Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Har aldrig hört talas om att AF skulle tvinga någon att jobba gratis? Låter hopplöst långsökt. Finns inga "löner" som betalas via skattepengar (förutom om man inte råkar vara anställd av kommun/stat/landsting såklart). Har man hela sin ersättning för det man gör betald av någon annan av arbetsgivaren så har man inte lön.

Hade din bekant däremot en praktikplats så hade hen inte lön, utan sannolikt aktivitetsstöd, vilket är precis vad det heter; ett ekonomiskt stöd för att kunna delta i ett arbetsmarknadspolitisk insats. För att delta i en sådan behöver man ett syfte, och även om jag sett mycket knasigt i mina dagar har jag aldrig sett ett syfte som "gratis arbetskraft". Praktik finns till för sådana som söker arbete, punkt.

Skulle dock kalla sånt för gratis.
Har varit i fas3, skulle jobba fulla dagar för 130:- om dagen.
130:- är imo inte ens nära bra nog i Sverige (3000:- i månaden för hyra, mat, kläder, nöjen, transport).

Hade t.om jobbat på tjänsten två månader innan och fått sparken pga arbetsbrist. Fick exakt samma tjänst genom fas3, gick från 140kr/h till 130kr/dag. Tjänsten är nu fylld av någon annan slav från AF.
Att företaget fick 200kr/dag att ha mig där var ju det värsta.

Sysselsättningsfasen slår in efter 450 dagar och tiden räknas även om du studerar. Jag pluggade genom AF, ett års kö att komma in på utbildning och sen ett års utbildning. Var i fas3 innan utbildningen var klar.
Samma har hänt för kompisar.
Var t.om tal om att jag skulle bli utskriven från utbildningen för att börja fas3. AF<3

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av wwraver:

Vilket jävla skitsnack. En ny anställd kostar företaget pengar, inte tvärtom. Inte i något universum kan ett företag tjäna på att rotera provanställningar utan lön. Det är en ren förlust att lära upp folk.

Folk - särskilt självberättigade ungdomar - borde lära sig lite mer om att driva företag innan de öppnar käften.

Buhuu, erbjudande om att provjobba - med risken att det är utan lön några dagar av ditt liv - och det måste frågas på forum om detta. Wow, välkommen till framtiden.

/Butter

Skitsnacket står du för själv, om vi nu ska hålla oss på den nivån...

Du har såklart rätt i att en nyanställd under en upplärningsperiod kostar företaget pengar. Denna upplärningsperiod kan ju dock variera mellan 1 h och ett halvår beroende på yrke. Sen är det ju inte såsom du vill få det till, att upplärningen är dåligt för företaget. Upplärningen sker ju för att den anställde ska kunna prestera i sin yrkesroll, och på så sätt generera vinst till företaget. Upplärningen är med andra ord inte för den anställdes skull, utan för företagets. Så det är på inget sätt synd om företag för att de "tvingas" lära upp sin personal.

Huruvida en anställd är en kostnad eller inte har dock inget att göra med provjobbande utan lön.
Den provjobbande ställer sig till arbetsgivarens förfogande under en utsatt tiden, och således ska han ersättas för den tiden.
Men du kanske är en sån som begär provlön, dvs lön utan att jobba? För om det är ok att jobba utan lön, måste det ju vara ok att ta ut lön utan att jobba också eller?

Det som dessa ungdomar (jag själv kvalar nog inte in som ungdom längre) bör lära sig mer om är snarare arbetsrätt och vikten av kollektivavtal än att driva företag. Men om de skulle lära sig att driva företag får man hoppas att de gör det av någon som har mer respekt för löntagare än du själv.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaimor:

I princip alla jobb jag har haft har börjat med 6 månaders provanställning.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Provanställning

Skickades från m.sweclockers.com

Så vadå?
Din empiriska erfarenhet är inte på något sätt relevant, då den statistiskt sett är betydelselös.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Om han råkar ut för en olycka på jobbet? Ramlar och gör sig riktigt illa, eller en rånare knivskär ha osv osv listan kan göras oändlig. vad händer då utan försäkring? Är det smart tycker du?

Provjobbar du får du ju ändå skriva på ett papper och ett avtal..
Om man inte jobbar svart, vilket jag inte tror 90% av alla jobb som finns gör..

Skulle en kontrollant komma till etc en butik och inte "provjobbaren" har något avtal så skulle den affären åka på världens smäll, och är man ett seriöst företag så tar man inte den risken xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skulle dock kalla sånt för gratis.
Har varit i fas3, skulle jobba fulla dagar för 130:- om dagen.
130:- är imo inte ens nära bra nog i Sverige (3000:- i månaden för hyra, mat, kläder, nöjen, transport).

Hade t.om jobbat på tjänsten två månader innan och fått sparken pga arbetsbrist. Fick exakt samma tjänst genom fas3, gick från 140kr/h till 130kr/dag. Tjänsten är nu fylld av någon annan slav från AF.
Att företaget fick 200kr/dag att ha mig där var ju det värsta.

Sysselsättningsfasen slår in efter 450 dagar och tiden räknas även om du studerar. Jag pluggade genom AF, ett års kö att komma in på utbildning och sen ett års utbildning. Var i fas3 innan utbildningen var klar.
Samma har hänt för kompisar.
Var t.om tal om att jag skulle bli utskriven från utbildningen för att börja fas3. AF<3

Tror du behöver läsa på lite först, innan vi kan debattera.. Sysselsättningsfasen kommer efter 450 ersättningsdagar i Jobb och utvecklingsgarantin. För att komma dit måste man förbrukat sina a-kassedagar (minst 300, +150 om man har barn under 18 år) eller varit arbetssökande utan a-kassa i 14 månader. (alternativt deltagit i ungdomsgarantin i 15 månader).

Dessutom bör man hålla isär vad som är politiska beslut, och vad kan lastas AF. Arbetsmarknadspolitik skapas av regering, och AF är satta att genomföra den. Traditionellt sett har politiker detaljstyrt AFs uppdrag, vilket är ganska tydligt när man läser de regleringsbrev och förordningar som styr deras verksamhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.