Windows 8.1 extremt långsamt att ladda in alla program vid start.

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 extremt långsamt att ladda in alla program vid start.

Det som händer är att när man kommer in till skrivbordet så är alla ikoner vita och det tar ca: 1m20s innan låsningen släpper.
Jag kan inte komma in i några windowsfunktioner som tex kontrollpanelen och likande, men tex Google chrome och Total commander startar.

Lyckades få igång PC mon via schemaläggaren, och den jobbar på som fasen under hela tiden, massor med olika processer som körs hela tiden.

Men alla ikoner är vita, inga program startar via autostart innan låsningen försvinner, då går de igång precis som vanligt.
Allt fungerar hur bra som helst när väl låsningen är över.

Jag har testat att koppla ur allt utom systemdisken, ingen skillnad, och enligt HD Tune så läser den 420 MB/s eller mer hela tiden. Var lite oroligt för 840 Evo buggen, men det verkar inte vara några långsamma delar på den.

Vad kan det vara som gör detta, blir fan galen på det snart.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Hittade felet själv nu, det var GeForce Experience som ställde till hela skiten, avinstallerade det och nu fungerar det precis som vanligt igen.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

OK. Jag tror jag upplever samma problem som dig. Sedan där kom ett gäng Windows Updates den 16/7 har min dator inte riktigt velat sammarbeta. Kontrolpanel och sånt går bra att öppna, firefox öppnar inte, inga felmeddelande, taskmgr funkar inte. Låter som man fått virus faktiskt.... Dessutom klagar Security Center om något men kommer inte in för att läsa vad....

Slutade med jag avinstallerade ALLA updates sen 16/7 då problemet för kom upp för mig. Ca 15 updates.

Nu fungerar datorn bra igen, problemet är nu att veta exakt vilken KB-update som orsakar problemet men planen nu är att installera 1 i taget. Har även gjort ett system-restore punkt nu när datorn funkar.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Hittade felet själv nu, det var GeForce Experience som ställde till hela skiten, avinstallerade det och nu fungerar det precis som vanligt igen.

Really? Jag trodde det var Asus X extreme overclockningsmjukvara som gjorde det (vi har ju båda Asus-kort). Ska testa ta bort Nvidia Experience.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Really? Jag trodde det var Asus X extreme overclockningsmjukvara som gjorde det (vi har ju båda Asus-kort). Ska testa ta bort Nvidia Experience.

Om man vill använda GeForce experience i alla fall, för andra funktioner, så kan man gå in i Datorhantering/Tjänster och program/tjänster och leta upp nVidia Streamer Service och välja "automatisk förskjuten start" eller inaktivera den, det är strömningstjänsten för SHIELD som är boven i dramat.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

@DeFeCT79:

Jasså? Tack för info! Uppstod ditt problem också nu i veckan?

Använder inte ens streaming/spela in-tjänsten, har bara Experience installerat så den laddar ner nya drivisar men det är knappast rocket-science att göra det manuellt.

SÅ kommer avinstallera GE och se vad Windows Update säger, kommer antagligen installera en update åt gången iaf. Men men har en restore-point man alltid kan droppa tilllbaka på....

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

@candyraver:

Ja problemet kom för 2-3 dagar sen ungefär

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

GeForce experience är skräp. Jag installerar drivrutiner från nvidia hemsida istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Vill bara återbekräfta att min burk funkar fint igen efter avinstallation av GE. Påstår fortfarande problemet kom med en KB-update men det får MS och GE reda ut....

Visa signatur

Baaahh