Intel: "Processorer kan komma att offra hastighet för högre energieffektivitet"

Permalänk
Medlem

Energieffektivitet är bara intressant för bärbart. Undantag kan ju vara för enorma företag som har väldigt många datorer som jobbar för fullt. Men med tanke på hur billigt el är idag så tror jag inte någon riktigt bryr sig, vad gör de om du sparar några kronor per månad, om ens det?

Permalänk
Medlem

@hoski:

"Fördelen istället för högre prestanda är att teknikerna kan förbättra kretsarnas energieffektivitet."

Förstår inte varför du är så glad. Det innebär ju att vi inte kommer se någon vidare förbättring av prestanda. Visst sitter du på bärbar så kanske jag kan förstå.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

@hoski:

"Fördelen istället för högre prestanda är att teknikerna kan förbättra kretsarnas energieffektivitet."

Förstår inte varför du är så glad. Det innebär ju att vi inte kommer se någon vidare förbättring av prestanda. Visst sitter du på bärbar så kanske jag kan förstå.

Tror du prestandatåget kommer stå stilla vid perrongen för all framtid? Självklart inte.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad händer med PC Master Race om man ska börja tillverka långsammare processorer? Alla kommer att sitta på den sista generationen konventionella processorer så länge som möjligt?

Detta är vad som händer när det inte finns någon konkurrens i alla segment. Självklart jobbar Intel på energieffektiviteten när dom inte behöver öka rå-prestandan. Något måste dom ju göra medans alla väntar på att AMD ska komma tillbaka på marknaden.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv

Som någon redan påpekat i tråden så har detta redan hänt för flera år sedan. Sandy Bridge, den i mitt tycke sista riktiga prestandautvecklingen som skett från Intel. Inget direkt överraskande men fortfarande rätt trist då det stärker känslan av att desktop PCn närmar sig slutet på sin överlag underbara era. Vart Intels fokus ligger idag är uppenbart på mobila och mer portabla marknader.

Frågan är hur länge till vi kan köpa lösa Intel-processorer, förvånar mig lite att Intel inte börjat låsa ner detta ännu.

Nåväl, min 2700K lär nog fira tio år i nuvarande takt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det intressanta är att man möjligen kan få en effekt som får tanken att hissna:

Faster than light

Då kanske CS-spelarna äntligen blir nöjda, negativ input lag

(Jo jag vet, det fungerar inte så...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Grafen var ju snordyrt och svårt att göra digitala transistorer, eller hur det nu var. Dem överskattade hur snabbt de skulle få ut grafen processorer på marknaden, som de alltid gör. Visst är det en bra kandidat men det kommer nog ta ett tag innan de kommer ut på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är nog inget för den bredare marknaden, men entusiaster har ju sällan brytt sig om ifall något kostar några lakan extra bara det är bra prestanda liksom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Password:

Blir det tillräckligt energieffektivt så kan det väl byggas på höjden? Transistorer ovanpå varandra med några atomers tjocklek av något isolerande emellan varje lager istället för att stapla kretsplattor på varandra. Sen kan man på somliga ställen ha "hissar" genom det isolerande så lagren kan arbeta som en enhet. Kan ha hundra processorer ovanpå varandra och göra varje processor flera "våningar" hög.

Visst går det att bygga på höjden men det är väldigt svårt att kyla något som byggs på höjden. Därför är det inte så troligt att vi får se sådana konstruktioner för processorer om de inte bygger av grafen som leder värme extremt bra. Fast det bygger fortfarande på att man kan kyla bort all värme med kylaren också. Minne får vi nog däremot se mer staplar då det inte är ens i närheten av samma kylbehov. Lär ju bara vara en tidsfråga innan DDR4 ersätts av något staplat.

Skrivet av perost:

Att de nya teknikerna inte kan skicka signaler lika snabbt som kisel betyder ju egentligen inte att processorerna blir långsammare. Det kan betyda att varje enskild kärna blir långsammare, men med lägre energiförbrukning och mindre transistorer så kan man trycka in fler kärnor så att processorn totalt blir snabbare än tidigare. Men vissa saker är ju tyvärr svåra att parallellisera, t.ex. spel, så på vissa sätt blir det ju ändå sämre.

Det är tyvärr tvärt om. Det är bara vissa saker som går att parallellisera. Det mesta är svårt eller omöjligt att köra parallellt. Anledningen att vi planat ut på fyra kärnor på desktop är inte Intels monopol utan för att det inte ger så mycket att kasta fler kärnor på problemet. Det mesta vanliga användare kör kan bara använda eller två kärnor. Fler långsamma kärnor kan vara bra för vissa speciella saker men inte i en vanlig hemmadator tyvärr.

Skrivet av Marticus:

Detta är vad som händer när det inte finns någon konkurrens i alla segment. Självklart jobbar Intel på energieffektiviteten när dom inte behöver öka rå-prestandan. Något måste dom ju göra medans alla väntar på att AMD ska komma tillbaka på marknaden.

Det här har inget med bristen på konkurrens att göra. Det är en kombination av att fysikens lagar sätter stopp för dagens tillverkningstekniker och att marknaden rör sig mot mer energieffektiva enheter. Intel följer bara fysikens lagar och marknaden. AMD kan inte magiskt göra något åt kisels fysikaliska egenskaper.

Skrivet av IceDread:

Jag trodde grafen var ett bra alternativ.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Grafen

Skrivet av Ozzed:

Och jag som trodde att Grafen och nanotuber var den solklara efterträdaren

Energieffektivitet är säkert jättefint men det är nog få som kan tänka sig att offra prestanda för energi på desktopsidan.

Å andra sidan kan ju då kanske AMD återigen bli "prestandaalternativet" om det nu blir så att Intel ger upp den biten.

De har ännu inte löst massproduktion av grafen till ens i närheten av vettiga priser. Dessutom har de inte designat transistorer med bandgap än vilket krävs för att man ska kunna bygga digital logik. Det finns lite idéer om hur man ska göra men ingen har lyckats bygga något vettigt än. Analoga kretsar finns det däremot en del exempel på. Det återstår alltså att se om grafen är praktiskt användbar för processorer.

AMD styrs av samma fysik som Intel. De kan inte magiskt få kisel att bete sig annorlunda. Det skulle vara om AMD råkar snubbla över en helt ny halvledarteknik som ingen annan känner till och som de får ensamrätt på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det allra fetaste vore ju något baserat på kvantprickslogik (ej att förväxla med kvantdatorer). Sjukt clean princip, men nog lite knepigt att implementera i dagsläget, samt att om jag minns rätt så får det inte vara många millikelvin över nollan för att det ska funka...

https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_dot_cellular_automaton

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tycker faktiskt det är märkligt att det inte satsas på cpu optimerad för spel.

Spelen är här för att stanna och dom kommer kräva mer och mer inte minst om VR ska bli stort.

Alla inblandade dvs Intel, Amd, nVidia, spelföretagen osv borde skapa en samarbetsgrupp och komma fram till något gemensamt.

Grafikkort är väl i princip en cpu optimerad för spel. Dessutom är det ju gpun och inte cpun som är flaskhalsen vid spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja det är nog inget för den bredare marknaden, men entusiaster har ju sällan brytt sig om ifall något kostar några lakan extra bara det är bra prestanda liksom.

Handlar nog inte enbart om några lakan, för hade det varit så enkelt så hade nog server och superdator marknaden varit villig att lägga ut stora mängder pengar.

Vet bara att det ska vara grymt svårt att ens få en fungerande processor och att de mer eller mindre vara omöjligt att massproducera. Att ens hålla på med i små skalor ska tydligen vara otroligt dyrt.

Om du vill veta mer så får nog fråga någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är någonting positivt. Strömsnålare kretsar lär ju möjliggöra fler kärnor utan att värme blir ett problem? Samtidigt om råprestandaboosten stannar av så kan man leva längre på den hårdvara man har idag, samtidigt som de som kodar mjukvara får börja tänka till

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag läser det som att konsument processorer aldrig kommer att nå 5GHz.

Möjligtvis att en Xeon processor med få kärnor kan nå 6GHz men inte mer än så.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Annars energieffektivitet är bra , men ge oss mer cores nu. 4 core per VM är minimum och typ alla har minst ett extra vm igång vid sidan av idag.

Vet inte om du missat en av huvudpoängerna med att virtualisera? Varför skulle man ha ett visst antal CPUer dedicerade per VM i stället för att köra "over-provisioning" av CPU-resurser? Nog för att Windows inte uppför sig speciellt väl i lägen när varje CPU-tråd har flera aktiva OS-trådar, men det finns många fall när det inte händer speciellt ofta och sedan kan man alltid fråga sig varför man 2016 skulle välja Windows som host OS på en server...

Tillhör du den väldigt smala skara användare som faktiskt har nytta av fler än 4 kärnor / 8 CPU-trådar så finns ju faktiskt E-serien som snart får tillskott av en tiokärnig modell. Skulle gissa att någonstans mellan 60% till 70% av alla CPUer som såldes till maskiner avsedda för Windows på skrivbordet under 2015 hade två CPU-kärnor (laptops står för mer än 50% av alla PC) och det är nog fullt tillräckligt för det en typisk PC används till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Klart att för miljöns skull vore ju detta klart bra...hoppas de får ordning på Fusion "snart". Då jävlar kan de droppa allt vad energieffektivisering heter och gå rakt åt andra hållet!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med helt. Kudos!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Grafikkort är väl i princip en cpu optimerad för spel. Dessutom är det ju gpun och inte cpun som är flaskhalsen vid spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha. Då behövs inte nya processorer längre för oss som spelar.
Min 2600K kommer aldrig att flaska. Bra att veta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Okay jag kan gå med på strömsnålare med ett undantag; Prestandan ska vara identisk som en 6700k/4790k/5930k, annars känns det bara som att vi VERKLIGEN går baklänges teknologiskt sätt!!

Jag gillar teknik, och det är inte energieffektiviteten som behövs fokuseras på, det är BATTERIERNA!! än idag har vi fortfarande skitteknik gällande batterier, så vi behöver inte lägre klockcyklar, utan batterier som typ klaras laddas upp fullt på 10 min tex.....

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Datavetare
Skrivet av CFSsss:

Är det inte denna princip de kört de senaste 5 åren? Allt sedan Sandy Bridge har väl handlat om energisparning?

Visst är det intressant för mobila enheter och batteritid, men för stationära entusiastdatorer är ju inte strömförbrukning något stort problem i dagsläget. En i7:a drar ju idag som en vanlig glödlampa och det är ju inte mycket. Och dessutom är det ju väldigt sällsynt att man ligger över 20-30% belastning om man inte videobearbetar.

Det som är bra är väl att AMD kanske har en chans att komma ikapp på entusiastfronten om intel fokuserar 100% på energisparning.

Vad det handlar om är att något känt som "Dennard scaling" upphörde för ca tio år sedan. Utan Dennard scaling vid nodkrympning så går det inte att fortsätta höja klockfrekvensen. Att öka IPC (antal instruktioner som körs per klockcykel) är långt svårare/dyrare än att skruva upp frekvensen plus att det finns ett hårt tak på hur mycket IPC faktiskt kan ökas, ett tak Intel, Apple och IBM alla mer eller mindre nått idag med sina respektive vassaste CPU-modeller.

Så AMD har en chans att komma nära, finns inte på kartan att de går förbi. Apple har hyfsat med pengar för FoU, de köpte PA-semi som redan innan köpet hade jobbat väldigt länge på en CPU-design med fokus på väldigt hög IPC och efter detta har Apple gått "all-in" på maximal IPC för att optimera enkeltrådprestanda vid ~2 GHz. Ändå är man inte ikapp Intel sett till IPC, men man är närmast av alla. Intel är har högst IPC trots att man har designer som fungerar vid ~4 GHz och därför innehåller en den designbeslut som sänker IPC som Apple kan undvika i sina CPU-designer.

IBM har med POWER8 högst IPC av alla sett per fysisk CPU-kärna, men det är när fyra till åtta CPU-trådar per kärna används samtidigt. POWER8 matchar inte Haswell (som är senaste Xeon E5/E7) när en/två CPU-trådar per CPU-kärna används.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jaha. Då behövs inte nya processorer längre för oss som spelar.
Min 2600K kommer aldrig att flaska. Bra att veta.

You're welcome

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hade senaste årens fokus legat på att göra starkare kärnor hade vi garanterat kunnat göra otroligt häftiga fysikberäkningar i spel.

Just för fysik beräkningar så är det nästan enbart mjukvaran som behövs förbättras. Fysik kan nästan alltid tråda extremt bra och därför flyttar alltfler till GPGPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Tredubbel prestanda/core jämfört med dagens?

Vi är duktiga på att göra fler och fler kärnor, men har inte hänt jättemycket på enkeltråds-prestanda på länge nu..

Det faktum att äldre processorer fortfarande fungerar så bra är främst för att det fortfarande är svårt att göra spel som använder 12 kärnor optimalt.

Hade senaste årens fokus legat på att göra starkare kärnor hade vi garanterat kunnat göra otroligt häftiga fysikberäkningar i spel.

Varför inte klämma till med 100-dubbel när vi ändå håller på?
Hur skulle det gå till hade du tänkt? Vi ser hur problemen ökar väldigt mycket med frekvenser med kisel, förr kunde en ny tillverkningsprocess innebära en dubblering i frekvens. Nu har vi legat på 3-4GHz sedan tiden då transistorer var 10 gånger så stora. Efter 4GHz skenar värmeutvecklingen oavsett om du optimerat din processor för frekvens eller IPC.
Och fysik lämpar sig mycket bättre på parallelliserade designer, som grafikkort.

Skrivet av SCORPIUS:

@Aleshi: Jag vet inte vilka speciella egenskaper en sådan cpu skulle ha faktiskt. Instruktioner enbart mjukvaran vi kallar spel använder??

Men idén om en arbetsgrupp är bra. Spel använder en processors resurser rent för dåligt.
Det är dags att satsa ordentligt på flertråds-prestanda eftersom enkeltråds-prestanda är gårdagens teknik.

Finns inget att vinna på att skala av några special-instruktioner direkt. Och det finns goda skäl till varför spel utnyttjar flertådsprestanda så dåligt, det handlar inte bara om optimering, det handlar om att det är rent kontraproduktivt i många scenarion att försöka dela upp beräkningar.

Permalänk
Medlem

Nja detta är nog bra för för bärbara, speciellt icke spel datorer då.
För desktop, stationärt vete sjutton om man direkt behöver pressa strömförbrukning så mycket i CPU, och snart drar nog vanliga grafikkort en hel del mindre också.

Samtidigt kommer prestandabehovet öka ganska väsentligt mycket IOM VR om det ska bli nått, typ 100% eller så på grafiksidan för att ge en bra upplevelse med höga upplösningar och tillräcklig fps som är ca minst 75hz men helst bra mycket mer.
Är högre prestandakrav från hårdvaran på VR än att spela på en 4K skärm med kontinuerligt fps 60Hz.

Och skärmar ska man ju inte glömma bort heller, dessa dra en del idag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Okay jag kan gå med på strömsnålare med ett undantag; Prestandan ska vara identisk som en 6700k/4790k/5930k, annars känns det bara som att vi VERKLIGEN går baklänges teknologiskt sätt!!

Jag tror du har hoppat lite före i historien här. Artikeln pratar om en jämförelse av tekniker, inte aktuella processorer. Anledningen till att man kikar åt andra tillverkningstekniker är ju för att dagens metoder helt enkelt börjar nå sitt potentiella tak och för att utvecklingen ska fortsätta framåt så krävs det ny teknik.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

alla har minst ett extra vm igång vid sidan av idag.

Vet inte vilken värld du befinner dig i men i min är det ett ytterst fåtal människor som använder VMs över huvud taget...

Skrivet av Gtoxed:

Jag gillar teknik, och det är inte energieffektiviteten som behövs fokuseras på, det är BATTERIERNA!!

Batterierna håller ju längre till följd av bättre energieffektivitet däremot?

Permalänk
Medlem

Händer inte mycket spännande på cpu-fronten, som sagt, en klockad 2600K har topp-prestanda än idag fem år senare.

Det mest spännande som hänt är väl att mini-ITX har blivit vanligare, och det beror på mer strömsnåla prestandamodeller. Skylake är grym för bärbara, jag har en Skylake-laptop som i princip kan betraktas som fläktlös, även om fläkten ibland går igång vid mycket hård belastning men hörs knappt ens då. Känns rapp, trots bara två kärnor med HT.

På grafiksidan händer mer, kanske för att där fortfarande finns fungerande konkurrens med AMD vs Nvidia vs VR är på gång.

Lagring väntar på billiga M.2-diskar med 1-2GB eller mer, det blir ett lyft för allmän prestanda.

Sitter och väntar lite på att bygga ett Broadwell-E system med M.2 att driva Pascal med, så lite kul i närtiden finns det. Men knappast någon bättre IPC eller högre klock eller så.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Vet inte om du missat en av huvudpoängerna med att virtualisera? Varför skulle man ha ett visst antal CPUer dedicerade per VM i stället för att köra "over-provisioning" av CPU-resurser? Nog för att Windows inte uppför sig speciellt väl i lägen när varje CPU-tråd har flera aktiva OS-trådar, men det finns många fall när det inte händer speciellt ofta och sedan kan man alltid fråga sig varför man 2016 skulle välja Windows som host OS på en server...

Jag kör aldrig dedicerade cpuer. Med 4 cores per vm så syftade jag såklart på vm som kör något vettigt, en klient går dock oftast fint att köra på 2 cores.

Nu kör jag inte windows som host os, men jag vad jag har hört knappar de in så bara tusan på Vmware Esxi med deras hyper-v. Så frågan är vad som händer efter windows 2016 har släpps?

Skrivet av Yoshman:

Tillhör du den väldigt smala skara användare som faktiskt har nytta av fler än 4 kärnor / 8 CPU-trådar så finns ju faktiskt E-serien som snart får tillskott av en tiokärnig modell. Skulle gissa att någonstans mellan 60% till 70% av alla CPUer som såldes till maskiner avsedda för Windows på skrivbordet under 2015 hade två CPU-kärnor (laptops står för mer än 50% av alla PC) och det är nog fullt tillräckligt för det en typisk PC används till.

Tillhör small skara beror på vilken grupp man jämför med, för som du säger så såldes väldigt många enkla cpuer förra året och de dög bra åt den stora skaran.
För det blir bara fler och fler datoranvändare varje år och smart har nästan alla 7 miljarder människor en dator och då kommer såklart skaran lite mer avancerade användare såklart att krympa i andel, men jag tror inte i antal.
Jag tycker normen bland utvecklare ha blivit att ha igång runt 3 virtuella maskiner samtidigt, där 2st kan vara identiska förutom lite ändringar och man vill jämföra resultatet.
Annars det vanliga man sitter och testkör sina appar maxar minst 8 cores, så kommer någon kollega och frågar om hjälp och man måste dra igång en annan vm som i sin tur maxar 4 cores och man ej har möjlighet att stänga av sina maskiner utan fått få göra om x-antal timmars arbete. Det kan även vaar supportärende, man sitter och jobbar och behöver dra igång en kunds system utan att först stänga ner sin.
Så jag tror att utvecklare som jobbar med många olika system samtidigt börjar få svårt med 4 cores cpu i i7 nuvraande klass.

Permalänk
Medlem

Den stora skräcken för entusiast pc-marknaden blir väl när prestandakurvan för GPUer börjar plana ut. Hoppas det dröjer ett tag med tanke på att GPUer inte lider av samma problem med parallelisering etc men i övrigt är väl problemet detsamma.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker normen bland utvecklare ha blivit att ha igång runt 3 virtuella maskiner samtidigt, där 2st kan vara identiska förutom lite ändringar och man vill jämföra resultatet.
Annars det vanliga man sitter och testkör sina appar maxar minst 8 cores, så kommer någon kollega och frågar om hjälp och man måste dra igång en annan vm som i sin tur maxar 4 cores och man ej har möjlighet att stänga av sina maskiner utan fått få göra om x-antal timmars arbete.

Tycker det låter som att du behöver en Xeon workstation, finns med 18 kärnor per cpu, och med dubbla cpu:er. Det blir 72 trådar

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Tycker det låter som att du behöver en Xeon workstation, finns med 18 kärnor per cpu, och med dubbla cpu:er. Det blir 72 trådar

Hade en dubbel Xeon 2*12 cores och 128GB ram som personlig arbetsdator. Men nu har en tjuv(kollega) varit framme och beslagit denna så jag sitter med en vanlig desktop, jag begriper inte hur personer med samma slöa maskin som mig nu överlever men på något sätt gör de det. (det blir att ringa och gråta ut hos Bris senare ikväll..)

Permalänk
Medlem

Dags att bunkra i7:or som man kan sälja på svarta marknaden!

Skämt och sido - vi lever i spännande tider

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)