Permalänk
Medlem

Win 10 hackar till med nybbygd dator

Har precis byggt en dator som skall användas som en mediadator och har ett otroligt störande problem.

Datorn fungerar väldigt bra startar upp snabbt osv men problemet är att den fryser till i ca 10 sekunder typ 2 gånger per minut, som ni förstår är det otroligt störande.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9045108/2016-01-19

Håller just på att köra Windows minnesdiagnostikverktyg för att utesluta fel på ramminen och svar ja använder alltid ESD armband när jag sätter ihop datorerna.

Datorn hade ingen tendens att hacka till i Windows 7 eller 8.1 och misstänker att det helt enkelt kanske inte är kompatibelt med win 10?

Laddar ner chipset drivers, grafik drivers osv på Gigabytes hemsida (AMD Chipset Driver (include chipset \ sata raid \ VGA \ USB driver) ) och installerar det, ändå försöker windows update installera en grafik driver och misslyckas med detta. Tror det är det som spökar vad tror ni?

Mvh

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

Har nått liknande problem med morsans dator, där är det SSD användningen som verkar gå i taket och svarstiderna blir på flera sekunder man kan se det i aktivitetshanteraren. Jag har tyvärr inte löst problemet och det är ju inte säkert att det är samma problem men det är värt att kolla vad tex. SSDn gör när 'frysningarna' kommer. Fryser muspekare och allt eller är det 'bara' att den verkar gå väldigt långsamt? vad händer när du ser en video tex?

Permalänk

Jag tror det är Win 10 som spökar.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Prova med en annan hårddisk och se om det funkar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@newflag:

Låter som problem med diskåtkomst. Ladda ner ett s.m.a.r.t verktyg.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Har nått liknande problem med morsans dator, där är det SSD användningen som verkar gå i taket och svarstiderna blir på flera sekunder man kan se det i aktivitetshanteraren. Jag har tyvärr inte löst problemet och det är ju inte säkert att det är samma problem men det är värt att kolla vad tex. SSDn gör när 'frysningarna' kommer. Fryser muspekare och allt eller är det 'bara' att den verkar gå väldigt långsamt? vad händer när du ser en video tex?

Verkar vara ssd som går till 100% när frysningarna sker, det är programmen som fryser men musen fungerar fortfarande att flytta.

tycker det är otroligt störigt dock, kör morsan också win 10?

Skrivet av septembro:

Jag tror det är Win 10 som spökar.

Skrivet av Cooling23:

Prova med en annan hårddisk och se om det funkar.

Skrivet av serverfel:

@newflag:

Låter som problem med diskåtkomst. Ladda ner ett s.m.a.r.t verktyg.

Laddade ner Crystaldiskinfo och hälsostatusen står på bra...

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

Har du installerat om Windows också EFTER att du byggde ihop datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Verkar vara ssd som går till 100% när frysningarna sker, det är programmen som fryser men musen fungerar fortfarande att flytta.

tycker det är otroligt störigt dock, kör morsan också win 10?

Ja, det är också Windows 10, men det är en helt annan dator annars det är en Intel dator i5 2400 med en Intel g25-m 80GB.

hittade nyss detta https://support.microsoft.com/en-us/kb/3083595

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har du installerat om Windows också EFTER att du byggde ihop datorn?

Skrivet av Azodan:

Ja, det är också Windows 10, men det är en helt annan dator annars det är en Intel dator i5 2400 med en Intel g25-m 80GB.

hittade nyss detta https://support.microsoft.com/en-us/kb/3083595

Datorn håller fortfarande på otroligt störigt, kör på win 7 istället så slipper man alla problem...

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Stängde av superfetch och alla alternativ under meddelande och åtgärder nu händer det ej mer.

(jo den visar typ 100% när jag sätter igång aktivitetshanteraren efter start, men den är väll fortfarande inne i sin boot mode då så det är nog normalt att den är runt 100% då)

Det verkar ju som att det är nått fel med drivrutinerna, du ska ju inte behöva stänga av funktioner i Windows för att få det att fungera. Kolla om du kan hitta nå drivrutiner för SATA från AMD till Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Det verkar ju som att det är nått fel med drivrutinerna, du ska ju inte behöva stänga av funktioner i Windows för att få det att fungera. Kolla om du kan hitta nå drivrutiner för SATA från AMD till Windows 10.

Installerar denna drivrutinen som det står chipset samt sata på men det är samma beteende...

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4716#d...

Kanske borde testa och ladda ner drivrutinerna direkt från amds hemsida, vet ej om sata drivers ingår i deras chipset drivers, vad tror du?

http://support.amd.com/en-us/download/desktop/legacy?product=...

http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows%2010...

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Installerar denna drivrutinen som det står chipset samt sata på men det är samma beteende...

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4716#d...

Kanske borde testa och ladda ner drivrutinerna direkt från amds hemsida, vet ej om sata drivers ingår i deras chipset drivers, vad tror du?

http://support.amd.com/en-us/download/desktop/legacy?product=...

http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows%2010...

Ladda direkt från AMD. Står ju på denna sida, http://support.amd.com/en-us/download/chipset?os=windows+10+-... att den ska innehålla AHCI drivers.

Lite nyare drivers på min länk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du AMD SATA drivrutin installerad under enhetshanteraren, vet att jag har det problemet fast den installerar AMD drivare så envisas win med att köra på deras egna drivare.
Testa att uppdatera drivaren manuellt i enhetshanteraren genom att peka på vart dina AMD drivare ligger på C:AMD

Permalänk
Medlem

Kolla också på din OCZ disk att du har firmware 11.2 på den, står på baksidan.
Dom har ett eget verktyg också som kollar disken status SSD Guru
http://ocz.com/consumer/download

Trion 100 Firmware v11.2

Release Notes

Improvements since v11.1

Bug Fix: Fixed an issue where the drive could become unresponsive during a period of intensive I/O. (Recommend all users update)
Code Improvements made to enhance wake from sleep functionality
Code Improvements made to preserve settings when resuming from DevSLP
Known Issues

Known compatibility issue with MacBook Pro NVidia based chipsets: MCP79, MCP89K
Known compatibility issue with motherboards with NVidia NForce9 desktop chipsets.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min SSD (SanDisk Extreme 128GB) och Windows 10 med AMD processor och det krånglade. Måste vara Windows 10 som inte gillar AMDs SATA drivrutiner eller något.

Jag ser även att vi har samma processor och moderkort.. Kan inte vara en slump att vi har samma problem..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Har något liknande förutom att mitt lagg varar i 2 sekunder lite då och då. Körde Win7 på min gamla burk, funkade hur bra som helst. Fick Win10, började få 2sek lagg med att skärmen fryser och man hör bara RRRRRRRRRE från headset. Så jag köpte mig en ny Skylake Edition från Komplett med Win10 i. Startar den, och har exakt samma problem på den. Har kört tonvis med program som kollar minnen och köret men hittar inget fel någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Ladda direkt från AMD. Står ju på denna sida, http://support.amd.com/en-us/download/chipset?os=windows+10+-... att den ska innehålla AHCI drivers.

Lite nyare drivers på min länk.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår ej hur du hittade den drivrutinen den drivrutinen jag får fram är mycket äldre (7/29/2015) och din är från (12/17/2015) hur sökte du ?

Skrivet av thomson:

Har du AMD SATA drivrutin installerad under enhetshanteraren, vet att jag har det problemet fast den installerar AMD drivare så envisas win med att köra på deras egna drivare.
Testa att uppdatera drivaren manuellt i enhetshanteraren genom att peka på vart dina AMD drivare ligger på C:AMD

Det står att drivrutinen kommer från microsoft och heter diskdrive, den skall vara från 2006/06/21 frågan är hur jag bytar till amd drivrutinen för det vill den ej göra/kan ej hitta när man klickar på uppdatera drivrutin....

Skrivet av thomson:

Kolla också på din OCZ disk att du har firmware 11.2 på den, står på baksidan.
Dom har ett eget verktyg också som kollar disken status SSD Guru
http://ocz.com/consumer/download

Trion 100 Firmware v11.2

Release Notes

Improvements since v11.1

Bug Fix: Fixed an issue where the drive could become unresponsive during a period of intensive I/O. (Recommend all users update)
Code Improvements made to enhance wake from sleep functionality
Code Improvements made to preserve settings when resuming from DevSLP
Known Issues

Known compatibility issue with MacBook Pro NVidia based chipsets: MCP79, MCP89K
Known compatibility issue with motherboards with NVidia NForce9 desktop chipsets.

skall kolla upp tack!

Skrivet av Hjemrdeil:

Hade samma problem med min SSD (SanDisk Extreme 128GB) och Windows 10 med AMD processor och det krånglade. Måste vara Windows 10 som inte gillar AMDs SATA drivrutiner eller något.

Jag ser även att vi har samma processor och moderkort.. Kan inte vara en slump att vi har samma problem..

riktigt tråkigt och surt.... :/

Skrivet av Agathodaimon:

Har något liknande förutom att mitt lagg varar i 2 sekunder lite då och då. Körde Win7 på min gamla burk, funkade hur bra som helst. Fick Win10, började få 2sek lagg med att skärmen fryser och man hör bara RRRRRRRRRE från headset. Så jag köpte mig en ny Skylake Edition från Komplett med Win10 i. Startar den, och har exakt samma problem på den. Har kört tonvis med program som kollar minnen och köret men hittar inget fel någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

det är sjukt störigt jag tycker inte det är aceeptabelt

mitt moderkort är redan inställt så tyvärr :/

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

@newflag: När det gäller drivrutinsbyte så ska du välja alternativet "välj själv" och sedan peka på vart drivrutinsmappen finns, på min dator så ligger den under C:AMD

Permalänk

@newflag:

Skrivet av Agathodaimon:

Har något liknande förutom att mitt lagg varar i 2 sekunder lite då och då. Körde Win7 på min gamla burk, funkade hur bra som helst. Fick Win10, började få 2sek lagg med att skärmen fryser och man hör bara RRRRRRRRRE från headset. Så jag köpte mig en ny Skylake Edition från Komplett med Win10 i. Startar den, och har exakt samma problem på den. Har kört tonvis med program som kollar minnen och köret men hittar inget fel någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar ju uppenbarligen vara W10 som ställer till det. Suck. Kanske fundera på att använda Windows 7 eller 8.1 ?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Tips är att du alltid laddar ned drivers från respektive tillverkare av chipsen. Dvs inte köra via skivan som medföljer.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av septembro:

@newflag:

Verkar ju uppenbarligen vara W10 som ställer till det. Suck. Kanske fundera på att använda Windows 7 eller 8.1 ?

Jag har nå Secure på mitt kort så jag krånglade som fan för att låsa upp för att ens kunna installera Win7. Datorn ballade ur fullständigt, drivrutinerna blev inkompatibla, Nvidia Experience gick inte ens att installera eller något. Står på komplett att moderkortet är kompatibelt med Win7, men på kartongen står det Win10.

Moderkort: ASUS Z170-A, Socket-1151
PSU: Corsair CX 750M
CPU: Intel Core i7-6600K Skylake
Ram: HyperX Fury DDR4 2133Mhz 16gb
GPU: ASUS GeForce GTX 970 4gb Turbo
Win: 10 Home Nordic

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

@newflag: När det gäller drivrutinsbyte så ska du välja alternativet "välj själv" och sedan peka på vart drivrutinsmappen finns, på min dator så ligger den under C:AMD

okej okej tack!

Skrivet av septembro:

@newflag:

Verkar ju uppenbarligen vara W10 som ställer till det. Suck. Kanske fundera på att använda Windows 7 eller 8.1 ?

installerade windows 7, men i framtiden blir det nog 10 om jag löser problemet...

Skrivet av fragwolf:

Tips är att du alltid laddar ned drivers från respektive tillverkare av chipsen. Dvs inte köra via skivan som medföljer.

Använde inte skivan utan gigabyes hemsida, dock var den drivrutinen konstig...

Skrivet av Agathodaimon:

Jag har nå Secure på mitt kort så jag krånglade som fan för att låsa upp för att ens kunna installera Win7. Datorn ballade ur fullständigt, drivrutinerna blev inkompatibla, Nvidia Experience gick inte ens att installera eller något. Står på komplett att moderkortet är kompatibelt med Win7, men på kartongen står det Win10.

Moderkort: ASUS Z170-A, Socket-1151
PSU: Corsair CX 750M
CPU: Intel Core i7-6600K Skylake
Ram: HyperX Fury DDR4 2133Mhz 16gb
GPU: ASUS GeForce GTX 970 4gb Turbo
Win: 10 Home Nordic

oj haha det var konstigt.

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7