Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Hur bra är passiva CPU-kylare?

Hej! Jag undrar som sagt hur bra passiva kylare egentligen är. På Prisjakt finns det ju en egen kategori för dem, men hur bra är de egentligen? Om man jämför dem med AMD:s/Intels referenskylare? Om man jämför dem med de mest kända luftkylarna? Om man jämför dem med vattenkylare? Jag tänker att om jag har ett stort chassi så gör det väl inget om kylaren tar stor plats, men det hade ju varit trevligt om man kunde minska ljudnivån genom att kyla passivt. Kan man kyla passivt och ändå överklocka? Hur stor behöver kylaren vara då? Är det något annat än storleken som spelar roll? Ursäkta många frågor

/Marzu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Marzupilami:

Längst ner på denna sida kan du se lite tester av passiva kylare, och jämförelser med aktiva:
http://www.silentpcreview.com/Recommended_Heatsinks

Enligt den så är kylningen begränsad för energikrävande processorer, men för en surfdator fungerar det säkert klockrent. Så beror på processor och användningsområde.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det finns någon mening med en helt passiv CPU-kylare så länge som du inte tänker kyla hela datorn passivt (vilket är väldigt svårt om du vill ha nån prestanda). Du måste ju annars välja på att ha en fläkt på kylaren, eller ha chassi-fläktar som ger tillräckligt med luftflöde för att kylaren ska fungera. En fläkt på CPU-kylaren kommer då att vara mycket effektivare på att trycka luften igenom kylaren, och även tystare än en motsvarande chassi-fläkt eftersom den sitter längre in i chassit. En bra tornkylare med en 120+mm-fläkt kan köras i 500-600 rpm och ändå kyla hyffsat, och kommer då att vara så gott som ljudlös.

Permalänk

Kolla in Thermalright hr-22 smar lösning där man får bra prestanda med 1 fläkt mindre i datorn.

Permalänk
Skrivet av Marzupilami:

Hej! Jag undrar som sagt hur bra passiva kylare egentligen är. På Prisjakt finns det ju en egen kategori för dem, men hur bra är de egentligen? Om man jämför dem med AMD:s/Intels referenskylare? Om man jämför dem med de mest kända luftkylarna? Om man jämför dem med vattenkylare? Jag tänker att om jag har ett stort chassi så gör det väl inget om kylaren tar stor plats, men det hade ju varit trevligt om man kunde minska ljudnivån genom att kyla passivt. Kan man kyla passivt och ändå överklocka? Hur stor behöver kylaren vara då? Är det något annat än storleken som spelar roll? Ursäkta många frågor

/Marzu

Ingen aning vad du har för system men lite kort, för att kunna kyla en prestanda CPU, framför allt med överklockning så krävs något i still med följande.

Jag kör med 2st sådana kyltorn och en 1080mm radiator passivt med en lätt överklockad 4770k och ett GTX 580 grafikkort. Det blir varmt men framför allt är det helt knäpptyst

Permalänk
Medlem

Om du har en passiv kylare så behöver du ofta kompensera på andra ställen. Personligen så föredrar jag fläktar, men ställ in dom på väldigt låga rpm som gör dom inprincip ljudlösa (runt 500pm). Utan något luftflöde alls så stiger ofta temperaturerna eftersom ingenting tar bort värmen.

Men har du dock en mindre kraftfull dator så kan passiv kylning räcka, men då måste du undersöka noga hur varma just dina delar blir, och hur hårt dom kommer behöva jobba baserat på vad du använder datorn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av verithros:

Kolla in Thermalright hr-22 smar lösning där man får bra prestanda med 1 fläkt mindre i datorn.

Ja, man kan ha en tornkylare och en shroud mellan den och utblåset där bak, så att all luft som går genom tornkylaren leds ut där bak.
Det fanns också tidiga mini-ITX - system som hade tornkylare som sträckte sig ganska långt bak för att nå upp till utblåset så att CPU-fläkten och chassifläkten var densamma.

Datorer med riktig passiv kylning utnyttjar datorlådan som en stor kylfläns, men då handlar det om speciella datorlådor med heat-pipes från CPU:n till lådans vägg. Och du kan glömma separat GPU.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.