Permalänk

WIFI täckning i huset

Hej,

Vi har precis införskaffat fiber 100/100, problemet är att routern fick en ny placering (i en låda vid dörren) från att ha stått utanför mitt rum på nedervåningen. Vi har Telia och jag har nu två identiska routrar från dem (Technicolor).

Min bärbara Macbook fungerar klockrent även med stängda dörrar liggandes i sängen (får ut mellan 70-80 ned) men mitt PS4 och min Chromecast har det lite tuffare vid Streaming.

Så nu är min fråga om man kan få routrarna att kommunicera eller vad är bästa lösningen för mig för att få ökad täckning?

Kan man förstärka signalen med hjälp av Antenn?

Routerns placering är dock ej diskuterbar då den måste förbli där den är.

Jag har tyvärr tappat mitt teknikintresse och är så gott som novis på hur man bäst löser situationen.

Med vänlig hälsning, Sisjöbävern

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Skaffa en WiFi repeater, som förstärker den befintliga WiFi-signalen.

Kör själv det då jag har routern i ena änden av lägenheten och repeatern i den andra.
Nu har jag full signal överallt, tidigare tappade jag signalen hela tiden i sovrummet, i andra änden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skaffa en WiFi repeater, som förstärker den befintliga WiFi-signalen.

Kör själv det då jag har routern i ena änden av lägenheten och repeatern i den andra.
Nu har jag full signal överallt, tidigare tappade jag signalen hela tiden i sovrummet, i andra änden.

Accesspunkt är bättre än repeater.

Till TS:

Dra en kabel från din router till ett bra ställe längre in i huset, centralt kanske, sätt en AP "axesspoint" där som ökar din wifi signal utan att tappa hastighet som en repeater gör.

Själv har jag/kommer ha snart = Fibernod/fiberlådan --> 1gbit kabel till Router som jag har wifi på , täcker bottenvåningen --> kabel 1gbit från router 1 till en 2a router med wifi till ovanvåningen som är ställd som AP.

Kör med kabelmodem istället för fiber just nu men får fiber inkopplat om 1-2mån. Allt är redan förberett
Fungerar skitbra.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Accesspunkt är bättre än repeater.

Till TS:

Dra en kabel från din router till ett bra ställe längre in i huset, centralt kanske, sätt en AP "axesspoint" där som ökar din wifi signal utan att tappa hastighet som en repeater gör.

Själv har jag/kommer ha snart = Fibernod/fiberlådan --> 1gbit kabel till Router som jag har wifi på , täcker bottenvåningen --> kabel 1gbit från router 1 till en 2a router med wifi till ovanvåningen som är ställd som AP.

Kör med kabelmodem istället för fiber just nu men får fiber inkopplat om 1-2mån. Allt är redan förberett
Fungerar skitbra.

Okej tack för hjälpen!

Vad tror du om denna? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846509 Eller finns det billigare/bättre alternativ som "gör jobbet"?

Kan borra ett hål rätt ner då vi har en garderob under trappan så kan jag sätta upp denna på väggen mitt-emot dörren till mitt rum, borde ge bra skjuts... Det är ju inte många meter och tjocka väggar från placeringen av min nuvarande router men Telias Routrar får väl ofta kritik för att vara värdelösa....

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisjöbävern:

Okej tack för hjälpen!

Vad tror du om denna? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846509 Eller finns det billigare/bättre alternativ som "gör jobbet"?

Kan borra ett hål rätt ner då vi har en garderob under trappan så kan jag sätta upp denna på väggen mitt-emot dörren till mitt rum, borde ge bra skjuts... Det är ju inte många meter och tjocka väggar från placeringen av min nuvarande router men Telias Routrar får väl ofta kritik för att vara värdelösa....

Jag har själv ingen erfarenhet utav det märket, har mest haft asus som jag är nöjd med. Men jag läser ofta folk som rekommenderar det märket så jag tror att det är en bra router.Jag testade själv en asus AP innan jag ändrade min gamla router till Ap istället. Den ap jag köpte är https://www.asus.com/Networking/EAN66/ , den gjorde jobbet fast jag tror det märket du länkade är ett populärare och bättre märke för just den saken.

Sök på prisjakt efter den varar du tittar på o läs lite om folks omdöme så får man oftast en skaplig bild om produkten.
Annars var försiktig med varan när du testar den om du beslutar att köpa den , är du inte nöjd så lämna tillbaka den.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb