Tips för uppgradering av dator

Permalänk

Tips för uppgradering av dator

Hej Sweclockers!
Utan att bli för långrandig så kan jag tala om att jag är fattig student och mina tillgångar är begränsade.
Trots det så önskar jag att få lira lite CS2, som inte längre går att spela på min rigg längre.

Jag funderar på vilka möjligheter jag har till att uppgradera komponenterna i min dator.
Det jag har nu är:
Moderkort - Gigabyte Z170X-Gaming 3
Processor - Intel i5 6600K 3,5 Ghz
Grafikkort - MSI Radeon R9 380 4GB
Ramminne - Ballistix 8GB DDR4 2x4 2400MHz

Övrigt så sitter en ssd i också i ett trevligt chassi från Fractal Design.

Jag förstår att mina delar är från stenåldern. De var till och med budgetdelar när jag köpte dem för tio år sedan.
Jämför gärna min dator med en potatis om ni vill, det är helt OK.
Jag vill bara veta om det egentligen är mer värt att spara ihop en slant och köpa helt nya delar eller satsa på något begagnat?

Permalänk
Medlem

I teorin skulle det väl gå att uppgradera RAM och GPU för inte så mycket pengar, men frågan är om det inte hade varit rimligare att spendera lite mer och uppgradera Moderkort/CPU för ca 4000 kronor extra och få ett mycket mer kapabelt system. Förutsatt att ditt Nätagg är tillräckligt kraftfullt.

500 kronor för 16 GB DDR4 och grafikkort 4200 kronor för ett 9060 XT 16 GB. Jag har inte kontrollerat/funderat hur mycket processor skulle begränsa grafikkortet. Så 4700 kronor för RAM och GPU. Där GPU går att återanvända om man uppgradera processorn i framtiden, men minnet är DDR4 och går inte att återanvända i en uppgradering på framtida system.

Samtidigt om man jämför med ett AM5 system skulle en sådan uppgradering landa på ca 8600 kronor och vara betydligt kraftfullare med 7600x och 32 GB RAM. Förutsatt att ditt nätagg är tillräckligt bra / kraftfullt, annars tillkommer ca 1000 kronor där. Förutsatt att du kan återanvända din CPU kylare, annars tillkommer ca 300 kronor, en uppgradering på ca 9900 kronor.

Permalänk