Permalänk
Medlem

Gå ner i storlek

Jag har ledsnat på min stora burk och vill skaffa en mindre dator. Dock är jag kinkig med prestandan så till vida att Windows arbetet absolut inte får sega efter.

Vill använda datorn till följande:

Ordbehandling, Excel, lättare programmering
Surf med många flikar
Lättare spel
Film

Frågan blir kan man märka någon skillnad i prestanda i Windows, framförallt när man arbetar med ett par saker samtidigt eller ska byta mellan program, mellan två datorer med ssd:s varav den ena har säg en i3 utan grafikkort kontra en i7 med typ ett 280x? Vad gäller processor tänker jag samma årgång så att säga.

Idag har jag en z77 atx, 8gb ddr3, ssd, med i5k och r HD 7950. Prestandamässigt är den grym för mina behov. Vad rekommenderar ni för mitx eller nuc som kan ha jämförbar eller bättre prestanda inom mitt användningsområde?

Tacksam för svar!

Edit: Kan tillägga att jag vill skaffa en stor 4k skärm för mer arbetsyta i framtiden, så det vore bra om min framtida dator flyter på bra i den upplösningen och är kompatibel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Jag har ledsnat på min stora burk och vill skaffa en mindre dator. Dock är jag kinkig med prestandan så till vida att Windows arbetet absolut inte får sega efter.

Vill använda datorn till följande:

Ordbehandling, Excel, lättare programmering
Surf med många flikar
Lättare spel
Film

Frågan blir kan man märka någon skillnad i prestanda i Windows, framförallt när man arbetar med ett par saker samtidigt eller ska byta mellan program, mellan två datorer med ssd:s varav den ena har säg en i3 utan grafikkort kontra en i7 med typ ett 280x? Vad gäller processor tänker jag samma årgång så att säga.

Idag har jag en z77 atx, 8gb ddr3, ssd, med i5k och r HD 7950. Prestandamässigt är den grym för mina behov. Vad rekommenderar ni för mitx eller nuc som kan ha jämförbar eller bättre prestanda inom mitt användningsområde?

Tacksam för svar!

Edit: Kan tillägga att jag vill skaffa en stor 4k skärm för mer arbetsyta i framtiden, så det vore bra om min framtida dator flyter på bra i den upplösningen och är kompatibel.

Det ITX främst begränsar är antalet portar på moderkortet, fysiska dimensioner sätter vissa begränsningar.

Känns lite orättvist att jämföra en i3 mot en i7, itx/(m)atx formfaktor spelar liten roll för processorvalet. I7an kommer springar cirklar runt i3an där stöd för fler trådar finns, men jag tror i3 är nog för dig med tanke på din beskrivning. En i5, som du har idag, kanske är en bra kompromiss? Kanske t o m leta efter ett begagnat z77 itx kort?

Även vad gäller grafikkort känns jämförelsen inte helt rätt, igpu kanske kan funka för dig det beror på spelen, men med tanke på att du vill gå upp till 4k skulle jag kika på något dedikerat kort.

För att summera spelar formfaktor ganska liten roll, såvida du inte ska bygga ett riktigt monster.