Köpa begagnat grafikkort - gör du det? Tips för att hitta bra kort?

Permalänk
Medlem

Köpa begagnat grafikkort - gör du det? Tips för att hitta bra kort?

Hur gör man för att inte slänga ett par tusen i sjön? Hur gör ni? Kollar ni kortet på ngt sätt innan köp? Är risken stor att göra en dålig affär?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag hade bett säljaren att köra några minuter furmark medans man tar en kaffe eller så.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Beror på vad du ska ha kortet till.

550-560 TI är ju fortfarande rätt populära på andrahandsmarknaden och går runt en 500ring begagnat

Permalänk
Medlem

@Printscreen: Den är ju bra!

Bygger iofs på köp face to face. ☺

Permalänk
Medlem

@nagelbitare: jag tänkte mer ett kort för 3000 kr. Man får mer för pengarna beggat, men är det värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Hur gör man för att inte slänga ett par tusen i sjön? Hur gör ni? Kollar ni kortet på ngt sätt innan köp? Är risken stor att göra en dålig affär?

köper alltid begagnat, senaste inköpet ett 980 ti G1
innan det ett 780 ti, innan det flera amd 7970

Ta i trä har aldrig haft problem, sålde nyligen iväg mitt 780 ti här på forumet också, han e gött nöjd.

vart iofs nästan blåst på tradera, men då fick ja inge kort alls,, så fel på kortet var det ju inte

Var aktsam, ring o prata, de flesta är trots allt hederliga människor.

Och generellt sätt så blir ju inte ett grafik kort dåligt med åren, klart man kan ha otur, men risken är nog ganska liten.

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

köper alltid begagnat, senaste inköpet ett 980 ti G1
innan det ett 780 ti, innan det flera amd 7970

Ta i trä har aldrig haft problem, sålde nyligen iväg mitt 780 ti här på forumet också, han e gött nöjd.

vart iofs nästan blåst på tradera, men då fick ja inge kort alls,, så fel på kortet var det ju inte

Var aktsam, ring o prata, de flesta är trots allt hederliga människor.

Och generellt sätt så blir ju inte ett grafik kort dåligt med åren, klart man kan ha otur, men risken är nog ganska liten.

vart hittar du sånt? o hur mycket köpte du 980 ti för?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av TheStudent:

Här på sweclockers! Kolla -->^

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

Sweclockers marknad, Tradera, Blocket
980 ti kortet hitta ja faktiskt på blocket, splarjans nytt 3 dagar gammalt med kvitto 6000:-för en vecka sedan (inge coil whine)
såg ett EVGA 980 ti gick i förrgår på tradera för 5395, finns ett gigabyte G1 där nu som ligger på 6000

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Sweclockers marknad, Tradera, Blocket
980 ti kortet hitta ja faktiskt på blocket, splarjans nytt 3 dagar gammalt med kvitto 6000:-för en vecka sedan (inge coil whine)
såg ett EVGA 980 ti gick i förrgår på tradera för 5395, finns ett gigabyte G1 där nu som ligger på 6000

de va inte dåligt synd bara att de inte kommer stödja dx12

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Läste på lite och det verkar som om garantin inte gäller eg vid köp i andra hand. Eg gäller bara garantin den ursprungliga köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Läste på lite och det verkar som om garantin inte gäller eg vid köp i andra hand. Eg gäller bara garantin den ursprungliga köparen.

Det stämmer nog i de flesta fall, men det finns avvikelser. där garantin fortfarande gäller.
Då jag skriver med kvitto, menar jag mest bara det att, den inte var stulen. Man vet vart den kom ifrån.
Sedan är det ju klart, köper man begagnat tar man alltid en liten risk, och man får avväga risken mot pengen man sparar.

Men att genom livet ha handlat massor av begagnade saker, allt från teskedar till bilar, så har jag nog inte mer än någon enstaka gång haft garantifrågor, så lite att jag inte ens kommer ihåg vad det kan ha varit.

Men jag förstår att vissa kan ha reservationer mot att köpa vissa saker begagnat, men jag är inte en av dem.
I mitt sätt att tänka så är det en ren förtjänst, och positivt att inte behöva ta den första och största värde reduktionen.

Det finns en marknad åt oss alla, de som vill ha nytt, och inte har problem med att betala för det, och dem som jag, som tar hand om den lite senare, och inte är villig att betala Nypris (snålhet med andra ord) Sparsam tänker jag.
Kan även få det att låta lite PK, o säga att jag tänker på miljön, men det gör jag inte...

PS :: ibland kan man också ha en sån god kontakt med säljaren, att ifall det i framtiden mot all förmodan skulle uppstå ett garanti ärende, så ställer säljaren upp som den som lämnar in varan till butiken igen.
Men det är ju kanske inte alltid detta är en möjlighet.
men som jag ofta säger så är de flesta av oss, förutom vissa ruttna ägg, goda ärliga människor, och man får nog förlita sig på det i många fall.

med det i åtanke skall man självklart alltid söka information, vara vaksam, och ta reda på så mycket fakta som möjligt innan man gör ett större inköp, detta gäller ju i allt, även då du köper ett hus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har både köpt och sålt begagnat utan problem. För att vara på den säkra sidan så har jag främst kollat på marknaden här, blocket är lite mer tveksamt (har dock köpt på blocket utan problem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Det stämmer nog i de flesta fall, men det finns avvikelser. där garantin fortfarande gäller.
Då jag skriver med kvitto, menar jag mest bara det att, den inte var stulen. Man vet vart den kom ifrån.
Sedan är det ju klart, köper man begagnat tar man alltid en liten risk, och man får avväga risken mot pengen man sparar.

Men att genom livet ha handlat massor av begagnade saker, allt från teskedar till bilar, så har jag nog inte mer än någon enstaka gång haft garantifrågor, så lite att jag inte ens kommer ihåg vad det kan ha varit.

Men jag förstår att vissa kan ha reservationer mot att köpa vissa saker begagnat, men jag är inte en av dem.
I mitt sätt att tänka så är det en ren förtjänst, och positivt att inte behöva ta den första och största värde reduktionen.

Det finns en marknad åt oss alla, de som vill ha nytt, och inte har problem med att betala för det, och dem som jag, som tar hand om den lite senare, och inte är villig att betala Nypris (snålhet med andra ord) Sparsam tänker jag.
Kan även få det att låta lite PK, o säga att jag tänker på miljön, men det gör jag inte...

PS :: ibland kan man också ha en sån god kontakt med säljaren, att ifall det i framtiden mot all förmodan skulle uppstå ett garanti ärende, så ställer säljaren upp som den som lämnar in varan till butiken igen.
Men det är ju kanske inte alltid detta är en möjlighet.
men som jag ofta säger så är de flesta av oss, förutom vissa ruttna ägg, goda ärliga människor, och man får nog förlita sig på det i många fall.

med det i åtanke skall man självklart alltid söka information, vara vaksam, och ta reda på så mycket fakta som möjligt innan man gör ett större inköp, detta gäller ju i allt, även då du köper ett hus.

Klockrent inlägg. Jag tänker eg som dig. Sparsamt och smart köpa begagnat. Och de allra flesta är schyssta personer!

Ha köpt mycket på blocket /marknaden och eg aldrig haft problem.

Men jag brukar ha hyfsad koll på det jag köper och just när det gäller grafikkort så har jag inte superkoll och det är ändå en hel del pengar.

Men jag ska börja kika på marknaden! ☺

En fråga: Kan man veta om ngn använt kortet till bitcoin mining?
En till: Vad är bästa sättet kolla efter coil whine?

Tjo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

de va inte dåligt synd bara att de inte kommer stödja dx12

Tjaba
Slänger in en liten Engelsk quote jag tyckte lät bra från Toms Hardware,

sen om den stämmer har jag inte det blekaste aning om, då DX12, inte var något som avvgjorde mit val av kort, ville bara ha uppgradering:)

"The 980ti is one of the few cards that support feature 12_0 and 12_1 feature sets, but as it turns out, DX12 will be quite different than previous DX versions. You won't have to support everything to use it and new features will be added later. It'll be in the hands of the developer to simply support these features within their DX12 path.

Anyways, don't buy a card based on DX12 features at this point. Until there are games, there is no point, and that might take years"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Klockrent inlägg. Jag tänker eg som dig. Sparsamt och smart köpa begagnat. Och de allra flesta är schyssta personer!

Ha köpt mycket på blocket /marknaden och eg aldrig haft problem.

Men jag brukar ha hyfsad koll på det jag köper och just när det gäller grafikkort så har jag inte superkoll och det är ändå en hel del pengar.

Men jag ska börja kika på marknaden! ☺

En fråga: Kan man veta om ngn använt kortet till bitcoin mining?
En till: Vad är bästa sättet kolla efter coil whine?

Tjo!

Tjena!

När det gäller bitcoin mining (som jag själv byggde ett par för ett par år sedan) Det var det jag hade 7970 rten till.
Så är det i så fall AMD kort i största utsträckning, det fungerade inte super bra med Nvidia geforce, så även om den kanske har använts till det. så är det nog i liten utsträckning.

Med ett AMD kort inhandlat säg sommaren- hösten 13 början 14, kan det finnas risk att det har minats med, svårt att kolla i efterhand, men behöver inte betyda att det är i dåligt skick för det, om de kyldes ordentligt i mining processen..
2 av mina gamla 7970 mining kort rullar fortfarande i datorer jag har lite koll på, arbetskamraters maskiner.

Men om detta är något som du kanske vill undvika, se på Nvidia kort i så fall, eller AMD kort sålda efter att GPU mining i princip vart värdelös efter feb-mars 14, då är risken liten att de har minats med

Coil whine var något jag tänkte på speciellt med mitt val av gigabytes 980 ti kort, som är ett av de kort som har haft detta på sina kort.
men ta i trä jag hade tur, mitt hade ingen coil whine.

Tillbaks till vad jag skrev innan.
Då jag köpte detta kom vi överens, jag och säljaren, att ifall detta skulle vara ett kort med "whine" skulle han ta det till butiken då han stod på kvittot.
Kortet var 3 dgr gammalt , det var inte ens öppnat, så han hade ej testat det
jag har haft det i en vecka nu o kört lite tester men det låter inget konstigt av det alls, däremot låter det mera än mitt förra kort, i rent fläkt ljud, men inget som är störande på något sätt,

kan du testa kortet hemma hos säljaren är ju detta ett sätt att kolla iofs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Blacksheep: Alright, tack för bra info. Nu känner jag mig mer trygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Tjaba
Slänger in en liten Engelsk quote jag tyckte lät bra från Toms Hardware,

sen om den stämmer har jag inte det blekaste aning om, då DX12, inte var något som avvgjorde mit val av kort, ville bara ha uppgradering:)

"The 980ti is one of the few cards that support feature 12_0 and 12_1 feature sets, but as it turns out, DX12 will be quite different than previous DX versions. You won't have to support everything to use it and new features will be added later. It'll be in the hands of the developer to simply support these features within their DX12 path.

Anyways, don't buy a card based on DX12 features at this point. Until there are games, there is no point, and that might take years"

här har du en från reddit också
This escalated on the tech forums, getting heated accusations thrown around, and so Oxide came into the discussion with this bombshell:
Maxwell doesn't support Async Compute, at least not natively. We disabled it at the request of Nvidia, as it was much slower to try to use it then to not.

Visa signatur