Frågor kring: PANASONIC LUMIX DMC-GM1

Permalänk
Medlem

Frågor kring: PANASONIC LUMIX DMC-GM1

Hej, har köpt mig min första kamera.

Kamera: PANASONIC LUMIX DMC-GM1
Objektiv: PANASONIC LUMIX G VARIO 12-32/3.5-5.6

Detta köptes som ett kit, och tanken är att ta foton på familj, omgivning osv i rent hobbysyfte.

Någon som sitter inne med synpunkter, tips och trix?

Någon som har tips på godis till denna?
Andra objektiv, pancake? macro? fisheye?
Vart handlar man dessa billigast, är det ebay eller svenska webshoppar som gäller?

Mvh smurf

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Någon som har tips på godis till denna?
Andra objektiv, pancake? macro? fisheye?

Ska du handla bara för att handla eller är det något särskilt du vill kunna göra (och vad isf) som inte går med den 12-32 som du har?

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på ett pankaksobjektiv med stor bländare. Dels för att kunna ta i mörkare miljöer med kortare skärpedjup men också för att utnyttja storleken på kameran.
(har också en gm1)

Hade köpt en begagnad 20mm f1.7 eller 14mm f2.6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag hade kört på ett pankaksobjektiv med stor bländare. Dels för att kunna ta i mörkare miljöer med kortare skärpedjup men också för att utnyttja storleken på kameran.
(har också en gm1)

Hade köpt en begagnad 20mm f1.7 eller 14mm f2.6

Hur är det med "billiga objektiv med adapter" till GM1? Fungerar några överhuvudtaget och har du i så fall några bra tips på objektiv man kan köpa?

Har själv klickat hem en GM5 nu i mellandagarna och tänkte börja försöka ta lite bilder. Storleken på själva objektiven spelar inte så stor roll, de får stanna hemma när jag ska resa.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Hur är det med "billiga objektiv med adapter" till GM1? Fungerar några överhuvudtaget och har du i så fall några bra tips på objektiv man kan köpa?

Har själv klickat hem en GM5 nu i mellandagarna och tänkte börja försöka ta lite bilder. Storleken på själva objektiven spelar inte så stor roll, de får stanna hemma när jag ska resa.

I princip alla objektiv som någonsin gjort fungerar på GM1 med en billig adapter. Jag har en drös med videos om det på min youtube och sedan kan du kolla tråden om ämnet här på sweclockers. Samtliga objektiv i den tråden fungerar på GM1.