[LÖST] .MTS filer fungerar inte mera i Movie Maker?

Permalänk
Medlem

[LÖST] .MTS filer fungerar inte mera i Movie Maker?

Kör windows 8.1 och har ett GTX780 grafikkort, har kört in alla drivrutiner till kortet.
vet att jag tidigare har editerat filmer från filformatet .MTS i Movie Maker men nu tvär vägrar programmet att spela upp filerna.
Kollade på Microsofts sida och där står det att Movie Maker stöder filformatet .MTS är det någon som har en idé till varför Movie Maker inte mera vill hantera mina filer?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem

Prövade att sätta in en MTS-fil i Movie Maker på jobbet och det gick hur bra som helst.
Min arbetsmaskin kör win 7 så det borde vara enda skillnaden, måste ha kommit nån konstig uppdatering till 8.1 som gör att filerna inte kan visas i Movie Maker, för de har gjort det tidigare någon som sitter på en 8 / 8.1 som kan verifiera detta?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem

Provade du med samma fil?

Permalänk
Medlem

nej det var en annan fil, men samma format och filmad med samma kamera och samma inställningar i kameran, kan inte tro det har någon betydelse, då jag prövade hemma med filer som tidigare har fungerat men nu inte godkändes av Movie maker.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW79:

nej det var en annan fil, men samma format och filmad med samma kamera och samma inställningar i kameran, kan inte tro det har någon betydelse, då jag prövade hemma med filer som tidigare har fungerat men nu inte godkändes av Movie maker.

Filen kan vara trasig också, testa med samma fil i bägge datorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

testa med samma filer, testfilma en ny kort sekvens.
annars hade jag avinstallerat, rebootat och installerat igen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

får ta och göra det, drar med en bärbar hem från jobbet som jag testa på för en stund sen och det fungera bra. den har win 7 också.
vissa dagar förstår man inte hur win 8.1 kan vara så buggig som den är, får hoppas att 10:an blir lite mer stabilare, tacka vet jag 7:an där fungerar ju nästan allt utan problem

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem

Trodde att MM hade dött för länge sedan.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz:

Har bara inte orkat lära mig nåt annat program, är ganska sällan jag editerar nåt filmklipp nuförtiden, och de gånger jag gör det har jag alltid tyckt att MM varit relativt lättanvänt och smidigt, har du möjligen nåt tips på ett lättanvänt program istället för Movie Maker?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW79:

@Lifooz:

Har bara inte orkat lära mig nåt annat program, är ganska sällan jag editerar nåt filmklipp nuförtiden, och de gånger jag gör det har jag alltid tyckt att MM varit relativt lättanvänt och smidigt, har du möjligen nåt tips på ett lättanvänt program istället för Movie Maker?

Med tanke på att du använt MM så är inte Sony Vegas vad du skall hoppa på direkt men jag tror nog att du skulle komma överens med
VP
http://videopad-video-editor.sv.softonic.com/

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW79:

@Lifooz:

Har bara inte orkat lära mig nåt annat program, är ganska sällan jag editerar nåt filmklipp nuförtiden, och de gånger jag gör det har jag alltid tyckt att MM varit relativt lättanvänt och smidigt, har du möjligen nåt tips på ett lättanvänt program istället för Movie Maker?

Sony Vegas är lätthanterligt.

Annars har du Pinnacle och Premiere Pro, krävs lite mer av användaren där dock.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har nu felsökt och kan inte förstå varför MM vägrar fungera på min "main" maskin.

Filmade nytt klipp +använde ett gammalt som jag editerat tidigare utan resultat på min win 8.1 med GTX 780.
Prövade sedan på 2 olika win 7 maskiner utan problem, prövade dessutom på min HTPC som drivs av en i3 med intern grafik HD4000 och har win 8.1 pro = inget problem....höhö...egentligen kan jag ju editera filmerna var som helst men det är bara vansinnigt störande att det inte skall fungera på maskinen som borde vara snabbast och ha bästa grafikegenskaperna.

Nåja prövade att avinstallera MM på min "main" rigg och installera igen, uppdatera alla win grejer inklusive att jag satte in skype igen, vetefasen varför men måste ju pröva, utan resultat.....kan bara inte fatta vad som strular??

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem

Lösning på mitt konstiga problem med Movie Maker!

Satt och trixade lite med inställningar på alla möjliga program och hittade en lösning på problemet som jag hade, men kan inte förstå varför det fungerar som det gör, för det är enbart på min "main" rigg som detta uppstår?

I alla fall så hjälpte det om jag avmarkerade rutan "Förbered filer för snabbare redigering"..............skumt!!?
Den andra rutan som ses på bilden nedan kan nog vara ikryssad det är bara den övre som inte fungerar, programmet tvär vägrar om den är ikryssad.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led