Så nu verkar det som att det är löst, jag har valt att behålla bilen då det kommer göras service och kamremsbyte på den.
Det hela började med att jag såg en annons om en bil, den var annonserad som en lågmilad och välskött bil. Jag ringde upp dom och fick en tid bokad för en titt på bilen samt provkörning, när jag kommer in till butiken så hade försäljaren som hade hand om just denna bil varit tvungen att lämna tidigare och hade då gett över all info till en annan medarbetare.
Kollade bilen utvändigt och invändigt, testkörde och började diskutera med försäljaren att den verkar riktigt intressant. Ifrågasatte hur det kom sig att en 13 år gammal bil endast gått 7200 mil (vilket det stod i annons, inne i butik och i fordon). Fick till svar "Den har varit en andra bil och inte körts så mycket", skit bra tänkte jag och bilen blev genast mer intressant.
Efter lite snack så bestämde jag mig för att köpa bilen och ta med den hem samma dag. Inga papper skrevs på men betalning skedde, detta pga att den "rätta" försäljaren skulle maila papper dagen efter som jag sedan skulle skriva ut, skriva under och skicka till dom. När papperna kom så såg jag helt plötsligt "Mätarställning : 13200" och jag blev genast fundersam och ringde upp till den rätta försäljaren, han sa då "Oj! Då har jag gjort en miss, jag rättar till felet och skickar ut nya papper". Detta gjorde han, men under tiden jag väntade så av ren slump så hittade jag serviceboken (Den va lite gömd då den satt på sitt eget ställe i handskfacket, vilket den ska. Inredningen är svart och likaså var fodralet.) Och nej jag hade inte i åtanke att kolla i serviceboken när jag kollade på bilen då mitt tänk gick "är det någon viktig info så säger dom det" det är ju trots allt en hyffsat stor bilkedja jag handlar hos.
Väl i serviceboken så hittar jag en stämpel från en verkstad 2010 och medföljande kvitto, instrumentgruppen hade bytts ut och jag hade inte fått någon info alls om detta. I serviceboken stod det "Instrumentgrupp bytt mätarställning 65481 km. Ny mätarställning 0.0km". Detta fick mig att verkligen fundera och jag ringde åter igen upp försäljaren och förklarade att denna information inte getts ut innan köp, svaret jag fick då var i stil med "Det är verkligen tragiskt att det blivit såhär" följt av annat prat i runt 5 min. Efter detta ringde jag till KO och rådfrågade hur man ska gå till väga, personen där sade att "Du får göra en egen värdering av bilen och sedan kräva det som får dig att känna att du gjort en bra affär".
Så det jag kände då var att om jag ens ska behålla bilen får dom stå för kamrems byte och göra en full service. Åkte in dagen efter till försäljaren och denna gång hade jag med mig en person som har mer vetskap om bilars värde och rent generellt bra kunskap om bilar, lade upp alla papper på bordet och började diskutera. I början kunde han inte tänka sig att göra något mer än att "köpa tillbaka" bilen, sedan nämnde jag att vi har varit i kontakt med KO och då vände det fort och han skulle räkna på det och återkomma senare under dagen.
Han återkom med svar cirka 3 timmar efter vi varit där och han kunde gå med på att göra kamremsbyte och service. Så där är vi nu, tid är bokad på verkstad och kommer ske nästa vecka.
Så sammanfattat :
Annons - Annonserad som en lågmilare där miltalet hade angetts till 7200, senare kom det fram att den egentligen har gått 13700.
Bilkedja - Atteviks
Vad jag lärt mig - Även om man handlar från en större kedja så ska man alltid kolla igenom papper till 100%, Ta vad dom säger med en stor nypa salt och även om ett fel har gjorts så tjänar man inget på att gå runt sur. Och att man kanske ska ta en extra dag att kolla över saker lite extra.
Vad jag hoppas dom lärt sig - Att det kanske lönar sig lite mer om man är helt ärlig redan i annons, och att inte boka in tider om man inte kan hålla i försäljningen själv.
Och slutligen, ja jag vet att många tycker att jag skulle ha "Häv skiten och anmäl dom!". Jag känner ändå att bilen nu är värd sin peng och det är en chansning som jag vågar ta. Jag känner även att en vidaregång till ARN inte är nödvändig då han beklagade så mycket och ger kompensation, vi är ju alla människor ändå. Men det hindrar mig inte från att informera er "få" här om hela situationen.
Jag menar inte på något sätt att ni aldrig ska handla hos Atteviks, alla kan göra fel och detta hade kunnat hända hos vilken försäljare som helst. Dock tycker jag att alla borde ha ett extra vakande öga, och kanske ta en extra dag eller två att fundera på.
Jag vill tacka alla som varit aktiva i tråden och följt hela händelsen!
Av någon anledning kan jag ej redigera första inlägget