Flytta över Windows från hdd till ssd?

Permalänk

Flytta över Windows från hdd till ssd?

Tjena, hade tänkt att smaska in en ssd i min pc och funderar på hur man enklast får till att mitt OS ligger på den. Hur hög är svårighetsgraden på denna operation? Har windows 8.1 atm, kan man på något sätt utnyttja uppdateringen till windows 10? Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Köper du ett kit typ detta:
Kingston SSDNow V300 SV300S37A 240GB följer det med allt du behöver för att kunna klona din vanliga disk till SSD'n.

Det är inte särskilt hög svårighet på det, och guide följer i regel med.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Samsungs ssd dom har ypperliga programvaror till sina diskar som gör att du enkelt kan klona befintlig data till din nya disk.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk

Håller på att få en stroke här hemma när jag försöker lösa detta. Jag vill ju ha windows på ssd + några program som jag använder då och då. Men när jag ska klona från hddn till ssdn så får jag inte till att föra över bara detta. "windows (C:)" (alltså där windows ligger) är ca 900 gb stort och min ssd är 250 gb stor och jag kan självklart inte föra över hela denna. Har försökt att krympa partion Windows C men det går inte mer än till ca 700gb. Har testat både Macrium och samsung data migration utan framgång. Samsungs program väljer bara Media files, alltså filmer/musik och vissa andra saker. Men det går inte att välja till exempel Steam osv.

Permalänk
Medlem

@NoobNisse: Ifall det är just steam mappen du vill flytta så går den bra att bara kopiera steamapps mappen under den (där alla spel ligger). Steam tar sedan och automatiskt och hittar filerna när du startar ditt nya steam sen efter att du kopierat in steamapps mappen.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Vore det inte enklast att installera om med win 10 på ssdn i stället för att försöka klona ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Mmjo, men när man har en legit windows licens redan så känns det onödigt att köpa en ny/ladda ner från tpb. Till slut blev jag bara less på allt så jag raderade det mesta jag hade på datorn för att det skulle få plats på ssdn. Yolo. Tack så mycket för allt!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NoobNisse:

@mrqaffe: Mmjo, men när man har en legit windows licens redan så känns det onödigt att köpa en ny/ladda ner från tpb. Till slut blev jag bara less på allt så jag raderade det mesta jag hade på datorn för att det skulle få plats på ssdn. Yolo. Tack så mycket för allt!

Du behöver inte köpa ny licens för att du byter systemdisk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

haha jag var helt säker på det. Jag har ju varken Windowsskiva eller dylikt, Komplett.se byggde datorn. Hur hade jag gjort för att installera Windows på ssdn då?

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Köper du ett kit typ detta:
Kingston SSDNow V300 SV300S37A 240GB följer det med allt du behöver för att kunna klona din vanliga disk till SSD'n.

Det är inte särskilt hög svårighet på det, och guide följer i regel med.

seriöst V300 suger. den är inte ens värd 900kr

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NoobNisse:

haha jag var helt säker på det. Jag har ju varken Windowsskiva eller dylikt, Komplett.se byggde datorn. Hur hade jag gjort för att installera Windows på ssdn då?

Först uppdaterar och aktiverar du till win 10 efter det kan du ladda hem 10an från MS och installera om "rent" så länge du inte byter moderkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Acronis True image är riktigt bra

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Fått till i princip allting och datorn bootar nu windows från ssdn. Eftersom jag klonade allt som fanns på hddn så har jag nu dubbletter av allting och vill därför ta bort det mesta som ligger på ssdn. Men jag kan inte. Steammappen gick bra att ta bort, men ingen annan. Ett exempel är appen "adobe" där jag har photoshop. Så fort jag klickar på "ta bort" så säger den, "du måste ha tillåtelse från system för att ta bort mappen". På många andra mappar säger den "trustedinstaller" istället för "system". Jag har testat att byta ägare till mitt konto men då byter den bara "du måste ha tillåtelse från Nilsdator/administratör för att ta bort mappen" fast jag är inloggad på adminkontot. Någon som har någon idé på vad som är fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NoobNisse:

Fått till i princip allting och datorn bootar nu windows från ssdn. Eftersom jag klonade allt som fanns på hddn så har jag nu dubbletter av allting och vill därför ta bort det mesta som ligger på ssdn. Men jag kan inte. Steammappen gick bra att ta bort, men ingen annan. Ett exempel är appen "adobe" där jag har photoshop. Så fort jag klickar på "ta bort" så säger den, "du måste ha tillåtelse från system för att ta bort mappen". På många andra mappar säger den "trustedinstaller" istället för "system". Jag har testat att byta ägare till mitt konto men då byter den bara "du måste ha tillåtelse från Nilsdator/administratör för att ta bort mappen" fast jag är inloggad på adminkontot. Någon som har någon idé på vad som är fel?

https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753659.aspx
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownersh...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Problemet är inte att jag inte kan bli ägare, utan att det inte spelar någon roll vem som är ägare. Har satt "Alla" som ägare på några mappar vilket borde betyda att till och med en gäst skulle kunna göra vad hen vill med mapparna. Vem som än är ägare så kommer det alltid upp en ruta "du måste ha tillåtelse från alla/trustedinstaller/system/vem som än äger mappen för att ta bort mappen". En till grej är att när jag till exempel söker på "avinstallera program" och klickar på fliken "avinstallera program" så kommer en ruta upp som säger http://imgur.com/AarSY6Z. Om någon har kunskap runt detta så har jag kört "sfc /scannow" i kommandotolken vilket ska kolla och alla windowsfiler finns. Som svar får jag att det finns filer som det är fel på i Windows men att dom inte gick att reparera. Förstår inte riktigt vad som gick fel men ska formatera ssdn imorgon tänkte jag och göra om allt. Har dock redan testat det en gång.