Ip kamerorna laggar! (nya antenner? ny router? mm.)

Permalänk

Ip kamerorna laggar! (nya antenner? ny router? mm.)

Satt upp 4 utomhuskameror, och räckvidden verkar inte räcka till! har placerat routern så mitt i huset jag kan! flyttar jag den 4-5m åt endera hållet så funkar det skapligt/godkänt men tappar ju de andra helt som ligger längre bort!

Så vilka alternativ har jag (dra cat kabel är ej ett alternativ)

Köpa nya antenner (utomhus) till alla 4 kameror? sitter standard på nu! uppåt 9db förstärkning?dual band? osv.. länka gärna och så billigt som möjligt (vill inte ge 1000:- för 4 nya antenner) Sen ang. nya antenner, vill sådana ha extern försörjning av el? isåf. går det bort, eller är det bara att skruva i o så "förstärker" de signalen helt magiskt utan push av spänning!?

Köpa ny router? har tele 2s vita standard router nu med 2 externa antenner av standardtyp (köpa nya antenner till denna?) Vid köp av ny router så måste den kunna hantera tele 2s 4g mobila bredband (helst inbyggt modem så jag slipper köpa ett usb modem)

Vad ska jag satsa på?

(Får fiber om ett år så vill inte lägga för mycket på det mobila bredbandet då det kommer sägas upp sen!, men en bra router kommer jag väl behöva sen ändå!?)

Permalänk
Medlem

OoooooooH!!!

Köp en riktig router och brygga skiten!!!

tips; ASUS, eller what ever!

"Skiten", menar det du har nu alltså.

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en Asus AC87u router.
Har bara gott och säga om den.

Du kan koppla en dongel till den vilket inte riktigt är vad du söker.
Men ska du ändå skaffa fiber snart, och vill ha bra räckvidd.
Då hade jag kört på den iaf.

Jag är iaf riktigt nöjd med min.
Sitter 25meter utanför huset med 4/5 i mottagning (2,4ghz-nätet)

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk

Ok, köpte en sådan asus router, + en usb dongel till mitt tele 2 mobila bredband!

(routern fungerar bra med mottagningen)

Problem:

Kamerorna vill verkligen ha routern på standardadressen 192.168.1.1 men då fungerar inte tele2 internetet! då vill routern byta till 192.168.2.1 och då fungerar inte kamerorna..

hur tusan ska jag göra?

Jag kan alltså i nuläget bara välja att köra kamerorna eller vara uppkopplad!

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du blandar statisk och dhcp adressering i samma fysiska nät och att delarna hamnar på olika subnät ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du blandar statisk och dhcp adressering i samma fysiska nät och att delarna hamnar på olika subnät ?

På A: vet jag inte
På B:kan jag inte

Mao. jag hänger inte riktigt med!

Permalänk
Medlem

Du får inte köra 2st routern, se till att den andra är bara modem och asus får agera router då går det nog köra 192.168.1.1 på asus routern. Jag kör själv comhem Router/modem som bara modem vilket den ger mig 83.xx.xx.xx IP-adress sedan agerar ausu rt-n66u som router på 192.168.1.1 och min andra router rt-n56u agerar som Access Point mode på 192.168.1.2 som en förlängare av min primära routern.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för delar i lanet och hur sköts adresseringen av enheterna, kan du länka manualerna ?
Om man blandar dhcp och statiska ip på fel sätt kan det bli som du beskriver och då måste man konfigurera om för att få det att fungera så endera får du ta hjälp på plats eller prova själv, det kan kanske gå att hjälpa dig på distans om du länkar manualerna så man har nått att utgå ifrån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Du får inte köra 2st routern, se till att den andra är bara modem och asus får agera router då går det nog köra 192.168.1.1 på asus routern. Jag kör själv comhem Router/modem som bara modem vilket den ger mig 83.xx.xx.xx IP-adress sedan agerar ausu rt-n66u som router på 192.168.1.1 och min andra router rt-n56u agerar som Access Point mode på 192.168.1.2 som en förlängare av min primära routern.

Jag kör bara asus routern, internet ska vara från tele2 usb dongeln! var hittar jag att ändra dongelns ip?

Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för delar i lanet och hur sköts adresseringen av enheterna, kan du länka manualerna ?
Om man blandar dhcp och statiska ip på fel sätt kan det bli som du beskriver och då måste man konfigurera om för att få det att fungera så endera får du ta hjälp på plats eller prova själv, det kan kanske gå att hjälpa dig på distans om du länkar manualerna så man har nått att utgå ifrån.

Kör bara bärbara på wifin (ja inkl de 4 kamerorna då)

De 4 kamerorna kör på fast ip 192.168.1.#(typ 2,3,4,5) kan inte ändra deras ip utan de måste vara i ett 192.168.1...nät

Förstår inte att routern och dongeln tar ut varandra på detta sättet! antingen fungerar det ena eller det andra, inte båda samtidigt!

Lösning? skicka dongeln åt skogen och använda ytterligare en router (med inbyggt modem till tele 2 mobilt bredband) sen koppla via wan!??

Jag vill dock slippa ha en router till inkopplad!

Vilka manualer eftersöker du?

Permalänk
Medlem

När du installerade kamerorna, satte du då fasta adresser i dem? Har du startat om kamerorna efter att routern fått 2.1 som ip?

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska definitivt inte koppla in 2 routrar för det om något skapar problem med adresseringen.

Om du inte kan ändra adresser på kamerorna så får du konfa om "routern" utifrån de förutsättningar som gäller, troligen behöver man ändra adressen till dess admininterface, dhcpserverns arbetsområde och adressen till standardgatewayen så att allt hamnar på samma subnät och samtidigt inte kolliderar.

Jag avsåg alla manualer till de prylar som är anslutna i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

När du installerade kamerorna, satte du då fasta adresser i dem? Har du startat om kamerorna efter att routern fått 2.1 som ip?

Det sköttes automagiskt,men nu när du säger det så har adresserna ändrats när jag provat olika configs med nvrbox/bluiris osv..så jag borde kunna ändra dom!

Skrivet av mrqaffe:

Du ska definitivt inte koppla in 2 routrar för det om något skapar problem med adresseringen.

Om du inte kan ändra adresser på kamerorna så får du konfa om "routern" utifrån de förutsättningar som gäller, troligen behöver man ändra adressen till dess admininterface, dhcpserverns arbetsområde och adressen till standardgatewayen så att allt hamnar på samma subnät och samtidigt inte kolliderar.

Jag avsåg alla manualer till de prylar som är anslutna i lanet.

Ska prova starta om alla kameror o se vad jag kan hitta

Manual till asus 87U har jag, men inga till kamerorna

Permalänk
Medlem

Vad är det för kameror och har du någon inspelningsserver? Hur kommer du åt dem?
Hör av dig om de löste sig och du kunde ändra de eventuella fasta adresserna

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vad är det för kameror och har du någon inspelningsserver? Hur kommer du åt dem?
Hör av dig om de löste sig och du kunde ändra de eventuella fasta adresserna

Har nu lyckats få ihop det genom att via kamerornas web interface byta deras ip:) (är man inte van så är det kluddigt) så nu ligger allt på "2"

Det är billiga kinakameror, trots den feta 87U routern verkar jag dock inte få tillräcklig signal från dom:( såfår väl köpa nya antenner till dom, eller köpa bättre kameror längre fram! (detta är ett "villprovapå" projekt)

NVR boxen som följde med i paketet jag köpte och har helt sonika redan dött!!! 30 dagars garanti verkade jag få. och det är utgånget för 2 månader sen, så just nu köra jag från laptopen och använder Blue Iris programvara! (ska nog starta en tråd om Blue Iris senare)

Så nu funkar det halvdant iaf. beställde nyss 4 9dbi antenner och ska prova!