Tips för uppgradering av dator

Permalänk

Tips för uppgradering av dator

Hej Sweclockers!
Utan att bli för långrandig så kan jag tala om att jag är fattig student och mina tillgångar är begränsade.
Trots det så önskar jag att få lira lite CS2, som inte längre går att spela på min rigg längre.

Jag funderar på vilka möjligheter jag har till att uppgradera komponenterna i min dator.
Det jag har nu är:
Moderkort - Gigabyte Z170X-Gaming 3
Processor - Intel i5 6600K 3,5 Ghz
Grafikkort - MSI Radeon R9 380 4GB
Ramminne - Ballistix 8GB DDR4 2x4 2400MHz

Övrigt så sitter en ssd i också i ett trevligt chassi från Fractal Design.

Jag förstår att mina delar är från stenåldern. De var till och med budgetdelar när jag köpte dem för tio år sedan.
Jämför gärna min dator med en potatis om ni vill, det är helt OK.
Jag vill bara veta om det egentligen är mer värt att spara ihop en slant och köpa helt nya delar eller satsa på något begagnat?

Permalänk
Medlem

I teorin skulle det väl gå att uppgradera RAM och GPU för inte så mycket pengar, men frågan är om det inte hade varit rimligare att spendera lite mer och uppgradera Moderkort/CPU för ca 4000 kronor extra och få ett mycket mer kapabelt system. Förutsatt att ditt Nätagg är tillräckligt kraftfullt.

500 kronor för 16 GB DDR4 och grafikkort 4200 kronor för ett 9060 XT 16 GB. Jag har inte kontrollerat/funderat hur mycket processor skulle begränsa grafikkortet. Så 4700 kronor för RAM och GPU. Där GPU går att återanvända om man uppgradera processorn i framtiden, men minnet är DDR4 och går inte att återanvända i en uppgradering på framtida system.

Samtidigt om man jämför med ett AM5 system skulle en sådan uppgradering landa på ca 8600 kronor och vara betydligt kraftfullare med 7600x och 32 GB RAM. Förutsatt att ditt nätagg är tillräckligt bra / kraftfullt, annars tillkommer ca 1000 kronor där. Förutsatt att du kan återanvända din CPU kylare, annars tillkommer ca 300 kronor, en uppgradering på ca 9900 kronor.

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Förutsatt att ditt Nätagg är tillräckligt kraftfullt.

Har ett Be quiet! KRAFT 700W

Permalänk
Skrivet av Simcon:

I teorin skulle det väl gå att uppgradera RAM och GPU för inte så mycket pengar, men frågan är om det inte hade varit rimligare att spendera lite mer och uppgradera Moderkort/CPU för ca 4000 kronor extra och få ett mycket mer kapabelt system. Förutsatt att ditt Nätagg är tillräckligt kraftfullt.

Jag tar till mig vad du skrivit, och jag kommer nog satsa på det senare alternativet.
Fantastiskt bra tips och köpråd du gav, tusen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilbosblommor:

Har ett Be quiet! KRAFT 700W

Jag hade nog sparat ihop och uppgraderat nätagg samtidigt om du uppgraderar processor/moderkort. Hade det varit ett äldre nätagg med 80+ guld så kanske, men verkar varit ett billigare nätagg redan när det var nytt, det är dumt att snåla på nätagg som kan ha sönder samtliga andra komponenter.

Sett till vilket alternativ du väljer så beror det väl på budget och krav. Tekniskt sett går det att komma undan med billigare GPU än så, men det är inget jag rekommenderar då 8 GB VRAM redan idag är i snålaste laget (och det är ytterst lite man sparar). GPU med 16 GB VRAM är betydligt mer framtidssäkert.

Skrivet av Bilbosblommor:

Jag tar till mig vad du skrivit, och jag kommer nog satsa på det senare alternativet.
Fantastiskt bra tips och köpråd du gav, tusen tack!

Om du uppgraderar så hade jag också rekommenderat att köpa en ny m2 SSD, det kostar inte särskilt mycket extra för en bra systemdisk. Blir i princip att du återanvänder chassit, men uppgraderar övriga komponenter. Vilket känns rimligt efter så lång tid.

Gjorde själv en snarlik uppgradering för något år sedan, det är en väldigt stor skillnad i prestanda som man uppskattar i vanlig användning.

Edit: Lägger man till en 2 TB systemdisk landar det på ca 11300 kr (går att spara ca 400 - 500 kronor på 1 TB disk istället). Kommer vara som natt och dag jämfört med ditt nuvarande system.

(Någon annan får gärna slänga ett öga på komponenterna och se så att det är rimliga val och att man inte missat något, men bör vara en bra startposition)

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en begagnad 7700K på typ Tradera tex denna:
https://www.tradera.com/item/120309/688666626/intel-core-i7-7...
Detta tillsammans med ovan förslag om ramminne och GPU så får du en uppgradering för ca 5500kr.

Om detta är värt det jämfört med att sälja din befintliga dator (typ 1500-2000kr) och köpa ett nytt system för ca 10-12000kr? Vet inte riktigt. CS2 är ganska CPU tungt och du kommer för betydligt bättre FPS med ett helt nytt system.

EDIT: om ditt nätaggregat också är 10+ år kan det nog vara dags att byta det också om du köper nytt moderkort/cpu GPU mm. Detsamma gäller även ssd, är den 10+ år kan det vara dags att byta ut.