Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Skrivet av dorf_se:

När jag har varit ute efter m2 eller m2.5 så har jag beställt här.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050430.m5...

Får köpa på mig innan 1 mars!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Vad brukar vara lagom längd på distanserna när man gör ett tangentbord? Är det smaksak så länge att man får plats med mikrokontrollern bara?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag såg något som liknade en hylsa för att göra pcb:er hot-swap:abla, men jag minns inte alls var. Är det någon som vet var det går att få tag på, och någon som testat? Fungerar det bra?

Skrivet av Hund:

Vad brukar vara lagom längd på distanserna när man gör ett tangentbord? Är det smaksak så länge att man får plats med mikrokontrollern bara?

Det skulle jag säga att det är. Jag föredrar nog så små som möjligt. Mina iris kom med 11mm som monteras mellan topplate och botten, det är precis lagom höjd när det är pro micros lödda under PCB:na som bygger på lite extra på höjden, fick fräsa lite i en platta när jag lödde ena arduinon lite dumt. Om det är ett pcb med bara ytmonterade komponenter kan höjden minskas med åtminstone 3mm skulle jag gissa.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Har för mig att jag såg något som liknade en hylsa för att göra pcb:er hot-swap:abla, men jag minns inte alls var. Är det någon som vet var det går att få tag på, och någon som testat? Fungerar det bra?

Det skulle jag säga att det är. Jag föredrar nog så små som möjligt. Mina iris kom med 11mm som monteras mellan topplate och botten, det är precis lagom höjd när det är pro micros lödda under PCB:na som bygger på lite extra på höjden, fick fräsa lite i en platta när jag lödde ena arduinon lite dumt. Om det är ett pcb med bara ytmonterade komponenter kan höjden minskas med åtminstone 3mm skulle jag gissa.

Okej.

Jag vet att ZealPC säljer sådana hotswap-sockets, jag vet inget om dem dock.

https://zealpc.net/collections/accessories/products/gold-plat...

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Okej.

Jag vet att ZealPC säljer sådana hotswap-sockets, jag vet inget om dem dock.

https://zealpc.net/collections/accessories/products/gold-plat...

Det var sådana jag menade, tack! De var dock inte billiga, med de priserna är det ju nästan billigare att köpa nytt pcb när jag vill testa en ny brytare.
Tycker att det borde finnas något enklare man löder fast en gång bara, men som sedan gör samma jobb.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

@hag: Det går säkert att finna billigare om du tar bort Zeal ur ekvationen. Zealskatten är tyvärr minst lika hög som hans hypemaskin är effektiv. Sök på holtites, specifikt 8134-HC-8P2 för brytare och se om du inte finner dem billigare någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@hag: Det går säkert att finna billigare om du tar bort Zeal ur ekvationen. Zealskatten är tyvärr minst lika hög som hans hypemaskin är effektiv. Sök på holtites, specifikt 8134-HC-8P2 för brytare och se om du inte finner dem billigare någon annanstans.

Det var det jag misstänkte. Tack för informationen, får leta efter sådana!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Det var det jag misstänkte. Tack för informationen, får leta efter sådana!

Ops, jag glömde nämna att han alltid är 2-4 gånger dyrare än alla andra. Förlåt om jag skrämde dig!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag ska börja sälja av min samling av tangentbord/keycaps etc. Intresset att ha det liggande på lager och inte använda dem har blivit mycket svalare när man inte har tid och börjat utveckla andra intressen.
Då är egentligen min fråga, hur ser intresset ut? Finns det folk som vill köpa grejer till rimliga priser?
Vill höra lite innan jag lägger upp annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Mini recension av Exibel GKX-C.

Jag var ute efter ett tangentbord utan numpad och med röda brytare. Ett ducky för 2000kr kändes inte allt för kul när jag vet hur ofta jag spiller öl på min tgnbord. Men av alla ställen så hittade jag ett på Clas ohlson för 400 spänn http://www.clasohlson.com/se/Mekaniskt-gaming-tangentbord-Exi...
Jag är väldigt positivt överraskad, visst det är inget ducky men för 400kr så får man ett grymt tgnbord.

Kan bara instämma. Sjukt prisvärt, särskilt för en annan som tyvärr gärna slår näven i tangentborden...
Aldrig kännt maken till vridstyvare tangentbord. Lär göra ont i näven det här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag ska börja sälja av min samling av tangentbord/keycaps etc. Intresset att ha det liggande på lager och inte använda dem har blivit mycket svalare när man inte har tid och börjat utveckla andra intressen.
Då är egentligen min fråga, hur ser intresset ut? Finns det folk som vill köpa grejer till rimliga priser?
Vill höra lite innan jag lägger upp annonser.

Vi är nog en begränsad skara människor här på Swec. Du får nog bättre betalt om du brottas med att annonsera på GH, DT och r/mk beroende på vad du ska sälja. Men kan man få tillgång till en lista så kanske man kan börja buda?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Och apropå ZealPC, jag fick jag några GMK QMX-clips från en kompis idag och har nu kunnat jämföra både GMK QMX mot Zealencios.

GMK QMX är marginellt mjukare än Zealencios, vilket jag upplever som en yttepytteliten skillnad och det är inget jag kan uppfatta om jag inte jämför dem sida vid sida. GMKs är också tystare - även här marginellt - men tillräckligt för att jag ska höra det utan behöva anstränga örat.

ZealPC har ett 120-pack för cirka 638 kr, frakten ligger på $10 eller $30 om du vill ha de försäkrat och spårat och då är vi uppe på 877 kr. Och eftersom de skeppar från Kanada blir det ju dessutom tull på det, så vi får anta att det blir strax över 1000 kr för det kalaset. Uniqey säljer däremot sina i ett 110-pack för 276 kr och frakten ligger på €10 (DHL Standard) och eftersom de finns i Tyskland slipper man ju tullen. Och som grädde på moset skickar ju Uniqey med ett verktyg som gör det enklare att montera och ta bort dem, vilket nästan är ett måste för det är inte alls lätt att få dit de busarna med bara fingrarna.

Oavsett pris, jag hade valt GMK QMX alla dagar i veckan.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Vi är nog en begränsad skara människor här på Swec. Du får nog bättre betalt om du brottas med att annonsera på GH, DT och r/mk beroende på vad du ska sälja. Men kan man få tillgång till en lista så kanske man kan börja buda?

Jag kan inte låta er börja buda innan jag har gjort annonser(reglerna här på SweClockers). Jag håller på och ta reda på vad det är som ska säljas och inte. Och det tar tid. Kommer antagligen komma annonser efterhand när jag gräver fram grejerna hur gömmorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Kujo: Jag använder ett Realforce på jobbet. Det är taktilt liksom en brun MX och väl så tyst som ett standardtangentbord. Jag har i alla fall inte fått några klagomål, även om jag sitter i landskap. Utöver att både Topre (som sitter i Realforce) och bruna MX är taktila finns dock inte många likheter. Jag tycker betydligt bättre om Topre än taktila MX, men smaken är som baken.

Skrivet av g0a:

Då finns det aliaz från kbdfans och zilent från zealpc

Skrivet av SYRE:

@Kujo: På Kbdfans finns Gateron Silent Browns. Väldigt tysta och väldigt lika cherry browns i känslan. Fri frakt över $40 också, och om du har tur så hinner du få grejerna innan 1a mars så du slipper betala 75 spänn extra + moms då grejerna kommer från Kina.

Tackar till förslagen, Gateron Silent Switch såg intressanta ut.

Följdfråga: Hur lätt/svårt är det att byta ut dessa brytare i ett befintligt tangentbord? Passar dom bara till en specifik modell av tangentbord eller kan jag sätta i dom i ett valfritt mekaniskt tangentbord ifrån prisjakt?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinsterer:

https://i.imgur.com/zH8x25p.jpg

https://i.imgur.com/9EQNzeW.jpg

Lyckades knipa XDA Canvas Bauhaus mods och vanliga betas via Massdrop. Då de hade en spärr på 2x kits max sitter jag här utan ISO Enter och Norde-settet, får testa min lycka på mechmarket

Rent av gorgeous! Väntar glatt på mitt XDA Canvas Betas + Mods för Planck som medföljer mitt Massdrop Planck köp

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Kujo: Hur bekväm är du med lödkolven? För att byta brytare i valfritt MX-kompatibelt tangentbord krävs generellt att du först löder loss de existerande och därefter löder fast de nya. Inget svårt i sig, men lite pilligt, framförallt om det är (icke-smd) bakgrundsbelysning involverat.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur mycket kortare resan blir med sådana clips? Det verkar vara omöjligt att hitta någon information.

Edit: Enligt Rhinofeed[1] är det 0,9mm.

[1]: http://rhinofeed.com/cherry-mx-silent-review/

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinsterer:

https://i.imgur.com/zH8x25p.jpg

https://i.imgur.com/9EQNzeW.jpg

Lyckades knipa XDA Canvas Bauhaus mods och vanliga betas via Massdrop. Då de hade en spärr på 2x kits max sitter jag här utan ISO Enter och Norde-settet, får testa min lycka på mechmarket

Mitt favorit set
Hur är dem att skriva på?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk

@Clibben: Jag har inte hunnit använda de så mycket, men hittills väldigt bra! Har även lyckats hitta en snubbe som ska sälja ISO Enter ifrån XDA Canvas med, så alla caps blir i samma höjd

Permalänk
Inaktiv

@Icte @Clibben @Jinsterer
** Inlägg flyttade till diskussionstråden /Mod **

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinsterer:

@Clibben: Jag har inte hunnit använda de så mycket, men hittills väldigt bra! Har även lyckats hitta en snubbe som ska sälja ISO Enter ifrån XDA Canvas med, så alla caps blir i samma höjd

Snyggt! Återkom gärna med fler bilder när det är komplett

Skrivet av anon257891:

@Icte @Clibben @Jinsterer
** Inlägg flyttade till diskussionstråden /Mod **

Tackar tackar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det här kände jag att jag var tvungen att ha så fort jag fick syn på det, så jag beställde ett direkt från tillverkaren. Ungefär lika billigt som i butik, där det var slut. Sakura Miya Pro 68M, röda switchar.

https://i.imgur.com/OYEXtHr.jpg

Udda med gemener på å, ä och ö, men versaler på alla andra bokstäver, inklusive æ och ø.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Khers:

Udda med gemener på å, ä och ö, men versaler på alla andra bokstäver, inklusive æ och ø.

Precis vad jag tänkte också! Så har de (Varmilo) inte gjort förr.

Annars är jag faktiskt lite förtjust i modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Precis vad jag tänkte också! Så har de (Varmilo) inte gjort förr.

Annars är jag faktiskt lite förtjust i modellen

Samma här! PBT tangenter, USB-C och färgerna är otroliga. Inet har tydligen dessa med MX Blue, Brown och Red för 1699 kr:

https://www.inet.se/produkt/6100385/ducky-x-varmilo-miya-pro-...
https://www.inet.se/produkt/6100384/ducky-x-varmilo-miya-pro-...
https://www.inet.se/produkt/6100386/ducky-x-varmilo-miya-pro-...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Precis vad jag tänkte också! Så har de (Varmilo) inte gjort förr.

Annars är jag faktiskt lite förtjust i modellen

Ja, det är lite udda, det är ju inte som om de skulle behöva en unik layout för att tangentbordet är rosa; det borde bara vara att använda samma fil som för deras övriga tangentbord.

Hur som helst är jag svag för rosa, så jag är benägen att hålla med, fler tangentbord borde gå att få i rosa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Udda med gemener på å, ä och ö, men versaler på alla andra bokstäver, inklusive æ och ø.

Det var något lustigt designval deras designers gjorde med den andra versionen och eftersom ingen där är vidare bekant med de bokstäverna antar jag att ingen annan tänkte på det heller. Men de har faktiskt fått in lite klagomål på detta och de håller på att åtgärda problemet, de som är missnöjd kommer att få nya keycaps med rätt legends.

Jag antar dock att man kommer att behöva få säga till om det själv, men jag kan hojta till här i tråden när jag vet mer.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av Khers:

Udda med gemener på å, ä och ö, men versaler på alla andra bokstäver, inklusive æ och ø.

Jag antar att processen inte tillåter större karaktärer på höjden och att det är därför de är gemener, men jag gissar bara. För det mesta sitter det ju andra karaktärer där.

Skrivet av Icte:

Se där. När jag tittare tidigare var det bara Maxgaming som hade modellen inne, dock var de med röda brytare slut. Jag kan tillägga att jag fick betala $150 inkl. frakt och jag tror att det skickades från Tyskland. Jag slapp i vart fall både tull och moms.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag antar att processen inte tillåter större karaktärer på höjden och att det är därför de är gemener, men jag gissar bara. För det mesta sitter det ju andra karaktärer där.

Se där. När jag tittare tidigare var det bara Maxgaming som hade modellen inne, dock var de med röda brytare slut. Jag kan tillägga att jag fick betala $150 inkl. frakt och jag tror att det skickades från Tyskland. Jag slapp i vart fall både tull och moms.

$150 inkl. frakt är ju ett bättre pris, speciellt om det skickas från Tyskland (moms- och tullfritt inom EU). Du skrev att du beställde ditt tangentbord direkt från tillverkaren - vilken hemsida använde du dig av då?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

@Icte:
http://en.varmilo.com/ är tillverkaren.

Sen har du https://caps-unlocked.com/ som bor i tyskland.

Edit: Fördelen med dessa båda är att du kan konfigurera brädan själv (direkt på webben), vad gäller kulör på tangenter och LED, samt vilka brytare du vill ha, framförallt har de väldigt många fler sorters brytare (som vanligtvis kan vara svåra att hitta: t.ex. Cherry MX Black och Cherry MX Silent Black m.fl)

Permalänk
Medlem

Spenderade helgen med att pilla ihop mitt första 60% tangentbord:

DZ60-kit från Kbdfans. Blev väl inte riktigt som jag tänkt mig, men lärde mig en del till nästa gång. Bitumen och tätningslist som dämpning var dock en hit. Brytarna är Outemu blå (som jag smorde för mycket så de blev tysta) och hattar ärvda från mitt Filco Majestouch 2 Ninja som ses i bakgrunden. Filco't har fått nya double-shot, det blev som ett helt nytt tangentbord

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.