Hjälp med bra komponenter till en liten "mobil" speldator

Permalänk
Medlem

Hjälp med bra komponenter till en liten "mobil" speldator

Hej
Köpte en iMac 27" late 2015 med 1Tb disk men den har bara 24Gb SSD och blir slö när den ska läsa från den roterande disken (Nu kanske ngn inte tror att det kan vara så illa. Jo, man märker stor skillnad! Har mätt upp tiden det tar mellan den och en dator med enbart SSD och det är stor skillnad på hur lång tid det tar och då har iMac:en en 4-lane SSD som är supersnabb). En ny 2Tb och 128Gb SSD tycker jag inte är prisvärd (plus att det inte finns ngn ny 2015 att köpa begagnad). Nu vill jag inte att denna tråd ska handla om iMac utan komponenter till en PC

Så nu är jag ute efter komponenter till en liten "mobil" speldator som lätt kan flyttas runt.
Ju mindre desto bättre men jag vill inte tulla på prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scotzh:

Hej
Köpte en iMac 27" late 2015 med 1Tb disk men den har bara 24Gb SSD och blir slö när den ska läsa från den roterande disken (Nu kanske ngn inte tror att det kan vara så illa. Jo, man märker stor skillnad! Har mätt upp tiden det tar mellan den och en dator med enbart SSD och det är stor skillnad på hur lång tid det tar och då har iMac:en en 4-lane SSD som är supersnabb). En ny 2Tb och 128Gb SSD tycker jag inte är prisvärd (plus att det inte finns ngn ny 2015 att köpa begagnad). Nu vill jag inte att denna tråd ska handla om iMac utan komponenter till en PC

Så nu är jag ute efter komponenter till en liten "mobil" speldator som lätt kan flyttas runt.
Ju mindre desto bättre men jag vill inte tulla på prestanda.

Vad får det kosta?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: Ju billigare desto bättre men jag vill inte tulla på prestanda. Under 15k iaf med skärm 512GB SSD. Utan OS, tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8885874/mitx

det och ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2748390

Corsair Graphite 380T bra chassi för bära runt

skärm vad som önskas

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Vad ska datorn användas till?
EDIT: Kan du inte bara uppgradera imacen?

Permalänk
Medlem

@fufuheo: Alla typer av spel man kan tänka sig. Från Diablo 3 till nya FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scotzh:

@fufuheo: Alla typer av spel man kan tänka sig. Från Diablo 3 till nya FPS.

Ska du överklocka?

Permalänk
Medlem

@fufuheo: Nä, inte min grej. Jag köper nog nytt när den inte hänger med längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scotzh:

@fufuheo: Nä, inte min grej. Jag köper nog nytt när den inte hänger med längre.

Då rekommenderar jag detta.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8885951/2015-12-13

Om man inte ska överklocka är det bara slöseri med pengar att köpa dyra moderkort och K-CPU:er. i7 4790K kostar 3500:- och man får nästan samma prestanda (fast med något lägre klockfrekvens) för 2700:-.

Permalänk
Medlem

@fufuheo: Tack alla. Såg detta chassi och tycker det ser intressant ut eftersom det är lätt att släpa runt med handtagen plus att man kan ha mATX, BitFenix Prodigy M (http://www.inet.se/produkt/6911697/bitfenix-prodigy-m-svart#/...)
Alt. det som @L.T.G föreslog, Corsair Graphite 380T. Någon som har dessa eller sett dem? Är det ngn fördel att ha mATX istället för mini-ITX?
Funderar även på att vattenkyla plus byta ut fläktarna mot tystare. Rekommendationer här? Har fractalfläktar i min "gamla" PC som jag byggde för 2 år sedan men den är inte så "släpbar" så jag vill ha en till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scotzh:

Är det ngn fördel att ha mATX istället för mini-ITX?

Fler expansionsplatser och antalet ramminnes platser, nackdelen är storleken på hela bygget.

Skrivet av Scotzh:

Funderar även på att vattenkyla plus byta ut fläktarna mot tystare. Rekommendationer här?

Traditionell luftkylare, AIO kylare är dyrare och presterar inte mycket bättre än en billigare luftkylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Tänker mest på ljudnivå. Vill ha en tyst dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scotzh:

Hej
Köpte en iMac 27" late 2015 med 1Tb disk men den har bara 24Gb SSD och blir slö när den ska läsa från den roterande disken (Nu kanske ngn inte tror att det kan vara så illa. Jo, man märker stor skillnad! Har mätt upp tiden det tar mellan den och en dator med enbart SSD och det är stor skillnad på hur lång tid det tar och då har iMac:en en 4-lane SSD som är supersnabb). En ny 2Tb och 128Gb SSD tycker jag inte är prisvärd (plus att det inte finns ngn ny 2015 att köpa begagnad). Nu vill jag inte att denna tråd ska handla om iMac utan komponenter till en PC

Så nu är jag ute efter komponenter till en liten "mobil" speldator som lätt kan flyttas runt.
Ju mindre desto bättre men jag vill inte tulla på prestanda.

Vill du verkligen ha portabelt och snyggt så kanske kolla in:
http://techreport.com/review/29208/zotac-zbox-magnus-en970-re...
Säljs som barebone så du kan plocka i vilken 2.5" SSD/HDD som helst (har även en m.2 plats) och upp till 32Gb minne
Kostar såklart en slant, men som apple ägare borde du vara van vid det
Ett alternativ om du verkligen vill ha kompakt och tyst

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scotzh:

@Peppar2014: Tänker mest på ljudnivå. Vill ha en tyst dator

Då ska du absolut inte välja en AIO kylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Dator baserad på BitFenix Prodigy M

Tänker bygga en dator i ett BitFenix Prodigy M chassi och behöver hjälp med komponenter som får plats och blir bra.
Jag vill ha en så tyst och en mobil dator.

Viktigast är att GPU, PSU och Moderkort får plats tillsammans i chassit eftersom det är litet. Det står på BitFenix hemsidan att man ska ha GPU maxlängd på 11" om PSU är 160mm djup men jag undrar om inte detta PSU från Corsair fungerar ändå? Det ser ut på bilden som kontakterna är bra placerade.

Hade tänkt mig (men inte ett måste):
Moderkort: ASUS Z170 MAXIMUS VIII GENE
GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 eller ASUS GeForce GTX 980Ti 6GB STRIX DC3 OC
PSU: Corsair AX760i 760W
CPU: En i5 6600K eller i7 6700k
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz Vengeance LPX
CPU-kylare: Noctua NH-U14S? Noctua NH-U9B SE2? Eller vad rekommenderas?
Fläktar: ? Kan få plats med 2st 120mm i toppen, 1st 230mm eller 2st 120mm i botten och 1st 120/140mm på baksidan. Finns det tyst vattenkylning?
Skärm: Förslag? (mest till spel)

Permalänk
Medlem

Sitter på samma chassi, snyggt och riktigt bra storlek. Körde, lite lyxigt, med två 120mm noctua fläktar i top, en 140mm noctua bak och en 230mm bitfenix i botten(exhaust). Fick även plats med ett noctua cooling tower för cpun. Mäktigt.

Permalänk
Medlem

PSUn funkar, har själv ett sånt i en prodigy m med ett strix 970.

Permalänk
Medlem

@qbasic: Vilken modell kör du med på Noctua? Kör du med mATX eller mITX och vilken modell av CPU-kylningen får du plats med?

Permalänk
Medlem

@rotkiv42: Kör du med mATX eller mITX och skulle det gå att få in en GPU större än 11"?

Permalänk
Medlem

@Scotzh: Noctua NH-D15S, den sitter perfekt. Obqservera S:et Noctua NH-D15S har nämligen ett "off set" torn för att ge mer plats åt ram-minnet. Funkar bättre i kompakta byggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scotzh:

@rotkiv42: Kör du med mATX eller mITX och skulle det gå att få in en GPU större än 11"?

Jag kör med mATX, om man inte har grafikkortet i den understa sloten kan jag inte se några problem med att ha längre grafikkort. Har man grafikkortet i den understa pci sloten kommer man börja blocka ena raden av kontakter på PSUn om grafikkortet är längre, men det beror lite på hur kylaren är designad. Om den är lite smalare i slutet, som strix modellen, kan det gå.
Tog lite bilder, fick dock ingen riktigt bra pga sladdhärva över PSUn, kan ladda upp dom om du vill se hur mycket plats det finns.

Permalänk
Medlem

@rotkiv42: Jag vill gärna se lite bilder.
Får du plats med fläktar i toppen om du har GPUn i översta slotten?

Permalänk
Hedersmedlem

@Scotzh *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Observera att vi ej tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning). Det går alldeles utmärkt att fortsätta i denna tråden.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scotzh:

@rotkiv42: Jag vill gärna se lite bilder.
Får du plats med fläktar i toppen om du har GPUn i översta slotten?

Översta slotten beror väll lite på hur moderkortet är upplagt, men har man grafikkortet i den näst understa funkar det med fläktar, i alla fall de fläktar jag har.

Bilder
http://imgur.com/a/Y2Xzh
Orkade inte sortera ut de dåliga bilderna, hittade även lite äldre bilder som kanske gav lite bättre överblick och det är inte så dammigt som det ser ut!

Permalänk
Medlem

@rotkiv42: Vad har du för moderkort och CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scotzh:

@rotkiv42: Vad har du för moderkort och CPU?

4790k, nu kör jag med gigabyte z97mx gaming 5, i den äldre bilderna är det ett asus gene vii maximus.
(de dammiga bilderna är de nya med gigabyte kortet.)

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta bygge?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8895042/current-build

Permalänk
Avstängd

Detta ger dig klart mer dator för pengarna till det bättre, http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2994385&view=o

Fixat länk
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Vad hände med under 15k med skärm

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Detta ger dig klart mer dator för pengarna till det bättre, http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2994334&view=o

403 Not allowed to see. Något gick fel säger prisjakt :-/