AMD Confirms Zen Releasing by Q4 2016?

Permalänk
Medlem

AMD Confirms Zen Releasing by Q4 2016?

Kan man lita på detta?

Citat:

AMD Confirms Zen Releasing by Q4 2016 for High-End Desktops – APUs Coming In 2017

http://www.custompcreview.com/news/amd-confirms-zen-releasing...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam

Computerbase har väl ett bra rykte, jag tror att detta stämmer.

Zenare än jag hoppats, detta är något jag verkligen zer fram emot.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

Kan inte komma snart nog, förhoppningsvis är detta "revolutionen" PC-marknaden och i synnerhet AMD varit i stort behov av ett tag nu, med Intels långa dominans och Nvidias tilltagande dito.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Blir nog en server med Zen för min del

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

auf wieder-zen

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Avstängd

Bra, hinner man spara ihop till ett AM4 System

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Medlem

Även med 40% högre prestanda per clock kommer Zen inte ens vara i närheten av Intel i enkel trådig prestanda, en i5a i samma hz kommer fortfarande att springa cirklar runt Zen.
Även om en 8-kärnig Zen skulle prestera som en 6700k i fler trådiga applikationer så är frågan om det räcker, finns inget som hindrar Intel från att släppa en 6-kärnig i samma pris klass.

För oss konsumenter kommer det att vara trevligt med billiga processorer men för AMD kommer det att bli en flopp och förmodligen den sista CPUn AMD släpper.
Jag tror AMD kommer att bli uppköpta eller gå i konkurs ganska snabbt efter att Zen släpps.

Är priset rätt kan det bli ett köp, men jag gissar att Intel kommer att kosta i princip samma i prestanda/krona, men fördel Intel i spel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ramlösa:

Även med 40% högre prestanda per clock kommer Zen inte ens vara i närheten av Intel i enkel trådig prestanda, en i5a i samma hz kommer fortfarande att springa cirklar runt Zen.
Även om en 8-kärnig Zen skulle prestera som en 6700k i fler trådiga applikationer så är frågan om det räcker, finns inget som hindrar Intel från att släppa en 6-kärnig i samma pris klass.

För oss konsumenter kommer det att vara trevligt med billiga processorer men för AMD kommer det att bli en flopp och förmodligen den sista CPUn AMD släpper.
Jag tror AMD kommer att bli uppköpta eller gå i konkurs ganska snabbt efter att Zen släpps.

Är priset rätt kan det bli ett köp, men jag gissar att Intel kommer att kosta i princip samma i prestanda/krona, men fördel Intel i spel.

Med 40% avses väl Excavator, inte Piledriver eller vad som nu sitter i AM3+?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Med 40% avses väl Excavator, inte Piledriver eller vad som nu sitter i AM3+?

Ca 10% prestanda extra prestanda plus AMDs teoretiska 40% boost som jag inte ger mycket för efter deras lögner om Bulldozer.
Räcker fortfarande inte att knäcka Intel i enkel trådiga applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ca 10% prestanda extra prestanda plus AMDs teoretiska 40% boost som jag inte ger mycket för efter deras lögner om Bulldozer.
Räcker fortfarande inte att knäcka Intel i enkel trådiga applikationer.

om de håller vad de har lovat med 40% blabla... Så är amd tillbaka.

de kommer hamna i ipc med SB/IB med fler kärnor,förfinad förbrukning och på en mindre tillverkningsprocess. Dessutom lär de prissätta dem bättre än intel. Och inte får vi glömma den nya plattformen som också lär ge en ordentlig fördel.

Så jo om de håller vad de har lovat så lär de vara mycket konkurrenskraftiga. Om de har ljugit och hypat som de gjorde för bullen så är det kört för dem.

Permalänk
Medlem

Man kan skriva vad man vill men vi vet inte hur den kommer att prestera eller prissättas, visst man kan tro men det gör man även i kyrkan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Man kan skriva vad man vill men vi vet inte hur den kommer att prestera eller prissättas, visst man kan tro men det gör man även i kyrkan.

Går att säga samma sak ang din fråga

Vi kan ju tro på rykten men ingen vet när de släpps och tror gör man i kyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Även med 40% högre prestanda per clock kommer Zen inte ens vara i närheten av Intel i enkel trådig prestanda, en i5a i samma hz kommer fortfarande att springa cirklar runt Zen.
Även om en 8-kärnig Zen skulle prestera som en 6700k i fler trådiga applikationer så är frågan om det räcker, finns inget som hindrar Intel från att släppa en 6-kärnig i samma pris klass.

För oss konsumenter kommer det att vara trevligt med billiga processorer men för AMD kommer det att bli en flopp och förmodligen den sista CPUn AMD släpper.
Jag tror AMD kommer att bli uppköpta eller gå i konkurs ganska snabbt efter att Zen släpps.

Är priset rätt kan det bli ett köp, men jag gissar att Intel kommer att kosta i princip samma i prestanda/krona, men fördel Intel i spel.

Rätt märkliga uttalanden när vi varken vet priser eller prestanda än.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Går att säga samma sak ang din fråga

Vi kan ju tro på rykten men ingen vet när de släpps och tror gör man i kyrkan.

Absolut iofs. borde Lisa Su veta bättre än sprida "rykten" sen vad vi tror är en annan sak, men mycket vatten hinner rinna under bron innan vi är i Q4 2016 det vet vi med säkerhet iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av criscros:

Går att säga samma sak ang din fråga

Vi kan ju tro på rykten men ingen vet när de släpps och tror gör man i kyrkan.

I så fall är Sweclockers lite av en kyrka.
Skämt och sido tycker jag att det inte är fel att spekulera och jag vet att Zen kommer att bli en hejdundrande succé.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Jag håller ialf tummarna för AMD, vore katastrofalt om Zen inte levererar..

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Medlem

Se fram emot det. och som andra redan säga. är himla roligt och se att alla Intel fanboys försöka redan dödsdömma det fast vi vet inget om pris eller prestans.
tydligen kan AMD/Radeon bara lyckat när man är 10x bättre än Intel/Nvidia fast samtidigt få det max kosta hälften av priset och måste vara det nyaste tekniken som har kostad en mass i RnD.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av WindForceX3:

Jag håller ialf tummarna för AMD, vore katastrofalt om Zen inte levererar..

ja det blir i så fall sista spiken i kistan

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk
Medlem

Bättre zent än aldrig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostgösta:

ja det blir i så fall sista spiken i kistan

Kan vara så men bara inom processorer för hem pc segmentet isf. (får vi hoppas).

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Zen hypas så mycket att det känns som en flopp, oavsett hur den presterar. Så vida den inte presterar 50% bättre än Intels senaste och kostar 75% av den så kommer folk bli besvikna. Hade ju vart fördjävla guld om Polaris + Zen tog över och blev ledande inom prestandasegmentet, men pessemisten i mig säger helt klart nej med tanke på AMDs trackrecord.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: kanske dags att folk sluta sprida en massa ryktar och istället vänta tills saker kommer ut. och för guds skull sluta förvänta er altid att så fort nåt kommer at det ska krossa allt some har kommit förut. är ju inte så att intel's i7 2600 är oanvändbart för att intel har gjord så enorma framsteg.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag väntar med åsikter tills jag ser i diverse tester/reviews hur den presterar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

om de håller vad de har lovat med 40% blabla... Så är amd tillbaka.

de kommer hamna i ipc med SB/IB med fler kärnor,förfinad förbrukning och på en mindre tillverkningsprocess. Dessutom lär de prissätta dem bättre än intel. Och inte får vi glömma den nya plattformen som också lär ge en ordentlig fördel.

Så jo om de håller vad de har lovat så lär de vara mycket konkurrenskraftiga. Om de har ljugit och hypat som de gjorde för bullen så är det kört för dem.

Problemet är att Intel kan ge bort sina desktop processorer utan att gå back, vilket de har gjort på den mobila marknaden i ett par år.
AMD har inga pengar till att köpa marknadsandelar och Intel kan sätta vilket pris de vill plus ett 100ggr starkare varumärke.
Kan bli en grym processor om AMD inte ljuger som förra gången, kommer fortfarande inte rädda AMD från konkurs även om siffrorna skulle vara bättre i verkligheten.

Skrivet av skruvis:

Man kan skriva vad man vill men vi vet inte hur den kommer att prestera eller prissättas, visst man kan tro men det gör man även i kyrkan.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Rätt märkliga uttalanden när vi varken vet priser eller prestanda än.

Prestandan kan man räkna på och om siffrorna stämmer ger det en ganska bra bild hur den kommer att prestera vid en viss HZ.
Hur den klockar och till vilket pris är svårare.
Vad är roligare än att spekulera, plus att frågan uppstår ska man vänta eller inte. Jag väntade över ett halv år på skräpet bulldozer helt i onödan, så jag köpte en 2500k istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Jag väntade över ett halv år på skräpet bulldozer helt i onödan, så jag köpte en 2500k istället.

Tänka sig jag köpte först en FX8320 sen en 4790K & nu börjar jag faktiskt ångra mig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@trickeh2k: kanske dags att folk sluta sprida en massa ryktar och istället vänta tills saker kommer ut. och för guds skull sluta förvänta er altid att så fort nåt kommer at det ska krossa allt some har kommit förut. är ju inte så att intel's i7 2600 är oanvändbart för att intel har gjord så enorma framsteg.

lite så här känner jag också faktiskt...

folk förväntar sig att det senaste MÅSTE vara överlägset bättre osv.. det kommer inte hända med Zen.

Den kommer nog vara väldigt bra men inte bättre än skylake, skylake "refresh" och kaby lake.

Det betyder INTE att det inte finns något hopp för zen pga det dock...

man måste verkligen se ur många perspektiv när det kommer till en ny produkt och inte enbart "prestanda"

För mig iaf så är wattage,värme,pris och moderkorts utval MINST lika viktigt som rå prestanda.

Har en 5350 och måste säga att jag tror am1 socketen var mer som ett experiment från amds sida för att visa att de kan göra strömsnåla cpuer. Och den är helt sjukt bra för sin wattage/pris.

Den är dock EXTREMT gimpad utav single channel och låg native memory speed.

Det jag försöker säga är att de behöver i princip bara börja tillverka dessa jaguar cores med dual channel,ddr4, skippa igpun,8core)med dubblerad mängd cache såklart) och klocka dom lite högre så hade de haft en riktigt bra cpu för sin wattage.

tror dock zen kommer vara bättre än så! Så jag tror på amd denna gång:)

Permalänk
Datavetare

Tänker inte försöka mig på några tvärsäkra uttalande om Zen prestanda innan vi börjar se riktiga tester, men detta är ett diskussionsforum så går ju alltid att spekulera.

En sak som jag funderat lite på är att AMD aldrig specifikt sagt att man kan förvänta sig 40% högre prestanda per CPU-tråd, vilket är vad alla som jämför med dagens AMD CPUer och försöker extrapolera till vilken Intel modell det motsvarar förutsätter. Det som får mig att fundera kring vad dessa 40% faktiskt refererar till är denna bild

I bubblan står det "40% more Instructions Per Clock", men det står också i samband med "Zen" Core. Möjligheten finns alltså att 40% refererar till 40% högre IPC för CPU-kärnan, varje CPU-kärna har ju två CPU-trådar (SMT) i Zen och i alla fall marknadsavdelningen anser ju att Bulldozer till Excavator har en CPU-tråd per "kärna". Är det 40% för en Zen-kärna över två CPU-trådar så hamnar vi mer på Nehalem än någonstans mellan Sandy Bridge / Ivy Bridge

Ovanpå detta har vi heller ingen aning om vilken frekvens Zen kommer köra på, IPC är ju bara halva ekvationen. Apples ARM CPUer har i många lägen IPC motsvarande Haswell, men den design Apple valt skalar inte speciellt långt över 2 GHz och det absolut inte så enkelt att Apple bara skulle kunna göra en modell med ~100W TDP och då nå >3 GHz.

Ska man vare djävulens advokat och tro på det "Dresden Boy" bloggande om kring en patch för Zen stöd som AMD gjort för GCC, d.v.s. att Zen har 4 ALU + 2 AGU eller en 2:1 fördelen av beräkning kontra minnesoperationer, så känns det inte optimalt för x86. Detta är något bl.a. AnandTech och David Kanter från Real World Tech kommenterat så här

"3 AGU + 3 ALU is a much better mix. Remember that x86 is load+op, so generally you want to sustain nearly a 1:1 ratio of memory to ALU operations."

Varken Intel eller AMD har upp till nu designat en x86 som inte håller 1:1 ALU/mem-op, att AMD designar Zen så känns därför lite udda men förklaringen skulle kunna stavas K12. För en RISC som K12 (är en 64-bitars ARM) så är det en självklarhet idag att ha klart mer ALUs jämfört med resurser för att hantera minnesoperationer. Finns ju en del rykten som gör gällande att Zen och K12 i princip delar "back-end", d.v.s. det är samma CPU med endera en x86 "front-end", Zen, eller en ARM front-end, K12.

Om det är en 2:1 mix i Zen kan det tyvärr vara väldigt mycket "upp till" över IPC-förbättringen. Saker som enklare benchmarks, framförallt Geekbench, kommer se en ganska stor förbättring i prestanda medan mer avancerade program och då framförallt många serverprogram kommer bli begränsade av antal minnesoperationer.

Notera att detta är rena teoretiska spekulationer baserat på rykten, presentationer där det tekniska inte är glasklart samt innehållet i en GCC-patch (som av allt det nog är den sannolikaste att vara korrekt, är ju AMD själva som gjort patchen och finns ingen anledning att den skulle vara fel angående AGU/ALU konfiguration).

Viktigast av allt blir nog ändå var Zen står på perf/W skalan, det då denna egenskap är överlägset viktigast både för bärbara enheter, som typiskt har de högsta marginalerna för konsumentprodukter, samt för servers där marginalerna typiskt är de bästa för företag som AMD och Intel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Tänka sig jag köpte först en FX8320 sen en 4790K & nu börjar jag faktiskt ångra mig.

Någon speciell orsak? Förutom priset och att prestanda lyftet i många spel är försumbar mot vad en bättre GPU hade gett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Någon speciell orsak? Förutom priset och att prestanda lyftet i många spel är försumbar mot vad en bättre GPU hade gett?

4790K blir snorvarm (100c, 25% throttling 140-150w tdp när man körde prime95) så fort man aktiverade xmp vilket kräver att man går in i bios & ställer in ström/effektgränser manuellt även med det inställt blir den varmare än vad min 8320 blev med xmp aktiverat, körde samma kylare dvs arctic freezer i/A30 men i spel (UT4, quake 3) vad jag sett är det dock inga temp problem med intel proppen kanske max 50c.

Gav 2500:- för 4790K samt 890:- för 8320..

Edit: Har funderat litegrann på att swappa plattform med min dotter så jag får en AMD plattform igen, så får hon min Intel plattform då jag spelar mycket lite nuförtiden... får se hur jag gör. Men sen blir det zen, höhö

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Kan vara så men bara inom processorer för hem pc segmentet isf. (får vi hoppas).

jo det var cpu sidan jag snackade om
g-korten är ju fortfarande med i toppen

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!