Permalänk
Medlem

jag lirar eve, har gjort det i snart 3år:)

/T

Permalänk
Medlem

Tjena, jag och två kompisar är helt nya i EvE (inge mer jävla wow) och undrar lite om hur piracy funkar. Behöver man gå med i någon corp eller kan vi ensamma bygga upp en 3-manna pirat-flotta?

Kan man tjäna pengar early-game genom att satsa på PvP/skada eller är man tvingad att mina i början?

EDIT: Nu gjorde vi alla 3 Gallante med inriktning enbart mot vapen och sånt. Hoppas vi inte blir handikappade early-game... Om någon snäll själ vill hjälpa skulle det vara uppskattat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bata
Tjena, jag och två kompisar är helt nya i EvE (inge mer jävla wow) och undrar lite om hur piracy funkar. Behöver man gå med i någon corp eller kan vi ensamma bygga upp en 3-manna pirat-flotta?

Kan man tjäna pengar early-game genom att satsa på PvP/skada eller är man tvingad att mina i början?

EDIT: Nu gjorde vi alla 3 Gallante med inriktning enbart mot vapen och sånt. Hoppas vi inte blir handikappade early-game... Om någon snäll själ vill hjälpa skulle det vara uppskattat

Kika igenom dessa guider:
http://myeve.eve-online.com/ingameboard.asp?a=topic&threadID=...

Visa signatur

WTF?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bata
Tjena, jag och två kompisar är helt nya i EvE (inge mer jävla wow) och undrar lite om hur piracy funkar. Behöver man gå med i någon corp eller kan vi ensamma bygga upp en 3-manna pirat-flotta?

Kan man tjäna pengar early-game genom att satsa på PvP/skada eller är man tvingad att mina i början?

EDIT: Nu gjorde vi alla 3 Gallante med inriktning enbart mot vapen och sånt. Hoppas vi inte blir handikappade early-game... Om någon snäll själ vill hjälpa skulle det vara uppskattat

Vad jag skulle göra om jag var ni och var helt nya i spelet. är att satsa på att greifa i empire, dvs att du/ni dödar haulers med en massa godsaker och tar vad ni kan komma åt.

om ni är ca 5-6 stycken piloter can ni alla flyga var sin thraser och ha en alt i en hauler och döda all ni kommer åt.

Ni kommer självklart förlora en del men om ni dödar hauler med värdefulla saker är det lätt att förstå att det är lönsamt.

setup:

high:

7 280 autocannons

Mid:

Inget

Low:

fullt med dmg mods

ammo:

Federal antimatter eller vad de nu heter, se till att ni har ett skott i varje vapen, ni kommer inte hinna skjuta mer.

Är ni 5 som skjuter samtidigt kan ni döda en hauler.

lycka till

/T

Permalänk
Medlem

Som sagt lirar vi Gallente så jag antar att det är bäst att hålla sig till det. Om ett tag tänkte jag att man kunde lira pirat med thorax och begära lösen från miners och sånt. Helst vill jag kunna lira hyffsat solo.. typ 2 eller 3 i en grupp.

För tillfället minar jag och är ganska nöjd med kapitalet jag bygger upp. Ligger på 300k just nu med min Imicus med extra cargo.

Något speciellt som man ska sikta på eller låter allt bra?

Edit: Vad tror ni om att vi 3 skaffar var sin Incursus och börjar harassa miners i 0,4? Osäker på hur lätt det blir att komma överens om lösensummor men vad jag läst på forum och sånt så ska det funka om man går på svaga :P. Kanske är lite overkill när man fortfarande inte lärt sig interfacet..

Edit2: Nämen vafan. Mina polare vill vara "goda". Hur väl fungerande är bounty hunter-systemet och är det något för "noobs"? Jävla massa frågor jag ställer men jag ska försöka ge tillbaka med roliga stories senare

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att ni lär er flyga ewar skepp då de är relativt bra för nybörjare i grupp. Billiga ewar-skepp kan göra större och dyrare skepp helt värdelösa.

Ut i 0.4-0.0 och ha kul. Det är bara bra med träning.

Bountysystemet är bristande i dagsläget så det är inget att fokusera på egentligen.

Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk
Medlem

Nä, det var grymt tråkigt att mina. Snart måste jag ut i PvPn. 3 st tristans och trakassera miners. Blir skitbra! Måste träna upp lite skills bara.

Permalänk
Keeper of the Bamse

3st tristans? Släng på lite EW på en av dem så tar ni rätt många skepp

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
3st tristans? Släng på lite EW på en av dem så tar ni rätt många skepp

Så svårt med all ny terminologi. EW = EWAR = scramblers och webifiers och sånt?

Tror att våra är ganska maximalt fittade. Möjligtvis att det är lite onödigt om båda har scramblers.

Permalänk
Medlem

Electronic warfare är ECM Jammer och Remote sensor dampener.

Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk
Medlem

Nu har jag också börjat spela. WoW blev lite ledsamt efter ett par år och nu tror jag att jag har funnit ersättaren!

Provade eve någon gång före WoW släpptes, körde dock bara några dagar men nu har jag betalat för åtminstone en månad framöver och tänkte sätta mig in i det lite mer. Ju mer jag spelar och läser forum desto mer inser jag vilken genial uppbyggnad spelet har, även om det må finnas brister.

Nåväl. Harvar sten för fullt nu i min Bantam+Badger och siktar på att gräva ner mig lite i mining innan jag provar missions och fighting. Letar nu dels efter folk som kan skydda mig när jag harvar sten samt naturligtvis ett gäng att spela med Jobbar, läser och är sambo så jag kan tyvärr inte spela så mycket, vill dessutom inte fastna som jag gjorde i WoW.

Visa signatur

Sharkoon Rebel9 | Gigabyte GA-P35-DS3R | Intel C2D E6550 | 4GB Corsair XMS2 800MHz | Leadtek WinFast 6800GT 256MB (<- jag vet, ska uppgraderas :))

Permalänk
Medlem

Hörrni nu har jag skaffat mig en myrmidon och börjat fixa skills för att flyga gallente skepp "properly", vad jag undrar är om jag ska fortsätta satsa på drones och sedan köpa ett Dominix då det verkar vara den enda vettiga droneskeppet. Har för övrigt 70 mill ISK nu och håller på med L2 missions tills jag har skills nog att göra L3, någon som har en förslag?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Hörrni nu har jag skaffat mig en myrmidon och börjat fixa skills för att flyga gallente skepp "properly", vad jag undrar är om jag ska fortsätta satsa på drones och sedan köpa ett Dominix då det verkar vara den enda vettiga droneskeppet. Har för övrigt 70 mill ISK nu och håller på med L2 missions tills jag har skills nog att göra L3, någon som har en förslag?

Äh Myrmidon är skitbra, kör med en vettja! det viktigaste (om du itne har) är nog att skaffa T2 Drones och skills, börjar med Scout drone blablabla lvl 5 så du får t2 light o medium drones (duger bra till lvl3 missions) o sen T2 Heavy drones (som iof tar ett tag att träna)
Drone Interfacing ökar dina drones skada med 20% per level så den är guld värd! Lvl 4 på den!

Sen lär du ju vilja ha bra tank med så Hull upgrades IV är minimum V ska du skaffa så fort som möjligt, Samma gäller Repair systems, IV eller V där med snarast möjligt!

Sen får du ju drone dmg bonus samt armor rapiar bonus från din myrmidon så Battlecruisers IV behövs! (gjärna V men det tar ju "ett tag")

Myrmidon äger med de skillsen!

Visa signatur

Om du någonsin får en bra ide' glöm den!

Permalänk
Medlem

Okies tackar, just nu ser mina drone skills ut på detta sätt:

Har du någon förslag till vad jag bör fokusera mig på direkt nu ?

Drone interfacing 3 (tränar till 4)
Drone Navigation 2
Drones 5
Scout drone operation rank 3

/Sana

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

T2 drones är myyyycket bättre än t1, själv hade jag tränat scout drone operation 5 först av allt

Visa signatur

Om du någonsin får en bra ide' glöm den!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Japp satsa på T2 drones!

Och Bata: Jag menar jammer och sånt, så de inte ens kan låsa er, då kan ni bara cirkla runt med era jammers och scrams och peppra slut all er ammo på dem

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jobbat några dagar nu så har inte kunnat köra men idag vågade vi oss ner i <0,5 och det är där den här historien utspelar sig...

Vi samlade upp oss vid en planet och gjorde gang. Som ledare av gänget fick jag äran att warpa oss till första astroidbältet i systemet. Alla tre var ok fittade och redo för strid. Vi ser några NPC-pirater och tänker nähä, ingen här vi warpar till nästa. Då ropar någon på venten:
"Det är en jävel här kolla vad det är"... "Det är en stor jävel". Fem sekunder senare var jag scramblad och de andra hade warpat. I uppståndelsen kollade inte ens någon vad det var för skepp.

Hade vi bara enorm otur eller får vi helt enkelt räkna med att en av oss oftast dör när vi engagar?

Ni fick eran roliga historia i alla fall

Permalänk
Medlem

Drog ni bara för han hade ett stort skepp?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Bata jag måste ju få fråga vad ni satt i för skepp? Hade ni jammers? (Som gör att målet inte kan låsa er) eller flydde ni bara?

Även i mina ratting-fits har jag en scrambler. Sen att jag rattar med full T2-fit (neutrons, blasterthron) kanske spelar roll? Jag må inte vara den mest optimala rattern men jävlar om någon kaxar, de tror ju att jag sitter på rails så de warpar in på 10km, precis på min optimal

(Skeppet heter "raileth yee", hoho)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi krigade mot 12 st när vi var 6 st. Be hade 8 bs, vaga, fleet stabber och mindre saker

Vi hade hac/recon, Vi var i underläge på både skada och skepp. Vi slaktade dom o lossade 1 skepp

Vår corp e en liten corp som slås mot alliancer, roadkill, smash makhai, fang, pure m.m Vi är ganska poppisar nu. Vi tar in folk som är Duktiga pvp snubbar som har minst 15 mil sp.

http://northface.griefwatch.net/?p=main

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffING
Vi krigade mot 12 st när vi var 6 st. Be hade 8 bs, vaga, fleet stabber och mindre saker

Vi hade hac/recon, Vi var i underläge på både skada och skepp. Vi slaktade dom o lossade 1 skepp

Nice, bra jobbat

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Bata jag måste ju få fråga vad ni satt i för skepp? Hade ni jammers? (Som gör att målet inte kan låsa er) eller flydde ni bara?

Även i mina ratting-fits har jag en scrambler. Sen att jag rattar med full T2-fit (neutrons, blasterthron) kanske spelar roll? Jag må inte vara den mest optimala rattern men jävlar om någon kaxar, de tror ju att jag sitter på rails så de warpar in på 10km, precis på min optimal

(Skeppet heter "raileth yee", hoho)

Alltså vi har precis startat spelet, har inte så mycket koll. 3 tristans med hyffsad fitting; scrambler, webifier, afterburner, armor-tank-greja och sen standardgrejerna. Jammers tror jag inte går in. ECM jammer eller vad den nu hette krävde 50 cpu, inte en chans med andra ord.

Det kunde ha gått bättre ifall vi hade försökt lite... de andra warpa direkt och jag hoppades på att han skulle glömma att scrambla :P. Men han tog ju hela skölden innan jag hann reagera.

Vi kanske borde spara några mille var och satsa på ett större skepp? (samt kanske ha en utarbetad plan som inte inbegriper att fly och lämna nån stackare i sticket)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bata
Alltså vi har precis startat spelet, har inte så mycket koll. 3 tristans med hyffsad fitting; scrambler, webifier, afterburner, armor-tank-greja och sen standardgrejerna. Jammers tror jag inte går in. ECM jammer eller vad den nu hette krävde 50 cpu, inte en chans med andra ord.

Det kunde ha gått bättre ifall vi hade försökt lite... de andra warpa direkt och jag hoppades på att han skulle glömma att scrambla :P. Men han tog ju hela skölden innan jag hann reagera.

Vi kanske borde spara några mille var och satsa på ett större skepp? (samt kanske ha en utarbetad plan som inte inbegriper att fly och lämna nån stackare i sticket)

Tjah, satsa på EW skepp, i gallente betyder det Maulus (frigg) och Celestis (cruiser) Och båda använder Dampners extra effektivt, de gör att scan resoulution (tiden det tar att låsa ett skepp) samt targeting rangen minskar drastisk, med två sådana skepp kan ni låsa ner ett allt upp till cruisers till väldigt korta avstånd de kan låsa på, och allt större än det kommer ta väldigt lång tid på sig att låsa er, och skulle ni bli låsta kan ni åka utanför deras range så måste de börja om igen

om ni skaffar några miljoner hade jag kört två vexors och en Celestis, sedan stannat på ca 15km hållit fienden scramblad och skicka drones på honom... (se bara upp att dronesen inte dör, hämtar ni in dem och släpper ut dem igen laddas deras sköldar upp helt, men dampnad kommer det ta år att låsa en drone ) skit i armor repper, nanofibers o overdrives i low, o MWD i mid så ni kan hålla avståndet så är ni odödliga, vill ni ha närmare info kan ni gjärna pma mig

Visa signatur

Om du någonsin får en bra ide' glöm den!

Permalänk
Medlem

Håller just nu på att samma och träna för en Omen class, en snabb fråga från mig bara.
Är medium turrets sämre på att träffa än light?
Och isf, går det att ändra med andra items? Dvs så att dem träffar bättre.

Permalänk
Medlem

Det är som du säger, små turrets träffar lättare än medum, pga högre tracking. Du kan bättra på in tracking med moduler som tracking enhancers och tracking computers.

Visa signatur

X [

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobbechk
Tjah, satsa på EW skepp, i gallente betyder det Maulus (frigg) och Celestis (cruiser) Och båda använder Dampners extra effektivt, de gör att scan resoulution (tiden det tar att låsa ett skepp) samt targeting rangen minskar drastisk, med två sådana skepp kan ni låsa ner ett allt upp till cruisers till väldigt korta avstånd de kan låsa på, och allt större än det kommer ta väldigt lång tid på sig att låsa er, och skulle ni bli låsta kan ni åka utanför deras range så måste de börja om igen

om ni skaffar några miljoner hade jag kört två vexors och en Celestis, sedan stannat på ca 15km hållit fienden scramblad och skicka drones på honom... (se bara upp att dronesen inte dör, hämtar ni in dem och släpper ut dem igen laddas deras sköldar upp helt, men dampnad kommer det ta år att låsa en drone ) skit i armor repper, nanofibers o overdrives i low, o MWD i mid så ni kan hålla avståndet så är ni odödliga, vill ni ha närmare info kan ni gjärna pma mig

Blackbirds är också bra cruisers som kan bryta folks låsning och göra så att de inte kan låsa någon med sina Jammer-moduler.

Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobbechk
Tjah, satsa på EW skepp, i gallente betyder det Maulus (frigg) och Celestis (cruiser) Och båda använder Dampners extra effektivt, de gör att scan resoulution (tiden det tar att låsa ett skepp) samt targeting rangen minskar drastisk, med två sådana skepp kan ni låsa ner ett allt upp till cruisers till väldigt korta avstånd de kan låsa på, och allt större än det kommer ta väldigt lång tid på sig att låsa er, och skulle ni bli låsta kan ni åka utanför deras range så måste de börja om igen

om ni skaffar några miljoner hade jag kört två vexors och en Celestis, sedan stannat på ca 15km hållit fienden scramblad och skicka drones på honom... (se bara upp att dronesen inte dör, hämtar ni in dem och släpper ut dem igen laddas deras sköldar upp helt, men dampnad kommer det ta år att låsa en drone ) skit i armor repper, nanofibers o overdrives i low, o MWD i mid så ni kan hålla avståndet så är ni odödliga, vill ni ha närmare info kan ni gjärna pma mig

Låter skitbra. Att skaffa lite pengar är inget problem men med 0 erfarenhet så vågade vi inte riktigt. Men nu när vi såg vad som händer ifall man är vek har vi insett att vi kanske vill ha ett fetare skepp. Å andra sidan är tristans så billiga så vi kanske ska öva lite med dem under tiden vi rattar. Får fly snabbare ifall vi ser nån vi inte bör mucka med, nästa gång.

När det blir dags att köra cruisers kanske jag slänger iväg ett PM. Heter du samma ingame?

Permalänk
Avstängd

Loggar in och ser en massa high fives och "Good job!"'s i corpchatten. Kollar killboarden och ser att "vi" sänkt 4 carriers. Skönt att man missar allt kul med en halvtimme

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bata
Låter skitbra. Att skaffa lite pengar är inget problem men med 0 erfarenhet så vågade vi inte riktigt. Men nu när vi såg vad som händer ifall man är vek har vi insett att vi kanske vill ha ett fetare skepp. Å andra sidan är tristans så billiga så vi kanske ska öva lite med dem under tiden vi rattar. Får fly snabbare ifall vi ser nån vi inte bör mucka med, nästa gång.

När det blir dags att köra cruisers kanske jag slänger iväg ett PM. Heter du samma ingame?

aa som du säger, nog bra att lära sig lite först... heter samma ingame jepp^^

Visa signatur

Om du någonsin får en bra ide' glöm den!

Permalänk
Medlem

Hej alla Evare! Spelade detta spel pre-shiva men gav upp efter ändlösa nätter i asteroidfälten. Kanske dags att prova igen när jag nu har blivit högskolestudent med tid över.

Lite frågor som jag hoppas få svar på:

Hur har handlingen utvecklas över dessa år: Är jove fortfarande stängd rymd eller har de blivit mera aktiva? Är motsättningarna mellan raserna mera utvecklade nu än förut?

Hur ser det ut i 0.0: Äger BoB fortfarande eller har någon ny faktion tagit över? Finns det fortfarande stora obebodda områden eller har allting ockuperats idag?

Hur fungerar Covert Ops-skeppen nu för tiden? Un-cloakar dom fortfarande vid jumps? Har de blivit billigare? På "min" tid kostade dom en förmögenhet ~ 40 miljoner ISK!? Är dom fortfarande osynliga för allt och alla vid cloak?

Eftersom jag startar om från ny kula så skulle jag också vilja veta var man kan köpa ISK billigast och säkrast ifrån? (Inga åsikter om detta tack! Gillar ni det inte så undvik att svara).

Jag har hört att man kan köpa speltid i ISK nu för tiden - vad kostar en månad i ISK?

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.