Åldersgräns GTA 5

Permalänk
Medlem

Åldersgräns GTA 5

Ni som spelat - vad tycker ni är en lämplig åldersgräns för att få spela GTA 5?

Permalänk
Medlem

Någonstans mellan 15 och 18, självklart som alltid individuellt.
Mycket blod, sexuella referenser och grova vålds-scener.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle inte se spelet som lämpligt för ett barn men förmodligen en äldre tonåring (runt 16-17 kanske?).
Är du osäker följ ESRB, de finns där av en anledning
Utdrag från deras rating:
Content Descriptors: Blood and Gore, Intense Violence, Mature Humor, Nudity, Strong Language, Strong Sexual Content, Use of Drugs and Alcohol

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Samma som på fodralet skulle jag nog säga "18" . Det är ett spel man kan förstå anledningen till en hög åldersgräns.

Visa signatur

Dator 1: begagnat gott & blandat
Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag personligen skulle inte se spelet som lämpligt för ett barn men förmodligen en äldre tonåring (runt 16-17 kanske?).
Är du osäker följ ESRB, de finns där av en anledning
Utdrag från deras rating:
Content Descriptors: Blood and Gore, Intense Violence, Mature Humor, Nudity, Strong Language, Strong Sexual Content, Use of Drugs and Alcohol

PEGI är Europas motsvarighet.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Ptja, jag började själv köra GTA när jag var runt 10-årsåldern, och jag är väl inte så överdrivet fucked up ^^
Visserligen är GTA V lite brutalare än vad GTA 3 var på den tiden, så jag skulle nog säja runt 14 år ungefär.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

PEGI är Europas motsvarighet.

Ja det har du rätt i, har inte kollat upp sådant på åratal.

Verkar som om PEGI tycker att naket och droger är okej, annars är det mesta likadant

The content of this game is suitable for persons aged 18 years and over only.
It contains: Extreme violence - Multiple, motiveless killing - Violence towards defenceless people - Strong language

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ptja, jag började själv köra GTA när jag var runt 10-årsåldern, och jag är väl inte så överdrivet fucked up ^^
Visserligen är GTA V lite brutalare än vad GTA 3 var på den tiden, så jag skulle nog säja runt 14 år ungefär.

Gta v är realistiskare än vad ettan var, gränsen mellan verklighet och spel har blivit mindre.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tog tråden ur mina händer. Den perfekta tråden för att skapa bråk

Ot: jag började spela 18 års spel då jag var 8 hos kompisar. Började må dåligt och få mardrömmar. Slutade att spela det och började igen som 13 åring och då tyckte jag att det var skitroligt

Permalänk
Medlem

18 utan tvekan. dock anser jag att 12 åringar kan spela det utan att må dåligt.
sprang runt och mördade folk i gta 3 när jag var liten, men har inte påverkat mig alls

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Ja det har du rätt i, har inte kollat upp sådant på åratal.

Verkar som om PEGI tycker att naket och droger är okej, annars är det mesta likadant

The content of this game is suitable for persons aged 18 years and over only.
It contains: Extreme violence - Multiple, motiveless killing - Violence towards defenceless people - Strong language

Förstår inte riktigt varför de inte varnar för droger. Det finns ju en sådan kategori. GTA IV varnar nog för det.
Att det inte varnas för nakenhet är att det är naturligt och man ser ändå inget annat än bröst och Europa är öppnare för det än USA. Fast vad vet jag.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga 15år. Men det beror ju på individen såklart och annars vettiga datorvanor. Inte helt rimligt att låta barnet sitta och spela GTA 12h per dag, men det gäller ju alla spel.

Man bör ju komma ihåg att gränsen kommer oavsett brytas om det är en någorlunda datorintresserad 12-18åring. De spel jag förbjöds att köpa, laddade jag hem och spelade i smyg. (sen om mina föräldrar visste eller inte är en annan historia)

Permalänk
Entusiast

Kommer ihåg att jag brukade spela GTA 3 hos kompisar väldigt ofta när jag var runt 8-9 då jag absolut inte fick ha det hemma för mina föräldrar och jag blev inte fucked up (Tror jag )
Jag kan väl dock erkänna att GTA V är lite annorlunda mot GTA 3 på grund av grafiken och... Vissa scener i storyn om man säger så...

Tycker dock att många skräckfilmer skulle bita hårdare än att spela igenom GTA V och samtliga filmer har ju som högst 15års-gräns.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Gta v är realistiskare än vad ettan var, gränsen mellan verklighet och spel har blivit mindre.

Ja, därför höjde jag gränsen från 10 år till 14 år. 14 år tycker jag inte bör vara någon fara, sålänge man är mentalt frisk i övrigt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

I och med att det förekommer aktiv tortyr i spelet som inte går att välja bort ska nog inte barn spela det, speciellt inte om de har tendens att härma våldshandlingar från film och spel. I övrigt beror det på mognadsgrad.

Permalänk

Jag skulle aldrig låta ett barn under 16 spela det. Och isåfall är det nog fett vettigt att diskutera innehållet med barnet, problematisera det. Med det sagt tycker jag att GTA V var ett fantastiskt spel, men innehållet är ju egentligen helt jävla sjukt.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Något högre än 15 är ju hyckleri med tanke på att det är högsta gränsen för filmer. I så fall får man börja diskutera det med.

Sen är det ju upp till föräldrar att bedöma barnet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har lånat spelet till min 12 åriga kusin och han verkar inte blivit förstörd av det.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk

GTA V innehåller (eller kan innehålla) grovt våld, våldtäkt, prostitution och en mängd andra saker som barn under 15 inte är utrustade att förhålla sig till som de flesta vuxna kan. Jag tycker åldersgränsen på 18 verkar rimlig. Men jag som vuxen är inte alltid den bästa bedömaren av hur ett spel kommer påverka mitt barn. Vad jag kan tycka är odramatiskt kan skilja sig totalt från hur ett barn kommer att uppleva det. Barn blir inte alltid rädda i stunden: det kan mycket väl dyka upp långt senare i min erfarenhet. Jag tror det är ovanligt att en minderårig blir skadad av enstaka upplevelser av t.ex. våld, men regelbunden exponering kan mycket väl ha negativa effekter. PEGI's åldersgränser görs av bl.a. barnpsykologer och experter på skydd av minderåriga. För att jag som förälder skulle välja att gå emot deras rekommendationer skulle det krävas ganska mycket, och det tror jag är en klok inställning.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4690K, GPU: ASUS GeForce GTX 980 Ti STRIX 6GB, MB: MSI Z97 GAMING 5, RAM: HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Black, HD: HyperX Savage SSD 240GB, Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB, NÄT: EVGA SuperNOVA 850 G2 850W, CPU FL: Noctua NH-U9B SE2, CHASSI: Fractal Design Define S, PANEL: Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem

Enligt mig är det i praktiken snarare det hem barnet lever i som avgör om spelet är lämpligt eller ej. Växer man upp med bra värderingar, som ofta kommer från föräldrarna, kan man även som ung tonåring se skillnad på gott och ont, verklighet och fiktion.

Jag har spelat liknande spel, till och med ännu värru faktiskt (läs postal), sen jag var ~13. Aldrig haft problem med att spelen påverkar mig negativt vilket jag tror har mycket att göra med att jag vuxit upp i ett harmoniskt hem.

Det enda spel jag kan komma på som haft en någorlunda negativ inverkan på mig var WoW. Men det är ju av helt andra anledningar. Spel som skapar passivitet tycker jag är ännu värre än spel som 'uppmuntrar' till våld. Det är något som verkligen förändrar vår generation till det sämre, och som håller på att bli ett stort samhällsproblem.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Gta v är realistiskare än vad ettan var, gränsen mellan verklighet och spel har blivit mindre.

Nej, det har den inte.
Gränsen är lika tydlig som den alltid varit.
Ett spel är ett spel, hur verklighetstrogen grafik det än må ha.

Till och med väldigt små barn har lätt att förstå skillnaden mellan spel och verklighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CompassioN:

GTA V var ett fantastiskt spel, men innehållet är ju egentligen helt jävla sjukt.

Jämfört med verkligheten är innehållet riktigt tamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spelade Gta Online för någon månad sen när man hörde barn i chatten, frågade hur gamla de var, 7 och 8 år var de! Sen så drog de till strippklubben och så hörde man de snacka snusk men micken på så alla fick höra Hahaha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zache_:

Det är något som verkligen förändrar vår generation till det sämre, och som håller på att bli ett stort samhällsproblem.

Stort samhällsproblem? Vad baserar du det påståendet på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

GTA III spelade jag när jag var kanske 12-13. sen Vice city när det släpptes och San Andreas likaså. De tre spelen skulle jag säga är typ 12 års gräns på. Medan GTA V skulle jag säga är 15+ åtminstone. Men är ju också väldigt individuellt. De flesta 12 åringar skulle nog inte bli påverkade negativt heller..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Anser nog att 15+ är bra åldersgräns, då man iallafall har någon uppfattning om vad som är rätt och fel. Dessutom så är man väl hyfsat mogen för de "sexuella innehållet" i spelet, till skillnad från en 10 åring

Visa signatur

Fractal Design Define R4 │Intel core i5 4690k @ 4,6 Ghz│Corsair H100i │Asus Maximus VII Hero │Corsair RM850 │Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz │Kingston SSDNow V300 120GB│Asus gtx970 strix│Asus vg248qe│ Noctua <3│

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Nej, det har den inte.
Gränsen är lika tydlig som den alltid varit.
Ett spel är ett spel, hur verklighetstrogen grafik det än må ha.

Till och med väldigt små barn har lätt att förstå skillnaden mellan spel och verklighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, du får gärna fortsätta leva i den trosuppfattningen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Stort samhällsproblem? Vad baserar du det påståendet på?

Skickades från m.sweclockers.com

Passiviteten är problemet, inte spelandet. Men det ena kan leda till det andra.

Ungdomar orkar/vill inte utbilda sig. Arbetslösa söker inga jobb. De som deltar i arbetsförmedlingens program för unga visar inget engagemang, fler och fler skriver inte ens in sig. Arbetsförmedlingen själva skryter med att arbetslösheten bland unga sjunker medans det egentligen bara är färre som skriver in sig och tekniskt sett inte räknas som arbetslös.

Nej, detta gäller inte alla. Så argumentet att jag generaliserar eller drar alla över en kant har ingen betydelse. Problemet växer och jag tror inte det kommer att bli bättre de närmsta åren.

Kommer du och ber om källor till ditt och datt kan jag tyvärr inte ge dig dessa då jag inte sparar allt jag läser. Mestadels är det just diskussioner, artiklar osv. till skillnad från undersökningar. Bland annat en väldigt bra artikel från en anställd hos arbetsförmedlingen som beskriver problemet som du säkert kan hitta om du är intresserad.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Nej, det har den inte.
Gränsen är lika tydlig som den alltid varit.
Ett spel är ett spel, hur verklighetstrogen grafik det än må ha.

Till och med väldigt små barn har lätt att förstå skillnaden mellan spel och verklighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu handlar inte eventuella risker inte om att någon inte skulle skilja mellan spel och verklighet Dave Grossman's On Killing tar upp risker med barn som ofta spelar realistiska, våldsamma spel väldigt sakligt och jag rekommenderar alla som är intresserade att läsa den. On Killing Bokia. On Killing handlar inte i huvudsak om datorspelande utan om psykologin bakom dödande i krig. Riskerna handlar enligt Grossman om att du tränar bort ett naturligt motstånd mot att döda andra människor, precis som att förmågan att döda steg med ofantliga siffror när blivande soldater började träna på mål som liknade fienden snarare än vanliga måltavlor. Grossman menar att våldsamma fps-spel fungerar som en simulator avsedda att träna soldater att döda (conditioning to kill) men utan de skyddsnät och det kunnande som omger militär träning med simulatorer. Om det dessutom handlar om en hjärna som inte växt färdigt är riskerna ännu mer graverande. Han menar också att detta framför allt är en fara för barn och ungdomar som i övriga livet är exponerade för våld - det är alltså mindre risk för en unge med en trygg uppväxtmiljö i Växjö att spela t.ex. BF4 än det är för ett barn boende i Rios favela.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4690K, GPU: ASUS GeForce GTX 980 Ti STRIX 6GB, MB: MSI Z97 GAMING 5, RAM: HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Black, HD: HyperX Savage SSD 240GB, Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB, NÄT: EVGA SuperNOVA 850 G2 850W, CPU FL: Noctua NH-U9B SE2, CHASSI: Fractal Design Define S, PANEL: Acer XB270HU Predator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Ok, du får gärna fortsätta leva i den trosuppfattningen.

Mvh

Vetenskap är ingen trosuppfattning.

Skickades från m.sweclockers.com