Varför tvingar M$ alla användare till gratisuppgradering till Win10???

Permalänk
Avstängd

Varför tvingar M$ alla användare till gratisuppgradering till Win10???

Hej!

Vad är det som gör, att M$ helt vanvettigt pushar (minst sagt) Win10 på allt och alla?

Läste något från US, där folk blir uppringda av automatreklamsamtal, och det gäller "Uppgradera nuuuuuuuu".

Har man Win 7 eller Win 8.*, så T R Y C K S uppgraderingen ned i halsen på användaren - samt att massa KB uppdateringar innehåller keyloggers, spyware, uppgraderings popups med mera skit.

Vill du veta mera, kan jag rekommendera *** raderat forum enligt §7 i reglerna *** , där det läggs upp meterlånga listor på vilka KB som är skadlig kod.

M$ har alltid varit spyware, med detta vanvettiga helspionerande - varför?

Lite förstår man, Android som alla gillar samt accepterar, och som finns i dom flesta lurar är 100% spy- och adware, och går inte att lita på - men M$?

Bidra med gärna med din fundering!

§7 i reglerna
Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

@SWIN: Forumet du hänvisade till är fullt av diskussioner hur man kringgår kopieringsskydd och därför är länkar eller diskussioner om det inte tillåtet hos oss, se §7 i reglerna.

*Inlägg redigerat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@SWIN:

Microsoft ville inte supporta massor av olika OS. Dom vill få över "alla" på Windows 10 för att kunna fasa ut Windows 7, 8, 8.1

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig, det känns som att något är lurt med att dom verkligen trycker ner det i halsen på en och gör det gratis att uppgradera men att man sedan inte kan nergradera.

Du skriver att android är 100% spyware vilket antagligen stämmer, vad skulle alternativet vara? Nokia 3320? ^^

Permalänk
Medlem

Tvingar gör dom väl inte.Är bara under en period som detta sker.Sen kommer det försvinna och Windows 10 kommer ej vara gratis längre.

Tur man ej har dina problem utan jag gillar Windows 10 och ser ingen anledning att sitta kvar på ett gammalt OS

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Jag håller med dig, det känns som att något är lurt med att dom verkligen trycker ner det i halsen på en och gör det gratis att uppgradera men att man sedan inte kan nergradera.

Du skriver att android är 100% spyware vilket antagligen stämmer, vad skulle alternativet vara? Nokia 3320? ^^

Android är inget spyware däremot trycker tillverkarna in en massa skit i sina mobiler

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Håller med fermia, att uppgradera till w10 från w7 (stationära) och w8.1 (laptop) var det bästa jag gjort på länge. Förstår att Microsoft vill att vi skall lämna w8 och w8.1 så fort som möjligt, en större katastrof för företaget har väl aldrig hänt förut? Klart dom vill skrota och gå vidare.
W7 börjar bli out of date även om det var väldigt bra, otroligt generöst av Microsoft att bjuda på en gratis uppgradering till något modernare, bättre och stabilare helt gratis!
Förstår absolut inte alls varför folk gnäller om detta Typiskt Svenskt? "Är det gratis är det någe lurt!!11!!"
Sanningen är nog väldigt enkel, w7 är ett gammalt OS, w8 och w8.1 är chämsprudukter microsoft vill slippa och glömma.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Hmmm, ett enkelt faktum är att det kostar en massa $ att supporta ett antal versioner.

Eftersom sedan MS är ett aktiebolag som lever på proprietär kod samt försöker få igång Bing inkl reklaminskomster (jmf Google) så är det ju ganska enkelt.

Kör Linux eller knåda ett eget OS om det är så förfärligt, God Jul

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Det finns alternativ till Windows om du är missnöjd. Ingen tvingar dig att använda ett kommersiellt operativsystem.

T.ex. https://www.debian.org/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har tyvärr tvingats radera några inlägg som inte hörde till diskussionen utan handlade om hur vi modererar på SweClockers. Det bryter mot §11 i reglerna.

Är ni missnöjda så är ni välkomna att diskutera våra regler i Feedback-forumet (sök först, kan redan vara besvarad eller ha en relevant tråd) eller skicka era åsikter via PM genom Kontaktformuläret.

Många av reglerna finns för att forumet ska vara lättläst, översiktigt och inte handla om annat än trådarnas ämne, därför finns bl a §11.

*Inlägg raderade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite irriterad på alla gånger jag behövt stänga "UPGRADERA NU!!!! WIN10WHOHOOOOO" rutan. Varför accepterar de inte ett nej

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Android är inget spyware däremot trycker tillverkarna in en massa skit i sina mobiler

Du borde gräva djupare i din mobil.

Allt du skriver, mailar och googlar efter sparas till dig som användare och person.

Var du befinner dig sparas exakt, om du har gps på.

Bara att gå in på youtube loggas allt, inklusive dina cookies, ip och din identitet.
Detta används för att bygga en exakt profil om dig & dina intressen.

Om inte det är spyware, vad är det då?

Ett gratis OS, mail och videotjänst, givet gratis till allt och alla av ett snällt företag som är släkt med jultomten?

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk

Även om Windows 10 är gratis så är det inte gratis för Microsoft att förse gamla OS med support och uppdateringar. De vill få alla att ligga på samma nivå. Har jag fattat det rätt så är Windows 10 starten på ett OS som bara lever av uppdateringar och inte av nya generationer. Precis som vi har sett på den mobila marknaden väldigt länge.

Om du är så rädd för att dela info om dig själv så får du dra ut internet kabeln och ta på foliehatten. Själv bockar jag ur vad som är möjligt och lever sedan med att jag inte har något att dölja.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Android är inget spyware däremot trycker tillverkarna in en massa skit i sina mobiler

Hela Googles verksamhet bygger på att samla in data från sina användare...

Innan man får massa svar "men använd inte Googles tjänster!" ja då kan jag lika gärna skita i att använda Android. Och det är ju isåfall samma sak som med Windows, bara att stänga av datainsamlingen så slipper du den.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hzup:

Börjar bli lite irriterad på alla gånger jag behövt stänga "UPGRADERA NU!!!! WIN10WHOHOOOOO" rutan. Varför accepterar de inte ett nej

Därför att du måste.

Även om du har en ärligt köpt licens för 7 eller 8.*, är det M$ som bestämmer vilket OS du skall använda.

Och, dom får ta alla uppgifter och filer dom vill på din dator, när du godkänt avtalet om Win10.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Många som va nöjda med XP blev ju "tvingade" att gå till Win7 när dom slutade uppdatera detta.

Vissa började då kolla på Linux som alternativ dom blev kanske rädda att tappa till Linux för egentligen det enda som låser kvar användarna till Windows är ju spel och vana.

Alternativt så är det NSA som trycker på pga "terrorhotet".

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celoz:

Hela Googles verksamhet bygger på att samla in data från sina användare...

Innan man får massa svar "men använd inte Googles tjänster!" ja då kan jag lika gärna skita i att använda Android. Och det är ju isåfall samma sak som med Windows, bara att stänga av datainsamlingen så slipper du den.

Det går inte att stänga av datainsamlingen på Win10, vid nästa viktiga uppdatering slår dom på det igen.
Inte ditt OS, så dom gör vad dom vill med det.

Även Win7 & Win 8.* får spionprogrammen installerade via viktiga uppgraderingar.

Jag får ej pga forumsregler inte hänvisa till sidor, där man får hjälp att försöka stoppa anstormningen av spyware från M$.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Det är en definitionsfråga om android är spyware eller inte. Men att påstå att det inte är det är ju högst naivt.

Sen har vi ju det med windows 10, argumentet att det är dyrare att stödja flera versioner etc är uppenbart och har alltid gällt. Är det en slump att windows 10 är väldigt mycket mer övervakande än deras tidigare OS och dom samtidigt precis just nu fått väldigt brottom med att alla skall uppgradera? Kanske. Kanske inte.

Dock finner jag det väldigt intressant att folk i allmänhet har en väldig underliggande motivation till att rationalisera och försvara tex MS i windows 10 fallet för att påvisa att allt är säkert och i sin ordning. Ni vet ju inte? Vad är det som motiverar er till att dra snabba och enkla slutsatser som stämmer överrens med eran verklighetsbild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Därför att du måste.

Även om du har en ärligt köpt licens för 7 eller 8.*, är det M$ som bestämmer vilket OS du skall använda.

Och, dom får ta alla uppgifter och filer dom vill på din dator, när du godkänt avtalet om Win10.

Återkom gärna med var i avtalet det står att de får ta vilka filer de vill från min dator.
Det låter väldigt intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

Återkom gärna med var i avtalet det står att de får ta vilka filer de vill från min dator.
Det låter väldigt intressant.

Sök på Win 10 eula.

“Microsoft collects information about you, your devices, applications and networks, and your use of those devices, applications and networks. Examples of data we collect include your name, email address, preferences and interests; browsing, search and file history; phone call and SMS data; device configuration and sensor data; and application usage.”

Jopp - även dina kreditkortsuppgifter och passwords samlas i ett register på okänd ort.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Alltså, vad är det som är så farligt med att windows sparar att du surfat in på Traderas sida Tex? Windows och android OCH IOS på Iphonen sammlar in användardata och dina "vanor" för att kunna anpassa upplevelsen efter just dig.
Windows, android och IOS vet alltid exakt var du befinner dig så länge du väljer "ja". Detta underlättar sökningar osv. Varför skall man få upp Mcdonalds i Happaranda när du söker efter närmaste MC i Ystad?
Detta var bara ETT exempel på hur detta systemet uderlättar. Vad har ni som är så hemligt? Vad skall Microsoft göra med informationen att jag gillar att gå in på Swec?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Sök på Win 10 eula.

“Microsoft collects information about you, your devices, applications and networks, and your use of those devices, applications and networks. Examples of data we collect include your name, email address, preferences and interests; browsing, search and file history; phone call and SMS data; device configuration and sensor data; and application usage.”

Jopp - även dina kreditkortsuppgifter och passwords samlas i ett register på okänd ort.

Står ingenstans att de får ta dina filer där. Läs en gång till.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Sök på Win 10 eula.

“Microsoft collects information about you, your devices, applications and networks, and your use of those devices, applications and networks. Examples of data we collect include your name, email address, preferences and interests; browsing, search and file history; phone call and SMS data; device configuration and sensor data; and application usage.”

Jopp - även dina kreditkortsuppgifter och passwords samlas i ett register på okänd ort.

Aha? Och du inser att du inte svarade på min fråga alldeles själv va?

Permalänk
Avstängd

Att du benämner Microsoft som "M$" säger nog mest om dig. Varsågod och byt operativsystem. Det finns alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Börjar bli lite irriterad på alla gånger jag behövt stänga "UPGRADERA NU!!!! WIN10WHOHOOOOO" rutan. Varför accepterar de inte ett nej

Att det inte finns en "visa inte igen"-knapp är ju förjävligt. Själv väntar man på att Steam med alla spel ska bli Linux-vänliga så att man kan gå över till Ubuntu eller dyl

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

Aha? Och du inser att du inte svarade på min fråga alldeles själv va?

Sitter med en liten lur, och försöker svara :-|

Jo, dom behöver inte din fil, dom behöver ( och får) skanna din dator på allt innehåll.
Alla filer har en digital signatur, eller sammanfattning.
Så, dom vet allt innehåll, filer och programvara du har på din dator.

Har inte någon undrat över, vad en "Malicious software removal tool" gör med allt innehåll på din dator.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

@Mithras: Tackar! Känns skönt att jag inte är ensam om att vara irriterad på dessa popups.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

är du en person som normalt går med aluminiumfoljehatten på eller? allt för dig verkar ju vara spyware och sånt.

uppenbarligen är inte windows 10 något för dig, för du hatar att dom spionerar på dig.
användare har rapporterat att dom även lagt till dessa funktioner i windows 7 och 8.1. så i ditt läge hade jag bara övergett windows helt och hållet och gått över till ubuntu eller debian.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jfqvist:

Att du benämner Microsoft som "M$" säger nog mest om dig. Varsågod och byt operativsystem. Det finns alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade du suttit med representanter från Microsoft, och förhandlat om priset för x antal 100 licenser för Win7 och Officepaketet för ett år, så hade även du vetat vad "$" i M$ står för.

Är proffesionell nätvekstekniker, bland annat.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti