Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem

@Hund: Jag har limmat fast brytare med limpistol i en tjock plexiplatta och även om det inte är något jag rekommenderar funkar det. Finns det ingen annan lösning är det bara att köra, men det är klurigt att få det snyggt och utan spill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Hund: Jag har limmat fast brytare med limpistol i en tjock plexiplatta och även om det inte är något jag rekommenderar funkar det. Finns det ingen annan lösning är det bara att köra, men det är klurigt att få det snyggt och utan spill.

Jag ska se om gubben har någon idé kanske. Det kanske går att slipa? Jag hade i vilket fall som helst tänkt lackera dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

På talan om 1.5mm tjocka plåtar:

Är det någon som vet var man kan få en plåt eller två skurna för ett litet 40% tangentbord för en billig peng i t.ex. Sverige? Tänkte bygga ihop ett handwired sandwich tangentbord men har inte tillgång till verktyg för detta.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Tjusiga keycaps från mionix i lager nordisk layout. https://new.webhallen.com/se/campaign/7244-Mionix-Gaming

Ser ut att ha stöd för 6.0 & 6.25 spacebar, men inte 6.5 (corsair m.m), någon som vet exakt?

EDIT; @mionix - lever ni?

Permalänk
Medlem

@hultron: Vad jag kan se stödjer det bara en 6u mellanslagstangent. För 6.25u krävs 1.25u mods på bottenraden, vilket saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@sickhouse: Vad jag kan se stödjer det bara en 6u mellanslagstangent. För 6.25u krävs 1.25u mods på bottenraden, vilket saknas.

Lite oklart, deras hemsida:

Permalänk
Medlem

@hultron: Ja, enligt hemsidan skall det inte vara några problem med 6.25u mellanslagstangent. Undrar varför det inte står specat hos webbis...

Permalänk
Medlem

Har smort switchar I helgen. En sak jag upptäckte var att hur jag än försökte få till samma mängd smörjfett i samma switch, så kändes ju alltid vissa lite lite annorlunda. En av de första jag smorde lyckades jag mer eller mindre smörja bort den taktila känslan på, nu känns den linjär, haha. Och jag vet vad ni tänker, ta mindre fett. Jo, men jag tar inte mycket mer än ett litet riskorn per switch. Penslar lite försiktigt på fjädern och stammens "spår". Några tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Har smort switchar I helgen. En sak jag upptäckte var att hur jag än försökte få till samma mängd smörjfett i samma switch, så kändes ju alltid vissa lite lite annorlunda. En av de första jag smorde lyckades jag mer eller mindre smörja bort den taktila känslan på, nu känns den linjär, haha. Och jag vet vad ni tänker, ta mindre fett. Jo, men jag tar inte mycket mer än ett litet riskorn per switch. Penslar lite försiktigt på fjädern och stammens "spår". Några tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Värsta känslan att den taktila känslan försvinner. Lyckades göra det när jag rengjorde mitt tangentbord så tildekeyn blev linjär. Vet inte hur jag lyckades då jag bara använde vatten men det tbordet känns typ obrukbart nu...

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Absolut enklaste sättet att få en jämn täckning är att lägga stammarna i en plastpåse, droppa ner någon/några droppar smörja och skaka på. Så länge det inte är för mycket smörja blir det jämnt och fint, och fort går det. Som jag förstår det smörjer du dock med en högviskös smörja, vilket gör påsmetoden svåranvänd. Det var länge sedan jag försökte smörja brytare med en högviskös smörja (jag gillar inte resultatet), men pensel har funkat fint för mig. Ett litet riskorn låter dock, i mina öron, som förhållandevis mycket smörja, vilket är vanskligt på taktila brytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@jH0Ni: Absolut enklaste sättet att få en jämn täckning är att lägga stammarna i en plastpåse, droppa ner någon/några droppar smörja och skaka på. Så länge det inte är för mycket smörja blir det jämnt och fint, och fort går det. Som jag förstår det smörjer du dock med en högviskös smörja, vilket gör påsmetoden svåranvänd. Det var länge sedan jag försökte smörja brytare med en högviskös smörja (jag gillar inte resultatet), men pensel har funkat fint för mig. Ett litet riskorn låter dock, i mina öron, som förhållandevis mycket smörja, vilket är vanskligt på taktila brytare.

Jag använder denna. "Skaka-påse-metoden" känns ju smidig men blir det inte väldigt kladdigt på själva keycap-fästet också? Anser du att man inte behöver smörja något annat än stammen?

Permalänk
Medlem

Halloj,

Jag har idag ett tangentbord med bruna cherry mx brytare och o-ringar på det. Är extremt nöjd med tangentbordet och skulle nu vilja köpa ett att ha på jobbet också.

Problemet är att mina kollegor kommer att klaga på ljudnivån, så därför undrar jag om det finns några tysta brytare som är liknande bruna i känsla?

mvh
Kujo

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Du har helt rätt, man smörjer även korset. Det spelar dock ganska liten roll om du inte har hatter som sitter synnerligen löst då friktionskoefficienten minskar en aning. Jag har smort med samma smörja och droppade då i tre lite lagom stora droppar i en påse med 100 stammar och skakade en stund till dess jag var nöjd med homogeniseringen. Till hopmonteringen kan du alltid använda en pincett om du inte vill kladda.

Utöver stammen tycker jag du gör helt rätt i att smörja även fjädern, dess friktionspunkter är väl så viktiga som övriga friktionspunkter.

@Kujo: Jag använder ett Realforce på jobbet. Det är taktilt liksom en brun MX och väl så tyst som ett standardtangentbord. Jag har i alla fall inte fått några klagomål, även om jag sitter i landskap. Utöver att både Topre (som sitter i Realforce) och bruna MX är taktila finns dock inte många likheter. Jag tycker betydligt bättre om Topre än taktila MX, men smaken är som baken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Halloj,

Jag har idag ett tangentbord med bruna cherry mx brytare och o-ringar på det. Är extremt nöjd med tangentbordet och skulle nu vilja köpa ett att ha på jobbet också.

Problemet är att mina kollegor kommer att klaga på ljudnivån, så därför undrar jag om det finns några tysta brytare som är liknande bruna i känsla?

mvh
Kujo

Då finns det aliaz från kbdfans och zilent från zealpc

Permalänk
Medlem

@Kujo: På Kbdfans finns Gateron Silent Browns. Väldigt tysta och väldigt lika cherry browns i känslan. Fri frakt över $40 också, och om du har tur så hinner du få grejerna innan 1a mars så du slipper betala 75 spänn extra + moms då grejerna kommer från Kina.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Utöver stammen tycker jag du gör helt rätt i att smörja även fjädern, dess friktionspunkter är väl så viktiga som övriga friktionspunkter

Kan man smörja fjädrar på samma sätt som stammarna, dvs skaka i påse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Kujo: På Kbdfans finns Gateron Silent Browns. Väldigt tysta och väldigt lika cherry browns i känslan. Fri frakt över $40 också, och om du har tur så hinner du få grejerna innan 1a mars så du slipper betala 75 spänn extra + moms då grejerna kommer från Kina.

Fast det bästa vore ju att vända till efter 1 mars, då blir det ju billigare. Nu åker man ju på tull och då är det +200 kr, men efter 1 mars blir det ju bara 75 kr, om summan inte överstiger 1500 kr.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Fast det bästa vore ju att vända till efter 1 mars, då blir det ju billigare. Nu åker man ju på tull och då är det +200 kr, men efter 1 mars blir det ju bara 75 kr, om summan inte överstiger 1500 kr.

Fast som jag förstått det så är det väl i princip alla paket (om inte alla?) som kommer råka ut för den där kostnaden from 1a mars? Annars förstår jag verkligen inte varför man sänker avgiften samtidigt som man påstår att det kostar dom för mycket. Det låter väldigt konstigt i mina öron.

Vad jag förstått måste man betala minst 75 spänn för att hämta ut paketet, men jag kan ju ha helt fel här. Jag tänker mig att 75 spänn är en minimum-avgift oavsett om paketet öppnas eller ej.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Fast som jag förstått det så är det väl i princip alla paket (om inte alla?) som kommer råka ut för den där kostnaden from 1a mars? Annars förstår jag verkligen inte varför man sänker avgiften samtidigt som man påstår att det kostar dom för mycket. Det låter väldigt konstigt i mina öron.

Vad jag förstått måste man betala minst 75 spänn för att hämta ut paketet, men jag kan ju ha helt fel här. Jag tänker mig att 75 spänn är en minimum-avgift oavsett om paketet öppnas eller ej.

Från och med 1 mars är det 75 kr per paket från Kina. Nu är det tull + Postens avgift på 125 kr för alla paket över 200 kr och om de var lat kom du undan.

Visst, är man en av de som köpte 3-pack fidgets och annat småkrams blir det ju givetvis dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Jo, jag vet hur det ligger till. Jag har beställt över 100 paket från Kina senaste 3 åren varav bara 2-3 stycken blivit öppnade och kollade. Som det verkar nu kommer de ta betalt för Alla paket från Kina, men jag kanske har fel?

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Hund: Jo, jag vet hur det ligger till. Jag har beställt över 100 paket från Kina senaste 3 åren varav bara 2-3 stycken blivit öppnade och kollade. Som det verkar nu kommer de ta betalt för Alla paket från Kina, men jag kanske har fel?

Då har du haft en omänsklig tur. Det är ju det jag säger, alla paket med ett värde på upp till 1500 kr kommer att beläggas med en avgift på 75 kr och paketen över 1500 kr kommer att hamna på 125 kr och tullavgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Jo, det kan nog vara så! 😊 Jag har fått för mig att man får betala avgiften på 125 spänn om de öppnat ett paket fram till nu, oavsett om det kostat mindre än 200 spänn eller inte? För de flesta paket jag köpt har kostat mindre än 200 spänn. Kommer bli ett helvete att beställa tangentbordsprylar och småskruv och annat ebay-krams nu framöver iaf, det är ju ett som är säkert..

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Hund: Jo, det kan nog vara så! 😊 Jag har fått för mig att man får betala avgiften på 125 spänn om de öppnat ett paket fram till nu, oavsett om det kostat mindre än 200 spänn eller inte? För de flesta paket jag köpt har kostat mindre än 200 spänn. Kommer bli ett helvete att beställa tangentbordsprylar och småskruv och annat ebay-krams nu framöver iaf, det är ju ett som är säkert..

Det har jag däremot ingen koll på. Jag vet bara att paket över 200 kr ska tullas.

Men hur nödvändigt är det att enkom köpa småskruv från Kina egentligen?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Nödvändigt för att det i princip är omöjligt att få tag i m2-skruvar i Sverige. Iaf om man försöker hitta någonting online. I järnaffärer kanske det finns, det vet jag inte.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Jag har ingen egen erfarenhet av det - jag brukar använda pensel, men det borde funka fint om det inte blir för mycket smörja så det rinner om fjädrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Hund: Nödvändigt för att det i princip är omöjligt att få tag i m2-skruvar i Sverige. Iaf om man försöker hitta någonting online. I järnaffärer kanske det finns, det vet jag inte.

Jag är själv på jakt efter distanshylsor och skruv i storleken M2. Utmaning accepterad!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Hund: Nödvändigt för att det i princip är omöjligt att få tag i m2-skruvar i Sverige. Iaf om man försöker hitta någonting online. I järnaffärer kanske det finns, det vet jag inte.

Skrivet av Hund:

Jag är själv på jakt efter distanshylsor och skruv i storleken M2. Utmaning accepterad!

Elfa har både skruv och distanser i M2.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Skrivet av Khers:

@jH0Ni: Jag har ingen egen erfarenhet av det - jag brukar använda pensel, men det borde funka fint om det inte blir för mycket smörja så det rinner om fjädrarna.

Vet att man kan doppa fjädrar i olja, men det gäller bara för oljor med låg viskositet. Pensel är nog bäst om det är lite tjockare smörj

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plattelöparn:

Elfa har både skruv och distanser i M2.

Men deras frakt är ju dock makalöst dyr. Jag hittade en del på den sidan som Khers tipsade om häromdagen.

https://www.arrow.com/en/categories/fasteners-and-hardware/ha...

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Men deras frakt är ju dock makalöst dyr. Jag hittade en del på den sidan som Khers tipsade om häromdagen.

https://www.arrow.com/en/categories/fasteners-and-hardware/ha...

När jag har varit ute efter m2 eller m2.5 så har jag beställt här.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050430.m5...

Visa signatur

|| divine creator ||