Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Men är det inte så med de flesta korten? Därför man inte kör i hundratals fps...

Att ha coilwhine är inte "normalt", i synnerhet inte redan vid 200-300 fps. Vid över 1000 fps däremot är det lite vanligare (men fortfarande inte normalt.)

Jag har ca 1200 fps i menyn till 7 Days to Die, och mitt R9 290 är hur tyst som helst.
Mina två tidigare 780, två tidigare 670 och två tidigare HD 6870 hade inte heller coilwhine i hög fps.
Mitt gamla Radeon 2600 XT...kom aldrig upp i hög fps.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Eftermarknadskorten bör komma ner i samma pris som referens snart. Hos Mindfactory (stor tysk nätbutik) kostar Gigabyte G1, Palit super jetstream och Inno3d oc inte mycket mer än referenskorten, runt 700 euro (ca 6500 kr). Dock så har de inte dem inne ännu, fast inno3d versionen hade de inne förra veckan.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

@exag

Om det har gått mindre än 14 dagar sedan du hämtade ut kortet från ditt postställe (eller var du nu hämtar ut varor du får skickade till dig) så har du fortfarande öppet köp på varan.

Detta gäller även vid RMA, t.ex. om du fått ett kort med coilwhine, och som du vill bli av med. Börjar dom prata om att dom vill testa kortet kan du bara hänvisa till ångerrätten (och säga att du vill köpa ett annat kort, om du vill köpa detta av Inet.)

Stort tack! Ringde inets kundtjänst och de sa samma sak, undra vad de är för typer i affärerna som säger tvärtom :s
Så nu in igen o läma tillbaka kortet.
Tack igen:)
Mvh
Exag

Visa signatur

7800x3d, 4090 strix, aw3423dw.

Permalänk
Medlem

Om jag hade fått ett kort med brutal whine hade jag lämnat tillbaka det direkt. Lite whine i 300fps+ kan ju självklart förekomma, men man ska fan inte behöva störas av ett kort som kostar 7500+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hampus666:

kiselotteriet är samma på kort med eftermarknadskylare med :D.

Självklart, det jag syftade på var just om man skulle överklocka GPU'n - vilket kan gå till
nivå av en FOC, inte alls, eller en bra bit bortom FOC.

Permalänk
Medlem

Jag väntar starkt på Strix jag. Och att Swelockers efter semestern skall testa 980 Ti Strix.

1317 Mhz Boost Clock

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på MSI GTX 980Ti Gaming. Har ett MSI 980 Gaming själv och mitt kort är så tyst och inga problem med coilwhine här inte, så jag tror inte det är några problem i Ti-serien heller.
Sen tycker jag om designen också, passar i min låda iallafall (men smaken är självklart olika).

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Köpte en EVGA ACX2.0+ SC+ och den är imponerande bra. Även i hårdpress med FurMark så är kylaren tyst (fläktarna hörs, men det är ingenting jämfört med t.ex. Asus GTX 980 Strix som vrålar som en stucken gris, lika illa eller kanske t.o.m. värre än referenskylaren). I spel är ljudnivån väldigt låg, knappt så det hörs. Tyvärr är den onödigt dyr och lite svår att få tag på i dagsläget.

Kul att höra hur bra kortet presterar!

Skrivet av exag:

Avstå från gigabyte 980 ti gaming G1. Bara massa problem har jag med de koret. Byt en gång o nu är andra kortet inne hos inets tekniker för att se om jag kan byta till ett evga kort istället. Om dom nekar mig vet jag inte vad jag ska ta mig till. :s
Första kortets coil whine var sjukt hög, andra kortet ger ett tintitus ljud ifrån sig hela tiden och ett högt coil whine när man passerar 300 fps.
Mvh
Exag

Tack för att du säger detta, märkt att majoriteten av gigabyte 980ti användarna är missnöjda. Gött att man själv slipper gå igenom detta pga hjälp.

Permalänk

När tippar ni på att EVGA Hybrid Cooling-versionen anländer i svensk butik? Inet har beställt men "leverantören har inte angett något konkret datum".

Temperaturerna ska enligt EVGA inte överstiga 52C. Anta att det stämmer - är det värt 9 papp?

Recension: http://www.gamersnexus.net/hwreviews/1983-evga-gtx-980-ti-hyb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag väntar starkt på Strix jag. Och att Swelockers efter semestern skall testa 980 Ti Strix.

1317 Mhz Boost Clock

Om det är maxturbo/boost (utan egen OC) så är det ju extremt.
Mitt EVGA går upp i 1291 MHz i maxboost.

Med det sagt så ser Asus DCIII-kylare riktigt fräsig ut, men frågan är väl när den faktiskt hamnar hos svenska ÅF.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Helt otroligt förut hade jag 3st 290 och spelade på 5760x1080. Med allt på max ultra i BFH då hade jag ca 10-15 fps. Nu med ett Evga 980ti direkt ur lådan samma inställningar har jag 66-70 fps. Satan i gatan vilket kort det trodde jag inte.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Helt otroligt förut hade jag 3st 290 och spelade på 5760x1080. Med allt på max ultra i BFH då hade jag ca 10-15 fps. Nu med ett Evga 980ti direkt ur lådan samma inställningar har jag 66-70 fps. Satan i gatan vilket kort det trodde jag inte.

Är det så stor skillnad så tror jag snarare du vram strypte dina 290 än att dom hade kass prestanda, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Om det är maxturbo/boost (utan egen OC) så är det ju extremt.
Mitt EVGA går upp i 1291 MHz i maxboost.

Med det sagt så ser Asus DCIII-kylare riktigt fräsig ut, men frågan är väl när den faktiskt hamnar hos svenska ÅF.

Fabriks klockning är totalt ointressant då det är så enkelt att klocka själv

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av murklor:

Är det så stor skillnad så tror jag snarare du vram strypte dina 290 än att dom hade kass prestanda, lol.

Har inte strypt något hade en fråga om det här förut på forumet. Och de som svarade då sa att vramen inte räcker till i den upplösningen.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Om det är maxturbo/boost (utan egen OC) så är det ju extremt.
Mitt EVGA går upp i 1291 MHz i maxboost.

Med det sagt så ser Asus DCIII-kylare riktigt fräsig ut, men frågan är väl när den faktiskt hamnar hos svenska ÅF.

var inställd på zotacs värsting med bangade ur och nu siktet inställt på asus strix. Den är lyckligtvis listad av flera återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Fabriks klockning är totalt ointressant då det är så enkelt att klocka själv

Du skulle bli förvånad över hur många det är som inte klockar själv, eller för den delen ens vet hur man överklockar.

Men jag håller med, fabriksklockning är ganska ointressant, och det var lite det som var min poäng i inlägget som du citerade. Att lyfta fram "woah, det har XXX i boostclock" säger inte så mycket, då alla 980 ti med eftermarknadskylare ligger väldigt nära varandra, samt att det säger inte så mycket om vad kortets egentliga maxgräns är.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Har inte strypt något hade en fråga om det här förut på forumet. Och de som svarade då sa att vramen inte räcker till i den upplösningen.

Du sa ju precis att du körde 4gb 5760 upplösning, så ja jag skulle säga att du vram strypte dina kort genom det valet. Du kunde ju kört i vanlig 1080p och förmodligen haft bättre prestanda än 980Ti med triple crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Du sa ju precis att du körde 4gb 5760 upplösning, så ja jag skulle säga att du vram strypte dina kort genom det valet. Du kunde ju kört i vanlig 1080p och förmodligen haft bättre prestanda än 980Ti med triple crossfire

edit: Tänkte helt fel. Trodde han menade GTX 290, men antar att han menade r9 290.

OnT: Hoppas det blir prissänkingar snart. Det kliar i plånboken för ett EVGA

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av murklor:

Du sa ju precis att du körde 4gb 5760 upplösning, så ja jag skulle säga att du vram strypte dina kort genom det valet. Du kunde ju kört i vanlig 1080p och förmodligen haft bättre prestanda än 980Ti med triple crossfire

Nu var det ju bara ett test jag ville göra för och se och jämföra mot mitt nya 980ti. Hur 3 X r9 290 klarar 5760x1080 i full ultra jämte ett 980ti. Slog jag av AA så gick det bra med 290 korten och det behövs inte med 980ti.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Köpte ett Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 Gaming och är hel nöjd. Enda gången jag hört coil whine är när jag stänger ner Unigine Valley Benchmark och den visar sista credit screen eller vad man ska säga, då går FPSen upp till 5300 eller nått. Fläkten hörs också märkbart när man kör benchmarken, men ändå mycket mindre än mitt tidigare kort HD6950. Aldrig sett kortet gå över 72 grader när jag benchmarka. Vid spel som GTA 5 hör jag inte kortet alls och det flyter på underbart.

Edit: Här är förövrigt en bild på den installerad i mitt Fractal Define R3. Riktigt tight fit.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Mitt nuvarande 670 är från EVGA (referens) och har fungerat suveränt. Det lutade egentligen åt ett EVGA 980 Ti SC+ AC 2.0, men det fick bli ett MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming som är förhållandevis "billigt". Det ser förjävligt ut jämfört med EVGAs, men lyckligtvis är chassit i vägen.

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_980_ti_g...

I övrigt är den här både snabbare och billigare än EVGAs i stock. Passiv kylning i idle finns och det är ett custom PCB med två åttapinnars strömförsörjning.

I allmänhet borde de ha en produktlina utan "krimskrams" och grejer som Batman om det får ner priset.

Edit: De har en review på Zotacs AMP! Extreme också. Den är marginellt snabbare, men väsnas mer och är ca 1kkr dyrare.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

@zebez: Köpte även ett Gigabyte GeForce GTX980 Ti G1 6GB på netonnet i lördags och då gick jag från ett Sapphire R9 290X 4GB TRI-X. Trodde inte det skulle bli någon större märkbar skillnad men fy jävlar!
Bästa kort jag ägt so far.
Har dock inte kört några specifika test förutom att prövat Mad max och Fallout 4. Flyter på fint som sören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silfver123:

@zebez: Köpte även ett Gigabyte GeForce GTX980 Ti G1 6GB på netonnet i lördags och då gick jag från ett Sapphire R9 290X 4GB TRI-X. Trodde inte det skulle bli någon större märkbar skillnad men fy jävlar!
Bästa kort jag ägt so far.
Har dock inte kört några specifika test förutom att prövat Mad max och Fallout 4. Flyter på fint som sören.

vad gav du för ditt kort?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

7390 har jag för mig. Saftigt dyrt, men enligt mig värt varenda krona.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lyfter denna tråd istället för en ny.. EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0+ verkar ju vara ett bra och populärt kort, men hur stor betydelse har det att kortet bara har 6-pin och 8-pin ström? Medans andra har 8-pin x2?

Kollar man på sweclockers tester så clockar ju inte EVGA lika bra som Asus och gigabyte kort, har den någon större betydelse i verkligheten eller ser den högre chocken bara bättre ut på pappret?

Tänkte om det är värt att köpa ett gigabyte g1 som man kan clockar mer?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belarus_84:

Lyfter denna tråd istället för en ny.. EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0+ verkar ju vara ett bra och populärt kort, men hur stor betydelse har det att kortet bara har 6-pin och 8-pin ström? Medans andra har 8-pin x2?

Kollar man på sweclockers tester så clockar ju inte EVGA lika bra som Asus och gigabyte kort, har den någon större betydelse i verkligheten eller ser den högre chocken bara bättre ut på pappret?

Tänkte om det är värt att köpa ett gigabyte g1 som man kan clockar mer?

Det är lite av ett lotteri men visst kan det påverka lite, dock får du tänka på att dessa siffror inte alltid påverkar så mycket i rena FPS. Jag menar om du får ut en FPS mer med ett G1 jämfört med ett SC+ ACX 2.0 så .... ja du får dra slutsatsen själv

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: Håller med, funderade först på MSI (vilket ser snyggare ut men det kvittar då jag inte kommer att se det efter det är installerat) men EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ är 500kr billigare och jag gillar att det inte är så överklockat. Det handlar väl om några FPS och de kommer jag ändå inte att märka då jag inte kör 4k. När det är dags att pressa längre fram så köper jag ett till kort och kör SLI
Har precis gjort ett bygge på min dröm PC på komplett och äntligen beställt monstret
http://pcpartpicker.com/p/rntchM