Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Linuxmint VÄGRAR starta utan compatibility mode

Permalänk
Medlem

Linuxmint VÄGRAR starta utan compatibility mode

Hejsan! Tänkte jag skulle dra i linux mint på min äldre Dell precision m65 workstation laptop. Jag kan inte boota linux mint utan att välja compatibility mode. Om jag bootar normalt från usb minnet så händer det inget. Den visar linux mint loggan och sedan så när man ska komma till skrivbordet så är det en linje i mitten av skärmen med massa trasiga linux mint loggor och längst ned där den där statusbaren ska vara är det bara vitt. Jag har fått för mig att det är nån grafikdrivare som spökar, men jag är inte säker. För om jag bootar in i compatibility mode så kan jag använda linux mint bara att det finns ju ingen grafikdrivare så det laggar jättemycket. Grafikkortet i laptopen är ett Nvidia Quadro FX350M om ni undrar!

Jag är nybörjare med linux och har inte så mycket erfarenhet.
/Dennis

Edir: jag provade att starta i compatibility mode och sedan installera nvidia grafikdrivaren och nu fungerar det nästan! När jag tryckte på install linux mint på skrivbordet så blev skärmen svart och då var jag tvungen att hålla in powerknappen i 5 sekunder för att stänga av datorn. Just nu håller jag på och bootar upp den igen. Återkommer med info om hur det går.

Edit igen: skriver detta fran mitt engelska tangentbord, sa aao finns inte med. Jo nu nar jag var tvungen att killa datorn sa startar den inte alls langre. Den fastnar med en svart skarm med en muspekare. men jag far inget mera. Den kommer inte vidare heller. Den ar liksom fast. Nu ar jag riktigt frustrerad. Vad ska jag gora?

Det fungerade nästan nu...
Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

Hemst lessen att behöva säga detta, men jag ger nu upp. Jag laddar hem en kopia av windows och kommer stoppa det på den instället. Sorry.

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §7*

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...