Skulle behöva ett snabbt råd angående att byta moderkort eller inte.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva ett snabbt råd angående att byta moderkort eller inte.

Hej på er.

För att göra en ganska lång historia kort så uppgraderade jag min dator för ca 4veckor sen med nytt moderkort, CPU, GPU och RAM-minnen.

Datorn fungerade bra i ca 3 dagar sen vägrade den att starta. Jag lämnade in datorn för felsökning hos Webhallen och dom kom fram till att CPUn var deffekt och jag fick en ny på garantin.

Nu startar datorn MEN den låser/fryser sig oberoende på vad jag gör. Den är igång allt från några min till några timmar. Men tillslut så fryser den alltid fast och det ända jag kan göra är att starta om den är genom att hålla ned av och på knappen.

Jag har bla stress-testat alla komponenter och hittar inga direkta fel. CPUn blir varm under stress, 84 grader som mest men i snitt ligger den runt 60 så det borde inte vara det.

Jag har kört MemTest86 på ram minnet och som mest kommit till 95% avklarat test innan datorn fryser och jag måste avbryta testet. Men på 95% av testet så har MemTest iallafall inte hittat några fel alls.

Alla tester jag gjort på GPUn har varit felfria.

Nu är jag trött på att hålla på med tidskrävande fel tester och om jag lämnar in datorn på Webhallen igen så kommer den vara borta ca 4veckor igen....

Det jag vill fråga er är:

Ska jag åka och köpa ett nytt Moderkort och se om datorn fungerar bättre då? Moderkortet är den enda komponenten som jag inte kan felsöka ordentligt själv.

Skulle datorn börja fungera som den ska med det eventuellt nya moderkortet så vet jag att det var felet. Men om problemen kvarstår så har jag helt plötsligt två moderkort.....

Hur ska jag göra ?

Mina spec är:
CPU: Intel Core i5-14600KF
GPU: Palit RTX 4080 Super JetStream OC 16GB GDDR6X
RAM: Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) / 6000Mhz / CL36
Moderkort: MSI PRO Z790-P WIFI
Kylare: Corsair H100i Elite Capellix / iCUE-RGB / 240mm
Nätagg: CorsAir RM 750x

Permalänk
Medlem

Kör du med XMP igång?
Är det samma windows-installation som du hade innan uppgraderingen?
Låter spontant minnesrelaterat ifall memtest inte går igenom.
En grej du kan göra är att ta ut en sticka och se ifall den blir mer stabil. Dubbelkolla så att du har senaste BIOS.
Annars pekar det nog mot antingen minnena eller moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Kör du med XMP igång?
Är det samma windows-installation som du hade innan uppgraderingen?
Låter spontant minnesrelaterat ifall memtest inte går igenom.
En grej du kan göra är att ta ut en sticka och se ifall den blir mer stabil. Dubbelkolla så att du har senaste BIOS.
Annars pekar det nog mot antingen minnena eller moderkortet.

Ja XMP är igång

Windows har jag ominstallerat men bara "ful" varianten där ens personliga filer sparas.

Anledningen till att memtest inte går klart är för att datorn hinner frysa innan och då stannar verkligen allting. "Time" räknaren i memtest stannar och jag kan inte göra något annat en att manuellt starta om datorn. Kanske har med minnet att göra endå?

BIOS version har jag inte koll på. Har inte mycket erfarnhet av att uppdatera BIOS och skulle helst slippa.

Jag kör memtest just nu med endast en ram sticka i faktikst. I slot 1 och är uppe i ca 2timmar av test (som längst har jag kommit 2.30 innan datorn fryst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Kör du med XMP igång?
Är det samma windows-installation som du hade innan uppgraderingen?
Låter spontant minnesrelaterat ifall memtest inte går igenom.
En grej du kan göra är att ta ut en sticka och se ifall den blir mer stabil. Dubbelkolla så att du har senaste BIOS.
Annars pekar det nog mot antingen minnena eller moderkortet.

Såhär såg det ut när memtest frös senast. Då med båda stickorna i. I slot 1 och 3

Permalänk

Steg 1 hade varit att ta ur CMOS batteriet och återställa eventuella överklockningsinställningar och XMP justeringar till standard.
På så sätt kan du utesluta fel bland inställningarna

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Såhär såg det ut när memtest frös senast. Då med båda stickorna i. I slot 1 och 3<Uppladdad bildlänk>

Brukat vara slot 2 och 4 som ska användas som standard.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Såhär såg det ut när memtest frös senast. Då med båda stickorna i. I slot 1 och 3<Uppladdad bildlänk>

Det verkar inte helt ovanligt med frysningar under just Hammer-testet. Möjliga lösningar är att uppdatera BIOS eller använda Memtest86+ istället (Passmark köpte upp det ursprungliga Memtest86 för ~10 år sedan, men open source-varianten återuppstod senare som Memtest86+).

Skrivet av jri87:

BIOS version har jag inte koll på. Har inte mycket erfarnhet av att uppdatera BIOS och skulle helst slippa.

Jag skulle rekommendera att du ändå uppdaterar BIOS, det kan lösa alla möjliga konstiga problem och är nu för tiden relativt riskfritt. Standardsättet brukar vara att ladda ner senaste BIOS från tillverkaren, lägga det på ett USB-minne, och sen bara välja uppdateringsverktyget inne i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det verkar inte helt ovanligt med frysningar under just Hammer-testet. Möjliga lösningar är att uppdatera BIOS eller använda Memtest86+ istället (Passmark köpte upp det ursprungliga Memtest86 för ~10 år sedan, men open source-varianten återuppstod senare som Memtest86+).
Jag skulle rekommendera att du ändå uppdaterar BIOS, det kan lösa alla möjliga konstiga problem och är nu för tiden relativt riskfritt. Standardsättet brukar vara att ladda ner senaste BIOS från tillverkaren, lägga det på ett USB-minne, och sen bara välja uppdateringsverktyget inne i BIOS.

Jag tog mig i kragen och håller på att uppdatera BIOS i skrivande stund

Jag ska också testa att sett ram stickorna i slot 2 och 4 i stället

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat BIOS till den senaste versionen. Men det hjälpte inte…

Vad kan vara fel? Dom här resursövervakarna var igång när den frös den här gången.

Säger det er något?

Permalänk
Medlem

Ser ut som du kör med två stickor i?
Har du även aktiverat xmp igen efter uppdatering av bios? Stäng av det isf.
Det du kan göra är ju att testa med en fräsch Windows-install ifall det är några drivrutiner eller liknande som stökar till det.
Råkar du möjligtvis köra med en HDD utöver din SSD? isf kan du ju testa koppla ur den och se ifall problemet kvarstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Ser ut som du kör med två stickor i?
Har du även aktiverat xmp igen efter uppdatering av bios? Stäng av det isf.
Det du kan göra är ju att testa med en fräsch Windows-install ifall det är några drivrutiner eller liknande som stökar till det.
Råkar du möjligtvis köra med en HDD utöver din SSD? isf kan du ju testa koppla ur den och se ifall problemet kvarstår

Hej. Ja jag hade 2 stickor i när jag tog den där bilden.

Det verkar vara XMP som ställer till det.

Med det avstängt har jag kunnat använda datorn en längre stund utan problem.

Men om datorn kraschar med XMP igång. Betyder det att ramminnerna är defekta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jri87:

Hej. Ja jag hade 2 stickor i när jag tog den där bilden.

Det verkar vara XMP som ställer till det.

Med det avstängt har jag kunnat använda datorn en längre stund utan problem.

Men om datorn kraschar med XMP igång. Betyder det att ramminnerna är defekta?

Nej. Om dina RAM-minnen inte funkar med XMP-profilen aktiverad betyder det inte att något är defekt. XMP-profiler är schablonmässiga inställningar som funkar i de allra flesta fall, men i slutändan är det ändå överklockning. Du kan behöva justera någon inställning manuellt för att det ska bli stabilt.

Har för mig att jag hade något system där jag fick tweaka någon spänning för att det skulle funka stabilt. Men jag vet inget om ditt system tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nej. Om dina RAM-minnen inte funkar med XMP-profilen aktiverad betyder det inte att något är defekt. XMP-profiler är schablonmässiga inställningar som funkar i de allra flesta fall, men i slutändan är det ändå överklockning. Du kan behöva justera någon inställning manuellt för att det ska bli stabilt.

Har för mig att jag hade något system där jag fick tweaka någon spänning för att det skulle funka stabilt. Men jag vet inget om ditt system tyvärr.

Okej tack så mycket för svar!
Jag har googlat lite och ett snabbt test verkar vara att ställa ner hastigheten något. Så från 6000mhz till ca 5500mhx och se om det blir stabilt då.

Ska prova det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Hej. Ja jag hade 2 stickor i när jag tog den där bilden.

Det verkar vara XMP som ställer till det.

Med det avstängt har jag kunnat använda datorn en längre stund utan problem.

Men om datorn kraschar med XMP igång. Betyder det att ramminnerna är defekta?

Har du flyttat minnena till slot 2 och 4? Det kan göra skillnad.

Ibland kan det hjälpa att helt nollställa bios genom clr cmos ich sen aktivera xmp på nytt efter BIOS uppdatering eller byte av RAM.

Men som ovan nämnt är det inte defekt och inte garanterat att xmp ska funka i alla scenarier. I vissa fall kan en ökning med enbart några 0,01V räcka för att göra systemet stabilt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det verkar inte helt ovanligt med frysningar under just Hammer-testet. Möjliga lösningar är att uppdatera BIOS eller använda Memtest86+ istället (Passmark köpte upp det ursprungliga Memtest86 för ~10 år sedan, men open source-varianten återuppstod senare som Memtest86+).
Jag skulle rekommendera att du ändå uppdaterar BIOS, det kan lösa alla möjliga konstiga problem och är nu för tiden relativt riskfritt. Standardsättet brukar vara att ladda ner senaste BIOS från tillverkaren, lägga det på ett USB-minne, och sen bara välja uppdateringsverktyget inne i BIOS.

Men vill man inte att det ska frysa så man vet att något är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Men vill man inte att det ska frysa så man vet att något är fel?

Det verkar rätt vanligt med frysningar i just det deltestet med Memtest86 även med minne som i övrigt fungerar bra, så att det fryser just där är inte nödvändigtvis en indikation på att något är fel. Om det faktiskt är fel på minnet så vill man hellre att minnestestet rapporterar det istället för att bara frysa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Brukat vara slot 2 och 4 som ska användas som standard.

Skrivet av jri87:

Jag tog mig i kragen och håller på att uppdatera BIOS i skrivande stund

Jag ska också testa att sett ram stickorna i slot 2 och 4 i stället

brukar vara olika beroende på moderkort, jag har 1 och 3 på mitt tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Hej. Ja jag hade 2 stickor i när jag tog den där bilden.

Det verkar vara XMP som ställer till det.

Med det avstängt har jag kunnat använda datorn en längre stund utan problem.

Men om datorn kraschar med XMP igång. Betyder det att ramminnerna är defekta?

det kan vara fel på nån ramsticka oxå, jag hade det problemet att en av mina ramstickor var rätt trasig, rapporterade massor med fel i memtest men det gick att köra med den på lägre frekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du flyttat minnena till slot 2 och 4? Det kan göra skillnad.

Så sant...

Felsökte en dator som satan här, förstod inte vad som var fel. Den postade inte ens och vi misstänkte att CPUn var död. Det var inte förräns jag gjorde det Elon Musk inte tycker man skall behöva göra och läste manualen. Slot 2 och 4. Sen blev det inga problem.

Alternativ är att köra en sticka i taget i slot 2... eller vilken slot som det skall vara i just denna maskin ... och se om det är ett minnes problem ändå. (om inte ovanstående faktiskt löser problemet!)

Permalänk
Medlem

Enligt manualen skall dina RAM sitta i slott 2 och 4.
Skulle börja där.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar (En så länge)

Ja stickorna sitter i slot 2 och 4. Dom hade gjort det hela tiden det var jag som gav fel information först. Det är också det som manualen för moderkortet rekommenderar.

Jag lyckades ha en relativt lång spel session igår utan frysningar! och jag tror att lösningen var att jag ställde ner XMP hastigheten från 6000Mzh till 5600Mhz.

Det plus senaste versionen utav BIOS tror jag var lösningen. Hoppas jag iallafall! har inte hunnit testa tillräckligt för att säga att det ät löst nu. Men det känns lovande.