Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det är det som är lite tråkigt med våra extrabokstäver. Jag filade ganska länge på en egen 40%-layout, men jag la det på is när jag inte kunde få den mer än marginellt smalare än en vanlig 60%-layout. Det kändes inte värt att offra den översta raden för att få ett tangentbord som påminde mer om en linjal än något annat.

Precis! Jag försöker dock gå ifrån ISO Nordic med svenska bokstäver just för att dessa tar plats - kan lika gärna mig vänja att placera dessa på andra lager och använda FN för att komma åt dem.

Det hade varit kul att få se på vad du kom fram till! Än så länge har jag inte hittat det perfekta 40% layouten men tycker att Minivan kommer extremt nära. Hade varit kul att komma fram till någon billig lösning á la Contra (tidigare kallad Danck) som produceras i PCB-material precis som OLKB Planck EOTW. Kanske en SweClockers 40%?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Precis! Jag försöker dock gå ifrån ISO Nordic med svenska bokstäver just för att dessa tar plats - kan lika gärna mig vänja att placera dessa på andra lager och använda FN för att komma åt dem.

Det hade varit kul att få se på vad du kom fram till! Än så länge har jag inte hittat det perfekta 40% layouten men tycker att Minivan kommer extremt nära. Hade varit kul att komma fram till någon billig lösning á la Contra (tidigare kallad Danck) som produceras i PCB-material precis som OLKB Planck EOTW. Kanske en SweClockers 40%?

Jag är för gammal och envis för att kunna ändra på mina alphas.

Detta är vad jag kommit fram till hittils. Vem vet, jag kanske får något ryck och beställer en plåt sen.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Ni som har byggt med cherry mx silent black, har ni några över som ni vill bli av med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0a:

Ni som har byggt med cherry mx silent black, har ni några över som ni vill bli av med?

Tyvärr inte, men jag kan verkligen rekommendera dem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Tyvärr inte, men jag kan verkligen rekommendera dem!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har dem på mitt kbd66 och älskar dem. Tyvärr hade jag inte tillräckligt många kvar till mitt nästa bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0a:

Ni som har byggt med cherry mx silent black, har ni några över som ni vill bli av med?

https://opticboards.co.uk/product/switches/cherry-mx-silent-b...

Du kan köpa lösnummer där. Tänk bara på att det är fel fjädrar i dem.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

https://opticboards.co.uk/product/switches/cherry-mx-silent-b...

Du kan köpa lösnummer där. Tänk bara på att det är fel fjädrar i dem.

tack för tipset! men det borde vara samma som jag redan har(behöver dock fler).

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0a:

tack för tipset! men det borde vara samma som jag redan har(behöver dock fler).

Hur står sig silents mot vanliga nya? Är de lika len? Jag funderade på att testa ett gäng sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Nya svarta är ungefär som silents, ingen större skillnad alls faktiskt. Du kan få tag på dem billigt här. Tyvärr verkar PCB-monterade vara slut i lagret just nu, men om du kan tänka dig trebenta finns de inne i mängder. Vill du ha fembenta är det bara att vänta till MX1A-NW finns i lager igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Hund: Nya svarta är ungefär som silents, ingen större skillnad alls faktiskt. Du kan få tag på dem billigt här. Tyvärr verkar PCB-monterade vara slut i lagret just nu, men om du kan tänka dig trebenta finns de inne i mängder. Vill du ha fembenta är det bara att vänta till MX1A-NW finns i lager igen.

Oj, det var billigt! Tack för tips. Om jag köper blir det till ett spagettiprojekt faktiskt, jag tänkte att jag ska testa på det härnäst.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Sitter hemma med blåa brytare, älskar det. Vill ha något med liknande känsla fast så tyst som möjligt på jobb, gärna i mindre storlek utan num pad. Någon som har tips? ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag förstår är det bruna brytare som gäller då. Låter det fortfarande antar jag att man kan använda o-ringar för att dämpa ljudet ännu mer.

Det är så jag tänkt kring mitt egna liknande köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Hund: Nya svarta är ungefär som silents, ingen större skillnad alls faktiskt. Du kan få tag på dem billigt här. Tyvärr verkar PCB-monterade vara slut i lagret just nu, men om du kan tänka dig trebenta finns de inne i mängder. Vill du ha fembenta är det bara att vänta till MX1A-NW finns i lager igen.

Jag har letat som en dåre, men hittar ingen USB-kabel (för att göra egna kablar) att köpa där. Vet du om det finns? Jag såg att de hade kontakter, så jag tänkte passa på och köpa sådant om jag ändå handlar switchar.

Synd att det är från USA bara, de hade mycket roligt där.

Skrivet av usermane:

Vad jag förstår är det bruna brytare som gäller då. Låter det fortfarande antar jag att man kan använda o-ringar för att dämpa ljudet ännu mer.

Det är så jag tänkt kring mitt egna liknande köp

Köp hellre sådana silencing clips från QMK. De dämpar och de till skillnad från o-ringar är det inte som att skriva på en sockerkaka med dem.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Det är väl bara att köpa valfri kabel med fyra ledare, eller fem om du vill ha en otg. Så tillvida det inte är någon särskild standard för usb, det får jag kasta in en brasklapp för. Å andra sidan bordet det inte spela någon större roll för ett tangentbord som ju knappast kan kallas bandbreddskrävande i sin kommunikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Hund: Det är väl bara att köpa valfri kabel med fyra ledare, eller fem om du vill ha en otg. Så tillvida det inte är någon särskild standard för usb, det får jag kasta in en brasklapp för. Å andra sidan bordet det inte spela någon större roll för ett tangentbord som ju knappast kan kallas bandbreddskrävande i sin kommunikation.

Ska jag göra det ska jag göra det riktigt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Men är det nödvändigt? Om du tittar på DIY-kiten från exvis 1up, eller klipper sönder någon Pexonkabel, innehåller de långt från några fina komponenter. Data plus och minus skall enligt standard vara partvinnade (jag läste på ), men det verkar kunna funka ändå.

Vill du ha en så billig lösning som möjligt kan du ta en gammal nätverkskabel och använda hälften av ledarna. I och med att nätverkskabel är förhållandevis tjock blir din USB-kabel lite extra köttig där den ligger på bordet, vilket du antingen tycker är snyggt eller inte. Vill du ha en så idiotsäker lösning som möjligt kan du alltid köpa billigaste USB-kabel du hittar och klippa av kontakterna. Sladden kommer ju ändå inte synas under din sleeve. Att tänka på är att en grå/vit sladd gör att färgen på strumpan blir klarare, så det kan vara värt att skaffa en sådan snarare än en svart.

Permalänk
Inaktiv

@Hund:
Antingen köper du "dyr" s.k. USB-kabel, typ: https://www.aliexpress.com/item/4-wire-white-black-data-cable... eller något billigare "halv-kit": https://www.aliexpress.com/item/10-pcs-DIY-USB-connector-2-0-...

Eller så köper du en skvätt typ FQAR-PG 2x2x0,5 som klarar rejält med ström (partvinnad) hos din lokala elgrossist (standardkabel för halvkänsliga signaler i industrin).

Oavsett finns det ingen anledning att gå under AWG24 i area, ca 0,25mm2 (tycker jag: i.e. då vet du att om du använder den som laddkabel komer inte kabeln vara begränsande vad gäller ström).

TL;DR
"Vad som helst" partvinnat med 4 ledare (2x2) >0,25 mm2 (AWG24) area ger (mer än) tillräcklig prestanda (och tänk på att vad gäller AWG så är högre siffror=mindre tvärsnittsarea), skärmad kabel är inte nödvändigt (och kan t.o.m. vara en nackdel i vissa konfigurationer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Köp hellre sådana silencing clips från QMK. De dämpar och de till skillnad från o-ringar är det inte som att skriva på en sockerkaka med dem.

Tack för svaret! Jag blev taggad men det verkar som att dom inte kommer att fungera med tangentbordet jag väntar på.

QMK clipsen läste jag inte fungerar med Kalih switches vilket är väldigt synd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Hund:
Antingen köper du "dyr" s.k. USB-kabel, typ: https://www.aliexpress.com/item/4-wire-white-black-data-cable... eller något billigare "halv-kit": https://www.aliexpress.com/item/10-pcs-DIY-USB-connector-2-0-...

Eller så köper du en skvätt typ FQAR-PG 2x2x0,5 som klarar rejält med ström (partvinnad) hos din lokala elgrossist (standardkabel för halvkänsliga signaler i industrin).

Oavsett finns det ingen anledning att gå under AWG24 i area, ca 0,25mm2 (tycker jag: i.e. då vet du att om du använder den som laddkabel komer inte kabeln vara begränsande vad gäller ström).

TL;DR
"Vad som helst" partvinnat med 4 ledare (2x2) >0,25 mm2 (AWG24) area ger (mer än) tillräcklig prestanda (och tänk på att vad gäller AWG så är högre siffror=mindre tvärsnittsarea), skärmad kabel är inte nödvändigt (och kan t.o.m. vara en nackdel i vissa konfigurationer)

FQAR-PG 2x2x0,5 verkade ju vettigt. Jag hoppas bara att det finns en butik där man inte måste köpa minst 500 meter som på Ahlsell. Jag ska försöka hitta på någon annan relevant butik i den stora staden när jag behagar att besöka den nästa gång.

Tack för att du tar dig tid!

Skrivet av usermane:

Tack för svaret! Jag blev taggad men det verkar som att dom inte kommer att fungera med tangentbordet jag väntar på.

QMK clipsen läste jag inte fungerar med Kalih switches vilket är väldigt synd

Inte? Vad har du för tangentbord?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Så kom switcharna. Men galet, nu är det svårt att bestämma sig... Generellt tycker jag Zealios känns skönare, zilents känns som en tyst mx brown ungefär. Men om jag ska kunna ha tangentbordet på jobbet med gott samvete (öppet kontorslandskap) så bööör jag ändå köra på zilents. Så, vad hade ni gjort? Gå på skönare känsla, eller lämna öppet för möjligheten att ha brädan på jobbet? Kan ju tillägga att jag ska dämpa brädan med bitumen samt ett tunnare dämpmaterial mellan pcb och plate i vilket fall. Så lite tystare än ett konsument-mekaniskt kommer det ju att bli. Men ah... val, val...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Inte? Vad har du för tangentbord?

Inväntar ett sånt här https://www.crowdsupply.com/ugl/ultimate-hacking-keyboard

Beställer jag med clear eller green switches så är det cherry. Har bara testat blåa innan vilka jag gillar men valde bruna just för att jag kanske kan använda det på kontoret (eller runt andra). Clear eller green tänker jag kanske känns för hårda och eller låter för mycket. Svåra val 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna väcker lite habegär tycker jag... Komplett nordiskt kit också!

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-redsuns-gmk-red-samur...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Sitter och monterar mina stabilizers och lyckas klantigt nog ha sönder ena fästet på "huset". Kan jag använda detta ändå? Eller är det bara att skaffa nytt? Är ju givetvis sista jag har hemma

Trasigt fäste

@anon257891: Du är ju expert på detta, har du knep på om jag kan använda det, eller ska jag bara beställa en ny sats?

Permalänk
Inaktiv

@grensman:
PMa mig din adress så skickar jag ett par (PCB-monterade svarta?)

Permalänk
Medlem

Min pcb passar inte helt i mitt chassi! Det är den här lilla "tanden" över usb-kontakten som går i kanten över det hål som är avsett för kontakten i chassit.

Jag mailade Zeal och frågade, men jag tänker att jag kan fråga här också. Tror ni det går några "lanes" genom den lilla tanden eller kan man försiktigt skära bort cirkus 1-2mm? Jag antar att de två "lödpunkterna" är för montering av själva fysiska kontakten, eller kan det vara någon form av jord? Annars är ju alternativet att ge sig på själva chassit, men det känns svårare med tanke på det tjocka aluminiumet...

Edit: Efter lite googlande har jag hittat fler med samma problem. Zeal:s "officiella" rekommendation är att om möjligt ge sig på chassit, eftersom usb-kontakten blir avsevärt sämre förankrad i pcb:n av ett ad hoc ingrepp. Kommer ta sin tid med mitt lilla set av classe-filar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Min pcb passar inte helt i mitt chassi! Det är den här lilla "tanden" över usb-kontakten som går i kanten över det hål som är avsett för kontakten i chassit.

https://i.imgur.com/YlHeRFA.jpg

Jag mailade Zeal och frågade, men jag tänker att jag kan fråga här också. Tror ni det går några "lanes" genom den lilla tanden eller kan man försiktigt skära bort cirkus 1-2mm? Jag antar att de två "lödpunkterna" är för montering av själva fysiska kontakten, eller kan det vara någon form av jord? Annars är ju alternativet att ge sig på själva chassit, men det känns svårare med tanke på det tjocka aluminiumet...

Edit: Efter lite googlande har jag hittat fler med samma problem. Zeal:s "officiella" rekommendation är att om möjligt ge sig på chassit, eftersom usb-kontakten blir avsevärt sämre förankrad i pcb:n av ett ad hoc ingrepp. Kommer ta sin tid med mitt lilla set av classe-filar

Hej!

Inga problem, jag köper din PCB!

Skämt åsido så har jag sett att folk har filat på deras Zeal 60 för att få det att passa. Beroende på vilket case du har kanske du istället vill fila på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hej!

Inga problem, jag köper din PCB!

Skämt åsido så har jag sett att folk har filat på deras Zeal 60 för att få det att passa. Beroende på vilket case du har kanske du istället vill fila på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Testade att fila lite på båda, känns så fel, men det kan säkert gå att få till det! Haha.

Permalänk
Medlem

Hur bra sitter swicharna när man limmar dem med limpistol? Jag fick ett par plåtar gratis häromdagen som är 1,5mm tjocka och switcharna vill inte klicka fast på dem. Jag valde 1,5mm just för att jag läst att det är så tjockt man kan gå om man vill att de ska klicka fast. :/

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Ska du handvira? Annars så borde dom väl sitta bra nog om du har en pcb. Men jag ser inte hur lim inte ska funka! Däremot låter det konstigt att brytarna inte fastnar. I alla mina plåtar som är 1.5mm så passar brytarna fint!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktiv

@Hund:
Vad är det för märke på brytarna?
Cherry original passar/låser definitivt i 1,5mm (är specade att fungera på 1,5+-0,2mm om jag minns rätt på rak arm)

P.S. Vilken utskärning har du på hålen? MX, MX Borttagbar top, MX/ALPS?
i.e. känns snarare som toleransen på utskärningen är "fel", än att tjockleken skulle vara "fel" D.S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Hund: Ska du handvira? Annars så borde dom väl sitta bra nog om du har en pcb. Men jag ser inte hur lim inte ska funka! Däremot låter det konstigt att brytarna inte fastnar. I alla mina plåtar som är 1.5mm så passar brytarna fint!

Tangentbordsvirkning på gång. Jag har läst att folk använder sådan lim när de har tjocka plåtar.

Skrivet av anon257891:

@Hund:
Vad är det för märke på brytarna?
Cherry original passar/låser definitivt i 1,5mm (är specade att fungera på 1,5+-0,2mm om jag minns rätt på rak arm)

P.S. Vilken utskärning har du på hålen? MX, MX Borttagbar top, MX/ALPS?
i.e. känns snarare som toleransen på utskärningen är "fel", än att tjockleken skulle vara "fel" D.S.

Jag har testat Cherry och Gateron. Den ena MX som tillåter öppet hus och den lilla har vanliga MX-hål.

Om du vill ha bild på dem kan jag ordna det när jag är hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.