behöver man anti cheat för cs go?

Permalänk
Medlem

behöver man anti cheat för cs go?

Vill lira lite CS av nostalgiskäl behöver man lägga in några extra program för anti cheat eller fixa steam det av sig själv?
Gjorde en snabb googling men hittade inget.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt frågan, men du behöver inte ladda ner något mer än själva cs, vac system finns redan i cs så

Permalänk
Medlem

Om du kör CS via Steam så används VAC (Valve Anti Cheat), så bara låta Steam sköta det.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Behövs inte det sköter valve mer sitt eget anti cheet (vac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Förstår inte riktigt frågan, men du behöver inte ladda ner något mer än själva cs, vac system finns redan i cs så

Förut så behövde man lägga in punk buster för att kunna spela.

Tack för svar då är det bara att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Har jag då aldrig varit med om. Har spelat till och från sen 6.1 eller nå sånt...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

cs har aldrig behövt punkbuster, du kanske tänker på battlefield

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

Har jag då aldrig varit med om. Har spelat till och från sen 6.1 eller nå sånt...

1.6 kanske du menar!

Så vitt jag vet så användes PunkBuster på vissa servrar men generellt sett användes VAC?
För 1.5 vet jag inte hur det var.

Permalänk
Medlem

PunkBuster används inte till CS och har aldrig gjort. Battlefield serien har dock använt sig utav PunkBuster och även Crysis så vitt jag vet.

CS använder Valve Anti Cheat för att stoppa fusk på Valves egna servrar. Det finns sedan vissa tjänster och servrar som använder andra AntiCheats: ESEA Client, ESL Wire, EAC osv dessa är alla KLIENTbaserade AntiCheat som du installerar på din dator.

Sen finns det exempelvis SMAC, VAC, MM AC som är ServerSided AC som du inte behöver installera på datorn.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Vill lira lite CS av nostalgiskäl behöver man lägga in några extra program för anti cheat eller fixa steam det av sig själv?
Gjorde en snabb googling men hittade inget.

Om du ska lira på Esea så behöver du deras anticheat, kör du vanlig matchmaking eller på faceit så behöver du inget anticheat.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem

Gött då har jag koll!

Senast jag spelade var nog en bit innan 1.6. Jag minns att vi körde med all seeing eye för att hitta servrar.

Det blir nog vanlig matchmaking inget avancerat bara in och panga lite då och då.

Permalänk
Medlem

Du har rätt PunkBuster har använts till CS, men 2001 så slutade HalfLife motorn använda PB. Men detta måste har varit på 1.3 och tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

PunkBuster används inte till CS och har aldrig gjort.

Jo PB användes till CS i tidiga dagar innan VAC när det bara var en mod, PB versionen var officiellt till HL, Valve ville inte ge PB något stöd för att göra mer ingående och 2001 gav PB upp samt misstanken om att Valve jobbade på något eget väcktes. 2002 släpptes HL-CS tillsammans med VAC. Dock har PB aldrig varit det officiella anti-cheat systemet för CS, men det har funnits en officiell version av PB för CS moden.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

PunkBuster har visst använts till CS under en kort tid när det kom en stor mängd fusk och VAC inte hängde med.
Detta var runt 1.3-1.5 nån gång AFAIK.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

PunkBuster används inte till CS och har aldrig gjort. Battlefield serien har dock använt sig utav PunkBuster och även Crysis så vitt jag vet.

CS använder Valve Anti Cheat för att stoppa fusk på Valves egna servrar. Det finns sedan vissa tjänster och servrar som använder andra AntiCheats: ESEA Client, ESL Wire, EAC osv dessa är alla KLIENTbaserade AntiCheat som du installerar på din dator.

Sen finns det exempelvis SMAC, VAC, MM AC som är ServerSided AC som du inte behöver installera på datorn.

Jo Punk buster fanns på vissa servers i början. https://en.wikipedia.org/wiki/PunkBuster
"The first beta of PunkBuster was announced on September 21, 2000 for Half-Life. Valve Software was at the time fighting a hard battle against cheating, which had been going on since the release of the game." så du har tyvärr fel. Jag minns själv hur man fick uppdatera punk buster manuellt så fort servern uppdaterat version.
Punk Buster utvecklades först till Team fortress...som även det spelas på Valve.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Japp, det stämmer att punk buster användes innan på gamla goda tiden! VAC används idag och är som alla andra redan konstaterat inbyggt i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

Om jag utgår från att du menar 1.6 så är det ju konstigt att du aldrig varit med om PB. Det var inte ett krav för att spela, men många servrar krävde att man hade PB för att få komma in och det var relativt välkänt. Kunde aldrig köra en pcw utan det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jo Punk buster fanns på vissa servers i början. https://en.wikipedia.org/wiki/PunkBuster
"The first beta of PunkBuster was announced on September 21, 2000 for Half-Life. Valve Software was at the time fighting a hard battle against cheating, which had been going on since the release of the game." så du har tyvärr fel. Jag minns själv hur man fick uppdatera punk buster manuellt så fort servern uppdaterat version.
Punk Buster utvecklades först till Team fortress...som även det spelas på Valve.

Okej jag uttryckte mig dåligt, jag menade 1.6 > nutid. Då har jag rätt med det jag sa.

Punkbuster har alltid varit och kommer nog alltid att vara ett av de absolut sämsta AC som existerar, bara problem och är inte i närheten av effektivt.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

1.6 kanske du menar!

Så vitt jag vet så användes PunkBuster på vissa servrar men generellt sett användes VAC?
För 1.5 vet jag inte hur det var.

Nej, före steam och allting annat sånt, då man satt och lanade med 333mhz datorer och 56k modem was the shit fan va gammal ja känner mig helt plötligt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Det fanns en tid när varje liga körde med egen standard pga att VAC läckte som ett såll, måste ha varit runt 2000-2001. Tiden när uppenbara fusk, typ speedhack och spinbots syntes överallt. Punkbuster var vanligt, någon brittisk liga jag spelade i hade serverside script som hette Jedi, flera andra lösningar dök upp och försvann när VAC så småningom blev lite vassare.

Sen vet jag att många pub-admins brukade kolla på Steam ID för att få en fingervisning om pålitligheten på folket, på den tiden när det gick att hålla räkning. Toppfraggare med dagsfärskt ID hamnade snabbt under lupp pga misstanke om tidigare vacban medan folk med äldre ID ansågs mer pålitliga. Stämde så klart inte alltid men påfallande ofta brukade det komma fram till slut att de fulat sig.

Lite kul är det nu för tiden när någon ryss med niosiffrigt ID ropar fusk på spelare med 5-7-siffrigt ID och alltså varit rena sedan 2004. Klart saker kan ändras men vafan liksom.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Fan va tiden springer iväg. Det måste varit när E-sport precis började växa? Kommer ihåg att jag hade en polare som va manager för en klan, eyeballers, har för mig dom lirade i USA också?

Har lirat GO nu några timmar och det är ju inte riktigt lika bra som dom gamla;-)