Vad skulle Apple bli om de ändrade sitt operativsystem till open source?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home/zru/
Registrerad
Sep 2015

Vad skulle Apple bli om de ändrade sitt operativsystem till open source?

Nu vet jag inte riktigt om detta har diskuterats förr. Men låt oss säga att Apple faktiskt ändrar sin tidigare linje att stämma allt och alla och hålla sin källkod dold med mera.

• Vad tror ni skulle hända ifall de valde att köra allt open source?

• Skulle folk få en positivare bild av företaget?

• Skulle operativsystemet bli bättre?

• Skulle operativsystemet bli säkrare?

Vad säger ni? Skulle ni få en positivare bild av Apple om de valde att göra detta eller skulle deras premium känsla försvinna?

Snälla ingen Windows vs Apple vs Linux tråd nu. Det är tröttsamt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av zru:

Nu vet jag inte riktigt om detta har diskuterats förr. Men låt oss säga att Apple faktiskt ändrar sin tidigare linje att stämma allt och alla och hålla sin källkod dold med mera.

• Vad tror ni skulle hända ifall de valde att köra allt open source?

• Skulle folk få en positivare bild av företaget?

• Skulle operativsystemet bli bättre?

• Skulle operativsystemet bli säkrare?

Vad säger ni? Skulle ni få en positivare bild av Apple om de valde att göra detta eller skulle deras premium känsla försvinna?

Snälla ingen Windows vs Apple vs Linux tråd nu. Det är tröttsamt.

Vad tror ni skulle hända ifall de valde att köra allt open source?
Kommer aldrig att hända.
Skulle folk få en positivare bild av företaget?
Vanligt folk skiter i om det är open source eller closed source, bara allting fungerar.
Skulle operativsystemet bli bättre?
Jämför GNU/Linux med Windows, är GNU/Linux bättre än Windows? Det kommer nästan leda till en Linux vs Closed Source OS tråd.
Skulle operativsystemet bli säkrare?
Antagligen då koden är öppen.

Dator: i7 4960x | 32GB | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

De släpper redan ett OpenSource variant som heter Darwin. Ganska mycket OSX som är OpenSource
Håller med föregående talare. Majoriteten vet inte att de använder OpenSource applikationer.
Det som är bra för mig kanske inte är bra för någon annan. Jag gillar OSX på bärbart, linux på stationärt. Smaksak vad som är bättre.
OSX bygger väll på UNIX som har typ samma säkerhetstänk som Linux? Men Säkerhet/Användarvänlighet gäller ju alltid. Går att göra ett supersäkert system men kommer någon att vilja använda det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jun 2011

Kreateviteten skulle expoldera. Många skulle plocka deras lösningar till GNU/Linux och lösningar där ifrån. Jag hade gärna sett Apples kvalitet, enkelhet och användarvänlighet kombineras med GNU/Linux frihet.

Tonymacx86 hade fått det mycket lättare. Köra Mac OS X problemfritt på en billig dator mot dagens där det kan balla ur vid en uppdatering.

Jag hade föredragit att dom istället hade släppt det som fri mjukvara istället för open source. Open source-ideologin kompromissar mycket med frihet. Se exempelvis kärnan Linux.

Jag hade fått en positivare syn på företaget. Hoppas dom också hade släppt standarden fri för deras datorer så vilken mjukvara som helst kan installeras på utan Apples standardmetod att jävlas med sina användare. BIOS hade jag gärna sett fri.

Ja, om Apple fortfarande håller samma höga kvalitet på standard och användarvänlighet men där användarna kan fixa missar som Apple missat som exempla inget stöd för Ogg eller flac i iTunes. Det går idag men det känns som fullösningar.

Ja, i längden. Men många skulle ta detta tillfälle för att släppa "fixar" och sina versioner av Mac OS X på nätet som innehåller skadlig kod. Kanske sådant som låser inne bilder, dokument och annat. Något som kanske aktiveras ett par månader efter det installerats så många som möjligt drabbas.

Men Apple kommer aldrig att gå denna väg.