Permalänk

Spillde läsk på datorns tagentbord

Igår spillde jag läsk på tagentbordet och vissa knappar funkar inte nu som retur,space,w,r,b,1,0,shift. Datorn är en asus g501 som jag köpte på netonnet. Jag kan knappt äns använda den nu! Det jag vill veta är om man kan fixa detta eller om standard garantin på netonnet godkänner detta.edit: det är en laptop

för att vara mer tydlig om att det handlar om en laptop
Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1999:

Igår spillde jag läsk på tagentbordet och vissa knappar funkar inte nu som retur,space,w,r,b,1,0,shift. Datorn är en asus g501 som jag köpte på netonnet. Jag kan knappt äns använda den nu! Det jag vill veta är om man kan fixa detta eller om standard garantin på netonnet godkänner detta.

Ingen garanti täcker det där.. Möjligtvis försäkring.

Koppla in ett externt tangentbord och använd datorn som skärm.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

haft samma problem badade mitt i badkaret och lät torka gjorde betydlig skillnad då vissa knappar funkade igen sen returnerade jag det på garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

haft samma problem badade mitt i badkaret och lät torka gjorde betydlig skillnad då vissa knappar funkade igen sen returnerade jag det på garanti

Bada en laptop i badkaret? Låter inte som en bra idé...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

haft samma problem badade mitt i badkaret och lät torka gjorde betydlig skillnad då vissa knappar funkade igen sen returnerade jag det på garanti

Returnera på garanti?? Menar du att du skickade tillbaka på öppet köp?

Permalänk
Medlem

Ingen garanti täcker det. Som andra nämt ovan så kan försäkringen täcka det.
Annars kan du byta tangentbord själv (om det bara är det som strular).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Skrivet av MadFred:

Ingen garanti täcker det. Som andra nämt ovan så kan försäkringen täcka det.
Annars kan du byta tangentbord själv (om det bara är det som strular).

det är tagentbordet som strular, inget annat. Den har inte heller någon försäkring. Spelar det någon roll vilken typ av läsk jag spillde på datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1999:

det är tagentbordet som strular, inget annat. Den har inte heller någon försäkring. Spelar det någon roll vilken typ av läsk jag spillde på datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Mer eller mindre inte.
Har du hemförsäkring? De kan gå på den.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av jonas1999:

det är tagentbordet som strular, inget annat. Den har inte heller någon försäkring. Spelar det någon roll vilken typ av läsk jag spillde på datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, väldigt. tex hallonsoda är väldigt klibbigt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@niclasc: nej garanti, fick nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1999:

det är tagentbordet som strular, inget annat. Den har inte heller någon försäkring. Spelar det någon roll vilken typ av läsk jag spillde på datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Va? Spelar väl ingen roll... vätska är vätska och smiter iväg mer än man tror.
Själv hade jag försökt montera isär tangetbordet väldigt försktigt och rengjort allt - men det är inte alltid det hjälper, utan man är tvungen att byta tangentbordet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

haft samma problem badade mitt i badkaret och lät torka gjorde betydlig skillnad då vissa knappar funkade igen sen returnerade jag det på garanti

Skrivet av agitax:

@niclasc: nej garanti, fick nytt

Om folk slutade med sånt svindleri som detta skulle det bli betydligt enklare för oss ärliga medborgare att få igenom faktiska garantifall. Dessutom skulle förmodligen saker och ting bli billigare. Jävla sätt!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@niclasc: nej garanti, fick nytt

Bedrägeri alltså. Kändes väl bra?

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: var 20 arbetslös och fattig men håller med dig

@niclasc: ljög ju aldrig ingen frågade efter orsak

men var ingen laptop som ts hade trodde han menade ett vanlig tangentbord. Han kan ju alltid försöka skruva loss tangentbordet och försöka rengöra. Om han inte väljer att gå på försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@Nioreh83: var 20 arbetslös och fattig men håller med dig

@niclasc: ljög ju aldrig ingen frågade efter orsak

men var ingen laptop som ts hade trodde han menade ett vanlig tangentbord. Han kan ju alltid försöka skruva loss tangentbordet och försöka rengöra. Om han inte väljer att gå på försäkring.

Hoppas du får rätt svar du på dina framtida inlägg... inget ansvar från oss, inte för att vi bryr oss liksom....

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

@Dragone: jag har ingen försäkring förutom garantin.

Permalänk
Avstängd

Plocka isär dator för att ta bort tangentbordet och sen så kan du göra rent tangentbordet utan att skada dator.

Det är det bästa sättet om man är rädd om sin dator.

Eller så koppla du bara in en usb tangentbordet om du inte lyckas fixa problemet.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk

@agitax: det är en laptop dator, det är bara att googla asus g501 så får du se.

Permalänk

@zxhosting: skruva upp datorn är nog ganska svårt för jag har ingen skruvmejsel som är liten nog för skruvarna, min förra dator hade större skruvar som var lättare att skruva upp. just nu använder jag teamviewer för att skriva rätt. om jag kan gissa så tror jag att läsken kortslöt vissa delar av tagentbordet eller något liknande. Dom ända lösningarna som finns nu är antingen att köpa ett trådlöst/usb tagentbord eller ett nytt internt tagentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1999:

@agitax: det är en laptop dator, det är bara att googla asus g501 så får du se.

men ingen garanti täcker att du klantar dig.. antingen lämnar du in den för reparation eller så gör du det själv eller så köper du ett nytt externt tangentbord..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Går det inte att köpa ett nytt tangentbord? Är inte så svårt att montera själv om du följer en guide på t.ex YouTube. Här är ett om du kan stå ut med att ha US layout: http://www.ebay.com/itm/NEW-US-English-keyboard-for-ASUS-K50I...

Permalänk
Medlem

"Datorkomponenter Tangentbord, möss och övrig kringutrustning " du har lagt tråden i fel avdelning dessutom...

Så rätt lätt att tro att det bara är ett vanligt tangentbord du menar och därmed svara fel på din fråga. Du skriver dessutom ingenstans i ditt första inlägg att det rör sig om en laptop... Du skriver " Datorn är en asus g501 " jag skulle ju skrivit "Laptopen är en Asus G501" men men. Mod får väll flytta tråden.

Som nämts ovan så får du plocka isär datorn och ta loss tangentbordet på den och rengöra sedan sätta ihop igen. Om det bara hade varit vatten så hade det funkat att låta den torka några dagar men eftersom det är läsk så lägger sig massa socker och klibb överallt, därav "tröga tangengenter" och dem åker inte upp igen, dubbel trycker saker som "aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa" när du trycker på "a" tex. Nä försök plocka isär och rengöra. Annars om du är lat köp extern mus/tangetbord/skärm och använd bara laptopen som en stationär dator.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1999:

@zxhosting:för jag har ingen skruvmejsel som är liten nog för skruvarna,

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/mejslar-mejselset/d...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

@Extremaz: när du säger att jag ska låta den torka, ska jag ha den i någon speciell vinkel? ska den vara i solen för att påskynda vattnet från att lämna? kommer det att påverka om jag haft datorn igång under och efter påverkan av läsken?

Permalänk
Medlem

Starta den inte om det kommit vätska i den innan den garanterat torkat.
Lägg den upp och ned i en sådan vinkel att ev vätska inte rinner längre ned i datorn dvs försök lägga den med öppen skärm så tangetbordet är horisontellt men upp och nedvänt ihop med en påse ris någon vecka.

Ha riset i tygpåse som släpper genom luft så lägger du datorn och rispåsen tillsammans i en försluten plastpåse.

Risken är stor att det annars blir kortslutning i den så ha inte igång den mer om du nu haft det efter olyckshändelsen innan den är helt torr.

Ris suger upp fukt väldigt bra, hade det varit en mobil kunde du lagt den direkt i riset men en laptop vill du nog inte ha full med riskorn på ställen de inte skall vara.

Annars är ett laptoptangentbord inte så svårt att byta själv, var lite försiktig med flexkabeln som ansluter tangentbordet bara.
Du kan försöka ta bort tangentbordet och göra rent det du kan komma åt, har du tur så räcker det annars är det väl byta det som gäller.

Faran är annars om du får/fått vätska någon annan stans i datorn där den kan ställa till värre skador än på tangenbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1999:

@Extremaz: när du säger att jag ska låta den torka, ska jag ha den i någon speciell vinkel? ska den vara i solen för att påskynda vattnet från att lämna? kommer det att påverka om jag haft datorn igång under och efter påverkan av läsken?

Ställ den absolut inte i solen..

Edit: prova att lägga ett batteri i solen (utomhus helst) x antal timmar så ska du få se något
(spoiler: boom)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

@Airborne: just nu har jag den upp och ner (tagentbordet mot bordet och skärmen mot stolen)

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzz| -------------------------------------- <datorn
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzz|zz__________________________ <bordet
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zz<stolenzzzzzz| <skärmen
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|______________________
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz__|__
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzz|
jag har inget ris hemma men detta hoppas jag duger, jag har öppnat/skruvat isär datorer förut så jag vet hur det mesta funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1999:

@Airborne: just nu har jag den upp och ner (tagentbordet mot bordet och skärmen mot stolen)

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzz| -------------------------------------- <datorn
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzz|zz__________________________ <bordet
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zz<stolenzzzzzz| <skärmen
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|______________________
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz__|__
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzz|
jag har inget ris hemma men detta hoppas jag duger, jag har öppnat/skruvat isär datorer förut så jag vet hur det mesta funkar.

Ska detta föreställa ASCII art?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1999:

@Airborne: just nu har jag den upp och ner (tagentbordet mot bordet och skärmen mot stolen)

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzz| -------------------------------------- <datorn
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzz|zz__________________________ <bordet
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zz<stolenzzzzzz| <skärmen
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|______________________
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz__|__
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz|zzzzz|
jag har inget ris hemma men detta hoppas jag duger, jag har öppnat/skruvat isär datorer förut så jag vet hur det mesta funkar.

Jag skulle ha favoritmarkerat det här inlägget om sådan funktion fanns.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

Jag skulle ha velat favoritmarkera det här inlägget om sådan funktion fanns.

+1 finns

Skickades från m.sweclockers.com