Philips BDM4350UC - 43 tums IPS 4k skärm (ersätter BDM4065UC)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fantoon: Det beror på kretsuppsättningarna i din laptop. Men troligtivs är Displayport-anslutningen den som inte är strypt utan kör full hastighet som behövs för 4K i 60 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chronq:

Tanken var att köpa BDM4065UC på vägen hem från dustin EXPO i lördags (Netonnet hade den i butikslager), var då inte varse om att en "ny" version var på väg.
Att nu ha IPS samt slippa PWM får denna skärm att bli ett ännu mer "självklart" köp för mig.

Har lagt en beställning på Dustin och väntar ivrigt, skall försöka komma ihåg att lägga upp några bilder här när jag får hem den.
Inloggad som student summerade i 6925kr, inte långt ifrån priset på BDM4065UC idag!

Nice!

Har också varit jättenära att köpa den förra versionen men då PWM känns förjävla pissigt så blev det aldrig köp, nu däremot!

Permalänk

Hoppas inte men gissar på att ips glow kommer bli ett problem med den här skärmen.

Permalänk
Medlem

6845 kr känns ju nästan lite för bra för att vara sant.. Känns som att jag kommer beställa denna när det finns lite recensioner

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

För den som vill ha ännu större "skärm" så har webhallen påskrea på Samsung 48JU7505 nu
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/216492-samsung_4...
6990kr... Inte så illa!

Kurvad skärm. DPI samma som en 24 tummare, så lagom stora pixlar. Den är inte flimmerfri, men har ganska vettig PWM.
Bättre kontrast än Philipsen, men sannolikt högre inputlag i PC-läget.

(48 tum är nästan för stort för skrivbordet dock. bör få ner skärmen hela vägen ner till bordsnivå eller helst lägre...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vid köp av "TV" tänkt som monitor

Se andra inlägget under detta forum:
http://www.overclock.net/t/1577520/4-4-4-chroma-really-that-important-for-tv-as-a-monitor

4:4:4 kan vara värt att fundera över, skulle själv inte vilja vara utan detta.

(Förövrigt så har leveransdatum skjutits fram ca 5 dagar)

Permalänk

skulle aldrig tänka mig att använda en TV Pannel som monitor pga hög input lag men det kanske bara är jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chronq:

Se andra inlägget under detta forum:
http://www.overclock.net/t/1577520/4-4-4-chroma-really-that-important-for-tv-as-a-monitor

4:4:4 kan vara värt att fundera över, skulle själv inte vilja vara utan detta.

Jepp, 4:4:4 är viktigt och alla 4k TV-apparater stödjer inte det... Och ska man använda skärmen till skrivbordsarbete vill man inte vara utan det!
Samsungen jag tipsade här ovan stödjer 4:4:4 i PC-läget, men då ökar input-lagget lite.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ser mysig ut! Men jag vill fortfarande ha en ny 16:10 med liknande specs!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Föregångaren BDM4065UC var mycket trevlig!
Fast jag valde bort den då jag fick vrida mycket på huvudet i mitt vardagliga användande. Och bara hade råd med en skärm.

Men om den medföljande foten på föregångaren var dålig,(iaf enligt några användare) så måste jag säga att den här ser ju faktiskt ännu sämre ut!
Är det för att Philips räknar med att kunderna använder sig av en egen upphängning för skärmen?

Om det nu är skälet till den dåliga flexibiliteten på medföljande skärmfot, så frågar man sig:
Varför sitter portarna till USB-hubben på den plats av skärmen som jag aldrig mer vill behöva se?
Det är svårt nog att komma åt sidor och underkant på en 40 tumsskärm. Men baksidan blir lätt ett Mission impossible?

Men det kanske bara är jag som måste tänka om.

Visa signatur

Uprise
i7 3770, Gigabyte G1.Sniper3, Corsair Dominator 1866Mhz 16GB, Corsair AX860, Corsair 450D+H100i,Gigabyte GTX970.
All for sale! Incl. 4670k, Gigabyte G1.Sniper M5, Kingston Predator 16GB 2133Mhz
Bitfenix Phenom M, Silverstone SG10, Antec P180

Permalänk
Medlem

@arln: Ja de usb-portarna sitter illa till faktiskt. Är väl en sådan funktion de flesta inte använder just pga knöligheten.

Blir helt klart knöligt å byta där bak, om man behöver använda usb eller de extra bildportarna blir det att koppla kablar och låta de hänga fram så man slipper rota på baksidan fast snyggt blir det inte.

Tyvärr är väl de flesta skärmar knöliga med sådant här men problemet lär märkas på en så stor skärm som man inte så lätt flyttar på för att komma åt.

Är nog ändå sugen på att köpa den, idag sitter jag på 24" 1920x1080 skärm som delas mellan gamla speldatorn med XP på där jag har mängder med spel som inte funkar med nya windows 10 datorn. Jag har löst det genom att dela skärmen med en Hdmi switch + Usb switch för tangentbord/mus då båda datorerna har hdmi ut på grafiken.

Med denna phillips skulle jag kunna köra halva skärmen till gamla datorn och andra halvan till nya om jag exvis sitter på långflygning i simulatorn och vill göra något på andra datorn under tiden. Alternativt köra flera skärmfönster till extra instrumentpaneler.
Hade väl också tänkt köra lite foto/video redigering på den.

Såg den på Dustin Expo och en kompis i Stockholm beställde den direkt. Funderar på om jag ska beställa den redan nu eller vänta tills jag kan åka upp och först kolla in hans skärm hur den fungerar när han fått hem den innan jag bestämmer mig för att köpa en själv.

Permalänk
Medlem

En fråga till er som har beställt denna skärmen. Hur vågar ni beställa den innan det kommer tester av skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@landahl: Dom tar en risk, blir dom inte nöjda så finns ju alltid ångerrätt.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

En fråga till er som har beställt denna skärmen. Hur vågar ni beställa den innan det kommer tester av skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som snubben över mig redan svarat. Ångerrätt.

Det är det som är det fina med att handla via nätet. Man har rätt att få hem en vara, undersöka den (läs testa) för att se vad den har för funktioner osv. Du kan sedan välja (inom 14 dagar(eller 1år om dom inte informerat dig om ångerrätten)) att ångra köpet. Ett skäl till att du ångrar köpet skulle exempelvis kunna vara att du inte är nöjd med varan, hur den fungerade osv. Varan måste dock vara i ett sådant skick när dom får tillbaka den, att de kan sälja varan på nytt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

En fråga till er som har beställt denna skärmen. Hur vågar ni beställa den innan det kommer tester av skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle skärmen visa sig vara en besvikelse så finns som tidigare nämnt ångerrätt, detta kommer användas även om enheten jag får har extremt mycket BB osv.
Om skärmen visar sig vara en "Hit" kommer det troligtvis ta lång tid innan jag hinner få skärmen pga. att många beställer, om jag inte missminner mig behövde flera vänta länge för att komma över förra generationen.
Allt är juh en fråga om hur bråttom man har

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wh1spY:

Ser mysig ut! Men jag vill fortfarande ha en ny 16:10 med liknande specs!

Där kommer du antagligen få vänta förgäves. Så gott som all nyproduktion är baserat på 16:9 så en 16:10 panel har samma tillverkningskostnad som två 16:9-paneler eftersom det bokstavligen tar det utrymmet på tillverkningsglaset. På det måste tillverkarna bygga ett chassi med annan spec och kanske också välja andra kretsuppsättningar för något som klarar 3840x2400 eller 4096x2560. Lägg på det till en begränsad efterfrågan, mindre tillverkningsserier och vi talar om en produkt som kanske blir 2 - 3 ggr dyrare för några extra hundra pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Där kommer du antagligen få vänta förgäves. Så gott som all nyproduktion är baserat på 16:9 så en 16:10 panel har samma tillverkningskostnad som två 16:9-paneler eftersom det bokstavligen tar det utrymmet på tillverkningsglaset. På det måste tillverkarna bygga ett chassi med annan spec och kanske också välja andra kretsuppsättningar för något som klarar 3840x2400 eller 4096x2560. Lägg på det till en begränsad efterfrågan, mindre tillverkningsserier och vi talar om en produkt som kanske blir 2 - 3 ggr dyrare för några extra hundra pixlar.

Väl sammanställt som vanligt

... sen kan jag tycka 16:10 inte är lika kritiskt när skärmarna börjar bli såhär stora. Det formatet kan snarare vara en nackdel, då dessa skärmar är så stora att ergonomin börjar bli ett problem: man vill inte att överkanten på bildytan ska vara så mycket högre än ögonhöjd om man vill ha en vettig ergonomi för nacken och ögonen.
Någonstans här runt 40+ tum i 16:9 är ganska nära smärtgränsen för att fortfarande kunna få det att funka! (om man inte är beredd att specialmontera skärmen så att underkanten går ner lägre än skrivbordshöjden)

Rent praktiskt tycker jag personligen att 16:9 vs 16:10 fått mindre betydelse när man kommer upp i upplösningar över 1200p:
En 16:9 1440p har redan där rätt så ordentligt med pixlar på höjden, så man klarar sig även om formatet i sig är lite lägre på höjden än 16:10.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Där kommer du antagligen få vänta förgäves. Så gott som all nyproduktion är baserat på 16:9 så en 16:10 panel har samma tillverkningskostnad som två 16:9-paneler eftersom det bokstavligen tar det utrymmet på tillverkningsglaset. På det måste tillverkarna bygga ett chassi med annan spec och kanske också välja andra kretsuppsättningar för något som klarar 3840x2400 eller 4096x2560. Lägg på det till en begränsad efterfrågan, mindre tillverkningsserier och vi talar om en produkt som kanske blir 2 - 3 ggr dyrare för några extra hundra pixlar.

Medveten om detta, tyvärr.
Men som personen nedanför dig skrev så kanske det ändå blir för stort att ha 16:10 i på större skärmstorlekar, inte något jag tänkt på faktiskt. Kanske får överväga 16:9 ändå.
Det finns ju skärmar att köpa i storleken 30-40 tum som är 16:10 men då kostar det skjortan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Vem vet kanske 16:10 gör en comeback inom datorskärmar. Så enda anledningen till att datorskärmar mestadels har formatet 16:9 nu är pgr av tv apparater ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@landahl: Mer komplext än så. 4:3, 5:4 och senare 16:10 fungerade väl när vi talade om att 12 till 20+ tum och liknande storlekar som var aktuella förr i tiden. Våra kroppar är dock inte optimerade för höjd utan för bredd och när vi talar om större skärmar blir det problem med ergonomi.

Jag vet inte hur det är med er som kör med exempelvis Philips befintliga 40-tummare på skrivbordet och har lång erfarenhet. Tenderar man att sprida informationen på bredden snarare än höjden?

Ytterligare aspekten är att 16:9 är det matematiskt mest optimerade formatet med hänsyn till alla andra format vi använder. Det slösar minst med utrymme i förhållande till övriga, vanliga format.

Sedan förstås den rena tillverkningsaspekten. 16:9 är normen. Det är vad man optimerar tillverkningsprocessen efter. Går man ifrån det formatet får man ut färre skärmar per glas. Därav att 21:9-panelerna är så rejält mycket dyrare per pixel jämfört motsvarande 16:9-skärm. Samma sak uppstår med 16:10-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@landahl: Mer komplext än så. 4:3, 5:4 och senare 16:10 fungerade väl när vi talade om att 12 till 20+ tum och liknande storlekar som var aktuella förr i tiden. Våra kroppar är dock inte optimerade för höjd utan för bredd och när vi talar om större skärmar blir det problem med ergonomi.

Jag vet inte hur det är med er som kör med exempelvis Philips befintliga 40-tummare på skrivbordet och har lång erfarenhet. Tenderar man att sprida informationen på bredden snarare än höjden?

Ytterligare aspekten är att 16:9 är det matematiskt mest optimerade formatet med hänsyn till alla andra format vi använder. Det slösar minst med utrymme i förhållande till övriga, vanliga format.

Sedan förstås den rena tillverkningsaspekten. 16:9 är normen. Det är vad man optimerar tillverkningsprocessen efter. Går man ifrån det formatet får man ut färre skärmar per glas. Därav att 21:9-panelerna är så rejält mycket dyrare per pixel jämfört motsvarande 16:9-skärm. Samma sak uppstår med 16:10-skärmar.

Tänkte bara bidra med en liten anekdot från när jag precis bytt upp mig från en 24" full hd till en 27" 2560x1440 och den större skärmen även fick stå närmare näsan för att rymmas på skrivbordet. Skärmytan kom rakt i ansiktet och när jag sedan spelare Legacy of the Void så kom det information högst uppe i högra hörnet som jag aldrig såg, det var saker man var tvungen att ha koll på för att klara kartorna och det såg jag inte ens för det var utanför mitt synfält. Och då vara det ändå bara 27" 16:9, jag var sugen på minst 32".. Sen blev det att spela det spelet i fönsterläge

On topic: Är också sugen på att se hur denna skärm presterar, främst med avseende på IPS-glow och om den får något bra antireflexfilter eller om hela skärmen blir gul av ströljuset i vinklarna.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Jag har läst att lg ips paneler får lätt inbränningar. Någon skrev att han fick inbränningar efter 2 minuter med stillbild på en lg panel.

Hur gör man för att undvika detta? 2 minuter låter ju inte vettigt och om man kollar på något på webb tv kan man få kanalens logga inbränd. Samsung har däremot inga problem med inbränningar på deras ips paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@landahl: Samsung kallar sitt "IPS"-patent för PLS. Men det är ungefär samma resultat i slutprodukterna.

Kvardröjande bilder varierar med olika paneltyper. Det är inte så att alla IPS:er, eller PLS:er är likadana utan det skiljer sig åt.

Permalänk

http://hrktksm.hatenablog.com/entry/2016/04/15/200451

Ny sida en som fort hem skärmen och provat ser lovande ut;:)

Permalänk
Medlem

Men kommer den vara bra om man lirar CS eller FPS spel ? på högre nivå?

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av crydaz:

Men kommer den vara bra om man lirar CS eller FPS spel ? på högre nivå?

Tror det lämpar sig bättre med en 144hz skärm för CS.

Permalänk
Medlem

Vilken blunder jag gjorde igår. La en beställning på BDM4065UC, och ca 1h senare ser jag denna tråden att det kommer en uppföljare. Kul. Bara att skicka tillbaka paketet och lägga en ny beställning på detta nya monster istället då!

Permalänk
Medlem

@j1ggly: Men du kan ju lämna tillbaka den iallafall, se glaset som halvfullt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@j1ggly: Men du kan ju lämna tillbaka den iallafall, se glaset som halvfullt.

Helt sant. Detta går ju att lösa relativt enkelt så att säga.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det närma sig 21a april, då Komplett skall få in 39st enligt deras hemsida, spännande.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX