

Permalänk
Medlem

@freddyfresh: Wow, sån blev man sugen på att bygga. Bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Häpp. Skulle pilla med detta idag men insåg att jag hade dd-wrt installerat på min router. Satte på adblock i den istället! https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Ad_blocking Frågan är nu vad jag ska göra med RP:in.

Jag har inte heller en rpi till det
Kör en virtuell linux maskin som dns server å lite annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

LibreNMS för att övervaka mina enheter via SNMP (5st hittills). Inte så mycket nytta egentligen men kan vara bra att veta om mina resurser räcker.

Använder även LibreNMS som syslog-server för pfSense så jag kan spara mer historik.

Permalänk
Medlem

@Mieriola:
Tyvärr har jag ingen bild, ska höra med den nya ägaren om han vill ta en
Det är inte mycket som behövs.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Avstängd

Orkar en pi med youtube 1080 60 fps?

Permalänk
Medlem

Köpte en för ett par månader sedan... men har inte ens packat upp den, haha. Vet inte riktigt heller vad jag ska göra med den. Har en lång HDMI-kabel till min TV från min dator så har inget behov av att använda den som mediaserver. Pi-Hole är väl det närmaste, men vet inte riktigt. Känns som man vill göra något roligare.

Det där med det automatiserade systemet för att övervaka vattning av växter lär rätt kul, kanske hade kunnat gjort det till min mor. Nu har de dock köpt någon egen variant väldigt nyligen så det blir nog lite poänglöst. Är lite idéfattig faktiskt...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2