Sixt - Hyrde en skadad bil - måste betala för skadan???

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Sixt - Hyrde en skadad bil - måste betala för skadan???

Hej!
Hyrde ut en bil över helgen från Sixt för att åka ner till Malmö. Efter att jag hade skrivit på, sade personalen att bilen är skadefri och kan köras direkt.
Jag litade på deras ord och gjorde inte en extra koll efter ev. fel/skador på bilen (missade även att köpa till försäkring till den). Väl när jag hade kommit hem (drygt 15min senare) märkte jag en liten stenskott på fram rutan på förarsidan som var svår upptäckt annars.
Ringde direkt Sixt och förklarade att det finns en skada på rutan och om jag ska behöva komma in med den nu, men sade att de kommer kolla på det när bilen lämnas in på måndag.
Åkte till Malmö och väl där blev skadan ännu mer, ringde de på nytt igen och förklarade att det blivit värre, men de sade samma sak åter igen.

När jag lämnade in bilen, påstod sig personalen att rutan måste bytas ut och att jag måste stå för en del av kostnaden (2000kr).

Kan jag på något sätt bestrida fakturan de skickat till mig?

Verkligen tacksam för alla svar!

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Du kan ju alltid gå upp i rättegång, men det tar mycket mer tid än det är värt, och du lär inte vinna iaf.

Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av ferdi2050:

Hej!
Hyrde ut en bil över helgen från Sixt för att åka ner till Malmö. Efter att jag hade skrivit på, sade personalen att bilen är skadefri och kan köras direkt.
Jag litade på deras ord och gjorde inte en extra koll efter ev. fel/skador på bilen (missade även att köpa till försäkring till den). Väl när jag hade kommit hem (drygt 15min senare) märkte jag en liten stenskott på fram rutan på förarsidan som var svår upptäckt annars.
Ringde direkt Sixt och förklarade att det finns en skada på rutan och om jag ska behöva komma in med den nu, men sade att de kommer kolla på det när bilen lämnas in på måndag.
Åkte till Malmö och väl där blev skadan ännu mer, ringde de på nytt igen och förklarade att det blivit värre, men de sade samma sak åter igen.

När jag lämnade in bilen, påstod sig personalen att rutan måste bytas ut och att jag måste stå för en del av kostnaden (2000kr).

Kan jag på något sätt bestrida fakturan de skickat till mig?

Verkligen tacksam för alla svar!

Du har ju bevis på att du ringt 15 min efter att du hyrt bilen och märkt skadan. Inte så troligt att du lyckas få ett stenskott som gick genom bägge glasen som blir värre på den tiden... Jag hade bestridit den och absolut inte betalat ett öre. Sen kostar det inte mer än 1500 kr att byta en ruta så de kan ju dra åt helv*te (Om du har försäkring vilket de har)

CPU:Intel core i7 8700k @ 4.8 ghz all cores, 1.26v (Noctua NH-D15) GPU: ASUS GTX 1080 TI STRIX OC @ 2088 / 12006mhz MINNE:16gb G.Skill Ripjaws V 3866mhz @ 16-16-16-36, 1.39v MODERKORT:MSI z370 Gaming M5 NÄTAGG:Antec High Current Gamer 900w SSD: Samsung SM843 480gb, Samsung 830 256gb, Samsung 840 PRO 256gb CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: ASUS Xonar Essence STX HÖRLURAR: QPAD QH-90 OS: Windows 10 PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Antar att du hyrde bilen utan försäkring?

Självfallet skall du bestrida fakturan om du anser dig vara oskyldig till skadan. Gör detta skriftligen. Hänvisa till era samtal. Om SIXT skickat fordran vidare till en inkassofirma blir du kontaktad av den. Skicka då ett brev eller e-post till inkassoföretaget och bestrid fakturan igen. Enligt god inkassosed får inte bestridna fordringar skickas till Kronofogden. Det är dock inte alla inkassoföretag som följer detta. Om inkassoföretaget ändå håller fast vid sin fordran ska domstol pröva kravet.

Fractal Design R5 | Asus z97 Deluxe | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Pro 2400 MHz 16GB | Samsung 850 Evo 500GB för OS, Office och anda nyttoprogram | Samsung 840 Pro 250 GB för World of Tanks, World of Warplanes, World of Warships & War Thunder | Intel 730 240 GB för övriga spel | Gigabyte Geforce G1 GTX 970 | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av RasmusC:

Du har ju bevis på att du ringt 15 min efter att du hyrt bilen och märkt skadan. Inte så troligt att du lyckas få ett stenskott som gick genom bägge glasen som blir värre på den tiden... Jag hade bestridit den och absolut inte betalat ett öre. Sen kostar det inte mer än 1500 kr att byta en ruta så de kan ju dra åt helv*te (Om du har försäkring vilket de har)

Exakt, jag har tagit bild på skadan, direkt på plats när jag såg det, så klockslag och datum på bilden finns med.
Det kanske användas som något form av bevis...

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Llhweiir:

Antar att du hyrde bilen utan försäkring?

Självfallet skall du bestrida fakturan om du anser dig vara oskyldig till skadan. Gör detta skriftligen. Hänvisa till era samtal. Om SIXT skickat fordran vidare till en inkassofirma blir du kontaktad av den. Skicka då ett brev eller e-post till inkassoföretaget och bestrid fakturan igen. Enligt god inkassosed får inte bestridna fordringar skickas till Kronofogden. Det är dock inte alla inkassoföretag som följer detta. Om inkassoföretaget ändå håller fast vid sin fordran ska domstol pröva kravet.

Ja det stämmer, utan försäkring.
Jag är oskyldig och har inte gjort skadan och tänker inte betala för något som någon annan gjort.
Men frågan är vilka argument ska jag använda mig av ... kanske inte räcker om jag bara säger att jag är oskyldig.

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Bara att betala. Man får kolla sånt ordentligt innan man skriver på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007

Det finns inget företag som vill strida mot en person för 2000kr. Ring ansvarig på den stationen och förklara sakligt ärendet så kommer de att riva fakturan. Är du jobbig så kommer det att ta längre tid men du kommer med största sannolikhet slippa att betala.

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jul 2007

Dock så har ju företaget rätt i detta läge, oavsett om TS nu ringde 15minuter senare.

Bilen ska besiktas på plats och man ska godkänna skicket på den, inte gå på vad den bakom kassan säger.

Eftersom TS haft bilen i 15minuter för att köra hem så kan företaget säga att skadan uppstått under denna resa
och ha sitt i det torra i och med att avtalet är påskrivet och inga fel har noterats utav TS innan han lämnade området.

Dock är du påstridig och företaget inte orkar så kanske du får din vilja igenom och slipper betala.
Detta kan även kosta mer än de 2000:- som krävs om de istället skulle gå vidare med det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av muppens:

Du kan ju alltid gå upp i rättegång, men det tar mycket mer tid än det är värt, och du lär inte vinna iaf.

Varför? han bestrider ju fakturan och det är upp till biluthyrarna att gå upp i rätten. Och det gör dom för 2tkr? Troligen inte

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011

@Silcan: så alla kan ringa efter en kvart o säga, det där har inte jag gjort på bilen, bra att veta nästa gång jag ska hyra en bil.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jun 2012

Förstår inte varför en del tycker att du inte borde göra något. Det är ju helt klart värt ett försök iallafall.

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Tjörn
Registrerad
Okt 2003

Tyvärr får man inte missa att själv kontrollera att bilen är skadefri innan man åker ifrån uthyraren.

Dock kan jag se en förmildrande omständighet. Det är att stenskott nästan alltid går att fixa om man är snabb med att åtgärda detta. Det kostar nästan aldrig mer än någon hundralapp i självrisk, några försäkringsbolag tar dessutom ingen självrisk alls vid denna typ av åtgärd.
Eftersom du snabbt hörde av dig till uthyraren så gav du honom en chans att fixa detta innan skadan blivit så svår att hela rutan måste fixas. Jag anser därmed att du högst ska betala självrisken för en stenskottsreparation.

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2002

Tyvärr är det så att går man efter reglerna de har så måste man alltid noga kolla bilen innan oavsett vad vad den i kassan sagt. Blir ju ord mot ord om de vill bråka om det och då de har inskrivet att man ska notera bilens skick när man får ut den så har de sitt på det torra om man ej gjort det.

Själv råkade jag ut för något liknande en gång när jag hade en hyrbil när min egen bil var på verkstad där hyrbilens alufälgar var illa skrapade högt upp efter att någon innan kört emot någon hög trottoarkant eller så vilket jag såg först när jag kom hem.
Då hade jag precis som du gått på att uthyraren sade att bilen var ok utan att noga gå runt och kolla upp den.

Ringde direkt uthyraren och förklarade (finns dessutom inga höga trottoarkanter på vägen hem)och när jag sedan lämnade igen bilen sa de att jag ej behövde betala för det.

Men kunde lika gärna fått betala om de inte trott på mig eller varit ute efter pengarna och kanske spelade det in att det inte var första gången jag hyrde av dem.

Efter det där kollar jag alltid överdrivet noga för det är inte kul att betala någon annans skador.

När det gäller glasrutor är det lite lurigt då man när som helst kan få ett stenskott oavsett hur försiktigt man kört och om de sitter på förarsidan så finns det regler om storlek och var i siktfältet de befinner sig. Får man ett stenskott på fel ställe eller det blir för stort så får inte rutan stenskottsrepareras utan måste bytas ut helt.

Det kan kosta mycket pengar att byta framruta så 2000kr är antagligen bara självrisken vid bytet.
Det kan annars kosta 4-5 tusen på moderna bilar där rutorna är dyrare än för äldre bilar då rutorna är en del i bärande konstruktion idag. Skulle det sedan vara specialrutor med elvärme och sådant kan de kosta 10000kr i värsta fall.

Så antagligen är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala. Om uthyrningsfirman vill driva det vidare kommer du få betala ändå och då dessutom extra kostnader som läggs på så det är inte lönt att bråka om det.

Det är väl helt enkelt så att man nästan får vara paranoid när man hämtar ut hyrbilar för att inte råka ut för sådant här

Väljer man bort den dyra självriskelimineringen är det extra viktigt att kolla skicket så man inte åker på något som redan fanns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Det är fullt möjligt att stenskottet uppkommit efter att du har plockat ut bilen, och det är ditt ansvar att kolla fordonets skick när du hämtar det. Jag kan dock tycka att du endast ska behöva betala vad det hade kostat att reparera rutan när du först ringde och påpekade stenskottet.
Säger de att de inte vill ha in bilen och skadan sedan förvärras så får de skylla sig själva.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002

Känns som att många missar att @ferdi2050 erbjöd sig åka in med bilen efter 15 minuter ute. Visst det går att argumentera att han fortfarande är ansvarig för skadan. Dock var detta innan sprickan växte och förmodligien så skulle stenskotet gå att laga för ett par hundra.

Nu sa dock Sixt att han skulle fortsätta köra. De måste då tagit på sig ansvaret fall om något blev värre. De gjorde därmed en avvägning av risken för en större skada och risken av en missnöjd kund som behöver åka tillbaka.

De går att argumenter att missad skada gör dig betalningsskyldig, men om Sixt väljer att inte åtgärda felet så kan inte detta vara på bekostnad av kunden.

CPU: i7 6700k + Fractal Design S24 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC RAM: Kingston 16GB 2133MHz CL13 MB: MSI GAMING M7 PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold SSD: Samsung SM951 256GB M.2 NVMe + Samsung EVO 850 250GB M.2 Chassi: Fractal Design S OS: W10 Pro Skrämar: Acer XB270HU + 2x Dell U2412M
NAS: Synology DS415+ (4x WD RED 6 TB) Console: Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av JSvanberg:

@Silcan: så alla kan ringa efter en kvart o säga, det där har inte jag gjort på bilen, bra att veta nästa gång jag ska hyra en bil.

Vadå, är det bedrägeri du tänkt syssla med? TS har ju inte åstakommit skadan och det är inte mer en rätt att bestrida fakturan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Silcan:

Vadå, är det bedrägeri du tänkt syssla med? TS har ju inte åstakommit skadan och det är inte mer en rätt att bestrida fakturan.

Hur vet du att han inte har orsakat skadan?

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Jonny Myran:

Hur vet du att han inte har orsakat skadan?

Det vet jag inte. Men han får bestrida fakturan ifall han anser att han inte har gjort det. Biluthyraren får gå vidare med ärendet. Eller tycker du att företag ska döma istället för vårat rättsystem? Dom har ju uppenbart hamnat i en tvist.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

Fast samtidigt, har man hyrt en bil utan försäkring så måste man ju ha tagit i beaktning att det skulle kosta om det skulle hända något. Det är jättetråkigt för TS att det blivit så här men det var ett aktivt val att inte ta försäkring. Svårt att komma efteråt och hävda att man inte orsakat skadan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Du skulle tagit försäkringen. Nu får du betala. Nästa gång går det säkert bättre då man brukar lära sig av sina misstag.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av killawife:

Du skulle tagit försäkringen. Nu får du betala. Nästa gång går det säkert bättre då man brukar lära sig av sina misstag.

Då hade han fått självrisk för något han inte gjort, hur är det bättre?
Enda felet var att han litade på "deras ord".

@ferdi2050

Du har två val, (uppenbarligen):
Bestrid den, hela vägen till domstol om du så vill, med risk att det kan kosta hela domstolskostnad, advokat mm.
Du kan ju försöka få en 1 timmes gratis råd hos en advokat firma först för att se vad de anser, så får du deras tolkning på situationen. Hade nog pratat med advokat eller kunnig representant först innan jag beslutat mig att bestrida så långt dock.

För i domstol är det inte vem som har rätt, utan vem som får rätt, och det kan bli dyrt för "2000kr" också...

Alt två: Punga ut den 2000kr, stå ditt kast för misstaget.
Ev bestrida snällt och få det nersatt till självriskspriset.

Misstaget i denna sits är att du inte gick genom denna bil från topp till tå med kamera och allt, oavsett vad de säger.
Har gjort samma själv och fick betala 500kr för stenskott som också jag missat. Så gör jag hädanefter, gå genom allt i hela bilen, in och utvändigt. Minsta fel tar jag bild på och kontaktar dem direkt.

Roliga var när jag fick hyrbil via Toyota (när min egen var på verkstad), som visade sig ha stenskott skada och det stod "felfri" på. De sa kort: till mig. Stenskott behöver du inte ersätta, då du nästan aldrig är vållande eller kan undvika dem, därför skriver de inte upp dem. Det de menar med felfri är: plåt, vagn och utrustnings skador, eller andra skador på rutor (ej stenskott).

Vad nog det första vettiga jag någonsin hört från ett hyrbilställe. Varför fan ska man vara ansvarig för en typ av skada man inte kan undvika.... det kan Hertz och Sixt mfl ta och fråga sig!?!?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2015

en biluthyrningsfirma borde ha bättre försäkring än vad jag har.. o min skada kostade 1000kr o fixa... dessutom om det är mindre än en en krona i storlek kostar det bara 100kr då rutan ej behöver bytas..

verkar vara skojjare de där bolaget

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011

@Silcan: jag? jag har inte hyrt en bil för att sedan påpeka en skada som jag eventuellt har orsakat, precis som ts skriver.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2005

Att det blir stenskott på lack och vindruta är ju ingenting man kan hjälpa.
Det borde räknas som normalt slitage och inget kunden ska bli drabbad av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av ferdi2050:

Hej!
Hyrde ut en bil över helgen från Sixt för att åka ner till Malmö. Efter att jag hade skrivit på, sade personalen att bilen är skadefri och kan köras direkt.
Jag litade på deras ord och gjorde inte en extra koll efter ev. fel/skador på bilen (missade även att köpa till försäkring till den). Väl när jag hade kommit hem (drygt 15min senare) märkte jag en liten stenskott på fram rutan på förarsidan som var svår upptäckt annars.
Ringde direkt Sixt och förklarade att det finns en skada på rutan och om jag ska behöva komma in med den nu, men sade att de kommer kolla på det när bilen lämnas in på måndag.
Åkte till Malmö och väl där blev skadan ännu mer, ringde de på nytt igen och förklarade att det blivit värre, men de sade samma sak åter igen.

När jag lämnade in bilen, påstod sig personalen att rutan måste bytas ut och att jag måste stå för en del av kostnaden (2000kr).

Kan jag på något sätt bestrida fakturan de skickat till mig?

Verkligen tacksam för alla svar!

Lite konstigt att de begär 2000:- (dom borde väl också ha försäkringsbolag)

Jag bytte framrutan på min bil i juni i år, det kalaset skulle i normala fall kosta 1700:- men jag har en tilläggsförsäkring för 20:- extra per månad som halverar självrisken så behövde i det fallet bara betala 850:-

Du har sagt till företaget att du har ringt TVÅ gånger när du hade bilen eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2004

Antar att självrisken är högre för en biluthyrningsfirma precis som för en bilfirma. Provkör du en bil och du krockar får du oftast betala 10 000kr i självrisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005

Problem här ligger ju i att TS har accepterat och ingått ett skriftligt avtal med Sixt.
Sen om han bara har kört i 1 minut eller 2 dagar spelar mindre roll.
Ett avtal är ju alltid ett avtal.
Att du litar på deras ord , betyder att du är godtrogen och DET ska man inte va i dagens samhälle.
Trist att det har blivit så för dig , men se det från det ljusa sidan!. Du har precis blivit en erfarenhet rikare även om det kostar 2000kr
I vilket fall som helst önskar jag dig lycka till.
Mvh / Mange

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2015

Sixt sätter detta i system, inte första gången. Tipsar dig i PM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av ToureYaya:

Sixt sätter detta i system, inte första gången. Tipsar dig i PM.

Inte för jag litar så mycket på bilformor heller. Men vad tjänar dom på att pajja en ruta för att blåsa kunden ? Rutan måste ju bytas ut, om den börjat växa. Att bilfirmor tar betalt för bucklor osv när dom svarar allt å fixar det billigare än vad dom fått in för alla skador är lite skamligt, men hade dom fixat varje enkild skada hade det inte blivit någon skillnad för kunden oavsätt. Varför tror ni dom kan hyra ut en V70 en hel weekend för 1200kr...

Det enda jag tycker var lite kasst är att firman sa till kunden att inte bry sig om stenskottet, vilket faktiskt gör denna kostnad dyrare än vad som hade behövs. Det är nog det TS skall ta upp när han pratar med företaget.

Annars kan jag tycka det är kasst att man får betala för rutor eller punktering som är ren otur men som någon gång kommer hända. Det skulle ingå försäkring mot just dessa olyckor, utan självrisk.