Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Hur är det att använda ett tangentbord utan de nordiska tangenterna och andra keys som har andra former? Undrar då det finns snyggare tangentbord som inte är nordiska.

Permalänk
Medlem

Undrar som ovan - står mellan ett IKBC MF108 som endast finns i ANSI vs Ducky One RGB som finns hos MaxFPS.

Läst runt lite och tydligen är det bara att mappa om knapparna och fiffla med inställningar så ska det gå, finns det något annat att tänka på förutom att "<>" bredvid Z fattas? Undrar även hur smidigt ni tycker det är med att använda AutoHotKey? Använder just nu ett Steelseries tangentbord där färg och makro inställningar är extremt smidigt med ett brett urval av funktioner

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Skrivet av Eph:

Hur är det att använda ett tangentbord utan de nordiska tangenterna och andra keys som har andra former? Undrar då det finns snyggare tangentbord som inte är nordiska.

Skrivet av Mix0r:

Undrar som ovan - står mellan ett IKBC MF108 som endast finns i ANSI vs Ducky One RGB som finns hos MaxFPS.

Läst runt lite och tydligen är det bara att mappa om knapparna och fiffla med inställningar så ska det gå, finns det något annat att tänka på förutom att "<>" bredvid Z fattas? Undrar även hur smidigt ni tycker det är med att använda AutoHotKey? Använder just nu ett Steelseries tangentbord där färg och makro inställningar är extremt smidigt med ett brett urval av funktioner

Jag tycker inte att jag saknar något förutom"<>" som Mix0r sa men som sagt, det är ju lätt fixat med ett script. Har inte kodat supermycket men tecken tangenterna stämmer inte, då nästan alla specialtecken ligger på andra ställen i iso layouten, men om man kan skriva utan att titta på tangentbordet är det lungt.

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Sitter hemma med blåa brytare, älskar det. Vill ha något med liknande känsla fast så tyst som möjligt på jobb, gärna i mindre storlek utan num pad. Någon som har tips? ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det något trådlöst tangentbord med mekaniska brytare och pekplatta? Som Logitech Dinovo Edge (saknar visserligen mekaniska brytare) eller liknande tangentbord.

Var till Media Markt i helgen och provklickade på ett Razer Ornata med deras gröna switchar och det var himmelriket fast det var dessvärre trådbundet

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

@FireFox: Ornata är ett mechamembrane, dvs inte ett mekaniskt tangentbord utan ett membrantangentbord som klickar.

Permalänk

altgr-intl är en toppenlayout ifall att du någon gång ibland behöver skriva åäö. Är precis som ett amerikanskt tangentbord förutom att ett lager med extra knappar finns under höger alt.

Permalänk

Går det inte lika fort att trycka "nuffror" och f.eks "O" ......2 tryck vs 2-tryck?

Permalänk
Medlem

Apropå tecken. Är det någon som vet hur man gör tecknet "≈" under Linux? Man ska tydligen kunna använda `Compose` + `=`+ `~`, men hur jag än försöker får jag inte till det.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att jag ska testa att smörja ett lite linjära switchar, men jag är lite osäker på olja. Jag såg att denna[1] rekommenderades på Reddit, men frakten var lite dyr och jag kan nog smörja allas tangentbord med 125ml känns det som. Jag hittade även på denna[2] på svenska Jakt.se, är det samma som den stora? För om man kikar på Super Lubes hemsida[3] verkar det bara finnas en typ av olja med PTFE.

De säger att det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

[1]: http://www.corrosion-control.eu/shop/index.php?route=product/...
[2]: https://www.jakt.se/super-lube-olja-7gram
[3]: http://www.super-lube.com/synthetic-oil-with-ptfe-high-viscos...

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv

@Hund:
Smörja i tangentbordvärlden är, enligt min åsikt, mycket en fråga om personliga preferenser (och "mc-rib"-effekt).

Tittar man på vad tillverkarna (av smörjfett) säger så hittade jag denna appliceringsguiden och denna lilla boken om smörjfett, visst tillverkarens egna reklam: men man kan ju fundera på inom vilket område brytare hamnar t.ex. jmf. med ett kullager i någon hundra tons turbin (vad gäller temperatur, oscillation, tryck etc.).

Någon smörja är många ggr bättre än ingen smörja. Skillnaden mellan olika smörjor är avsevärt mindre än skillnaden mellan smörja och ingen smörja.

Jmf. t.ex. med "andra situationer" där t.ex. "naturlig smörja" kan göra stor skillnad, men man även kan använda både vattenbaserad och silikonbaserad "köpesmörja".

Målet är givetvis "noll" i friktion (Nåja, kanske inte i situationen ovan ), men det kostar mer ju närmare man vill komma "nollan".

Kortare sagt:
Enligt min _åsikt_ så är det enda som duger för att smörja tangentbord en cyclohexanbaserad vätska tillsammans med PTFE och Guld, vars positiva effekter borde kunna implementeras i brytare genom att guldbelägga t.ex. brytarhusen och att tillverka/belägga stammarna med en teflon(/PTFE)yta (eller vice versa).

Men det kan nog bli aningens dyrare än att köpa smörja på biltema

(Edit) TL;DR
Det är med smörjning, som med allting annat i detta nörderiet, din budget som avgör: nyttan/effekten per krona blir högst i de lägre prisintervallen, för att sen drastiskt avta ju högre priset är.

Med det sagt: Olja med PTFE och silikonfett med PTFE ger god effekt (vilket varumärke du väljer ger sannolikt lika stor skillnad som att välja mellan varumärket "Teflon" och den generella beteckningen för dito ("PTFE").

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Hund:
Smörja i tangentbordvärlden är, enligt min åsikt, mycket en fråga om personliga preferenser (och "mc-rib"-effekt).

Tittar man på vad tillverkarna (av smörjfett) säger så hittade jag denna appliceringsguiden och denna lilla boken om smörjfett, visst tillverkarens egna reklam: men man kan ju fundera på inom vilket område brytare hamnar t.ex. jmf. med ett kullager i någon hundra tons turbin (vad gäller temperatur, oscillation, tryck etc.).

Någon smörja är många ggr bättre än ingen smörja. Skillnaden mellan olika smörjor är avsevärt mindre än skillnaden mellan smörja och ingen smörja.

Jmf. t.ex. med "andra situationer" där t.ex. "naturlig smörja" kan göra stor skillnad, men man även kan använda både vattenbaserad och silikonbaserad "köpesmörja".

Målet är givetvis "noll" i friktion (Nåja, kanske inte i situationen ovan ), men det kostar mer ju närmare man vill komma "nollan".

Kortare sagt:
Enligt min _åsikt_ så är det enda som duger för att smörja tangentbord en cyclohexanbaserad vätska tillsammans med PTFE och Guld, vars positiva effekter borde kunna implementeras i brytare genom att guldbelägga t.ex. brytarhusen och att tillverka/belägga stammarna med en teflon(/PTFE)yta (eller vice versa).

Men det kan nog bli aningens dyrare än att köpa smörja på biltema

(Edit) TL;DR
Det är med smörjning, som med allting annat i detta nörderiet, din budget som avgör: nyttan/effekten per krona blir högst i de lägre prisintervallen, för att sen drastiskt avta ju högre priset är.

Med det sagt: Olja med PTFE och silikonfett med PTFE ger god effekt (vilket varumärke du väljer ger sannolikt lika stor skillnad som att välja mellan varumärket "Teflon" och den generella beteckningen för dito ("PTFE").

Okej. Det är lite svårt att hitta information tycker jag. De flesta på r/mk pratar om Krytox och lite olika exotiska och ibland "proprietära" varianter av den som, som tangentbordsorienterade butiker i sin tur sålt typ 2ml av för multum. Det har inte varit lätt att hitta motiveringar till varför man ska använda ditten och datten, eller olika alternativ.

Så jag ska använda det jag länkade till i kombination med silikonfett alltså?

Hur vet man hur man ska blanda? Jag förstår att alla har olika preferenser, men hur tunnt är tunnt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Jag tycker superlubes teflonolja är en bra utgångspunkt. De brytare jag smort med den har blivit trevliga och det är billigt. Ett synnerligen enkelt sätt att applicera, godkänt av kin25 (TX Keyboards), är att hälla lite smörja i en påse tillsammans med brytar-stammarna och skaka runt en liten stund. Akta dig bara för att ta för mycket, då blir det söligt värre och inget vidare.

Teflonfett använder jag till att smörja stabilisatortrådar, där metall möter plast, men vill du ha en tjockare smörja kan du blanda lite fett med olja. Huruvida en tunn eller en tjockare smörja är att föredra är helt enligt dina egna preferenser; jag gillar själv tunt bättre än tjockt och kör superlubes olja utan tillsatser när jag använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Hund: Jag tycker superlubes teflonolja är en bra utgångspunkt. De brytare jag smort med den har blivit trevliga och det är billigt. Ett synnerligen enkelt sätt att applicera, godkänt av kin25 (TX Keyboards), är att hälla lite smörja i en påse tillsammans med brytar-stammarna och skaka runt en liten stund. Akta dig bara för att ta för mycket, då blir det söligt värre och inget vidare.

Teflonfett använder jag till att smörja stabilisatortrådar, där metall möter plast, men vill du ha en tjockare smörja kan du blanda lite fett med olja. Huruvida en tunn eller en tjockare smörja är att föredra är helt enligt dina egna preferenser; jag gillar själv tunt bättre än tjockt och kör superlubes olja utan tillsatser när jag använder den.

Men du sa nyss att jag behövde två komponenter? Eller missförstår jag något med "superlubes olja utan tillsatser"?

Stabsen har jag redan smörjt med tjock smörja från Super Lube. Jag köpte sådan liten plutt för en dollar eller två samtidig som när jag köpte mina stabs.

Edit: Stavning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv

@Hund:
_Min_ preferens är:

  • (Oblandad: direkt ur "flaskan") Tunn olja (t.ex. Superlube olja med PTFE, eller Kompressorolja eller annan "rinnig olja") på Brytarstammar och fjädrar

  • (Oblandad: direkt ur "tuben") Tjock smörja (t.ex. Superlube Syntetfett med PTFE eller annat märke) på stabbarnas tråd där metall möter plast

Dvs jag blandar inte tunn och tjock smörja till någon form av multibruksblandning, utan använder de var för sig (oblandade).

Permalänk
Medlem

@Hund: För att förtydliga lite är min egna preferens precis enligt @anon257891s recept, men vill du ha tjockare smörja till dina brytare (eller tunnare till stabilisatorerna) kan du blanda in lite fett i oljan tid du når önskad viskositet. Jag skulle råda dig att experimentera lite och se var din egen preferens ligger. Smörj några brytare med olja, några med fett och några med ett mellanting. Se om du märker skillnad och vad du föredrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Hund:
_Min_ preferens är:

  • (Oblandad: direkt ur "flaskan") Tunn olja (t.ex. Superlube olja med PTFE, eller Kompressorolja eller annan "rinnig olja") på Brytarstammar och fjädrar

  • (Oblandad: direkt ur "tuben") Tjock smörja (t.ex. Superlube Syntetfett med PTFE eller annat märke) på stabbarnas tråd där metall möter plast

Dvs jag blandar inte tunn och tjock smörja till någon form av multibruksblandning, utan använder de var för sig (oblandade).

Då hade jag förstått det rätt från början. Men jag blev osäker när jag (nyvaket) läste @Khers inlägg.

Skrivet av Khers:

@Hund: För att förtydliga lite är min egna preferens precis enligt @anon257891s recept, men vill du ha tjockare smörja till dina brytare (eller tunnare till stabilisatorerna) kan du blanda in lite fett i oljan tid du når önskad viskositet. Jag skulle råda dig att experimentera lite och se var din egen preferens ligger. Smörj några brytare med olja, några med fett och några med ett mellanting. Se om du märker skillnad och vad du föredrar.

Jag har läst att tunn smörja till linjära är att föredra, så jag tänkte att jag börjar i den änden.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Hund: Jag tycker superlubes teflonolja är en bra utgångspunkt. De brytare jag smort med den har blivit trevliga och det är billigt. Ett synnerligen enkelt sätt att applicera, godkänt av kin25 (TX Keyboards), är att hälla lite smörja i en påse tillsammans med brytar-stammarna och skaka runt en liten stund. Akta dig bara för att ta för mycket, då blir det söligt värre och inget vidare.

Teflonfett använder jag till att smörja stabilisatortrådar, där metall möter plast, men vill du ha en tjockare smörja kan du blanda lite fett med olja. Huruvida en tunn eller en tjockare smörja är att föredra är helt enligt dina egna preferenser; jag gillar själv tunt bättre än tjockt och kör superlubes olja utan tillsatser när jag använder den.

Skrivet av anon257891:

@Hund:
_Min_ preferens är:

  • (Oblandad: direkt ur "flaskan") Tunn olja (t.ex. Superlube olja med PTFE, eller Kompressorolja eller annan "rinnig olja") på Brytarstammar och fjädrar

  • (Oblandad: direkt ur "tuben") Tjock smörja (t.ex. Superlube Syntetfett med PTFE eller annat märke) på stabbarnas tråd där metall möter plast

Dvs jag blandar inte tunn och tjock smörja till någon form av multibruksblandning, utan använder de var för sig (oblandade).

Är det den här ni pratar om? Tycker det ser ut som att det där är en sprayburk, men jag kanske har fel?

Någon får gärna länka en tunnare smörja annars. Har alltid använt tjockare smörja till allting, men vore kul att testa nytt!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktiv

@SYRE: Njao, men mer åt den här typen av behållare: https://www.jakt.se/super-lube-olja-7gram (om vi ska hålla oss på den sajten), men det är samma innehåll: det är bara hur det kommer ut ur behållaren som skiljer

Permalänk
Medlem

@SYRE: Om man handlar utanför rikets gränser kan man komma över oljan i större behållare än 7 gram:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@SYRE: Njao, men mer åt den här typen av behållare: https://www.jakt.se/super-lube-olja-7gram (om vi ska hålla oss på den sajten), men det är samma innehåll: det är bara hur det kommer ut ur behållaren som skiljer

Det var lite det jag tänkte, tack!

Skrivet av Khers:

@SYRE: Om man handlar utanför rikets gränser kan man komma över oljan i större behållare än 7 gram:
https://i.imgur.com/bbiM5os.jpg

Du råkar inte ha en länk till något bra ställe?

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Det var lite det jag tänkte, tack!

Du råkar inte ha en länk till något bra ställe?

Enda jag känner till var den sida som en norrman på Reddit rekomenderade:

* 125ml - http://www.corrosion-control.eu/shop/index.php?route=product/...
* 0,95l - http://www.corrosion-control.eu/shop/index.php?route=product/...

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Du råkar inte ha en länk till något bra ställe?

Jag köpte på ebay från usa, men en snabb koll sade att det endast fanns 12-pack (tot 3 us-gallon) som skickades utanför usa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

http://i.imgur.com/Vz7t5rI.jpg

Mitt första 60%.

Pok3r White med Varmilo Keycaps
Nu inväntar vi bara min nya kabel från Clarkkable

Köpte du flera olika keysets eller separat? Vart köpte du dina?
Undrar då jag letar efter något liknande, snyggt.

Permalänk
Medlem

@Eph: Keycapsen är köpa via Candykeys.com; https://www.candykeys.com/product/varmilo-keycap-custom/
Dem mintgröna köpte jag separat genom att kontakta Cynthia på Varmilo (zhh19@zhihaihe.cn).
Kanske finns enklare sätt nu men så gjorde jag

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Inaktiv

@Clibben @Eph :
**Inlägg flyttade till diskussionstråden (från "Visa ditt tangentbord") /Mod **

Permalänk
Medlem

Något som vet var man kan få tag på en Minivan 40% plate? Jag fullkomligt älskar denna layout men priset för case + PCB på $200 är hutlöst. Visst finns det liknande 40% tangentbord (bl.a. Daisy, JD45, Vortex Core, AMJ40 m.fl.) men inga av de jag hittat har samma layout som denna:

https://thevankeyboards.com/

Kanske går att 3D-printa en sådan plate tillsammans med en bottenplatta och därefter handwira, men vet inte riktigt hur svårt detta blir då det är något jag aldrig gjort tidigare. Någon som gjort detta?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

@Icte:
Har du sett denna? https://kbdfans.myshopify.com/collections/keyboard/products/k... (inte identisk, men snarlik. Och har även fördelen av att ha plats för åäö )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Icte:
Har du sett denna? https://kbdfans.myshopify.com/collections/keyboard/products/k... (inte identisk, men snarlik. Och har även fördelen av att ha plats för åäö )

Japp, har sett denna! Gillar den men tycker att den är lite lite för bred! Visserligen trådlös vilket är ett stort plus, men den har inte den layouten jag åtrår efter som Minivan har. ÅÄÖ kan nog nås med ett layer, tanken är att använda tangentbordet på jobbet där jag programmerar en hel del

Har ett Vortex Core med MX Clear som jag prövat att använda i en timme eller två hemma men layouten är ganska jobbig, och man kan inte heller för den delen programmera om den ordentligt (alla tecken under FN1 lagret går inte att flytta). Minivan är även perfekt då den har 10 1u tangenter på de tre översta raderna vilket är perfekt för DVORAK som jag tänkte lära mig

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Japp, har sett denna! Gillar den men tycker att den är lite lite för bred! Visserligen trådlös vilket är ett stort plus, men den har inte den layouten jag åtrår efter som Minivan har. ÅÄÖ kan nog nås med ett layer, tanken är att använda tangentbordet på jobbet där jag programmerar en hel del

Har ett Vortex Core med MX Clear som jag prövat att använda i en timme eller två hemma men layouten är ganska jobbig, och man kan inte heller för den delen programmera om den ordentligt (alla tecken under FN1 lagret går inte att flytta). Minivan är även perfekt då den har 10 1u tangenter på de tre översta raderna vilket är perfekt för DVORAK som jag tänkte lära mig

Det är det som är lite tråkigt med våra extrabokstäver. Jag filade ganska länge på en egen 40%-layout, men jag la det på is när jag inte kunde få den mer än marginellt smalare än en vanlig 60%-layout. Det kändes inte värt att offra den översta raden för att få ett tangentbord som påminde mer om en linjal än något annat.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.