Motivera varför du ska vinna...

Permalänk
Medlem

Motivera varför du ska vinna...

Hej!

Sitter här på dag 9 och går igenom årets julkalendrar (trevligt nöje med morgonkaffet) och slås av att de flesta tävlingar nu för tiden har 1-3 frågor att besvara och sedan ska man även skriva en motivering.

Jag förstår inte varför denna motivering ska vara relevant? Har nu lucka efter lucka slutat anstränga mig med motiveringar, fattar inte om de eftersöker någon typ av sentimental "tyck-synd-om-mig" historia för att motivera att just jag ska vinna, eller om de bara vill stämma av att jag faktiskt har något intresse av priset i fråga överhuvudtaget. Börjar också misstänka att motiveringsfältets enda funktion är att förhindra bottar från att auto-tävla.

De senaste dagarna har jag mest skrivit lite slumpartad blaj som motivering.
Hur förhåller ni er till motiveringsfältet?

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte delta i tävlingar med denna punkt.

Tycker aldrig att jag kan komma på någon vettig anledning att just jag ska vinna vad det nu gäller istället för någon av alla andra som kanske behöver det bättre.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en skillnad mellan tävling och ett lotteri. De flesta av de här "motivera-tävlingarna" är i grund och botten lotterier, men eftersom företagen inte har tillstånd att bedriva den typen av verksamhet lägger de in typ någon superlätt fråga eller "motivera".

http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Fragor--Svar/Allmanna-fr...

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Jag går bara med i tävlingar där det finns något jag faktiskt behöver. Så istället för varenda tävling så är det bara några enstaka av alla som kommer

Men sådant ändras hela tiden!

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem

men om du använder bott är det inte igentligen bara enkelt att använda sig av "standard motiveringar" om det står någon slags text innan så lämnar den specifikt svar för just det föremålet.

Jag har läst om en snubbe som bottade twitter tävlingar, han vann kanske 1/1000 men deltog i sjukt många. Iof lättare än fylla i formulär

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

Kolla upp vilka som faktiskt vinner sådana tävlingar. Ibland är det som ni skriver ovan att det ändå är slumpen men andra gånger så är de ute efter något slagkraftigt och fyndigt. Helst så skall det vara ett svar som sedan företaget kan använda i reklam. Då står det också i regel i villkoren att de får använda svaren som ges. På detta sättet kan de få massor med folk att deltaga i deras brainstorming för att få fram deras nästa reklamkampanj.

Vad jag tror är den stora anledningen är att de får deltagarna att sätta sig, med vad som egentligen är reklam, och engagera sig i företaget/produkten.
Speciellt nu mer när vi är så reklamtrötta så är det svårt att få oss att offra sekunder på reklam och istället sitter folk och klurar ihop bästa motiveringen. Mycket smart, och kostnaden med att skänka bort produkter för några tusenlappar är väldigt billig reklam som dessutom bränner in företagsnamn/produktnamn i hjärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Det finns ju en skillnad mellan tävling och ett lotteri. De flesta av de här "motivera-tävlingarna" är i grund och botten lotterier, men eftersom företagen inte har tillstånd att bedriva den typen av verksamhet lägger de in typ någon superlätt fråga eller "motivera".

http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Fragor--Svar/Allmanna-fr...

Japp! Jag har för mig att det var NordicHardware som till och med skrev detta I sina tävlingsvillkor förra året. De skrev något I stil med:

Vinnaren dras slumpmässigt, men då vi enligt lag ej får bedriva lotteri så finns det även ett tävlingsmoment i form av en motivering.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Inaktiv

Dessa motiveringskrav har funnits med i flera år, inte värt mödan att vara med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morotis:

Det finns ju en skillnad mellan tävling och ett lotteri. De flesta av de här "motivera-tävlingarna" är i grund och botten lotterier, men eftersom företagen inte har tillstånd att bedriva den typen av verksamhet lägger de in typ någon superlätt fråga eller "motivera".

http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Fragor--Svar/Allmanna-fr...

Ja, men jag har inte sett någon som endast kräver svar, det finns alltid med en äcklig motivering.

Permalänk
Medlem

Jah kan fråga marknadsavdelningen där jag jobbar idag och återkomma, vi hade nyss en likadan tävling där jag jobbar (dvs frågor en 3 årig kan googla svaret på, och en motivering gällande vår produkt).

Jag är precis som tidigare talare inne på att det ska försöka tryckas in så mkt marknadsföring och produktplacering som möjligt i de tävlandes huvud. Pracka på dom info om ens produkter, och så sen ett frö om varför dom behöver produkten genom motiveringen.

Förhoppningen är väl sedan att en liten liten del av dom som inte vinner, kommer och köper istället.
Kostnaden för detta är minimal, jämfört med t ex reklamplats i tv/tidning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ja, men jag har inte sett någon som endast kräver svar, det finns alltid med en äcklig motivering.

Det blir ju fortfarande bara ett lotteri om man har hundratals tävlanden med samma svar.
Motiveringen är det som gör bidraget unikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Det finns ju en skillnad mellan tävling och ett lotteri. De flesta av de här "motivera-tävlingarna" är i grund och botten lotterier, men eftersom företagen inte har tillstånd att bedriva den typen av verksamhet lägger de in typ någon superlätt fråga eller "motivera".

http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Fragor--Svar/Allmanna-fr...

Tack för den infon! Verkar ha fått svar på min fundering och förstår nu syftet med motiveringskravet.

Frågan kvarstår dock om företaget lägger större vikt på vad man skriver eller bara väljer någon ur högen som har en vettig motivering. Logiskt sett, om 10 personer (med rätt svar på frågorna) skriver som motivering "Jag vill vinna tävlingen" så borde ju ingen av dem kunna vinna då någon i så fall slumpvis måste dras ur högen och då faller det väl under lotteri igen?

Med andra ord bör man särskilja sig, t.e.x. genom att skriva "Jag v1ll v1nna". Äsch, tror jag gör en för djup analys av detta nu...

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Överlag gillet jag inte motiverings tävling men är det nåt man kan vinna som jag möjligtvis är i behov av tar jag givetvis chansen, då har jag i alla fall en chans att vinna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ja, men jag har inte sett någon som endast kräver svar, det finns alltid med en äcklig motivering.

980 Ti tävlingen som är nu ska inte vara någon motivering.
Utan då ska man bara ha ett fyndigt svar.
så alla tävlingar har inte det men väldigt många.

En av få tävlingar jag varit med på då det är verkligen något jag vill ha.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Tack för den infon! Verkar ha fått svar på min fundering och förstår nu syftet med motiveringskravet.

Frågan kvarstår dock om företaget lägger större vikt på vad man skriver eller bara väljer någon ur högen som har en vettig motivering. Logiskt sett, om 10 personer (med rätt svar på frågorna) skriver som motivering "Jag vill vinna tävlingen" så borde ju ingen av dem kunna vinna då någon i så fall slumpvis måste dras ur högen och då faller det väl under lotteri igen?

Med andra ord bör man särskilja sig, t.e.x. genom att skriva "Jag v1ll v1nna". Äsch, tror jag gör en för djup analys av detta nu...

// Peter

Prestation pga att man ej får lotta trodde jag var allmänt känt, känns nu som att jag överanalyserar detta ännu mer...

Motiveringen/fritext är dock rimlig när man läser länken till lotteriinspektionen, där stod det "någon som svarar rätt på fler frågor än andra", då är man rätt torsk med typ 1-3 frågor eftersom det med största sannolikhet är fler än 1 som har alla rätt. Jag trodde man var "safe" genom att ha frågor och sen köra random bland dom med lika antal rätt...

Hur som helst så står jag fast vid att den underliggande meningen med hela tävlingen i sig ändå måste vara produktplacering/viral marketing?
Hur många gånger gäller inte frågorna själva produkten som lottas ut? Med en notis "psst, här är länken till produktens webbsida"... Clickbait.
Och om du bara lägger ut en annons, hur många läser eller delar den? Men en tävling å andra sidan...
Krävs inte mkt för att locka dom stackars godtrogna konsumenterna...

Vill man vara ännu mer konspiratorisk, så kan man som jag börja fundera på om det öht delas ut någon vinst? Känns inte direkt som att lotteriinspektionen har tid att åka runt och se så att alla företag som utgett sig för att ha haft en tävling i denna stil verkligen har delat ut vinsten till någon

Hann inte snacka med marknadsförarna på jobbet idag, får återkomma om den pucken, men jag tror vi lyckats täcka in det mesta i denna tråden redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vill man vara ännu mer konspiratorisk, så kan man som jag börja fundera på om det öht delas ut någon vinst? Känns inte direkt som att lotteriinspektionen har tid att åka runt och se så att alla företag som utgett sig för att ha haft en tävling i denna stil verkligen har delat ut vinsten till någon

Just detta är något jag blir mer orolig över. Många tävlingar ser jag aldrig någon uppföljning för och då känner man sig lite snuvad och undrar i vems händer ens personuppgifter slutligen hamnar. Vanligt är annars också att det kan ta väldigt lång tid innan en vinnare presenteras och då är det rätt lätt att glömma bort att följa upp tävlingarna.

Men jag motiverar på, inte minst nu senast för att vinna ett GTX 980. Det gör mig inget, jag skriver gärna några rader. Det jag dock inte blir klok på är om det är värt att verkligen lägga energi på att skriva en bra motivering eller inte...

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Just detta är något jag blir mer orolig över. Många tävlingar ser jag aldrig någon uppföljning för och då känner man sig lite snuvad och undrar i vems händer ens personuppgifter slutligen hamnar. Vanligt är annars också att det kan ta väldigt lång tid innan en vinnare presenteras och då är det rätt lätt att glömma bort att följa upp tävlingarna.
.

// Peter

Mkt vettigt funderat. När det gäller bolag direkt står det ofta att man ger dom samtycke till att spamma en med reklam bäst dom vill.

Att klicka på en banner, typ "vinn en iPad", är bland det sämsta man kan göra. De företagen har hela sin business uppbyggd kring att sälja vidare uppgifterna man lämnat, något dom ofta skriver längst nere eller mitt inuti avtalet alla godkänner men aldrig läser.... Efter det så är det bara att förvänta sig telefonförsäljarspam i några månader. Nix-lista skiter dom i då de försöker argumentera kring att samtycket i avtalet är starkare än Nix.
Vet att det kom nya regler/riktlinjer kring detta i år, men hur väl det följs vetefan..

Så frågan är: vill man sälja sina kontaktuppgifter för att ha en chans på några tiotusen(?) att vinna en eventuellt existerande iPad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vill man vara ännu mer konspiratorisk, så kan man som jag börja fundera på om det öht delas ut någon vinst? Känns inte direkt som att lotteriinspektionen har tid att åka runt och se så att alla företag som utgett sig för att ha haft en tävling i denna stil verkligen har delat ut vinsten till någon

Genom åren har jag lyckats plocka hem 3 vinster här på sweclockers, en vinst i en tävling hos NetOnNet och ett par biobiljetter i tävlingar på SF, så nog delas det ut vinster allt.

Jag gillar tävlingar där man behöver vara lite kreativ och skapa något, tävlingar med motiveringar ger jag mig oftast inte på alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Genom åren har jag lyckats plocka hem 3 vinster här på sweclockers, en vinst i en tävling hos NetOnNet och ett par biobiljetter i tävlingar på SF, så nog delas det ut vinster allt.

Jag gillar tävlingar där man behöver vara lite kreativ och skapa något, tävlingar med motiveringar ger jag mig oftast inte på alls.

Absolut, jag uttryckte mig nog lite dåligt. Alla dina exempel är seriösa aktörer, för varje tävling på sweclockers finns det nog 100 st blinkande banners med "vinn en ipad!!!!!"
Sweclockers och netonnet har förmodligen vinsterna sponsrade, leverantörerna ser det antagligen som en reklamspot.
Att ge bort lite biobiljetter är för SF mer eller mindre gratis.

När däremot ett skumt företag registrerat i nått obskyrt land påstår att man kan vinna en ipad.. tja.... då är det helt plötsligt en kostnad i inköp för dom. Antagligen har dom tiotusentals tävlande, förmodligen spridda över flera länder. Finns ingen som helst "badwill" att råka ut för, och möjligheten för enskild tävlande att verifiera att en vinst delats ut är nästintill obefintlig.

Kolla typ denna:
http://se.leadsq4you.com/sad/m/orv_ipadpro_survey_2015_11/?pi...
Man ska svara på 3 frågor, svarar man NEJ på alla så är man ändå "Kvalificerad" att bli testare....
Man får fylla i hela baletten, telenr, adress, födelsedatum. (Inte sista 4 siffrorna, men med hjälp av alla annan data går det att hämta).
Sen godkänner man:

Citat:

Jag ger härmed samtycke till att bli kontaktat av Orville media samt partners, med marknadsföring på e-mail, telefon, SMS eller brev i överensstämmelse med villkoren och integritetspolicyn. Detta är ett villkor för att delta.

Det enda jag kan garantera, är att man kommer bli sönderspammad av reklam/telesälj. Värt det? Knappast

Edit: Här ser vi hur omtyckta dom är:
https://www.trustpilot.com/review/dk.orvillemedia.com

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Ja, alla de där vinn en iPad-banners/Facebook-grejerna från obskyra avsändare är väl ganska välkänt att det är bullshit. Det tror jag de flesta är medvetna om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

@BasseBaba: Ja, alla de där vinn en iPad-banners/Facebook-grejerna från obskyra avsändare är väl ganska välkänt att det är bullshit. Det tror jag de flesta är medvetna om.

Jo det kan man ju tycka

Jag jobbade på ett företag som sysslade med telemarketing en sväng (med att h4xx4 kod, inte ringa ).
Dom köpte in ungefär 35 000 "leads" varje månad...
Finns HORRIBELT mkt svenskar som sitter och fyller i dom där (Förvisso kan ju numrena kommit från var som helst, vad vet jag...)

http://nixtelefon.org/2015/02/ett-nix-ska-vara-ett-nix-nu-ska...
Nix skärpte som sagt reglerna i år, så vetefan hur TM-bolagen kommer runt det där nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vill man vara ännu mer konspiratorisk, så kan man som jag börja fundera på om det öht delas ut någon vinst? Känns inte direkt som att lotteriinspektionen har tid att åka runt och se så att alla företag som utgett sig för att ha haft en tävling i denna stil verkligen har delat ut vinsten till någon

Jag kan bekräfta att det inte är så, har vunnit tre gånger i Swec tävlingar.
Är inte heller med i alla tävlingar utan endast de som lockar mig och känner att det är något jag behöver/kommer behöva.

Edit: Kom på att jag vunnit tre gånger, faktiskt var en av tävlingarna motivering.
Utöver det så har jag vunnit en till tävling med motivering och det var under Lunarstorm tiden där jag vann de två första Saw filmerna på DVD.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Vann en samsung s6 edge i somras på en motiveringstävling på facebook. Detta var på samsungs officiella sida.
Alla dessa gilla och dela tävlingar på fb tror jag mestadels är bluff då de samlar likes till sin sida för att sedan sälja den vidare.