Skrivet av Bilbosblommor:
Har ett Be quiet! KRAFT 700W
Jag hade nog sparat ihop och uppgraderat nätagg samtidigt om du uppgraderar processor/moderkort. Hade det varit ett äldre nätagg med 80+ guld så kanske, men verkar varit ett billigare nätagg redan när det var nytt, det är dumt att snåla på nätagg som kan ha sönder samtliga andra komponenter.
Sett till vilket alternativ du väljer så beror det väl på budget och krav. Tekniskt sett går det att komma undan med billigare GPU än så, men det är inget jag rekommenderar då 8 GB VRAM redan idag är i snålaste laget (och det är ytterst lite man sparar). GPU med 16 GB VRAM är betydligt mer framtidssäkert.
Skrivet av Bilbosblommor:
Jag tar till mig vad du skrivit, och jag kommer nog satsa på det senare alternativet.
Fantastiskt bra tips och köpråd du gav, tusen tack!
Om du uppgraderar så hade jag också rekommenderat att köpa en ny m2 SSD, det kostar inte särskilt mycket extra för en bra systemdisk. Blir i princip att du återanvänder chassit, men uppgraderar övriga komponenter. Vilket känns rimligt efter så lång tid.
Gjorde själv en snarlik uppgradering för något år sedan, det är en väldigt stor skillnad i prestanda som man uppskattar i vanlig användning.
Edit: Lägger man till en 2 TB systemdisk landar det på ca 11300 kr (går att spara ca 400 - 500 kronor på 1 TB disk istället). Kommer vara som natt och dag jämfört med ditt nuvarande system.
(Någon annan får gärna slänga ett öga på komponenterna och se så att det är rimliga val och att man inte missat något, men bör vara en bra startposition)